Huh, EV-rijders sturen dreigbrieven? Maar dat zijn toch allemaal hele nette mensen?
In Nederland zijn we lekker bezig om de elektrische auto ’toe te laten’ in ons dagelijks leven. Middels enkele financiële incentives zijn we meer en meer elektrisch gaan rijden. Dat gaat natuurlijk wel gepaard met de nodige groeistuipen. Iedereen wil natuurlijk het liefste een EV met laadpaal voor de deur.
Maar dat lukt dus niet altijd. Veel mensen wonen namelijk in de stad of in een woonwijk waar je de parkeerplaatsen moet delen met de buren. Parkeren voor de gewone man. En juist dat gaat niet altijd goed.
Het probleem zijn de laadpaalklevers. Mensen die hun 10 jaar oude PHEV de hele nacht aan de lader hangen, terwijl deze al uren volgeladen is. Dat levert natuurlijk een hoop irritatie op.
EV-rijders sturen dreigbrieven
Dan is de vraag of iedereen dat goed kan verwerken. Of zorgt het voor kortsluiting in de hersenpan? Nou, in dit geval het laatste. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Het gaat in dit geval om een jongedame uit Gouda uit de wijk Korte Akkeren. Die werd wel heel erg naar toegesproken:
Als jullie dit blijven doen, trappen we die hele tyfus auto aan gort. En jullie erbij, we weten waar je woont. Vandaag staat je auto ook al de hele dag aan de paal terwijl hij vol is. Een ander wil ook graag laden!!! Jullie hebben er schijt aan. We vragen het nog één keer vriendelijk, blijf je dit doen zijn de consequenties voor jullie.
Goudse buurtbewoners, komen licht gefrustreerd over.
De tijden dat rijders van elektrische slimme mensen zijn, lijken ook voorbij te zijn. Niet alleen omdat het schrijven van een dreigement vrij dom is. Nee, voornamelijk omdat de persoon die de brief in de brievenbus kreeg, helemaal geen elektrische auto heeft en niet de gene was die de laadpaal bezet hield.
Hoe ga je dan wel met mensen om?
Uiteraard is het een exemplarisch voorbeeld. Het haalt het nieuws omdat je denkt dat EV-rijders nette mensen zijn, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Het is wel een terugkerend issue dat alleen maar erger zal gaan worden als er meer elektrische auto’s bij komen. Wat is hier voor de oplossing?
Moet iedereen zijn auto verplicht ergens anders neerzetten? Is dat überhaupt mogelijk? Wie het eerst komt, die het eerst maalt? Of moeten er gewoon een paar mensen worden ingehuurd die constant EV’s afwisselen aan de palen? We horen namelijk heel erg graag welke oplossing jij hebt voor dit probleem! De beste inzending krijgt een uur durende pasage (naar keuze) voorgelezen met de zalvende stem van @nicolasr!
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
Dutchdriftking zegt
We kunnen toch draadloos opladen met zo’n pad onder de auto? In ieder parkeervak een laadtegel opgelost. Scheelt ook een boel lelijke paaltjes en kabels waar we over kunnen struikelen.
Allison Burgers zegt
Ook alweer opgelost.
Johanneke zegt
Er is al een tekort aan capaciteit, kom jij met een manier om je laadefficientie nog een 30-40% te verlagen.
SimonMc zegt
Eerder 15 à 20 %.
Flutterbear zegt
Laadverliezen zijn inmiddels gelijk aan bekabeld. Waar het vaak mis gaat is uitlijnen, ze moeten wel perfect recht boven elkaar zitten.
grrrrrene zegt
Niet geschikt voor Audi-EV’s dus, jammer.
Tonnie zegt
Kan dit ook niet net als met parkeren? Wanneer je niet betaalt (je neemt geen stroom meer af), kun je een boete krijgen. Dus moet je je auto tussentijds verplaatsen.
waterisnat zegt
Wie denkt er precies dat EV rijders aardiger zijn dan gemiddeld? Het zijn belastingontwijkers (net als iedereen) en/of identitair uitgedaagde mensen die met hun EV een nieuw zelfbeeld en religie hebben. Deze kunnen net zo aardig of onaardig zijn als de ander, al heeft de laatste groep wel de neiging om “de ander” te verketteren en hun onzekerheid te projecteren, om hun fragiele identiteit te kunnen stutten.
Flutterbear zegt
De vervuiler betaald, wie niet vervuilt wordt gestimuleerd. Ook zonder SEPP had ik een EV gereden, zeker als je een beetje vergelijkbare koppel uit z’n herriebak betaal je scheel.
Overigens zeiden ze in hun brief toch dat ze het nog aardig gingen vragen? ;-)
pa045 zegt
Dus het gaat je wel om de centen. Links om of rechts om.
Flutterbear zegt
De centen spelen altijd een rol. Je kan daar zo veel andere leuke dingen mee doen. Zelfs met 100 miljoen op de bank zou ik nog steeds proberen om het effectief in te zetten. De huidige auto gaat er dan wel uit hoor, maar komt zeker geen brandstof voor terug. Misschien iets voor op het circuit.
drtim zegt
In welke gestoorde wereld is dit “vriendelijk vragen”?
jeroenm83 zegt
Nou, koop een fatsoenlijke benzine auto’s, minimaal 5-cilinders. Ga een stukje touren, bij Gouda doe je even het raam naar beneden en laat je een scherpe wind. Erna 3 keer terugschakelen, en max blaf op jacht naar de horizon.
Dat die stumperds daar in Gouda het maar lekker uitzoeken met hun laadpaal.
p3r0x zegt
Zo blij met mijn oprit, nu alleen nog elektrisch gaan rijden. 😜
rwdftw zegt
Ik snap het wel, het is bloed irritant als je moet laden maar de palen in de buurt zijn stuk of worden bezet gehouden door een laadpaalklever. Ik had hier een tijd hetzelfde en de oplossing was een app installeren die een notificatie geeft als de paal weer vrij is.
Tegen dat soort klevers zijn er maar twee oplossingen. De eerste is een boete voor het bezet houden van de paal terwijl je niet meer laadt. Allego en Tesla doen dit bijvoorbeeld, maar Vattenfal nog niet. De andere oplossing die de scribent van het briefje wel in de hand heeft, onderweg een snellader bezoeken. Gouda heeft een SuperCharger met plek genoeg en je kan ook met je niet-Tesla laden.
bimmerpost zegt
Steeds meer laadpaal leveranciers voeren idle charges in. Als je een euro per minuut moet gaan betalen als je je auto laat staan als hij vol is lost dit probleem vanzelf op.
rwdftw zegt
Het helpt pas als die idle fee apart op de factuur staat. Als je werkgever ineens tientallen euro’s aan idle fee moet gaan betalen omdat jij te lui bent om je EV op tijd van de stekker te halen dan is het snel afgelopen.
Flutterbear zegt
Boetes gaan ook van je netto loon af. Als deze idle fee als boete gezien wordt zijn de leasers er snel klaar mee.
ericc zegt
EV-rijders zijn groene woke- aanhangers die hun gelijk willen halen met alle middelen. Rij je geen EV krijg je de stempel van slecht mens en moet je aan de schandpaal. Zo’n cultuur heerst er momenteel en de media speelt daar op in!
invictus66 zegt
Onzin, de meeste EV-rijders doen dat uit financiële overwegingen.
coupedriver zegt
Dat zijn de EV rijders die niet op fora zitten 😉
coupedriver zegt
Idd, dat zijn de EV rijders op fora…
donjunior zegt
Heb je door dat je met deze opmerking precies hetzelfde gedrag vertoond als dat je niet wenselijk vind? Namelijk alle EV rijders over één kam scheren en jezelf, als niet-EV rijder, neerzetten als een beter persoon dan de ander?
Terwijl je dus eigenlijk net zo kansloos overkomt als die EV rijders?
Ik rijd EV, als ook prive een benzine auto (overigens, maar dat terzijde), en ben absoluut geen groene woke-aanhanger. Ik heb ooit eens een testrit gedaan met een EV en was gelijk verkocht van het koppel en het directe response op het pedaal. Dat is zo verslavend en leuk… en ja ik ga te snel door mijn banden heen.. dat dan weer wel.
petroldrinker zegt
Wat is daar zo leuk aan dan? Het is net als een achtbaan, geen zak aan dus, het geen wat zulks juist leuk maakt is de herrie, juiste moment schakelen om in de powerband te blijven etc, een schakelaartje omgooien is toch ook niks aan? En dat is het in een EV wel natuurlijk…
donjunior zegt
Dat jij daar geen zak aan vind is natuurljk jouw mening en dat mag wat mij betreft.
Zelf ben ik van mening dat leuk rijden prima kan zonder al die herrie er omheen.. die artificiele pops-and-bangs bijvoorbeeld.. dat is pas kansloos.
Voordeel van een EV is dat je direct kunt gaan en niet hoeft te wachten tot de olie goed warm is.
Ik heb een EV met achterwiel aandrijving en dat is, zeker als het wat regent buiten, echt wel leuk om mee te spelen. Ik zou je willen aanraden om het gewoon eens een keer te proberen.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap wat je bedoeld met het rijden van een echte verbandingsmotor en het schakelen en alles vind ik ook echt leuk.. (ik geniet er elke keer weer van als ik in de Giulietta stap en een perfect schakelmoment heb) maar zo slecht zijn de EVs echt niet.
petroldrinker zegt
Ik werk zelf in de autos, dus heb echt wel de nodige ervaring in EV’s ivm willen weten wat de concurrentie doet etc. Waaronder ook de duurdere (taycan onder andere) maar ik heb nog niet 1 EV gereden dat ik denk daar wil ik ooit zelf in rijden… en denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren door het gebrek aan wat ik eerder benoemde
grrrrrene zegt
Waarom probeer je jouw mening op te dringen aan iemand die je net heeft uitgelegd dat hij liever in een EV rijdt. Is begrijpend lezen nou zo moeilijk?
Als ik het zou kunnen betalen (vergelijkbare range voor mijn budget), zou ik ook een EV rijden. De EV’s binnen mijn budget brengen mij in de winter niet in een keer bij mijn schoonouders of Schiphol ofzo. Ik vind het niet erg om bij te laden op de plaats van bestemming, maar onderweg op een rit binnen Nederland wel.
Allison Burgers zegt
Waarom zou je je gelijk willen halen als je al een EV hebt?
petroldrinker zegt
De oplossing is simpel, koop geen EV, en blijf lekker een brandstof auto rijden, heb je heel dit probleem niet, geen enkel probleem overigens die alle EV’s wel hebben
Flutterbear zegt
Met mijn EV ervaar ik deze problemen ook niet hoor, en tank gewoon thuis op de openbare parkeerplaats.
Allison Burgers zegt
Maar o wee als de petrol 10 cent goedkoper is.
https://www.ad.nl/rotterdam/flinke-korting-op-tankbeurt-zorgt-voor-files-bij-tinq-station~a2140c0a/227124077/
invictus66 zegt
Er is volgens mij geen korte termijn oplossing.
Meer laadpalen kan helpen, maar eigenlijk wil je de verantwoordelijkheid niet naar de maatschappij schuiven. Als je elektrisch wil rijden moet je zelf maar de verantwoordelijkheid voor het laden nemen en niet rekenen op een publieke laadpaal. In een ideale maatschappij is iedereen verantwoordelijk voor het stallen van zijn eigen wagen. Ik besef dat dit niet eenvoudig is, maar het is voor mij wel het meest logische.
Robert zegt
“EV-rijders sturen dreigbrieven? Maar dat zijn toch allemaal hele nette mensen?”
Nou, afgaande op het weggedrag van de gemiddelde Tesla rijder, hebben die met verve het stokje over genomen van de doorsnee Audi/BMW bestuurder van een jaar of wat geleden.
Flutterbear zegt
Nee hoor dat zijn de A3-etron, Golf GTE en V40 D4 rijders die opeens nog minder bijtelling per pk betalen.
Allison Burgers zegt
Heb je een link naar dat onderzoek?
racerx zegt
Mooi briefje wel, daar is toch maar 1 antwoord op mogelijk? “Kom dan jonguh!” 😂
lekkerlinksrijden zegt
Ik heb net de benzineslurper weer ff volgegooid, nergens last van, ideaal systeem dat tanken. Plus je hebt voor alle stations maar 1 pasje nodig, ook ideaal
Flutterbear zegt
Pasje? Stekker erin en lekker naar binnen. De volgende ochtend uit de douche vast de auto voorverwarmen zodat er niet meer gekrabd hoeft te worden, heerlijk.
lekkerlinksrijden zegt
Mijn auto staat de hele nacht warm, nu jij weer ;-)
Flutterbear zegt
Wat koudbloedig, mijn kan zichzelf prima warm houden. ;-)
karhengst zegt
De oplossing wordt in het artikel zelf al gegeven: Financiële incentives.
10 minuten buffer om de auto weg te halen nadat deze vol is en dan gewoon per minuut je blokkeertijd aftikken. Een ieder weet wanneer de auto ongeveer vol gaat zijn, dus dit mag echt geen probleem zijn.
petroldrinker zegt
Dus jij vind het normaal als je bijv een wekker om.half 3 moet zetten omdat dan je auto vol is? Wat een totale onzin, je eigen verantwoordelijkheid, bij de benzine pomp rekenen ze toch ook geen kosten als je na tanken nog ff wat binnen aan koffie gaat halen etc…
Allison Burgers zegt
Laat je dan ook de slang in de auto hangen?
grrrrrene zegt
Euh, ik mag toch hopen dat je je auto even weg zet als je klaar bent met tanken? Lekker sociaal voor de wachtenden achter je om je auto te laten staan tijdens jouw lunch.
drdre1 zegt
Theoretische oplossing: men staat aan een laadpaal om de auto te laden. Dus als de auto wordt leeggetrokken ipv opgeladen? Zal vast niet kunnen, maar zeg dat in de daguren je auto vol is en niet binnen x uur weg, dan wordt ‘ie automatisch onderdeel van de grid. 😊 Appje om de mensen tijdig te waarschuwen, vooruit, doen we die er ook bij.
Slowjow zegt
Het is voor een particuliere PHEV eigenaar niet meer rendabel om bij een laadpaal te laden, de gemiddelde prijs is €0,60 per kWh. Dan is op benzine rijden goedkoper.
Dus dankzij de energie-maatschappijen, zijn er minder palen bezet door PHEV’s.
kniesoor zegt
Met een beetje goede wil kan het toch niet zo moeilijk zijn om je EV effe te verplaatsen als-ie opgeladen is ? Dwz als dat niet midden in de nacht is.
realhustler zegt
Het probleem is mensen. Wie kent niet dat het druk is bij het tankstation, en de auto voor je, de bestuurder is uitgebreid een bakkie doen in de shop en jij maar wachten. Of de buren 3 huizen verderop hebben bezoek, maar die hebben de auto bij jou voor de deur gezet (terwijl er plek was bij hen zelf) en je moet de hele avond je vrouw aanhoren die 20 meter verder moest parkeren.
Het is ook lastig. 1 paal in de straat hier, en daar staan ook auto’s uit andere straten te laden. als je ’s avonds thuis komt, zet je de auto aan die paal. En de volgende ochtend pak je de auto en rij je naar je werk. Dat ie om 21:00 of om 04:00 al vol is, echt niet dat iemand op dat tijdstip zijn auto gaat verplaatsen. Zeker niet omdat het 50 meter is vanaf mijn huis.
Ik ben van plan om te verhuizen naar een huis met eigen grond, zodat ik thuis kan laden in de toekomst en dit probleem mij voorbij gaat.
petroldrinker zegt
Het is goedkoper om gewoon een ICE te rijden dan dat je gaat verhuizen om een paal te plaatsen 🤣🤣🤣🤣
Allison Burgers zegt
1 boze buurman/buurvrouw die in “we”-vorm anoniem een briefje door de bus doet met allerlei dreigementen.
Bel dan gewoon aan en praat erover.
Dan hoeft het ook niet in de krant…
flyerbunch zegt
Hier heeft men gewoon een rotatietarief..
Nox95 zegt
Simpel zat; briefje met je 06 achter het raam. Zo doen ze het ook in sommige buitenlandse steden waar dubbelparkeren veel voorkomt.
grrrrrene zegt
Kan er geen langere kabel aan zo’n laadpaal? Dat je met een paar parkeerplaatsen gebruik kunnen maken van dezelfde paal en dat je auto de kabel vrijgeeft als hij boven en vooraf ingesteld percentage opgeladen is?