Meer dan de helft van de EV-rijders gaat binnenkort weer overstappen op benzine.
Meer dan de helft van de huidige elektrische rijders is van plan om weer over te stappen in een auto op dinosap als de belastingvoordelen in 2025 gaan verdwijnen. Dat zeggen wij niet, dat zegt een jaarlijks berijdersonderzoek onder 4.800 EV-rijders.
Het onderzoek is een initiatief van de Vereniging Elektrische Rijders, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen. De uitkomst is op zich niet verrassend, maar nu wel met een representatief onderzoek onderschreven.
Portemonnee gedreven
Je verwacht het niet, maar EV-rijders blijken voornamelijk gedreven door de financiële voordelen om in een elektrische auto te rijden. Ondanks dat de berijders hartstikke tevreden zijn over hun stekkerbak wordt er toch keihard getwijfeld of de volgende auto ook een volledig elektrische wordt.
Dat zit natuurlijk zo, als na 2025 de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting vervalt en de bijtelling gelijk wordt aan alle “gewone” auto’s, dan denkt 54 procent van de particuliere EV-rijders en 39 procent van de zakelijke rijders er over om weer op dinosap te gaan rijden.
Van die zakelijke rijders geeft dan ook 84 procent aan dat ze vanwege de bijtelling hebben gekozen voor een elektrische auto. Het klimaat redden is mooi, maar het moet niet teveel gaan kosten natuurlijk. Zegt ook onze eigen @nicolasr, die zijn Saab al klaar heeft staan.
Elektrisch rijden wordt te duur
Na 2025 gaan de klimaatridders van nu namelijk het volle pond betalen voor de motorrijtuigenbelasting van hun elektrische auto. Aangezien die batterijen nogal wat wegen heeft de Vereniging Elektrische Rijders berekent dat het bedrag 60 procent hoger gaat zijn dan voor een vergelijkbare brandstofauto.
Omdat op dit moment de aanschafprijzen voor een elektrische auto ook hoger liggen dan de varianten op brandstof geldt een vergelijkbaar verhaal voor de bijtelling. Dat bijtellingstarief wordt namelijk ook gelijk getrokken per 2026.
Minder nieuwe aanwas
Naast de huidige elektrische rijders die dus weer in een brandstofauto gaan stappen is het ook slecht nieuws voor de mensen die overwegen om de overstap andersom te gaan maken. Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie Pieter Grinwis roept in de De Nationale Autoshow dan ook het nog nieuw te vormen kabinet om passende maatregelen te nemen om het tij weer te keren.
Hij stelt een stapsgewijze afbouw van de korting op de motorrijtuigenbelasting voor. Eerst van 100 naar 75 procent korting en dan uitkomen op een halftarief, in ieder geval tot eind jaren twintig.
Een gewichtskorting voor de elektrische auto’s die er voor zorgt dat een gelijkwaardige benzineauto niet goedkoper is in de belasting is voorgelegd aan de deelnemers van het onderzoek. De respondenten geven aan dat dan slechts 29 procent de EV vaarwel zegt.
Wij zijn er van overtuigd dat Greet en Caroline onder de indruk zullen zijn en samen met juffrouw Dilan en messias Pieter dit bovenaan de agenda zullen zetten aan de onderhandelingstafel. Of toch maar hopen op Timmerfrans dan? We duimen voor ze.
DeWitteCondor zegt
Goh, je verwacht het niet. Benieuwd hoeveel moreel superieure bestuurders er nu overblijven.
Overigens zal Vadertje Staat hier wel wat aan moeten doen. Hebben we de hele vloot EV’s hier gesubsidieerd, verdwijnt alles voor een appel en een ei weer naar het buitenland omdat de honden er hier geen brood van lusten. Dan schieten we onszelf al helemaal in de voet. Zou er wel eens iemand nadenken daar? Ik begin het me nu echt af te vragen.
Johanneke zegt
Niemand in het buitenland wil die EV’s. Laad infra is niet goed genoeg om zo’n grote vraag te creëren.
Overigens gaat het never nooit gebeuren dat EV’s hetzelfde als benzine auto’s gaan betalen. We hebben nu gewoonweg geen kabinet om even een beslissing te maken. Komt gewoon korting op ten opzichte van benzine, diesel, lpg.
Gejank over aanschafprijzen begint ook een beetje sneu te worden. De enige D segment die in de buurt zit van een model 3 is een skoda superb. Met een 1.5 benzinemotor. Nu heeft een benzine motor hebben ook voordelen, maar je rijdt echt beter in een model 3. En goedkoper als je thuis laadt, en de restwaarde van benzine auto’s is over 10 jaar minimaal.
panam1 zegt
Ik woon in Spanje, denk dat hier nog geen 1% van het wagenpark 100% electrisch is.
DeWitteCondor zegt
Spanje heeft een target van 5 mln EV’s op de weg tegen 2030. Verkopen gaan nu nog niet heel hard, maar in Portugal (even dramatisch qua infra) gaan die wel hard. Reken maar dat die interesse hebben.
DeWitteCondor zegt
Niet eens. Wat denk je dat er met de prijzen gebeurt als er een confettibom aan Tesla’s en Niro’s etc. uit de lease komt straks terwijl niemand die dingen wil hebben hier? De prijzen storten compleet in waardoor er hier geen markt voor is. Natuurlijk gaan die weg met de export. Handelaren kunnen ze hier niet kwijt en in het buitenland is nog wel vraag naar goedkope EV’s, ook al is de laadinfra daar suboptimaal. Verhoudingsgewijs is je afzetmarkt daar sowieso al veel groter als je Duitsland en Frankrijk etc. meeneemt.
Wat betreft gejank over aanschafprijzen: je vergelijkt nieuw met nieuw. Dat snap ik, maar de meeste consumenten kopen niet nieuw, die kopen gebruikt. En dus vergelijken die met wat je nog meer voor dat geld kan krijgen, en terecht ook. En de EVs worden niet gekocht, maar geleased.
De restwaarde van benzine auto’s is over 10 jaar niet minimaal, niet onder de huidige omstandigheden. Dat geldt eerder voor de EV als ze zo doorgaan.
Johanneke zegt
Ja die EV’s worden geleased. Dus ik vergelijk nieuw met nieuw…
2ehands heb je straks een overvloed aan EV’s. Dus die prijzen zullen ook weinig verschillen (misschien zelfs goedkoper zijn) dan de benzine variant.
Je haalt je eigen argumenten wel een beetje onderuit zeg.
DeWitteCondor zegt
Volgens mij begrijp je het niet. De prijzen van EVs zijn laag omdat niemand een vermogen aan wegenbelasting kwijt wil zijn zonder enig aanwijsbaar ander voordeel. Er is geen markt. Dus export. Zo ingewikkeld is het niet. Dus nee, ik haal niet mijn eigen argumenten onderuit.
Wolflow zegt
De restwaarde van een EV na 10 jaar is überhaupt al nihil. Grootste deel aanschafprijs betreft batterijen, die zijn dan inmiddels echt wel aan vervanging toe
kas_par zegt
Accu gaat minimaal 15 jaar mee bij beetje normaal gebruik… en tegen die tijd zijn nieuwe accu’s zo duur niet meer
racerx zegt
Maar die Skoda is een stuk ruimer, zeker als station. Ook voor mensen die niet thuis kunnen laden een stuk praktischer in gebruik, zeker gezien het aantal laadpalen in de gemiddelde woonwijk… De Tesla zal vast beter rijden, maar dat staat niet bij iedereen bovenaan het verlanglijstje.
thearchitect zegt
“moreel superieure bestuurders” ?
ghost zegt
Los van enkele voordelen vind ik EV ook heel relaxed rijden, dat bestaat ook gewoon!
Wolflow zegt
Het belangrijkste criterium om in Den Haag aan de slag te kunnen is dat de bovenkamer leeg moet zijn, nadenken zit er derhalve niet in
kas_par zegt
Ik rij elektrisch omdat het verschrikkelijk veel fijner rijdt en vanwege het milieu. Het was voor mij ongeveer net zo duur als een brandstof auto, al rij ik nu wel een iets kleinere wagen. Ik verwacht niet ooit terug te gaan naar dinosap, tenzij het echt, echt niet anders kan…
reactief zegt
Meteen bewijs dat de EV inferieur is natuurlijk. Net zoals diesel ruk is doordat iedereen gedag zou tegen zijn Polo diesel of 308 diesel… en dat hybride ruk is omdat iedereen zijn Outlander weg deed…
Maar feit blijft dat de overheid echt gigantisch aan het prutsen is. De Seba subsidie voor dit jaar wordt continue uitgesteld… geen flauw benul hebben van de MRB in 2026 en dat alleen over elektrisch rijden. Maar op alle vlakken mist lange termijn denken. Waar willen we heen over 5, 10 of 30 jaar….
audirs3 zegt
hou eens op met die domme clickbaity titels. Je had moeten schrijven “meerderheid EV rijders overweegt overstap naar benzine”. En de enige reden zou kosten kunnen zijn, waarbij de MRB te duur wordt voor EV’s . Heeft dus niks met die auto’s te maken, maar puur met beleid. En iets overwegen is niet ‘masaal overstappen’. Dat is gewoon niet waar en niet journalistiek correct.
meganized zegt
Autoblog is nou niet echt een platform waar de journalistieke ethos hoog in het vaandel wordt gedragen. 20 jaar geleden was het echt leuk, met fijne en vreemde rijtests, tripverslagen, lijstjes etc. Nu lijkt het alsof ze een een flinke scheut Geenstijlonade hebben genuttigd, zeker wat betreft elektrische auto’s…
Richmond zegt
wat doe je hier dan als je zo ruk vindt?
fransananas zegt
Waar moet je anders heen?
meganized zegt
“20 jaar geleden was het echt leuk”
Daarom, reeds lang lezer en de gewoonte is erin geslopen.
Net zoals die sites waar anderen hun ruk vinden.
alloallo zegt
Guilty as charged. Na 4 jaar EV overgestapt op hybride.
Een EV is niet de oplossing voor een internationale kilometervreter
meganized zegt
Nice one: “Guilty as charged”.
Maar ik kan toch deze redenering niet helemaal volgen. Deze week zijn we teruggekomen van de tweede skitrip van drie dit jaar. Twee keer geladen onderweg vanuit Kronplatz, en dat was eigenlijk te weinig wegens te weinig rustpauze. De range van de auto is gewoon te groot en de laadsnelheid te hoog, een heel verschil met de eerste generatie. Toen (2016) was het soms spannend om de volgende lader te halen en bric-a-brac een laadoplossing te zoeken op bestemming.
In ieder geval zal ik binnen enkele weken vlotjes opnieuw naar de Dolomieten rijden, gevolgd door de jaarlijkse zomeruitstap naar Italië. Die dingen doe we in onze Model S en niet in de recent aangeschafte 500e.
321lambo zegt
Ik wel, met een Q4 was het 5x fastchargen voor Oostenrijk – België. Heeft wat gekost aan stroom..
panam1 zegt
Hahaha, ik lig hier zo dubbel om. Het is altijd hetzelfde met de NL politiek. Zeer korte termijn denken, miljarden weggooien (want dat is t als iedereen weer overstapt naar benzine / diesel) aan dit soort ideeen, en er dan na 10 jaar achter komen dat het tekort ivm gemiste inkomsten wel heel hoog gaat worden. Dan alle oude regelingen stopzetten, en het hele volk gaat weer over op het oude benzine model. Het is toch al eeuwen duidelijk dat de ‘gierige’ Nederlander alles doet voor de portemonnee, en nooit met enige nobele gedachte aan ‘groen’ zijn. Maar goed, dit heeft dus weer tientallen miljarden gekost, en in z’n geheel niets bijgedragen aan het milieu, daar electrische auto’s de eerste jaren veel vervuilender zijn dan benzine / diesel auto’s ….. man man man , wat een ongelofelijke pannenkoeken ‘runnen’ de BV Nederland toch. En vergeet niet, dat de meeste onderzoeken nog een ‘leugen’ factor hebben ook, zeker als t om morele zaken gaat (groen moet voor de kindertjes en kleinkindertjes) . ga er dus maar van uit dat het aandeel overstappers eerder 60% / 65% is dan 48% .
mashell zegt
Ben er helemaal mee eens dat het land gerund wordt door pannenkoeken. Als je klimaatverdragen tekent dan moet die ook serieus nemen en elektrisch rijden aantrekkelijk houden, zonnepanelen aantrekkelijk houden, etc.
“In in z’n geheel niets bijgedragen aan het milieu, daar electrische auto’s de eerste jaren veel vervuilender zijn dan benzine / diesel auto’s”
Dat is ook wel wat overdreven, heb ergens geleden dat de extra milieubelasting door de extra CO2 tijdens productie na ongeveer 30.000km is goedgemaakt. We praten over leaseauto’s van 5 jaar die gemiddeld juist zo’n 30.000km jaar rijden. Ze zijn dus vier jaar in voordeel geweest.
petroldrinker zegt
Gewoon de volle mep aan belasting laten betalen en gelijktrekken met de brandstof auto’s, die EV’s wegen meer, en hebben meer koppel vanaf 0kmh dus maken meer slijtage aan het wegdek dan de normale autos dat doen.
thearchitect zegt
Kerel, ik ken je niet, maar je bent mijn favoriete AB’er als het op stompzinnige reacties aankomt.
EV’s moet meer betalen omdat hun koppel meer slijtage aan het wegdek genereert.
SCHI-TER-REND!!
potver7 zegt
Wat een gezeur – kijk eens wat verder dan asfalt, autorijden heeft veel meer maatschappelijke kosten én maatschappelijk opbrengsten dan alleen dat laagje asfalt.
De tijd dat met de opbrenst van de (voorganger van de) motorrijtuigenbelasting het wegonderhoud betaald werd, ligt overigens al tientallen jaren achter ons. Volgens mij is gebrek aan geld momenteel niet echt een issue.
Ook zonder accu’s weten autofabrikanten steeds hogere, langere, bredere en (vooral) zwaardere auto’s te bouwen; voorzover ik begrepen heb rijd je zelf ook niet bepaald in een Fiat Panda rond dus als ’t over slijtage van het wegdek gaat…
mashell zegt
Wegenbelasting is de belasting op het gebruik van de wegen niet de belasting op de fysieke belasting van de wegen. Want dan zouden vrachtwagens die meer wegen dan 15 EV’s bij elkaar niet zo belachelijk weinig betalen.
En nu ga ik het weekend weer onderduiken om de huurmoordenaars van Transport en Logistiek Nederland te ontlopen.
Onehp zegt
Ga eerst een ritje maken met die 1.5l ofzo die je dan zou kopen. Zou me toch zwaar tegenvallen om terug te gaan naar een economisch getinte dinosapverbrander. Pure verspilling van dat mooie dinosap hoor…
petroldrinker zegt
@onehp Wij hebben een relatief nieuwe Kona EV (lease auto vriendin), en een oude suzuki swift staan als dagelijkse autos naast de hobby autos, ik kan je vertellen ik zal nooit uit mijzelf de EV kiezen als de swift er staat… En al was de swift een 1e generatie Aygo/C1/108, zou ik die ook nog altijd liever kiezen
racerx zegt
Ik blijf nog wel even op benzine rijden, maar ik zou het zeer oneerlijk vinden als deze auto’s hoger belast zouden worden. Een kortingsformule voor EV’s die de tarieven gelijk trekt met een gelijkwaardige brandstofauto zou wat dat betreft logisch zijn.
rwdftw zegt
Het was wel te voorzien. Eind 2019 kwamen er bijna 30.000 M3s op kenteken. Dat was destijds de enige fatsoenlijke EV die je kon leasen. Niet krankjorem duur en met een redelijke range voor een acceptabele prijs. Stroomkosten… 20 cent voor thuisladen. 4% bijtelling en geen MRB.
Eind dit jaar worden die op de markt gedumpt en moeten werkgevers en werknemers bepalen wat ze dan gaan doen. Met een tonnetje of 2 worden die maandelijkse MRB lasten een thema. De stroomprijs is ook niet wat die was en de bijtelling schoot ook omhoog naar 16%.
Ik had al eens uitgerekend dat een Kona bij 20.000 km/jaar in dezelfde uitvoering op benzine goedkoper wordt dan dezelfde uitvoering op stroom. Dus ja, er moeten keuzes gemaakt worden en ik denk dat een deel van de werkgevers weer teruggaat naar hybride oid.
potver7 zegt
Met de huidige congestie op het electriciteitsnet is dat misschien maar even beter ook, voorlopig dan. Maar dan moet de overheid er wel voor zorgen dat de capaciteit van het netwerk op orde is zodra verbrandingsmotoren in 2035 daadwerkelijk in de ban gaan.
waterisnat zegt
De EV is niet het doel, noch “het klimaat” redden. Net als vele andere maatregelen zijn ze puur en enkel middelen. Middelen om te kunnen roven (door bureaucraten). De wet van Parkinson blijft altijd gelden. Iedereen (met meer dan 2 hersencellen) weet het en toch laten we het gebeuren.
Richmond zegt
Om te kunnen roven zoals jij graag zegt, hebben ze geen EV nodig. Nieuwe auto’s worden toch wel geleased en op ICE verdient de overheid meer. Dus iedereen aanmoedigen om EV te rijden is juist slecht om te roven.
padoempats zegt
Logisch redeneren is niet je sterkste punt he?
Ghiacciato zegt
Na 5 jaar model 3 LR van max 460km range stap ik binnenkort over. Naar een Y LR met 600km range.
Gaat me stuk meer kosten want geen 4% bijtelling meer, maar rijden met de 3 is me zo goed bevallen dat ik lekker elektrisch blijf. Inclusief 4x wintersport, zomervakantie zuid-frankrijk, en familie in de periferie van het land.
En als ik ook de Y weer moet inleveren blijf ik elektrisch rijden. Ook voor het milieu
rogerzz zegt
Ik moest een klein braakje doen bij ‘ook voor het milieu’. De ‘ook’ impliceert dat de 4% doorslaggevend was, van de baas mag vast geen dikke diesel of benzine meer, dus dan maar een suffe model Y voor het milieu, sure.
Bonusvraag; heb je de Volvo van de profielfoto nog steeds? Niet meer mee rijden dan, dat oude Euro 3 ding stoot vast enorm veel uit waar het milieu niet blij van wordt.
utregcity zegt
Ik wil iig niet meer terug naar ICE. Alsof je nog muziek afspeelt op cassettebandjes, terwijl je ook kunt streamen in Dolby Atmos.
sabrerator zegt
Bij mijn werkgever heb je een leasebudget. En is elektrisch verplicht.
Wanneer er MRB gaat komen, zal het budget niet stijgen, maar krijg je gewoon minder auto voor je maandbedrag.
In 2012 leaste ik een 14% Megane, die toen ook MRB-vrij was. Ding had zo’n laag maandbedrag dat ik de meest luxe Bose-versie met de volledige optielijst kon nemen en nog budget overhield. Toen de MRB erbij kwam, werd ie ineens knap duur in de maand. Voor de baas… Die klaagde ineens dat mijn Renault bijna net zoveel aan lease kostte als zijn Mercedes C-Klasse.
Dus collega’s die nu nog een Enyaq, Model Y of ID4 leasen, zullen over een paar jaar een stapje terug moeten doen.
MarcoM zegt
Wat voorspelbaar was dit toch. Eerst lekker maken met belastingvrij rijden, en we moesten massaal aan de zonnepanelen en wat schetst onze verbazing… gestraft worden. Tja, met dank aan onze onbetrouwbare overheid en energiemaatschappijen. Nee, EV is einde verhaal.
rogerzz zegt
Als je afhankelijk bent van publieke laadpalen snap ik het wel om met hoge stroomkosten en hoge MRB de EV in de steek te laten. Maar met zonnepanelen krijg je voor overcapaciteit enorm weinig terug, 7 cent in mijn geval, dus mocht je een oprit hebben + laadpaal + voldoende zonnepanelen dan ga je echt niet meer terug.
En aan de andere kant, bij de Autoweek jootjoobs was er deze week een Nissan Leaf uit 2019 waarvan de accu nu al afgerond kapot was. En dat is dan een auto van afgerond 4-5 jaar oud, ik snap dat het niet representatief is, maar het geeft de gemiddelde burger denk ik toch geen vertrouwen.
In mijn optiek werkt de marktwerking van laadpalen niet goed genoeg, Eneco palen bij het ziekenhuis heb ik onlangs gebruikt en vragen de hoofdprijs, en zo zijn er wel meer strategische plekken waar je eigenlijk teveel gaat betalen maar geen keus hebt. Ik verbaas mij ook altijd over Fastned gebruikers, de baas zal betalen, want 0,79 cent per kWh aftikken gaat nergens over.
pomoek zegt
Heeft weinig met de EV te maken. Ik denk dat de meeste mensen die dit zeggen ook zullen aangeven dat een EV gewoon fijner rijdt.
Maar goed. Kosten zijn een dingetje. Kijk naar de zonnepanelen. Salderen zou langzaam worden terug geschroefd. Markt voor panelen klapt in elkaar. O nee toch niet. Markt kruipt weer uit het dal omhoog.
Waar heeft het dan mee te maken? Niet goed functioneren van regeringen. Die de laatste jaren vooral demissionair blijken te zijn en dus geen belangrijke wetgeving meer durven/kunnen/mogen/willen maken.