Vooralsnog is het een dure grap om elektrisch te rijden in vergelijking met een benzineauto.
Met je leasebak merk je er weinig van: de afschrijving is voor de maatschappij en de laadkosten worden door de baas vergoed. Als je het allemaal zelf moet ophoesten en het in een Excel-tabelletje gooit kan er een heel ander verhaal naar voren komen. Zeker als je de elektrische auto verkoopt en je de afschrijving gaat meenemen.
EV rijden duurder
Vooralsnog is elektrisch rijden een duurdere hobby in vergelijking met een auto op benzine. Dat blijkt uit de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. Het rijden zelf is vaak goedkoper: stroom is over het algemeen minder prijzig dan een litertje peut. Zeker als je zonnepanelen hebt kan het bijzonder goedkoop zijn om een EV te rijden. Torenhoge afschrijving en de aanstaande motorrijtuigenbelasting gooien echter roet in het eten.
Als je alle factoren meeneemt concludeert de ANWB dat een kilometer in een EV bijna 76 cent kost. Dat is 9 cent per kilometer meer in vergelijking met een benzineauto. Dat is inclusief verzekering, wegenbelasting, afschrijving, laadkosten, tankkosten, onderhoud en banden. Voor deze conclusie gaat de ANWB uit van auto’s met een prijskaartje van 46.000 euro, waarmee men vier jaar lang 15.000 km per jaar rijdt.
Afschrijving
In het verleden was elektrisch rijden juist goedkoper dan rijden op benzine, maar dat is niet langer zo. Het grootste probleem is afschrijving. Een nieuwe elektrische auto schrijft keihard af. Hoe luxer de auto, hoe harder je het geld in de fik steekt. Vraag dat maar aan een Porsche Taycan van anderhalve ton, die in een (paar) jaar zo een tonnetje minder waard is geworden. Of al die Tesla Model 3’s voor 15.000 euro op Marktplaats. In 2019 moest je daar nog 45 of zelfs 50k voor aftikken.
Wegenbelasting
De afschrijving is nu merkbaar op de markt. Het volgende punt is de motorrijtuigenbelasting. Na jaren van vrijstelling moeten EV-rijders ook aan de MRB gaan. In de eerste jaren nog met korting, maar over vijf jaar is het afgelopen en betekent dat de volle mep betalen.
Wat dat betreft geen rooskleurig vooruitzicht voor het elektrisch rijden versus benzine verhaal. Alleen als benzine krankjorum duur gaat worden kan een EV nog aantrekkelijker zijn. Aan die afschrijving lijkt voorlopig geen einde te komen en de komst van MRB is een feit.
Wat te doen als particuliere EV-rijder? Lekker dat ding houden, laden door middel van zonnepanelen en laat je uiteindelijk in diezelfde EV naar je laatste rustplaats begeleiden. Dan heb je de rest van je leven in dezelfde auto gereden, maar het probleem van afschrijving is voor de nabestaanden. In jouw Excel-sheet was je wel goedkoper uit. Ha!
Johanneke zegt
Je moet wel echt geld over hebben of je geld haten als je na 4 jaar en 60k km een nieuwe auto wilt. Benzine auto’s veranderen helemaal niets meer eigenlijk, alsof ik roep maar wat, een 2024 Civic anders rijdt dan een 2020 model. Bij EV’s is dat wel wat meer het geval, omdat die nog in ontwikkeling zijn, voornamelijk qua range en laadsnelheden overigens.
Mijn ouders deden gewoon 15 jaar met een nieuwe auto. En uiteindelijk met 58 ipv 67 met pensioen. Het is maar waar je waarde aan hecht.
DeWitteCondor zegt
Het is inderdaad wel allemaal vanuit de wegwerpgedachte beredeneerd.
Het verschil van 9ct /km vind ik nu ook weer niet dermate schokkend. Dan heb je het dus over 2700€ bij 30k kms. Op de TCO waarschijnlijk te overzien. Bovendien zit je met een ICE ook niet bepaald safe – als alle milieumaatregelen ervoor gaan zorgen dat de peut nog duurder wordt kun je wel raden wat dat met je restwaarde doet. Ik koop de komende jaren voorlopig helemaal geen andere auto’s meer. Kijk de kat uit de boom.
werf76 zegt
“Het verschil van 9ct /km vind ik nu ook weer niet dermate schokkend”.
Oh, en wat is dat per week/jaar?
DeWitteCondor zegt
Hoezo zou je dit berekenen op week/jaarbasis? Het hangt af van je kms. Vreemde reactie.
ferrari94tr zegt
Zelf heb een ev van 3 jaar oud gekocht waarop de vorige eigenaar 50k op heeft opgeschreven. Nu zal ie bij mij ook nog wel wat zakken maar 50k sws niet. Dan ziet het plaatje er financieel wel anders uit, ook omdat ik thuis kan laden.
ttr6 zegt
Laatste conclusie is juist: gewoon doorrijden met dat ding. Dan zou de balans wel eens wat makkelijker naar een EV om kunnen slaan omdat de (verwachte) onderhoudskosten veel lager zijn. Dat van die afschrijving…..een Taycan is een slecht voorbeeld. Ook een benzine 7-serie, om maar een voorbeeld te noemen, schrijft de eerste jaren ook als een baksteen af. Om van de beurtjes maar niet te spreken.
Off topic: de MRB gelijktrekken met brandstofauto’s is idioot. Maar ja, dit kabinet hé…..hoef je niet veel wijsheid van te verwachten.
potver7 zegt
Met dien verstande dat die laatste alinea vrijwel niet voorkomt. Er zijn vrijwel geen particulieren die privé een nieuwe EV aanschaffen. In Nederland worden >80% van de nieuwe auto’s zakelijk geregistreerd, voor EV’s ligt dat percentage nog wat hoger ivm de hogere aanschafprijs.
ttr6 zegt
Ik ben dan misschien een uitzondering maar rijd als particulier een nieuwe EV. En ik realiseer mij dat ik er behoorlijk wat jaartjes in moet rijden, maar dat deed ik met de vorige nieuwe auto’s ook. Negen jaar is geen uitzondering.
Operationele kosten tot nu toe belachelijk veel lager dan mijn vorige benzine auto’s.
THSD zegt
Jij vindt het idioot om de mrb gelijk te trekken en die mening deel ik niet met je.
Wat is jouw idee dan als ik vragen mag wat betreft een mrb tarief voor ev’s?
ttr6 zegt
Gewichtscorrectie.
bassrt zegt
Ze belasten het wegdek toch ook meer, omdat ze zwaarder zijn. Dus logisch dat ze meer MRB moeten betalen dan een lichtere auto. Iemand met een 3 serie betaald toch ook meer als iemand met een C1.
DeWitteCondor zegt
Mashell heeft al eens uit de doeken gedaan dat belasting van het wegdek door personenauto’s nonsens is. Dat is te verwaarlozen ten opzichte van vrachtverkeer. Het geld gaat ook gewoon op de grote hoop ipv daadwerkelijk naar nieuw wegdek. Dus personenauto’s belasten obv gewicht is sowieso vrij bizar.
DeWitteCondor zegt
Mashell heeft al eens uit de doeken gedaan dat belasting van het wegdek door personenauto’s nonsens is. Dat is te verwaarlozen ten opzichte van vrachtverkeer. Het geld gaat ook gewoon op de grote hoop ipv daadwerkelijk naar nieuw wegdek. Dus personenauto’s belasten obv gewicht is sowieso vrij bizar.
THSD zegt
@ttr6
Gewichtscorrectie tov wat en waarom een correctie?
Het is niet alsof je wat leeggewicht onderweg kan weggooien dus correctie dat is pas idioot.
jaso013 zegt
Jan modaal koop toch ook geen nieuwe auto meer… waarom zou je dat doen. Je koopt nu een model 3 van een paar jaar oud voor 18K. Daar schrijf je volgens mij vrij weinig meer op af.
maotje zegt
Dat heeft jan modaal toch nooit gedaan?
Johanneke zegt
Mwoa ik heb collega’s die het wel doen hoor. 1tje hier heeft laatst nog 40k stukgeslagen op een yaris cross. De leeftijd van de betreffende persoon laat zich raden.
briant zegt
Vraag me dus echt af of dit wel klopt. Zie vaker onderzoeken voorbij komen over de hoge afschrijving van elektrische auto’s. Wil zelf binnenkort een jong gebruikte auto aanschaffen, maar de prijzen die ik voor elektrische auto’s zie zijn echt vele malen hoger dan wat ze volgens dit soort onderzoeken zouden moeten zijn. Pakken handelaren dan zoveel marge op in/verkoop, of hoe zit dat dan?
Johanneke zegt
Waarschijnlijk wel. Als je handelaar bent, wat heb je liever als nieuwe stock, een 10 jaar oude Yaris of een 10 jaar oude Zoë? Je blijft eeuwig lang zitten met die Zoë.
utregcity zegt
En toen werd de huidige ‘tijdelijke’ accijnsverlaging eindelijk teruggedraaid en wordt ‘t verhaal toch anders. 🙃
Svda zegt
Uiteindelijk is het een stuk duurder en doordat de subsidies steeds minder worden ( want eind 2013 waren de subsidies zo dat je de volledige prijs kon afschrijven en extra geld bovenop kreeg ).
Maar de investering van zonnepanelen worden ook vaak vergeten want vaak roepen EV rijders dat ze gratis rijden maar uiteindelijk wordt dat deel vergeten ;)
mashell zegt
De regering is gewoon veel te gulzig. Ze zien elektrisch rijden iets voor de linkse elite, dat is niet hun achterban en dus moeten die gepakt worden. Dat ze er niet zijn voor hun achterban maar om heel het land te besturen, dat ze klimaatakkoorden hebben te implementeren dat snappen ze niet eens. Voor EV’s moeten we gewoon een apart wegenbelasting tarief invoeren net als dat er een apart tarief voor diesel, benzine en LPG is. En dan moet dat EV tarief gewoon over een aantal jaar op ongeveer het gelijke tarief voor benzine uitkomen.
harrie zegt
Wat een rare conspirancy. Er is gewoon zoals altijd geld tekort, dus automobilist uitknijpen want die gaat toch de trein niet in.
Andere poppetjes, maar niks nieuws.
DeWitteCondor zegt
De klimaatakkoorden ga je ook niet halen door massaal iedereen in een EV te stoppen. Dat is een utopie.
aerohead zegt
En iedereen en zijn moeder weet hoe dat gaat met het na ijlende progressieve groenlinkse beleid dat er de afgelopen decennia in is geslopen: meer meer meer belasten ‘want dan gaat de burger “vanzelf” consuminderen’ … yeah right.
Een liter peut schurkt nu al tegen de 2 euro, waarvan bijna de helft accijns.
Over 5 jaar is de prijs 4 euro per liter ? warvan 3/4 accijns/milieu/klimaat belastingen, ze verzinnen vast wel nog iets extra’s wat planeet moet gaan redden.
Waarom beleidsmakers altijd maar het idee hebben dat als ze het ‘slechte’ maar extra duur maken, het goede vanzelf wordt geadopteerd, is mij een raadsel.
Alsof met de komst van de suikertax iedereen ineens alleen maar water gaat drinken.
Is een beetje hoe een dictator ook te werk gaat: onderdruk en terroriseer de bevolking maar erg genoeg dan komen ze vanzelf in het gereel.
ghengiskhan zegt
Progressief groenlinks beleid van de afgelopen decennia? Laatste keer dat ik keek hebben we 14 jaar lang een VVD-premier gehad. Het laatste echt linkse kabinet was dat van Den Uyl. Zoek maar op hoe lang dat geleden is.
harrie zegt
De afgelopen 14 jaar hebben we een volledig visie- en overtuigingsloze premier gehad die uit persoonlijk en politiek opportunisme met alle winden mee waaide, en dus ook met Groenlinks beleid als er weer koehandel moest worden bedreven.
El_Bastardo zegt
Het is een gesubsidieerde markt voor een product dat in zijn kinderschoenen staat. Natuurlijk heb je hoge afschrijvingen omdat nieuwere generaties een stuk beter en efficienter zijn dan de oude generaties.
En het viel te verwachten dat op een gegeven moment de subsidie wegvalt en dat het bezit en het rijden een stuk duurder wordt.
Voor privebezit, tenzij je een goed koopje kunt vinden, is het een groot financieel risico.
De wegenbelasting is hoger omdat de slijtage van het wegdek voor een zware auto hoger is. Zo werkt de wegenbelasting, dus dat is niet meer dan terecht.
Ook hier kan je weer een scheve markt gaan opzetten, maar uiteindelijk komt dat financieel ook wel weer terug op het matje.
Maar ja, sommige mensen moeten achteraf altijd wat te zeuren hebben als ze worden ingehaald door de realiteit.
ttr6 zegt
Sorry, maar gewicht is een drogreden. Vrachtwagens (die nagenoeg niks betalen) zorgen voor de slijtage, niet de personenauto’s, zelfs een nieuwe M5 niet :) . Het is makkelijk om op die manier de belasting te innen, daarom doet de overheid dit en is op zich prima. Maar hoe ingewikkeld is het om voor EV’s een aparte category te verzinnen? Helemaal NIET ingewikkeld want gebeurt al decennia met LPG en diesel.
bjr1983 zegt
Wat een stemmingmakerij weer dit… Dus bij de (erg ruime) berekening van de ANWB, kom je uit op € 1.350,- per jaar meer… Nou nou, poeh poeh. In de praktijk zal dit minder zijn.
morph zegt
Er zijn zoveel meer zaken die bepalen of je nu elektrisch rijdt of niet. Zeker zakelijk. Kleine zelfstandigen in België houden vandaag vooral rekening met aftrekbaarheid kosten (100% BEV, misschien 60% voor een potente ICE), éénmalige inschrijving en jaarlijkse rijtaks (tot op heden nog beide gratis voor BEV), en met het persoonlijk voordeel dat je jaarlijks wordt aangesmeerd (3k voor een Tesla, 6 tot 10k voor een ICE). Gooi die zaken mee in de mix, en je kiest al vrij snel voor BEV… Los daarvan, mijn model 3 performance van 2022 is een absoluut afschrijfkanon, zeker omdat ome Elon de prijzen tot 4x toe heeft verlaagd in het jaar na aankoop…
cdlop01 zegt
Prima dat de voordelen van EV rijden worden aangepakt, te idioot voor woorden. Veel te zwaar, veel te duur, veel te onzuinig en veel en veel te veel PK voor dagelijks gebruik, met alle gevolgen van dien.
Als je hart heb voor milieu wil je toch best meer betalen?
Richmond zegt
Zou je dit ook zeggen als je door subsidies Joos favoriete voor minder geld zou kunnen rijden?
mashell zegt
Veel te onzuinig… Hahaha. Als dat een probleem vindt moet je verbrandingsgebakje met een rendement van hoogstens 35% meteen weg doen. En teveel PK?
ronaldotour zegt
Ik houd de prijsontwikkeling van de Kia e-Niro al een poosje in de gaten en de meeste 2019 modellen kosten rond de 19900,- en dat was een half jaar geleden ook al zo. Dus die schrijven nauwelijks of niet meer af nu.
DeWitteCondor zegt
Denk dat je beter voor een Tesla kan gaan. De M3 (niet veel krapper) kun je straks voor 16k oppikken. Er komen er straks weer een berg uit de lease die ze niet kwijt kunnen.
PunicaOase zegt
Het verschil is dus maar 100 euro per maand.. daarvoor ga ik echt niet in een auto met een benzine-koffiemolentje rijden.. Doe mij voor dat beetje extra maar m’n supersnelle en comfortabele EV..
Richmond zegt
Dit is natuurlijk op basis van hoe het nu is. Maar als per 2035 alleen nog maar nieuwe ev’s verkocht mogen worden dan gaat dat ook voor flinke opschudding van de tweede hands markt zorgen
audirs3 zegt
Wat een slechte samenvatting van de mobiliteitsmonitor, echt totaal uit zijn verband getrokken en niet serieus te nemen deze anti-EV ‘journalistiek’.
Als je me niet geloofd: doe je eigen onderzoek en download zelf even die monitor.
maotje zegt
Ik ben benieuwd naar de berekening. Er wordt continue gesproken over korting op het tarief en na 5 jr de volle mep betalen. Over welk tarief er gesproken wordt is niet duidrlijk. Er gelden nu verschillende tarieven voor personenauto’s. 0gr co2 uitstoot die is nu nog 0 mrb
1 tm 50 gr co2 uitstoot en alles dr boven. Dan heb je nog verschil in benzine, diesel en. Lpg. Over welk tarief praat men dat wordt nergens duidelijk.
mashell zegt
Zo onduidelijk is het niet. Ze belasten EV’s alsof het benzine auto’s zijn. Waarom EV’s geen aparte categorie krijgen zoals diesel en LPG wel dat is het raadsel.
maotje zegt
Maar waarom zou die niet komen? Die aparate categorie is dr namelijk wel al. En die geeft nu 0 eur.
Ik denk dat ze gewoon deze categorie gaan gebruiken en invullen naar gewicht.
Als benzine aanslaan lijkt me niet juist aangezien er nog een categorie tussen zit. De 1 tm 50 gr co2
Lynkesoep zegt
Lekker clickbait artikel dit.
Als je de monnies niet kan missen, koop je sowieso beter geen auto of een goedkoop gebakje.
Elektrisch rijden heeft veel voordelen tov ICE, nu in de winter bijvoorbeeld standkachel. Nooit meer ruiten krabben. Niks geen dampend pruttelend stinkhok, maar lekker vloeiend rijden zonder herrie van de downsize koffiemolen.
Is de meerprijs meer dan waard.