HiPhi voelt zich een beetje LoPhi dezer dagen. De premium EV bouwer uit China is namelijk failliet.
Chinese EV merken schieten uit de lucht als vliegenzwammen op een vochtige herfstdag. Al dan niet met wat hulp van Xi Jinping willen ze stuk voor stuk de wereld overnemen. Ze zijn echter lang niet allemaal succesvol. Ook in deze tijd van disruptie valt het alsnog niet mee een automerk uit de grond te stampen.
Van premiummerk HiPhi was al bekend dat het financieel allemaal niet zo best ging. Vorig jaar kondigde het merk nog aan Europa te gaan veroveren. Maar in februari werden de fabrieken in China stilgezet. Dat is nooit een goed teken. Er werd gezocht naar nieuwe investeerders om een doorstart te maken. Maar deze zijn niet gevonden.
In Europa heeft HiPhi auto’s verkocht in Duitsland en Noorwegen. In Duitsland zijn 4.829 exemplaren verkocht. Qua modellen had het merk de X, Y en Z in de aanbieding. Die hadden best gave elementen, maar kostten ook serieuze knaken. Knaken die dus niet heel veel mensen over hadden voor Chinees premium. Hoewel dat aantal van bijna 5.000 exemplaren (vanaf september 2023) ons wat dat betreft nog meevalt.
Het betekent logischerwijs ook dat we zullen moeten blijven dromen van de HiPhi A. Deze überversie van de Z die 1.305 pk zou krijgen, werd samen ontwikkeld met Apollo. De nieuwe Duitse toko van Roland Gumpert. Het zou een heuse Model S Plaid killer worden. Maar nu is HiPhi dus zelf niet meer. Waarvan akte. Zullen meerdere EV bouwers volgen?
Allison Burgers zegt
BiBhi!
Oopelkadet zegt
Je moet toch ook wel echt gekke henkie zijn om een hedendaagse EV te kopen, nevermind nieuw. HALLO!!
IN de jaren 40-75 ware autos gemaakt zonder enig oogpunt voor verbruik. Ik zie het zomaar gebeuren dat EVs toch de 1 of andere uitstoot belasting gaan krijgen, en ook het verbruik een BPM gaat krijgen. Dus over 5 jaar is je spiksplinternieuwe Model 3 gewoon ouder dan metusalem en duurder dan een redelijke diesel want dan moeten evs inieens hele ZUINIGE EV motoren krijgen. Diesel heeft veel meer inruilwaarde dus nee. Kijk die EV hype gewoon nog even 50 jaar uit de boom en koop een 6-cylinder-in-lijn BMW dieselmotor. Zoals De Here het bedoeld heeft.
Johanneke zegt
Als je wilt trollen moet je dat niet zo opzichtig doen joh. Hier kijken we zelfs op Autoblog dwars doorheen 😉
Vraag mij overigens af hoeveel er op kenteken zijn gezet door de importeur, en hoeveel daadwerkelijk verkocht. Persoonlijk snap ik de heel dure EV niet helemaal. Als je 100k aan een nieuwe auto kan uitgeven, rij je toch lekker in een snelle, luxe benzine of diesel. Heb je 30 – 50k aan een nieuwe auto te besteden, tja dan is een EV een veel betere en luxere auto dan de benzine concurrentie met de downsize blokjes. Het verschil tussen een 50k en 100k EV is ook veel kleiner dan het verschil tussen een 50k en 100k benzine auto. Daar ga je nog echt stappen maken qua uitrusting en power.
Oopelkadet zegt
Hoezo trollen? heb je de huidige inruilprijzen niet gezien? verhuurbedrijven die stoppen met EVs/ tesla die stopt met uitbreiding? Of dit artikel waar een fabriek gewoon failliet is? de consument WIL GEEN EV!! Het sterft van de huidige EV owners berichten die er helemaal klaar mee zijn.
Allison Burgers zegt
Precies. Terug naar 1940!
Robert zegt
Ik wil als particulier best een EV; ik heb een parkeerplek op eigen terrein, dus de mogelijkheid voor een eigen laadpaal en als het moet leg ik er nog weer zonnepanelen bij naast de 12 stuks die ik al bezit. Ook het vooruitzicht dat EV-rijders ook de komende jaren nog (grotendeels) zullen worden ontzien in de BPM- en MRB-waanzin, klinkt me als muziek in de oren.
Alleen wens ik er niet 30+ mille voor opzij te moeten zetten. Tevens weiger ik daarvoor een of andere elektrische knakenbak uit China te moeten rijden waarvan toekomstig onderhoud en aftersales totaal niet kan worden gegarandeerd, alle mooie woorden van durfinvesteerders en importeurs ten spijt. Dus wacht ik lekker rustig af tot de grote shake-out van EV-fabrikanten achter de rug is.
mashell zegt
Nieuwe fabrikanten die allemaal op de Tesla hype sprongen en waarvan we al wisten dat meerdere het niet gingen halen. Een teruglopende marktvraag gerelateerd aan het algemene economische klimaat waar Tesla in paniek op reageert omdat ze alles op oneindige groei bedacht hadden. Verhuurbedrijven die vooral kleine vakantie gebakjes blijken te verhuren. Een bericht over de mening van wat Amerikanen. Het valt allemaal wel mee want je trekt een conclusie op basis van niet relevante artikelen. In Nederland kochten de consumenten toch al bijna geen nieuwe auto’s dat zijn de leasemaatschappijen voor de zakelijke rijders. En die zakelijke rijders hebben in Nederland eigenlijk niks te klagen over EV rijden en blijven dat vaak ook wel doen.
rogerzz zegt
Het stukje qua restwaarde van een EV en diesel is wel mogelijk waar doch anekdotisch, zoek maar eens een leuke BMW op duivelsap met 6 cilinders of een iets dikkere Audi of een Panamera met 3.0 blok van ~10 jaar oud (2014 of ietsje nieuwer) en je schrikt je helemaal een hoedje.
Ergens wil ik nog wel een keer een A6 Avant of A7, of Panamera met 6 cilinders en 3.0 qua inhoud, maar gemakkelijk 25-30k betalen voor een auto van 10 jaar oud met richting de 200.000 zegt toch wel iets over restwaardes van diesels. En ze worden nog verkocht ook, vooral de hele dikke versies en het aanbod is beperkt.
Johanneke zegt
Mwoa het waren dure auto’s. Net even gechecked, een 5 serie uit 2013-2015 met minimaal een 3 liter diesel kost tussen de 15 en 25k. Dus je schrijft zo’n 70k af in 10 jaar. Dat is best normaal voor dure auto’s toch?
rogerzz zegt
De BMW is denk ik inderdaad de goedkoopste van de opties die ik gaf, en als je daar een kale van kiest dan kost dat niet zoveel nee. Je kan ook vast een Audi vinden voor 15k met +200.000km wat nog net het oude model is. En de ‘echte dikke’ 3.0 diesels met <160.000km met de juiste opties zijn behoorlijk duur. Ook van merken/types die ik niet mooi vind (Audi Q of BMW X, of aparte Range Rovers). Valt mij op dat die vroeger goedkoper waren, dus sommige diesel-niches van dikkere merken met dikkere motoren lijken wel in trek te zijn. Misschien valt het alleen mij op en is het geen echte trend..
Voorbeeld: deze 2013 Panamera met 235.000km is doodleuk 33.5k.
https://www.autowereld.nl/porsche/panamera/3-0-d-platinum-edition-39175401/details.html
Of de hoofdprijs; 110k kilometer voor 50k euro.. uit het jaar 2012.
https://www.autowereld.nl/porsche/panamera/3-0-platinum-autom-xenon-full-option-opendak-38508645/details.html
William zegt
Het dieselaanbod is beperkt omdat veel al is geexporteerd helaas. Door de hetze van overheid en slecht geinformeerde media en de hoge MRB gaan ze de grens over. Merkwaardig genoeg zijn de resterende diesels nog relatief duur ook.
S zegt
Merk zegt me niks. Plaatje bij dit artikel lijkt wel een Citroën C5-X. Althans, het heeft er behoorlijk van weg qua uiterlijk. :)
harrie zegt
Ruim 30%, and rising, van de Chinese industrie draait verlies.
p993 zegt
schieten uit de grond …?
gallardogt zegt
‘In Duitsland zijn 4.829 exemplaren verkocht’.
Wel of niet daadwerkelijk op kenteken gezet, ik geloof er niets van. Waar zijn reviews gebleven, testen op Youtube (ja enkele die de kans kregen met één eerste import HiPhi’s) en op Mobile.de is geen enkel exemplaar te vinden.
Dat HiPhi in de problemen zit of zat is wel duidelijk maar die cijfers riekt naar nepnieuws of nieuwsberichtjes worden slordig met typfouten overgenomen.
Waar is je betrouwbare journalistieke bron jaapiyo?
tenaci zegt
Tja… superlelijke EV’s de wereld in knallen die goudduur zijn en als enige USP allerlei gekke features hebben waar je weinig aan hebt. Geen lekkere productmarketfit….