Huh, dat lijkt ons sterk. Toch maakt de EV meer kabaal dan een normale auto.
Het is het grote voordeel van een elektrische auto: het is zo lekker stil. Ja, natuurlijk, ten opzichte van een hoogtoerige zescilinder boxer of V8 is het niet zo mooi, maar in de meeste gevallen vervangt de EV auto’s met een drie- of viercilinder turbotor. Dus ach ja, dan is het alleen maar beter toch?
Nou, dat dachten wij dus ook. Maar wat blijkt, de EV maakt gewoon meer kabaal dan een auto met plofmotor! Ja, wij staan er ook versteld van. Dat is ook de reden dat we dit artikeltje eraan wijden.
Op zich – als je de reden hoort – is het eigenlijk niet zo hel erg vreemd. Wij associeren het geluid van een auto met motorgeluid. Niets is zo kenmerkend als het geluid van een accelererende Audi RS6 bij een (recent vernielde) pinautomaat.
Motorgeluid minder relevant
Maar motorgeluid komt niet zo heel erg veel voor (tenzij je in Kanaleneiland woont). Het meeste geluid dat wij horen van auto’s, is afkomstig van de banden. De Duitse KBA ( Duitse Kraftfahrt-Bundesamt ) heeft het geluid van auto’s gemeten en kwam tot een aantal interessante conclusies, naast het feit dat EV’s meer kabaal maken dan auto’s met een echte motor.
Volgens het KBA zijn Tesla’s het meest lawaai! De auto die symbool staat voor een fluisterstille revolutie maakt dus – objectief gezien – het meeste geluid. Gemiddeld stoten ze 68,9 decibel uit. Lynk & Co’s zijn dan weer heel erg stil, die stoten 65,1 decibel uit. Het lijkt een klein verschil te zijn, maar drie decibel luider is al een verdubbeling van het geluid. Sportwagens als Ferrari en Porsche staan overigens gewoon bovenaan hoor, die produceren in sommige gevallen meer dan dan 70 decibel.
EV maakt meer kabaal vanaf 30 km/u
Vanaf 30 km/u zijn veel elektrische auto’s luidruchtiger. Elektrische auto’s zijn voorzien van loodzware accu’s. Daardoor moeten er grotere en zwaardere banden op die meer geluid produceren.
Tot 30 km/u zijn V’s dan wel weer lekker stil, maar daarbij is het de vraag of je dat ook per se wil. Juist in stadsverkeer is geluid handig, je hoort ze naderen. Dat is de reden waarom elektrische auto’s van die zoem-systemen hebben die geluid maken.
Via: AD Auto
roadster zegt
Was me, als cabrio rijder, al lang opgevallen. Wanneer je op de snelweg naast een Tesla rijdt, zijn ze alles behalve stil. Een luidt en irritant banden gedreun.
steephh zegt
@topless Niet normaal inderdaad. Ik heb wel eens mijn raampje opengedraaid toen ik voorbij een Tesla reed en het gedreun wat van die banden af kwam, daar is de gemiddelde auto met Hellcat Hemi 6.2 Supercharged met open uitlaat het geluid van een vallend blaadje bij.
b00st zegt
Hangt veel niet af van type en maat banden? Kan de concrete lijst niet zo 123 terugvinden. Een Tesla X moet je natuurlijk ook niet vergelijken met een Polo.
Hubert zegt
Toch hebben mensen het meest last van brandstofauto’s.
Want de plek waar auto en mens samen zijn is in bebouwde gebieden. En hier is de snelheid doorgaans laag en wordt er regelmatig opgetrokken. En in deze gevallen zijn brandstofauto’s dus luider dan E-auto’s.
Poulusma zegt
Sowieso maken electrische auto’s van die akelig vervelende hoge piepgeluiden. Alleen daarom mogen ze die dingen al verbieden.
steephh zegt
@poulusma 120 jaar geleden bij de introductie van de auto: “Sowieso maken brandstofauto’s van die akelige vervelende resonerende bromgeluiden. Alleen daarom mogen ze die dingen al verbieden.”
@poulusma 10000 jaar geleden: ” Sowieso maken paarden van die akelige vervelende hoge hinnikgeluiden. Alleen daarom mogen ze die dieren al verbieden”
Friez zegt
Ik merk het hier juist ónder de 30kmh. Als de naaste buren wegrijden in hun iX3, dan is het kunstmatige geluid heel goed hoorbaar. Rijden echter de overburen weg in hun 320i, dan hoor ik alleen wat bandengeluid of valt het me niet eens op.
Vehicle zegt
Volledig eens, die iX3 maakt echt een heel irritant geluid op lage snelheden.
acavs zegt
Het grootste probleem met EVs op dit moment is in my humble opinion dan ook niet het gebrek aan motorgeluid, de te lage accurange, de te hoge prijs of zoiets dergelijks, maar het feit dat ze zo idioot zwaar zijn. Ik weiger een auto te kopen die zwaarder is dan 2 ton. Alhoewel, dat wordt helaas überhaupt steeds moeilijker.
Svenska II zegt
Een Duits onderzoek waar Tesla weer eens bekritiseerd wordt. Ben geen fan van Tesla, maar de hoeveelheid negatieve pers specifiek in Duitsland wordt wel een beetje zielig…
marh zegt
Haha Pussy’s mijn Ram TRX Hellcat zit op 82 decibel.
pietertje123 zegt
De kangooberlingo’s met oude dieseltjes door de straten…. en de vele bezorgdiesels.. nou doe dan maar zo’n EV (en sloop dat constante nep geluid er maar af, dat is achterhaald zo onderhand. Voor die enkele keer dat iemand je niet hoort (die je ook niet zou horen met een fatsoenlijke ICE) zou je nog een jengel knop kunnen maken)
Bandengeluid was altijd al, de jank van de trucks op de snelweg zal toegenomen zijn door meer voertuigen. En geen stillere banden/wegdek over het geheel genomen. Dorpen, wijken met straatstenen… daar gaat de EV stilte winst.
scrmeagle zegt
Wel eens in de metro gezeten?