De grote baas Akio Toyoda denkt dat de EV miljoenen banen gaat kosten. Aangezien ze geen EV’s maken en veel mensen in dienst hebben, heeft Akio een punt.
Niet elke fabrikant maakt even lekker de transitie naar nieuwerwetse technieken. Gek genoeg lijkt Toyota in de hoek te zitten waar de klappen gaan vallen. Het merk was ooit zo vooruitstrevend bezig met de hybride Prius. Sterker nog, de Prius was het toonbeeld van maatschappelijk verantwoord autorijden zonder dat je portemonnee te hard leeg liep.
In tien tot 15 jaar werd bijna het gehele Toyota-gamma voorzien van hybride-aandrijflijnen, al dan niet als optie. Daarmee was het merk echt een voorloper. Tegenwoordig is de concurrentie al veer verder. De PHEV is alweer een jaartje of tien ingeburgerd en tegenwoordig zijn er een hoop fatsoenlijke EV’s. Maar er komt nog niet zoveel uit de hoek van Toyota.
EV kost miljoenen banen
Het lijkt erop dat Toyota met man en macht probeert te lobbyen voor het gebruik van ouderwetse techniek. Toyota-chef Akio Toyoda heeft dat laten weten aan Auto News:
Japan is een land dat afhankelijk is van de export. In die zin staat CO2-neutraliteit gelijk aan de werkgelegenheid in Japan. Sommige politici zeggen dat we alle auto’s elektrisch moeten maken en dat de rest achterhaald is. Maar ik denk niet dat dat het geval is. Om de banen en levens van Japanners te redden, denk ik dat het nodig is om onze toekomst in lijn te brengen met onze inspanningen to nu toe.
Akio Toyoda, bouwt toevallig geen EV’s.
5.500.000 arbeidsplaatsen
Daar heeft hij op zich wel een puntje. Toyota bouwt namelijk zo’n 10.000.000 auto’s op jaarbasis. Daarvan gaat grofweg de helft naar het buitenland voor export. De prognose is dat dat gaat dalen naar zo’n 8 miljoen auto’s, inclusief hybrides en PHEV’s. Als Toyota deze auto’s niet meer mag fabriceren, zou het de arbeidsmarkt ernstig kunnen verlammen. De Japanse autoindustrie zou ongeveer 5,5 miljoen banen kunnen verliezen. Toyota kan namelijk bijna niets anders produceren dan auto’s met verbrandingsmotoren.
Toyota merkt ook fijntjes op dat er voldoende markten zijn waarbij elektrische auto’s simpelweg geen optie zijn. Niet elk land heeft een dicht laadnetwerk, terwijl de te overbruggen afstanden enorm zijn. Toyota begint overigens wel degelijk wat modernere auto’s te bouwen.
Diesels zijn bijna niet meer te vinden, de RAV4 is er nu ook als PHEV en in samenwerking met Subaru komt binnenkort de volledig elektrische bZ4X (afbeelding boven) Daarnaast ziet Toyota nog veel potentie in de waterstofauto, onlangs werd de tweede generatie Mirai geïntroduceerd (afbeelding onder).
Via: Carscoops.
frank2b zegt
De fascinatie van Toyota voor waterstof is verbazingwekkend. Er is echt niemand ter wereld die ’s ochtends wakker wordt en denkt: “Kom, ik koop vandaag eens een waterstofauto.”
Ze mogen wel eens vaart gaan maken daar in Toyota-city. Over een klein decennium kunnen ze hier in de EU geen wagen meer slijten.
lfoose zegt
@frank2b: Japan heeft weinig mogelijkheden om groene stroom op te wekken, daarom zijn ze minder gefocust op EV. Ze hopen dat waterstof aanslaat, want dat kun je gemakkelijker transporteren en dus importeren. Aangezien hoop uitgestelde teleurstelling is, ben ik bang dat ze een probleem hebben.
Ja, ik weer! zegt
Toyota is natuurlijk niet gek en kan maar zo eens aan het langste eind trekken.
Dat wij “toevallig” in een klein land wonen en wat meer laadpunten hebben dan elders in de wereld wil natuurlijk niet zeggen dat dat overal mogelijk is. EV is voor heel veel delen in de wereld hééé-lè-mááál níét geschikt!
EV is voor veel mensen onpraktisch en ook nog eens veel te duur.
EV zullen ook niet de wereld redden van de ondergang, want zo groen zijn ze onder aan de streep nou ook weer niet.
Charles Taycan 4S zegt
Toyota is te laat en blijft vasthouden aan de Tussenpaus Hybride…. Too Late! Sorry!
lekkerdwars zegt
Dit zagen we al jaren aankomen, er zit zoveel inertia in hun bestaande fabrieken dat het een uiterst kostbare aangelegenheid wordt om snel te switchen naar BEV plants. Maar als VAG het kan dan schort het bij Toyota echt ook aan ambitie hoor. Het lithium ion tijdperk willen ze schijnbaar overslaan en dan later inzetten op solid state….doet me beetje terugdenken aan Fiat die destijds met CNG de overstap naar BEV wilde uitstellen.
fanboy zegt
@lekkerdwars: VAG heeft nog veel meer mensen in dienst en werkt nog inefficiënter dan Toyota, dus bij VAG zouden er eigenlijk nog meer klappen moeten vallen in termen van minder werkgelegenheid.
erikabarth zegt
@fanboy dan ben je niet goed op de hoogte, VW zet al enkele jaren vol in op zijn EV transitie, en staat veel beter voorgesorteerd voor de toekomst inmiddels.
Toyota loopt inmiddels hopeloos achter, die solid state accu zou zomer 2020 al rijklaar zijn, en nog steeds hebben ze niets laten zien, ja een gare lexus met een belabberde range en laadtijden.
fanboy zegt
@erikabarth: Dat weet ik natuurlijk wel. Maar ze hadfen op hoogtij dagen 600.000 man in dienst. Ze kunnen alleen nog maar krimpen. Wellicht nog harder dan Toyota omdat die minder mensen in dienst heeft.
flutterby zegt
Toyota loopt achteraan in de transitie en dankzij mismanagement met de inzet op hybride en waterstof raken deze banen verloren. Die impotentie moet je niet beschermen maar afstraffen. Helaas voor de werknemers die hier niets over te zeggen hebben en straks zonder werk thuis zitten terwijl managers er met bonussen van ICE winsten de buit al binnen hebben.
ericc zegt
Niet alleen in Japan ook in Europa zullen er veel banen verdwijnen door de overschakeling naar EV’s. In Duitsland ongeveer 200 000 arbeidsplaatsen. Een EV is veel eenvoudiger van techniek. Veel minder onderdelen dus ook minder bezoek aan de dealer. Toch 1 fabrikant die het durft zeggen!
mashell zegt
Voor de verdwijnende banen komen er ook andere weer terug, naar laadpaal installateurs, electriciteitsnetwerk monteurs, windmolen monteurs etc zal veel meer vraag zijn. Tijden veranderen, het aantal hoefsmeden is ook niet meer zo hoog als 120 jaar geleden.
flutterby zegt
@mashell: het probleem alleen is dat die banen wat ingewikkelder zijn dan lopende band werk en een automonteur zet je ook niet zo maar in als elektromonteur. Elke transitie kent winnaars en verliezers.
mashell zegt
Elke transitie kent inderdaad winnaars en verliezers, overigens schat ik lopende band werk in een autofabriek toch in op vergelijkbaar niveau, want alles wat daar simpel of bijzonder precies is wordt door robots gedaan. Maar als je de juiste houding hebt (bereid bent om om te scholen) komt het altijd wel goed.
gregorius zegt
Je kan een lift zelf bedienen ‘MAAR DE BANEN’. Je kan zelf scannen en betalen in de supermarkt ‘MAAR DE BANEN’.
We hebben het over geskillde en minder geskillde fabriekswerkers. Als je die kan leren om een Yaris in elkaar te zetten, kan je ze ook leren om een E-Yaris in elkaar te zetten.
cdlop01 zegt
Wat een volstrekt achterlijk artikel. De EV transitie gaat wereldwijd miljoenen banen kosten. Ev techniek is veel simpeler, veel minder onderhoud en ontwikkeling en productie zeer ver te automatiseren. Niets te maken met Toyota, of dat ze achter zouden lopen. Toyota is overigens lean en mean en heeft in verhouding met andere nu al niet teveel medewerkers, maar nog altijd paar honderdduizend wereldwijd. Ook Duitse industrie, Vag voorop, zien groot verlies aan werkgelegenheid in sector voor komende jaren, een zeer groot probleem.
Als autoblog zichzelf maar beetje serieus neemt stop met dit onzinnige artikelen.
mashell zegt
“Vag voorop, zien groot verlies aan werkgelegenheid in sector voor komende jaren, een zeer groot probleem.”
Ziet Volkswagen Group (zoals VAG tegenwoordig heet) dat als een probleem of als een enorm voordeel om veel minder duur personeel nodig te hebben?
fanboy zegt
@mashell: VW heeft hier ook wel eens wat over gezegd, dat ze verwachten dat het flink banen gaat kosten. Mercedes geloof ik ook.
Maar banen houden is denk ik geen goed argument om inefficiënte in de lucht te houden.
Overigens zijn er ook een hoop nieuwe banen nodig bij de energietransitie.
arta zegt
Volgens mij hebben wij over een aantal jaar heel veel werkenden nodig voor de energietransitie en kunnen ze nu in vele andere sectoren ook al geen mensen vinden. Volgens mij een kans voor omscholing, van automonteur naar warmtepomp installatie (ofzo)…..
Aan de ene kant gaan er banen verloren en aan de andere kant komen er banen bij.
Hop hop Toyota, beetje gas op die transitie ;-)
MarcoM zegt
Ik geloof zeker dat er een kern van waarheid in zit, een EV heeft vele onderdelen minder.
erikabarth zegt
Wederom een krampachtige poging van Toyota om de EV te dwarsbomen, de werkelijkheid is dat ze mijlenver achterlopen inmiddels op de concurrentie op EV gebied. De hele trukendoos trekken ze open, leugenachtige greenwash reclames waarvoor ze al beboet zijn, een topman die desinformatie en leugens verspreid over EV.
In de VS proberen ze strengere emissie eisen te voorkomen etc etc etc
https://electrek.co/2020/12/17/toyota-ceo-lack-of-vision-spreads-ev-misinformation-spells-the-end/
https://electrek.co/2021/01/14/toyotas-greenwashing-leads-to-record-180m-fine-for-emissions-lies/
https://arstechnica.com/cars/2021/07/toyota-bet-wrong-on-evs-so-now-its-lobbying-to-slow-the-transition/
https://www.electrive.com/2021/07/28/toyota-lobbies-for-half-measures-in-washington/
https://www.thedrive.com/tech/41790/toyota-bet-against-against-electric-cars-now-its-stacking-the-deck-against-them
schreute01 zegt
Hehe. Eindelijk is er een oplossing gevonden voor het tekort aan werknemers in Nederland!
cdlop01 zegt
De transitie zal wereldwijd miljoenen banen kosten en slechts beperkt banen opleveren. Opmerjelijk dat iedereen het neest succesvolle concern zo slecht wil afschilderen. Toyota loopt al 20 jaar voorop met transitie naar EV’s, te beginnen als grootste hybrid fabrikant en beste plugin’s. Toyota slaat terecht EV 1.0 over, brandgevaarlijk, inefficient, te duur, beperkte levensduur. Huidige EV’s op die van Kia en Hyundai na, en Tesla uiteraard, rest rommel. Bz serie komt 2022 met 10 EV’s voor Toyota uiterlijk 2025. Meer dan op tijd. Deze EV’s beschikken dan over de meest efficiente accu’s, zijn betaalbaar, grote duurzaamheid, 90% gegarandeerde capaciteit nog na 10 jaar, compact en licht.
cdlop01 zegt
Daarnaast zet Toyota in op brandstofcel, EV’s, plugin, ice etc. Autonome vervoersconcepten in ontwikkeling voor Tokio en verstedelijkte gebieden, op brandstofcel . Grootste samenwerking met Byd voor ontwikkeling van accu’s, brandstofcel, etc etc. Solid state en andere accu’s samen met Panasonic in ontwikkeling en Toyota wil eigen accu fabrieken, daar worden er in Japan nu 2 mefafactories van gebouwd. Ondertussen gaan verkopen van Toyota, ook gegeven huidige moeilijke omstandigheden, door dak. Enige fabrikant met Kia welke op elk terrein actief kan zijn, brandstofcel, Ev, autonome vervoersystemen etc etc. Met Kia en Hyundai leidend op EV transitie gebied. De Duitsers en Europeanen komen er niet aan te pas.
avocado zegt
@cdlop01: hoeveel brandstofcellen zetten ze nou op in?
cdlop01 zegt
Alle modelseries vanaf2025 enkele midellen tot 2030 van alle modelseries, of denk je dat metropolen als Tokio aan de laadpaal gaan?