Onderzoek op basis van 800.000 reviews op internet wijst uit dat EV kopers mensen zijn die vaker slechte reviews schrijven.
Iedereen moet een elektrische auto kopen. Maar het blijkt dat klanten van deze auto’s, veel vaker ontevreden zijn over hun aankoop dan kopers van auto’s met verbrandingsmotor. Althans meer specifiek over het aankoopproces en hun contact met de dealer. EV kopers blijken op Google Reviews namelijk veel vaker slechts 1 ster uit te delen dan ICE koper in ‘Murica.
Nu zal je zeggen, ‘logisch want Tesla kopers gaan niet eens naar de dealer’. En het lijkt te kloppen dat dit een factor is als je naar de data kijkt. Merken die volle bak inzetten op ‘direct to customer’ verkoop (lees: internetshoppen), hebben helemaal bedroevende reviews. Een schokkende 25 procent van klanten van deze mensen (die een review schrijven), beoordeelt de ervaring met 1 uit 5 sterren. Wowsa.
Opvallend is echter dat ook EV kopers van de traditionele merken, die dus ook ICE’s verkopen, vaker een negatieve ervaring rapporteren bij de aankoop van een EV dan bij aankoop van een ICE. Matt Murray, CEO van Widewail, de partij achter het onderzoek, zegt het volgende:
More surprising was that even EV buyers from traditional dealerships left substantially more negative reviews.
Matt Murray, heeft een onderzoekje gedaan waarmee hij zijn toko op de kaart kan zetten
Gemiddeld genomen betreft 7 procent van alle reviews na een auto aankoop een beoordeling met 1 ster. Voor EV’s is dit echter gemiddeld 14 procent. Voor Tesla en RIVIAN is het zelfs gemiddeld 25 procent. Een paar caveats zijn wel aan de orde. Gezien u van ons zoals altijd fair and balanced berichtgeving mag verwachten, zullen we die ook maar noemen.
De belangrijkste caveat is dat klanten van fabrikanten met traditionele dealerbedrijven váker reviews schrijven. Veel positieve reviews noemen daarbij expliciet een menselijke werknemer waarmee goede communicatie is geweest. Tesla en RIVIAN klanten laten gemiddeld minder reviews achter. Maar als ze dat dan doen, is het veel vaker om een hele negatieve ervaring te delen.
Een andere gedachte (maar dit is slechts speculatie van de onderzoekers) is dat ICE klanten vaker interacties hebben met hun dealerbedrijf om benigne zaken. Een oliewisseltje of zo die je niet te veel kost en weer een goed gevoel geeft. EV’s hebben dit soort ‘kleine zaken’ minder nodig, maar als het misgaat is het meestal grondig mis. Zo hebben klanten potentieel relatief minder vaak ‘prettige’ interacties met hun dealer en vaker pijnlijke (duur, lang wachten) ervaringen met dealers.
Linksom of rechtsom lijkt de conclusie te zijn dat er nog wat te winnen valt waar het gaat om de ownerschip experience in bredere zin voor wat betreft EV’s. Waarvan akte.
Rudy zegt
Tot niemands verbazing denk ik. Er zijn de laatste jaren gewoon erg veel EV’s op de markt gekomen die niet uitontwikkeld waren. Soort grote beta test als je een van de eerdere bezitters was van o.a. een ID3 en ID4.
Over de productie kwaliteit van de eerste series Tesla’s is ook genoeg geschreven natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Nieuwe techniek zit vol met kinderziektes, zowel bij het product als bij het gebruik van de consument.
kas_par zegt
Hier een ID.3 rijder van bijna het begin. Over de auto nooit ook maar één klacht gehad, zelfs in het begin niet… maar dat eerste jaar was de garage wel echt een ramp! Heb ze gelukkig niet veel nodig gehad maar de onkunde was echt triest, ze hadden geen flauw benul hoe de auto eigenlijk werkte en van de software nog minder… Inmiddels stukken beter, maar nog steeds is het matig… mijn bluetooth heeft wat issues, geen enkel probleem. Nieuwe module erin, klaar. Maar ja, de garage wist het niet en heeft de software geüpdate…. ja, dat lost een haperende bluetooth verbinding natuurlijk niet op! Dus de auto 5 sterren, de garages (bij diverse ervaring inmiddels) echt niet meer dan 2 sterren…
roadster zegt
“………..over de auto nooit ook maar één klacht gehad…..mijn bluetooth heeft wat issues…..Nieuwe module erin….”
Over jezelf tegenspreken gesproken.
iphonistvongates zegt
Verrassend dit omdat ik dacht dat EV-bezitters automatisch toetraden tot het altruïstische paradijs omdat ze goed doen voor de planeet & mensheid. Wellicht dat sommige EV-kopers meer moeite hebben met het beklimmen van de 4de trede van Maslow’s pyramide. Niet opgeven peoples!
okdoei zegt
Beetje vreemde conclusie en vergelijking. Daarnaast is de info onvolledig. Is dit bij ieder merk gaande die EVs en ICEs in t gamma heeft? Of zijn de EV-only bedrijven zo slecht dat ze voor alles en iedereen het totaal zo ver naar beneden halen.
En wat betreffende de positieve reviews? Er zijn een hoop Tesla fanboys(en girls) die uiterst positief zijn. Daarnaast lijken me dit ook echt types om reviews te schrijven. En wat dat betreft zullen er misschien ook veel negatieve reviews zijn omdat er veel mensen de Tesla fanboys haten.
Last but not least: het zijn maar reviews. Mensen die ze schrijven moet je sowieso niet serieus nemen.
mashell zegt
Dat is ook zoiets, wie schrijven eigenlijk reviews? Altruïsten die anderen willen helpen, narcisten die hun mening belangrijk vinden, mensen die niks beter te doen hebben, mensen die het schrijven van reviews als baan hebben? Want zelf kom ik er niet aan toe.
dikkereinier zegt
Waarschijnlijk het zelfde soort mensen dat ook hier op allerlei berichten reageert.
kas_par zegt
Wel de tijd voor Autoblog maar niet voor een review? Ok… lijkt me meer een prioriteiten kwestie…
Ik schrijf af en toe reviews, kost me weinig tijd en ben zelf altijd erg blij met heldere reviews van anderen, zo betaal ik dat terug.
Flutterbear zegt
Uiteraard, de echte purist rijdt elektrisch. De krachten van de elektromotor overheersen de nadelen van de accu.
Looptheluke zegt
Ik begrijp het wel. Wanneer je bij de dealer binnenkomt kunnen ze je van alles vertellen over de nieuwe brandstof auto, maar bij een EV is het vaak niets meer dan op de website staat en staat een verkoper een beetje draaiend bij.
Vraag maar eens bij een willekeurig merk naar de laadsnelheid in de praktijk aan een publieke laadpaal in de straat. Bijzonder weinig beginnen dan over de ac boordlader die dan 11 of 22 kw aan kan. Ze beginnen gelijk met in 30 minuten van 10-80% soc dat is toch echt snelladen.
Ook bij storingen en onderhoud is er vaak nog onvoldoende ervaring om direct iets op te lossen. Te vaak moet de importeur geraadpleegd worden. Deze vertraging door gebrek aan ervaring/kennis zorgt ook bij aftersales voor een lagere score.
Niet omdat de klant zuur is, maar omdat de benodigde kennis nog niet op het niveau is dat de klant geïnformeerd kan worden zoals bij een brandstof auto.
kas_par zegt
Dit. De auto’s zijn vaak wel prima, maar de onkunde en gebrek aan kennis bij de garages is stuitend… het wordt wel beter, maar het gaat heeel langzaam.
audirs3 zegt
De conclusie is dus uiteindelijk dat je er geen enkele conclusie uit kunt trekken…
rrk147 zegt
Komt ook denk doordat de EV rijder moderner is, meer connected met z’n smartphone. En dus bijvoorbeeld meer deelt in review of een sociale media platform.
En de benzine rijder koopt z’n auto ipv lease, en is nog iets ouderwetse, en waarschijnlijk ook echt ouder, en zal dus minder op sociale media actief zijn, of via Google review.
heckblende zegt
ik kan reviewen wat ik wil op Google, zelfs als ik geen Tesla heb.
slodder zegt
Heerlijke foto in de thumbnail, hartelijk om kunnen lachen