Iedereen moet aan de stekker van de overheid, maar dan ben je dus wel duurder uit op het gebied van zowel afschrijving als verzekering.
Zo blijkt uit onderzoek van financiële vergelijkingssite Geld.nl. Stap je over van benzine naar volledig elektrisch, dan gaat de premie van je autoverzekering gemiddeld 230 euro per jaar omhoog en is de EV duurder.
Verzekering fors duurder
De site onderzocht acht verschillende elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Daar tegenover zette het onderzoek vergelijkbare benzineauto’s. De conclusie is dat de maandpremie van een elektrische auto zo’n 10 tot 25 euro per maand duurder is dan een vergelijkbare auto op benzine. Per jaar is dit dus 120 tot 300 euro. Zo zie je meteen dan even rondshoppen voor je verzekering loont, kan flink knake schelen.
Afschrijving hoger
De aanschafprijs van een elektrische auto ligt flink hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto. Met een hogere aanschafprijs gaan de absolute bedragen qua afschrijving ook hoger zijn. Daarnaast is de vraag nog altijd wat de prijzen van een tweedehands EV op termijn gaan doen. De actieradius van nieuwe EV’s groeit steeds harder en blijft de vraag naar het huidige aanbod op de occasionmarkt dan gelijk. De tijd moet dat gaan leren.
Onderhoud en brandstof
Qua onderhoud en banden maakt het niet zoveel uit. Een elektrische auto is flink zwaarder dan een benzine variant door het zware accupakket, dus de banden en remmen slijten misschien wat harder, maar dat is dan weer in balans met alle draaiende onderdelen van een benzineauto.
De brandstof is veel duurder voor een benzineauto en je betaalt voor je elektrische auto tot 2025 geen wegenbelasting. Als hier verandering in komt maakt het wat kosten betreft waarschijnlijk niet veel meer uit of je op benzine of elektriciteit rijdt. Door het gewicht van een EV zal de belasting niet mild zijn. Goed kijken naar de kosten dus.
Voor nu kan elektrisch rijden zeker nog goedkoper zijn, al moet je dan volgens Geld.nl wel rekening houden met een hogere verzekeringspremie. Zolang de elektrische auto wegenbelastingvrij is en opladen goedkoper dan tanken slaat de balans nog wel door naar de EV, maar goed rekenen blijft dus het devies.
bernoulli zegt
Goed nieuws dat ze harder afschrijven. Zit te wachten tot de E208 GT een beetje betaalbaar is als tweede auto voor de misses.
Johanneke zegt
Ik wil helemaal geen tienduizenden euro’s voor een auto uitgeven, dus een EV zit er nog niet in. Ik stop liever 10k in mijn huis en koop een mooie auto op benzine voor 10k dan dat ik een EV met zwakke actieradius koop voor 20. Want de EV’s die ik echt als daily kan gebruiken zoals de Kia EV6 kan ik gewoonweg niet betalen.
flutterby zegt
Tja, voor 10k koop je geen D segment hatchback die nog geen jaar op de markt is. Dat heeft nog niets met de aandrijflijn te maken.
revstars-net zegt
Beetje een onzin artikel. Ja de verzekering is wat duurder maar dat staat los van EV maar vanwege de hogere catalogusprijs. Daarnaast is de afschrijving momenteel minmaal van een jonge EV. Kijk maar op MP naar bijvoorbeeld een Model 3 van 2-3 jaar oud. De prijzen zitten bijna tegen nieuwprijzen aan! Amper 5-7k verlies op 3 jaar soms.
En wat betreft de onderhoudskosten: dat de banden veeel sneller slijten bij een EV is ook een mythe ondertussen, dit heeft er mee te maken hoe jij omgaat het met stroompedaal, als je gewoon normaal doet zoals met iedere auto dan zijn de intervallen gewoon acceptabel. Die auto’s kun je ook normaal berijden ipv elke stoplicht naar 100 te knallen onder de 5 seconden. En sinds wanneer worden de remmen bij een EV gebruikt dan? Door de regeneratie heb je amper remmen nodig en buiten deze 2 dingen zijn er geen andere onderdelen voor onderhoud.
En dan ga je nog speculeren over de MRB vanaf 2026, dat deze fors zullen zijn voor EV’s vanwege het hoger gewicht. Ja de EV’s zullen echt wel mee gaan betalen maar het huidige systeem is al jaren verouders en slaat nergens op (op basis van gewicht). Denk niet dat de overheid iedereen naar een EV dwingt en over paar jaar ze de volle mep laat betalen voor de MRB. Dan zal niemand een EV willen.
mashell zegt
“Denk niet dat de overheid iedereen naar een EV dwingt en over paar jaar ze de volle mep laat betalen voor de MRB. Dan zal niemand een EV willen.”
Je hebt het over dezelfde overheid die officieel EVs wil stimuleren maar tegelijkertijd de bijtelling zo snel hoger maakt dat nu een gaan EV leasen amper nog aantrekkelijk is. We moeten daar echt naar een zinvol en langdurig beleid maar dat gaat met de huidige regering niet gebeuren, die stimuleren liever vliegverkeer…
luittinke zegt
U heeft even gemist hoe de overheid de afgelopen 10 jaar opereert?
De “spaardiesels” bijvoorbeeld.
Om nig maar te zwijgen dat er een gat in de begroting komt wanneer de MRB wegvalt. Maakt je dus maar geen illusies, dat gat moet betaald worden.
Tiemen zegt
Onderhoud duurder? Een beurtje voor mijn oude ICE station ging al snel richting de 500. Nu voor de E Niro kost een grote beurt mij 160 euro.. Remmen slijten minder hard omdat je ze minder gebruikt. De verzekering ging iets omhoog omdat ik op papier 200+ PK heb nu.
Johanneke zegt
Is heel erg je rijstijl. Als je een stoplichtsprinter bent die graag als 1e bij een rood stoplicht wil staan, ja dan slijten je remmen harder, want een EV is zwaarder. Rij je gewoon normaal, en rem je ook vaak af op de motor, dan zullen de remmen van een EV wat minder snel slijten ja, omdat je veel agressiever opnde motor af kan remmen ivm regenereren.
flutterby zegt
Ik rijd best stevig maar de voorbanden worden na 35.000 km vervangen.
flutterby zegt
Door het hogere gewicht slijten de remmen harder? Wat een flut onderzoek.. De praktijk heeft al lang bewezen dat de juiste remmen bij normaal gebruik een autoleven mee gaan.
mashell zegt
Precies, VW monteert op de MEB modellen trommelremmen achter omdat de schijven anders zouden vastroesten.
tuutertuuter zegt
Ja dat zal het zijn, want je kan in de ECU niet aangeven eens in de 100 km of 7 dagen toch de achterremmen te laten werken, al was het maar met minimale kracht om dit te voorkomen.
Het zijn gewoon gierige ratten daar, en mocht je ooit een noodstop moeten maken ben je blij dat je gewoon schijven rondom hebt.
flutterby zegt
Trommelremmen zijn gewoon een veel betere keus om tot die betaalbare EV te komen. Dat is toch wat we allemaal willen? Schijfremmen achter omdat het mooi is echt zonde. Voor de remmen voor zal z’n stukje software wel de oplossing zijn. Al blijven ze volgens mij aardig schoon doordat de laatste paar km/u via de remmen gaat.
ericc zegt
Iedereen aan de EV…
Triestig dat Europa de EV promoot en er miljarden instopt. Dit terwijl de automobiel slechts een druppel is op een hete plaat. Zolang China, US, India en Rusland niet massaal hun steenkoolcentrales afzweren (China : 1035 kolencentrales en er komen er nog 350 bij) zal er van CO2-uitstoot -mindering niet veel veranderen op de CO2-wereld-uitstoot. Ook wat banenverlies in Europa betreft : Duitsland 200 000 arbeidsplaatsen en Frankrijk 100 000 arbeidsplaatsen die verdwijnen en dit enkel in de automobielsector. Dan is Italië, Spanje, UK en andere landen waar automontage is nog niet meegerekend.
En hoeveel CO2-uitstoot gaan we hebben bij de infastructuurinstallatie voor EV’s?
Neen, Europa wil dat we afhankerlijker worden als burger van de overheid zodat ze vrij spel hebben.
Europa beschermt onze koopkracht niet en de doorsnee europeaan slikt dit allemaal.
gregorius zegt
Het gaat er ook een beetje om waar je die zooi uitstoot.
Voor iemand neus waar je woont (groot gedeelte van het land woont toch in de stad / drukkere dorpen), of ergens waar niemand woont.
En die banen: als we meer focussen om die Europese autobouwers nu Europese E-auto’s te laten bouwen.
Daarnaast zijn er nog genoeg andere banen open. Schijnt dat er nog ergens een tunnel dicht is.
(maar kolen en Russisch aardgas stoken; daar moeten we wel vanaf ja).
flutterby zegt
Je vergeet er alleen bij te melden dat China naast de kolencentrales ook volle kracht inzet op hydro, zon, wind én LFP batterijen. Het enige wat de Chinezen willen is een vergelijkbaar levensstijl met ons. Als wij in het rijke westen niet duurzaam kunnen is het natuurlijk onmogelijk om dat van China wel te wensen.
Daarnaast is China momenteel dankzij “made in China” dé wereldmacht geworden. Ze kunnen makkelijker zonder ons dan wij zonder hen. Het is een kwestie van tijd totdat ze dit realiseren met de bezetting van Taiwan.
De autofabrikant die banen verliezen is kwestie van mismanagement. Verschrikkelijk voor de arbeiders maar volledig de schuld van de visie van het bedrijf. Ze stoppen liever al jaren geld in onzin onderzoeken zoals deze die vol met misinformatie te publiceren dan op grote schaal elektrische auto’s te maken.
tuutertuuter zegt
Dat eerste argument is altijd enorm zwak. De netto vervuiling van dat land is dus nog steeds bizar. Of ze nou naast 1000 kolencentrales 1 of 10 miljoen windmolens neerzetten, dat maakt het gebruik van die centrales niet minder. Want denk maar niet dat ze die kolencentrale uitschakelen bij genoeg wind á la EU, dat gaat lekker goedkoop geëxporteerd worden dan.
Wij hebben zelf volledig de macht en welvaart van China (en ook Rusland) in de hand. Als we met een vingerknip stoppen met in China te produceren en energie uit Rusland te halen, zijn we zo klaar met die ‘wereldmachten’.
De gevolgen?
Je kan niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon voor €200 ,- kopen. > Marktwerking > Bedrijven stoppen er weer verwisselbare Accu’s in, want mensen kunnen/willen niet meer zo makkelijk een nieuwe telefoon kopen.
Je rijdt niet elke 2/5 jaar met een nieuwe leasebak > Marktwerking > Initiële aankoop is hoger, auto’s worden langer gebruikt, beter onderhoud gepleegd. Onderhoud = banen in eigen land.
Energie wordt duurder, je moet kerncentrales bouwen. > Onafhankelijkheid > Rusland heeft geen geld meer om andere landen in te vallen, plus je hebt nul consequenties aan je eigen economie als je besluit een boycot op Rusland uit te voeren. Nu zitten wij met de problemen van onze sancties.
En als je je afvraagt, goh dit systeem zou nooit werken, kijk maar naar Zwitserland. Bijna volledig onafhankelijk op het gebied van energie, geen NATO/EU lidmaatschap nodig om vrede te bewaren. Een sterke munt, soevereiniteit en noem het maar op.
Ja alles is duur, maar voor de Zwitser niet. Als jij in NL een ton per jaar zou verdienen, maar alles was 1.5x zo duur als nu, klaag je toch ook niet?
flutterby zegt
De gehele EU stort in elkaar zonder Russisch gas. Dat is letterlijk geen optie, idem met de import van Chinese producten, ben je vergeten dat we nog steeds last hebben van supplychain problemen? De meeste auto fabrikanten draaien nog op een laag pitje.
China heeft zelf amper fossiele brandstoffen en deze moeten ze vrijwel importeren. Van exporteren is nog lang geen sprake. Ze zitten nu juist te azen op “ons” Russisch gas. Dankzij de dictatuur kan China volledig inzetten op elke vorm van energie om de bevolking in lijn te houden.
tuutertuuter zegt
Het mag ook in elkaar storten, al deze bedrijven draaien winst door marktmanipulatie. Waarom is in China produceren goedkoper? Niet vanwege technologische vooruitgang of betere kwaliteit. Ze kijken daar niet om als er iemand zelfmoord pleegt onder werktijd. Een paar mensen profiteren dus keihard van die lage lonen, en we krijgen er zelf niks voor terug. Als we geforceerd waren alles in Europa te produceren, was de drang naar automatisering tien keer hoger. En we worden echt niet door robots vervangen. Elke productielijn heeft mensen nodig van MBO tot WO / Doctoraal, om nieuwe technologieën te ontwikkelen, machines te onderhouden, onderdelen te frezen noem het maar op. Er zit een gigantische industrie achter de productie van dingen, die we nu allemaal.
Bouw het maar van de grond weer op, misschien dat het 10 zure jaren worden, maar daarna kunnen we gewoon van Nederland een Zwitserland 2.0 maken.
flutterby zegt
Klinkt als de great reset, weet je hoeveel mensen zullen sterven van honger, kou en onderlinge rivaliteit wanneer de economie zo in elkaar stort? Het is echt niet alleen de top waar koppen gaan rollen. Als de buurman honger heeft zal die ook bij jou aankloppen.
Nee laten we de afhankelijkheid gewoon rustig stapje voor stapje afbouwen zoals al jaren het geval is.
De arbeid in Azië is goedkoper omdat de werknemers leven onder wat hier als bijstand niveau beschouwd wordt. Er is vrijwel geen collectiviteit omdat er niet genoeg sterke schouders zijn.
wimof zegt
We doen het voor uw kindjes ( ik wilde er geen) die we massaal, zo nodig, liefst nog op de binnenkoer van de school willen (moeten) afzetten.
dalmore zegt
Grappig, de mijne is door de hoge benzine prijzen in waarde gestegen. Negatieve afschrijving!
fanboy zegt
Hoge afschrijving? Ik heb mijn EV bijna 2 jaar geleden gekocht 2e hands (met die 2K EV occasion subsidie er ook nog vanaf) en hij is volgens mij nog bijna hetzelfde waard.
Verder een beurtje gehad maar dat was het ook.
Ik heb nog een (diesel) camper, en daar gaat direct wat meer geld doorheen.
nameel zegt
Mijn 2e hands aangeschafte EV is na een jaar nog precies hetzelfde waard als ik op bijv AutoScout24 kijk. Dus dit artikel verbaast me.
dare2think zegt
Een elektrische auto geeft -samen met een dak vol zonnepanelen- wel de mogelijkheid om de benodigde energie voor transport thuis op te wekken. Dat is niet meer vertoond sinds het transport met paarden die lokaal voer vraten. Dat is een ijzersterk concept, de weg van het energietransport is maar enkele meters. (En de Belastingdienst krijgt haar vingertjes er niet tussen). En er is geen koolwaterstofafhankelijkheid meer van enge landen. Dat betekent dat over het totaal gezien een ‘EV op panelen’ inherent de kleinste milieuschade oplevert tijdens de gebruiksperiode en het minst zou moeten kosten. Maar, wanneer de balans genomen wordt, door de dure techniek is het voorlopig nog goedkoper om fossiel te blijven rijden, de fossiele techniek heeft ruim 100 jaar de kans gehad om goedkoop te worden, zowel aan de automobiele als aan de brandstofkant. Het toppunt van die opgaande lijn, een huzarenstukje(niet geheel toevallig ook uit het Gouden Autodecennium 2000-2010), was de drieling Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo. Zo goedkoop, zo licht en zo zuinig, dat kon daarvóór nauwelijks en nu kan het niet meer vanwege nieuwe emissie-eisen waardoor veel kleine auto’s juist uitgefaseerd worden(!).
Wie weet wat er op brandstof nog bereikt had kunnen worden met tientallen jaren doorgaande optimalisatie. Maar nee, de teerling is geworpen, alles moet ‘groen’ dus zijn we weer 90 jaar terug in de tijd en moet er opnieuw een techniek van kinderschoenen naar volwassenheid worden gebracht. Ik zie als teken aan de wand dat bij normale auto’s het aantal brandstof-pk’s eigenlijk amper nog toeneemt de laatste jaren. De echte gang is er wel een beetje uit.
Redrum zegt
Tja, maar uiteindelijk, als je er echt over nadenkt, olie moet gevonden worden, opgepompt, geraffineerd, vervoerd en dan branden we het, op….weg, for ever. Het is een uitputtende bron die ook nodig is voor zoveel andere producten.
Dus uiteindelijk zal je ooit toch moeten overschakelen en die ooit komt dichter en dichter dus never waste a good crisis en versnel die transitie. Niets maar dan ook niets dan voordelen. Ik spreek mij niet uit over welke periode en wil ook geen vingertje wijzen maar eigenlijk is het toch van de pot gerukt als je er objectief over nadenkt.
vbarchetta zegt
Goed onderzoek zeg van geld.nl
Heb met mijn Tesla Model S vanaf 2017 nieuw nu 130.000km gereden. Welgeteld 0x servicebeurt gehad (hoeft niet volgens Tesla), 1x zomerbanden, 1x winterbanden, paar ruitenwisserbladen, airco onderhoud en een interieur filter gehad, thats all van onderhoud betaald uit eigen portemonnee (garantie niet meegeteld, maar kost mij niets… ). Verder is mijn afschrijving minder dan vergelijkbare Mercedessen/BMW’s met dezelfde nieuwprijs. Verzekering zelfde niveau. Als ik dan kijk wat andere EV’s doen kwa prijs (Model 3, VW Id3’s etc) dan doen die naar 1 a 2 jaar bijna hetzelfde als de nieuwprijs, hooguit een paar duizend minder, dus nauwelijks afschrijving……
Dus kweet niet wie bij Geld.nl dit ‘onderzoekje’ heeft gedaan, maar daar klopt helemaal niets van…..
schuimreus zegt
weer een mooi stukje stemmingmakerij op Autoblog. Jammer dat het journalistieke gehalte gewoon voorbij gaat aan de feiten, en het gewoon meelullen is met de benzinelobby. Ik rijd nu 3 jaar elektrisch en nog nooit zulke zorgeloze en goedkope kilometers gehad. Afschrijving: nagenoeg nul op mijn nieuwe model 3. Verzekering is hoog, maar hij heeft ook 500 pk, dus eigen schuld, dikke bult.
e1000bmw zegt
De vergelijking tussen Diesel en EV vind ik veel interessanter. De diesel was bij uitstek de kilometervreter, maar zit wel hoog in de MRB. Nu de EV steeds grotere capaciteit en actieradius krijgt, wordt dit vaak als alternatief gepakt (al dan niet geforceerd). Hoe liggen die verschillen?
flyerbunch zegt
Dan hebben ze het in België beter begrepen want daar krijg je tot wel 30% korting op je verzekering als EV rijder!
https://www.hln.be/geld/wordt-je-autoverzekering-goedkoper-als-je-overschakelt-naar-een-elektrische-wagen-br~a14bdbb8/