Onze zuiderburen laten zien dat elektrisch rijden zonder mokervette subsidies zomaar duurder is dan benzine/diesel.
Is de onstuitbare opmars van de EV dan toch stuitbaar? Bij ons in Nederland lijkt het haast een gedachte die je direct met ‘neen’ kan beantwoorden. Doch de Belgische casus laat zien dat er nog best wat moet gebeuren voordat iedereen aan de EV gaat. Vermoedelijk zal dat uiteindelijk toch afgedwongen moeten worden door het cynische verbieden van de verbrandingsmotor door onze overlords.
Portemonnee
Kwaliteitspublicatie Nieuwsblad heeft in België namelijk nog eens uitgezocht wat recente ontwikkelen betekenen voor de kosten om elektrisch te rijden. Vorig jaar deed men ook een steekproef, waaruit toen bleek dat elektrisch vaak niet alleen beter is voor het milieu (allegedly) maar op de (lange) termijn ook voor de portemonnee. En dat is toch waar mensen uiteindelijk hun keuzes op baseren.
Steekproef
De steekproef van dit jaar laat echter zien hoe precair deze balans nog altijd is. Nieuwsblad nam drie auto’s als voorbeeld die met verbrandingsmotor leverbaar zijn, maar waar ook een EV variant van bestaat. Het gaat in dit geval om de immer guitige FIAT 500, de Volvo XC40 en de BMW X3. Het berekende vervolgens de totale eigendomskosten op basis van de huidige prijzen voor elektriciteit en brandstof en een jaarkilometrage van 15.000. De resultaten zullen je verbazen!!1!
Elektriciteit duur
Doordat de kosten van elektriciteit (in België) harder gestegen zijn dan de eveneens doch relatief gezien iets minder exploderende kosten van peut aan de pomp, moet je opeens knokenlang rondrijden met je EV voordat je ‘de kosten eruit hebt’. Die kosten liggen in België ietsje anders dan in Nederland, daar auto’s met een normale motor niet zo enorm zwaar belast worden. EV’s zijn bij onze zuiderburen daarom qua aanschaf een stuk duurder dan hun broertjes met verbrandingsmotor. Niet omdat EV’s bij ons goedkoper zijn dan bij onze zuiderburen, maar wel omdat auto’s met verbrandingsmotor in Nederland veel duurder zijn dan in België.
Omslagpunt nog verder weg
Hierdoor moet je met de XC40 38,8 jaar rijden (!) voordat je uit de meerkosten van aanschaf bent. Voor de Volvo en Bimma gelden nog altijd indrukwekkende termijnen van 19,1 jaar respectievelijk 25,7 jaar. Het mag duidelijk zijn: vrijwel niemand die een nieuwe auto koopt zal deze termijnen ooit halen. Een auto op traditionele peut kopen is, als men ervan uit zou gaan dat de kosten allemaal hetzelfde blijven, op dit moment voor de Belg dus gewoon (veel) voordeliger.
Jan Modaal
Om het gras voor de EV adepten alvast weg te maaien: ja, het vrij simpele ‘onderzoekje’ bestaat meer uit een common sense dan uit wetenschappelijke analyse. En ja, het gaat over België. En ja, je kan allerlei aannames maken over de ontwikkeling van prijzen in de toekomst die dit verhaal wellicht weer anders maken. Desalniettemin laat het nogmaals zien dat het kostenplaatje van een EV niet zomaar voor iedereen beter uitpakt dan dat van een ICE. Zeker niet in afwezigheid van subsidies in combinatie met duurder in plaats van goedkoper wordende accu’s. Blijft dat zo, dan wordt Jan Modaal dus dadelijk letterlijk uit zijn betaalbare auto gedwongen. Waarvan akte.
Dank Jan voor de tip!
kruij zegt
Wat een suggestief stukje, als je drie minuten onderzoek doet bij gerenommeerde bronnen weet je de elektrische auto’s schoner zijn.
jaapiyo zegt
Deze reactie staat tegenwoordig als knee-jerk onder alles wat licht kritisch is over EV’s of iets anders van de woke-kerk…Doch los van de inhoud ervan een spoiler alert over de inhoud van dit artikel: het gaat niet over uitstoot, maar over kosten.
royaledeluxe zegt
Sommige mensen lezen geneens je zeer goed geïnterpreteerd stuk. Wat een zonde en alles voor de FP!
steephh zegt
@jaapiyo Ondanks dat je artikel over de kosten gaat, maar niet over uitstoot, staat er in het stukje toch: “beter is voor het milieu (allegedly)”. Ik denk dat @kruij specifiek daarop doelt.
koen23 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
faalhaas zegt
Die zware EV’s hebben het te lijden op de wegen in België, elke beurt weer 4 dure schokbrekers. Dat loopt al snel in de papieren.
wimof zegt
En dan mogen ze blij zijn dat er niet evenveel accijnzen geheven worden op elektriciteit zoals het op benzine het geval is.
Wanneer komen ze, dat ze er komen is zeker enkel nog effe (af)wachten.
rs62k5 zegt
Op electriciteit zit al meer belasting(ode+energiebelasting+btw) dan op benzine en diesel per energie eenheid. Een ev gebruikt alleen een stuk minder energie.
ty5500 zegt
Ik weet dat het een grap is maar die wegen vallen over het algemeen best wel mee. Als je vanuit Nederland België binnenrijdt (ben de naam van de autosnelweg kwijt) is de asfalt gewoon bedroevend slecht en lawaaierig waardoor het enorm opvalt na het fluisterstille asfalt ervoor in Nederland nog.
Anyway, het valt echt wel mee. Persoonlijk heb ik liever een auto met een dikke motor die je geen rib uit je lijf kost en waarvoor de brandstof betaalbaar is dan een land waar de asfalt werkelijk overal perfect is.
saxoke zegt
Je bedoeld de E34 van Eindhoven naar Antwerpen thv de grensovergang in Postel. Hoe lang ben je daar al niet meer geweest? Die is volledig vernieuwd, nog slechts een km of 10 tussen de grens en Antwerpen is niet vernieuwd, al de rest, incl het stuk waar je gekatapulteerd werd aan de grens, is echt een mooi stuk asfalt. Verder vind ik het momenteel in België behoorlijk goed meevallen. (toch op de wegen die ik meestal rij). In het NL’se deel waar ik regelmatig kom zijn veel wegen ook in slechte staat.
rutgerg zegt
Rij eens van Brussel naar Luxemburg over de E411. Zouden ze niet eens een snelweg mogen noemen. Een boerenpad doet meer eer aan de naam.
Jantje_555 zegt
Je moet Brussel en Wallonie niet vergelijken met Vlaanderen, waarom willen ze onafhankelijk worden denk je!
rutgerg zegt
Maar niemand had het over vlaanderen of wallonie… we hadden t over Belgie. En voor zo ver ik weet is het allemaal Belgie.
karhengst zegt
Als je vanaf Aken de Belgische grens over gaat word je nog voor het landsgrensbord reeds begroet door een flinke krater. Welkom in België.
Maar goed, Duitsland is geen haar beter, daar merk je ook direct dat je het land in bent gereden, vanuit Nederland dan. België heeft er in ieder geval werk van gemaakt de afgelopen 15 jaar. Mag ook wel gezegd worden.
osmo zegt
Die flinke krater is een bouwplaats waar ze het hele wegdek aan het vernieuwen zijn ;)
sprankel zegt
België wilt geen fluisterasfalt omdat dit open asfalt is dat water door laat, handig als het regent maar een ramp als het vriest. Dat is een keuze die men maakt wat niets met kwaliteit te maken heeft.
De wegen in Vlaanderen zijn zeer goed al helemaal als je rekening houd dat België een transitland is waar heel veel zwaar internationaal vervoer door gaat.
De wegen in Wallonië zijn in onderhoud door de Waalse regering en de Waalse regering heeft geen geld, het wegennet daar doet soms denken aan een of ander ex communistisch land. Echter daar gaat nauwelijks transit verkeer over met uitzondering van wat vakantiegangers in de zomer.
sanki zegt
Welke beurt? EV’s moeten na 2 jaar ongeacht de km’s pas eens naar de garage… mijn ID3 in ieder geval wel. En al 60.000 erop zitten in net geen jaar.
racerx zegt
Flink doorgereden dan, lekker bezig 👌🏼
frederikvc zegt
Ev schooner of niet? Hier maalt niemand iets om in huidige situatie. De kost per km en kost van aanschaf wel! Laaden buitenshuis is duurder dan tanken in Belgie.
wimof zegt
Als je het al kan, ik heb 3×220 volt, kom je niet (heel) ver mee.
Jantje_555 zegt
het lijkt wel of elke EV aanbidder een EV van de zaak heeft mét ook nog eens thuislaadmogelijkheid.
bietje zegt
Ook wel een verschil om een benzine-auto elektrisch te maken of een elektrisch platform vanaf de grond op te bouwen. Een E-Golf is een heel ander verhaal dan een ID3.
Dág onderzoekje… imho
ericc zegt
ICE is king…. in België 🇧🇪!😉
saxoke zegt
Dat mag van mij ook nog even zo blijven.
cloverleaf zegt
Wat me eigenlijk het allermeest verbaast in dit epistel is dat België al over een functionerend electriciteitsnet beschikt
rogerzz zegt
Er zit een groot verschil tussen België en Frankrijk. Ze delen dan wel een beetje de Franse taal, maar daar houdt het wel op ongeveer. Het electriciteitsnet in Frankrijk gaat over een kabel ter dikte van een telefoonlijntje, er is geen gas, geen drinkwater, veel gebieden geen 2G/3G dekking, riolering in de buitengebieden bestaat ook niet.. wat een ongelofelijk pauperland is dat toch, en Engels spreken ho maar.
Ik kom best geregeld in België en kan prima de auto laden, de grappen over achterlopen.. in Nederland heb ik soms meer moeite met stekkeren. En dat het sommetje anders is in een ander land met andere vaste kosten en andere variabele kosten, no shit!
boomhauwer zegt
Was het niet in Nederland dat nieuwe industriële gebieden en woningen geen elektriciteitsaansluiting kregen vanwege het tekort?
racerx zegt
Dat geldt niet voor woningen en ook niet voor heel NLD.
wessel94 zegt
Prima en logisch dat Belgen dan lekker verder karren in een ICE. Ik begrijp uberhaupt niet waarom de ICE verboden moet worden, kan volgens mij prima naast elkaar bestaan, ICE’s en EV’s. Wellicht nog waterstof erbij en biobrandstoffen. Lijkt mij veel evenwichter voor de afname van grondstoffen dan nu volledig die van elektra en accus gaan uitputten. En als de EV dan zo geweldig is als sommige prediken, dan zal dat middels marktwerking vanzelf duidelijk worden.
mark997gt3 zegt
In België nog wel zeer gunstige regelingen om BEV’s en hybrides zakelijk te rijden. Van bruto geld een auto rijden scheelt ook in België de helft. Dacht dat hoogste belastingtarief zelfs iets hoger ligt bij onze zuiderburen.
Gabri zegt
Voor particulieren zal het ongetwijfeld kloppen maar men moet eens inderdaad de berekening maken voor zakelijke rijders daar er een groot verschil is tussen het voordeel alle aard.
ty5500 zegt
Ik vermoed dat het de prive situatie betreft waartegen de massa van de nieuwe wagens op de vennootschap/leasing zijn. Enkel elektisch/phev kan nog 100% worden afgetrokken als beroepskost voor de vennootschap waardoor beide segmenten wel erg interessant zijn op de vennootschap en dus best veel verkocht worden.
w0ut zegt
Nog 5 maanden (1 jan 2023) en de fiscaal vriendelijke behandeling van de (zakelijke) hybrides gaat op de schop in Vlaanderen. Ze worden gelijkgesteld met de ICE. Vanaf 2026 moeten zakelijke personenwagens allemaal EV zijn.
ty5500 zegt
Nu ja, de aftrekbaarheid wordt dan zoals voor de overige bepaald op basis van de CO2 en dan scoort een PHEV nog steeds erg laag.
w0ut zegt
Neen, dacht dat de CO2 gelijk wordt geteld met ‘een vergelijkbaar’ ICE model. De vraag is natuurlijk wat is vergelijkbaar. Hybrides hebben gecombineerd snel 250pk en meer. Maw wordt je hybride belast als een bmw 316i of een bmw 340i.
petrolicious zegt
De enige kanttekening die ik bij die berekening zou maken is dat je ook moet kijken naar de afschrijving van de wagen na x jaar, de meeste mensen die een nieuwe wagen kopen willen na 4-5j / 100k km wel iets anders.
O plaat zegt
Vanaf 1 januari komt er ook nog een boete per piekstroom bij. Dus telkens je je EV insteekt om op te laden zal je moeten bij betalen op je verbruik.
ty5500 zegt
Vind ik persoonlijk ergens wel logisch. Als iedereen om 17 u thuiskomt, zijn patatjes op het vuur zet, zijn elektrische wagen op maximum snelheid laat opladen en mss ondertussen nog eens een was insteekt wordt er enorm veel gevraagd van het net. Het net moet dan nodeloos verzwaard worden voor een paar piekmomenten.
Laad de wagen gewoon opladen als er geen andere grootverbruikers opstaan en niet op pieksnelheid indien dit niet nodig is en dan ga je niet moeten bijbetalen. Een beetje slimme laadpaal doet dit tegewoordig automatisch. Dergelijke maatregelen zie je meer en meer. Duitsland liet bv. enkel subsidies toe op laadpalen die op max 3x16a kunnen opladen voor zover ik mij herinner.
Dit piekvermogen is ook exclusief je opbrengst van de zonnepanelen.
Jan-Jaap zegt
Er is nagenoeg nooit een reden om te laden terwijl er veel gebruikt wordt, bij jezelf gewoon instellen dat die laad als je slaapt en wil je ook het verbruik van de omgeving balanceren dan gebruik je Jedlix zodat er alleen geladen wordt bij weinig belasting van het net.
jensoffbutton zegt
Mijn perceptie momenteel is vrij simpel:
Heb je zonnepanelen op je dak? Koop een EV.
Heb je geen zonnepanelen op je dak? Koop een ICE benzine.
Uitzonderingen zijn als je ergens in je regio gratis kunt laden/bij je werkgever.
Wim zegt
Tja, in de vergelijking houdt men rekening met 15.000 jaarlijkse km, waarvan 75% buitenshuis laden.
Zal in mijn geval al totaal niet kloppen.
De afgelopen weken trouwens gratis via pv getankt.
Jan-Jaap zegt
De meeste mensen zullen inderdaad minder dan 10% buitenhuis laden. Zonnepanelen helpen wel een hoop.
steephh zegt
Helaas zit het artikel zelf achter een paywall. Dat maakt het gemakkelijk om er van alles over te roepen wat niet te verifiëren valt. Daarom help ik maar even: de journalisten rekenen 10 euro per 100 km voor een Volvo XC40. Wat dus neerkomt op 50c€ per kWh. Fors! Voor de benzine versie rekenen ze 7,5l/100km, wat ook niet bepaald realistisch is. Wat nieuwsblad doet is simpelweg cherrpicking aan beide kanten van het verhaal, waardoor de balans scheef uitvalt.
Tot zover het “vrij simpele onderzoekje” wat inderdaad zo simpel blijkt dat ze voor het gemak de onderhoudskosten vergeten zijn mee te nemen. Die dus bij EV’s lager zijn dan bij een ICE voertuig. Gratis tooltje voor als je zélf de gehele TCO wil uitrekenen: https://www.iselektrischgoedkoper.nl/
Overigens gaat er nog van alles gebeuren betreffende EV’s. Het toverwoord is schaalvergroting. Zo waren de eerste platte TV’s ook tienduizenden euro’s: nu staan in de armste huishoudens de grootste TV’s. En waren de eerste mobiele telefoons onbetaalbaar, tegenwoordig lopen zelfs kinderen van 8 met een serieuze eigen smartphone rond.
Wat me overigens verder erg tegenvalt aan dit stukje proza is dat er niet eens de moeite is genomen om een treffend plaatje te zoeken. We kijken naar een Amsterdamse winkelstraat met auto’s op Nederlands kenteken. Was er echt geen afbeelding beschikbaar die gemaakt is bij onze zuiderburen?
321lambo zegt
Je geeft aan dat 50c€ per kWh fors is, maar dat is in België al een onderschatting van de realiteit helaas.
Vaste contracten zijn bijna niet meer te krijgen dus als straks de winter eraan komt gaat de stroomprijs nog eens vlotjes hoger uiteraard dan waar we nu zitten.
Het enige vaste contract dat ik kan vinden is van Luminus en heeft als kost 60.6c€ per kWh voor stroom en 24.73c€ per kWh voor gas. Dat is dan nog zonder allerlei toeslagen, netbelastingen, piekbelasting en weet ik veel wat nog allemaal, gewoon een kaal tarief..
Ter info, exact 2 jaar terug was het 8c€ per kWh voor de stroom en 1.83c€ per kWh voor de gas (wederom kaal tarief).
steephh zegt
@321lambo
Zie dat het hier in Nederland eigenlijk hetzelfde verhaal is. Moet zeggen dat ik me daar wel wat op verkeken heb, ik heb zelf nog een vast contract lopen voor 3 jaar. Thanks voor de verheldering!
Hoe dan ook: bij Nieuwsblad wordt de berekening gemaakt met de huidige prijzen. Het lijkt me sterk dat deze prijzen járenlang zo hoog zullen blijven. Overheden zijn ook bezig om bijvoorbeeld voor gasimport alternatieven te zoeken. Eerlijker zou zijn om met een gemiddelde te rekenen, dan met een momentopname.
karhengst zegt
Leuk popi Jopie geschreven maar eventjes nalezen voordat het geplaatst wordt is er niet bij. Hoe lang is de terugverdientijd nou voor de Volvo en de Fiat?
Dat de strekking van het verhaal zo is verbaast me verder niks. In Duitsland zou het niet anders zijn geweest als de regering niet duizenden euro’s subsidie per auto er op zou leggen.
jaapiyo zegt
Het staat ook in de tekst, maar voor de Fiat dus 38,8, voor de Volvo 19,1 en voor de Bimma 25,7 jaar.
papa zegt
XC40 38 jaar en de Volvo 19 jaar?
lexis zegt
Beetje hetzelfde verhaal als met warmtepumpen. Is volgens de politiek (groene jongens) het ultieme middel om de co2 uitstoot naar beneden te krijgen. Theoretisch klopt dit natuurlijk. Alleen zullen we er niet in slagen om genoeg groene stroom te produceren om al die warmtepomen en ev’s te voorzien van propere energie (is technisch gewoon onhaalbaar) . En waar sta je dan als je ev auto of heatpump met grijze stroom rijdt of verwarmt, in het slechtste geval komr dat uit steenkool centrales komt, jawel steenkool of gas. Er zullen harde knopen doorgehakt moeten worden inzake mobiliteit. Het eigen persoonlijk bezit van auto zal in vraag gesteld worden vrees ik in Europa. Het zal terug voor de happy few worden zoals paard en koets dat was voor de adel ,150j terug. Iedereen het openbaar (elektrisch of waterstof) vervoer op.
steephh zegt
@lexis
EV’s op kolenenergie zijn schoner dan een ICE per gereden kilometer. Maar kolenenergie maakt maar een fractie uit van de gehele mix, dus dat argument is onzinnig. En een warmtepomp die werkt op elektriciteit geproduceerd mbv. een gascentrale bespaart zelfs gas: https://www.wattisduurzaam.nl/23942/energie-besparen/warmte-koude/is-hoogleraar-smeulders-vergeten-hoe-een-warmtepomp-werkt/
Uitspraken over dat alles voor de happy few wordt is doemdenken met behulp van hellend vlak drogereden en wordt nóóit beargumenteerd. ;-)
Wat veel mensen vergeten is dat de elektrische auto’s nog maar net om de hoek zijn komen kijken, daar waar er van de brandstofauto al decennia lang een tweedehands/derdehands/etc. markt bestaat. Wanneer elektrische voertuigen grootschalig nieuw worden gekocht gaat schaalvergroting een véél grotere rol spelen en zal in 20-30 jaar ook het aanbod van elektrische voertuigen vergelijkbaar zijn met die van brandstofauto’s nu.
Het aanpassen van het net gaat tijd kosten, hetzelfde met de productie van groene energie. Dat “is er niet opeens”. Mensen hebben vaak geen idee wat er de infra van vandaag komt kijken, daarvan is het vreemd te verwachten dat het er niet al gisteren was.
lexis zegt
Pikant detail als uw warmtepump door een defect (lek) zijn koelmiddel lekt naar de atmosfeer dan staat gelijk aan de c02 uitstoot van auto die naargelang het verbruik 20.000 km mag afleggen. Maar daar wordt met geen woord over gerept. Idd een airco of warmte pump hoort niet te kekken, maar vroeg laat lekken ze allemaal. Men werkt wel aan co2 arme of c02 vrije koelmiddelen (propaan) maar die zijn ontplofbaar.
lowlow zegt
Hihihi origineel stukje hoor, moet van een Nederlander komen van 14j en 3 maand oud of van een Nederlander die al 8 jaar niet meer in Vlaanderen geweest zijn, of tot slot, van een Nederlander die niets begrepen heeft van de Belgische confederale staat waarbij (enkel) in het rijke Vlaanderen de wegen een grote inhaalbeweging gemaakt hebben – ongoing, terwijl de Walen en Brusselaars (natuurlijk) nog ver achterlopen. Nu ja, probeer in Molenbeek – home town van
salah abdeslam – eens de weg opnieuw aan te leggen. Daar hebben ze nog andere problemen. En de kloof wordt steeds groter.
Dus je hebt gelijk in ‘België’ zijn de wegen niet goed.
Autoblog kan beter zijn eigen studies maken (graag BE & NL) ipv van HLN en Nieuwsblad te gebruiken. Slaat nergens op. Dat is de omgekeerde wereld, jullie zijn de auto journalisten (& zij de roddelpers)