RIVIAN verliest per verkochte auto 40.000 Dollar. Ouch.
Bij Volkswagen zelf wil het maar niet vlotten met die EV’s. Maar onder het motto ‘if you can’t beat them, join them’ heeft Volkswagen gelukkig nog flink geïnvesteerd in RIVIAN. Het nieuwe Tesla zal wel winstgevend zijn, toch? Kan dat Volkswagen even uit de penarie helpen…
Helaas; RIVIAN heeft de cijfers bekend gemaakt voor Q3 2024 en die zijn niet best. De inkomsten vallen lager uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. En per verkochte auto, verliest RIVIAN nu maar liefst 40.000 Dollar. Dat is nog meer dan de 32.000 Dollar die Ford op elke verkochte EV verliest.
Een van de redenen die RIVIAN aangeeft hiervoor is dat er een probleempje is bij een toeleverancier. Namelijk de partij die de wikkelingen van koperdraad levert voor de elektromotor. Die blijft in gebreke en dat is dus niet handig. RIVIAN verwacht hierdoor dit jaar bijna twintig procent minder auto’s te verkopen. Het probleem begon dit kwartaal.
Is het dan allemaal bagger nieuws in de EV wereld en die van RIVIAN? Nein! Ondanks dat de cijfers veel slechter waren dan verwacht, steeg de koers na de aankondiging met twee procent. Beleggers hebben kennelijk nog vertrouwen in het bedrijf. Onder andere omdat ze flink kosten beloven te besparen met hun nieuwe volledig geïntegreerde aandrijflijn, die in eigen huis ontwikkeld is.
Men is kennelijk vastbesloten de verliezen te blijven aanzuiveren totdat het bedrijf winst kan gaan maken. Bij Tesla en Amazon werkte dat uiteindelijk ook. Bij Theranos echter niet. We gaan het zien…
mark997gt3 zegt
Kosten besparen…… met 40k verlies per auto lijkt de business sowieso ten dode opgeschreven.
mashell zegt
Als je Volkswagen als geldschieter hebt kun je het lang volhouden.
mc96 zegt
40K is veel. Maar ik vind het moeilijk te duiden. Eigenlijk zou je ook de ontwikkeling in verkochte voertuigen en de gemiddelde verkoop prijs daarvan moeten weten en ook de investeringen die worden gedaan.
Dr.Dre zegt
Lijkt mij simpele economie, de kosten voor materialen, productie, ontwikkeling, marketing, garantie etc. bepaald elke fabrikant. Wanneer dat op een gemiddelde van € 120.000,- per auto uitkomt maar deze zijn (ook op basis van concurrentie vergelijk) voor 80k te verkopen, legt men er dus 40k op toe. Nu is het niet ongebruikelijk dat een autofabrikant (bepaalde kosten zijn eenmalig) een paar jaar nodig heeft na introductie van een nieuw model, om tot break-even te komen en pas in de laatste jaren van de levensloop “zwarte cijfers” schrijft, maar dan gaat het niet om zulke bedragen in negatieve en positieve zin.
Robert zegt
Theranos was één grote oplichting, het medisch equivalent van de belofte van luchtkastelen drijvend op gebakken lucht. Rivian verkoopt auto’s en levert die ook uit, alleen niet in de aantallen die zijn gewenst.
audirs3 zegt
Ik hou niet van dit soort journalistieke boekhouding, doet de suggestie dat als ze meer auto’s verkopen ze dus ook meer verlies lijden… En dat is natuurlijk niet zo. Dit bedrag van 40k is gewoon hun verlies over Q3 gedeeld door het aantal auto’s wat ze hebben verkocht. In dat verlies zit ook alle R&D van komende modellen. Dat wil niet zeggen dat de huidige modellen verlieslatend zijn. Maar gezien de comments zijn er nog genoeg laagopgeleiden die dat soort statistieken niet goed begrijpen. Gelukkig de beurshandelaren wel.
harrie zegt
Een whopping +2% naar ca 10,5 dollar… ooit stond ie op 130 dollar.
Beleggers begrijpen dus heel goed dat de zaken er niet bepaald florrisant voorstaan, ondanks dat de kosten voor de baten uitlopen.
audirs3 zegt
@harrie het was toen ook zwaar overgewaardeerd. Maar het is nu nog steeds gewaardeerd op ruim 10 miljard, beetje hetzelfde als een merk als Renault. Maar mijn punt blijft inderdaad dat de kosten voor de baten uitlopen, en dat het niet zo is dat als ze nu meer auto’s verkopen het verlies zal toenemen (zoals de titel van deze blog suggereert). Sterker nog, door problemen in de supply chain hebben ze minder auto’s kunnen leveren, als dat niet zo was hadden ze minder verlies geleden. De R1 is op zich winstgevend, alleen het hele concern nog niet, dat is wel een verschil.