De medewerkers zouden ‘als slaven’ verscheept worden en elders aan het werk worden gezet.
Misschien is het ook maar goed dat wij allemaal niet precies weten wat er zich achter de schermen afspeelt bij autofabrikanten. Want zeg nou zelf: zou de wereld er een mooiere plek van worden? Af en toe glippen er toch wat eigenaardigheden door naar het grote publiek. Zo ook een conflict tussen de Braziliaanse overheid en de Chinese EV-bouwer BYD.
Brazilië beschuldigt BYD ervan dat het bedrijf naast autohandel ook mensenhandel bedrijft. Daar wil het land natuurlijk niet aan meewerken. Daarom is Brazilië gestopt met het verstrekken van tijdelijke werkvisa voor BYD. Volgens het Braziliaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zouden 163 Chinese arbeiders in “slavernijachtige” omstandigheden naar Zuid-Amerika zijn gebracht. Daar zou het personeel aan de slag gaan in een fabriek in Bahia.
Een partner in crime?
Wat het voorval ergens vreemd maakt, is dat het personeel allemaal staat ingeschreven als medewerker van de aannemer Jinjiang Group. Dit bedrijf geeft toe samen te werken met BYD, maar ontkent alle aantijgingen. De beschrijving ’tot slaaf gemaakte’ werknemers is onjuist en zou verkeerd vertaald zijn. Klinkt dubieus.
De 163 werknemers mogen voorlopig niet aan de slag. In de tussentijd regelen BYD en Jinjiang hotels voor dit personeel. Het is voor de autofabrikant belangrijk dat alle werknemers ook daadwerkelijk aan de slag gaan. Je zou het misschien niet zeggen, maar Brazilië is na China de belangrijkste markt voor BYD. Twintig procent van de verkochte BYD’s van januari 2024 tot december 2024 ging naar Brazilië.
Deze auto’s werden allemaal in het buitenland gemaakt. In 2025 wil BYD dus ook in Brazilië auto’s bouwen. Per jaar moeten er 150.000 BYD’s in Brazilië worden geproduceerd. In Europa is BYD al begonnen met een eigen fabriek. Daar zijn trouwens geen meldingen gemaakt van slavernij of iets dat daarop lijkt.
Bron: Reuters
vaakbenjetebang zegt
Nu weet ik dat dt-fouten schering en inslag zijn op zijjn op Autoblog – sterker nog, ik heb me er ook al in zovere bij neergelegd dat ik er niet steeds over begin als ik er eentje zie. Onbegonnen werk. In het geval van de titel van dit artikel maakt het echter nogal een groot verschil of er ‘beschuligd’ of ‘beschuldigt’ staat…
citroen55 zegt
Daar heb je weer een, niet onbelangrijk punt, erger mij daar ook altijd aan. Overigens in de vacature tekst, enige tijd geleden, stond zowaar dat de Nederlandse taal uitstekend moet zijn. Nu vraag je, je natuurlijk af wie dat test natuurlijk bij AB.
vaakbenjetebang zegt
@citroen55: En wie zonder zonde is werpe de eerste steen, ik heb in mijn eigen bericht ook een d niet getypt. Goed, dat komt omdat ik het bericht schreef op mijn telefoon en mijn vingers en touchscreens nou eenmaal geen vriendjes zijn, maar goed. Fout is fout!
monsieurleloure zegt
Dan mis je het woordje zijjn nog (-;
Jorrit zegt
Ik neem aan dat je dan ‘beschuldigd’ bedoelt. BYD is/wordt beschuldigD.
tenaci zegt
Interpunctie is ook zoiets. ‘Ik hou van mijn kinderen bakken en eten’ is heel wat anders dan ‘Ik hou van mijn kinderen, bakken en eten’…..
janmetdelangeachternaam zegt
Goeieavond, dit was een week geleden ongeveer nieuws
Robert zegt
Heb je dit ook gesubmit?
Fernando zegt
Straffer, het was verleden jaar in het nieuws
Johanneke zegt
Paspoortje afpakken en meenemen om ergens te gaan werken. Ohja, ieder achterlijk oliestaatje bouwt er wolkenkrabbers mee.
Geen idee of BYD dit doet, maar er zijn echt bijzonder veel slaven in de wereld. Maar gelukkig heeft de koning of markie ofzo sorry gezegd laatst.
potver7 zegt
@basleesberg: graag de titel corrigeren: beschuldigD ipv beschuldigT. Er staat nu iets heel anders dan wat je bedoelt…
autodelta zegt
We zijn een dag verder en het staat er nog steeds…
maotje zegt
Sinds wanneer zijn ze in brazilie zo meegaand met mensen?
mashell zegt
Leuk zo’n artikel over “slavernijachtige omstandigheden” maar in Nederland vinden we het helemaal prima om Polen en andere gastarbeiders ook in zulke omstandigheden te huisvesten, zolang ze maar geen overlast veroorzaken in de buurt…
Autokenner zegt
Dat je dit vergelijkt met andere landen, bizar wat moet jij een kronkel los hebben.
Arbeidsmigraten a la polen leven in een paleis vergeleken met andere “slaven” in mexico, vae, china, rusland, saoedi arabie, india
DeWitteCondor zegt
We bestellen zelf ook en masse bij Amazon. Die hebben soortgelijke werkomstandigheden in sommige buitenlandse distributiecentra.
mashell zegt
Klopt. Hier wijzen op situaties in China en Brazilië is toch een beetje een balk in je eigen oog hebben. Slavernij is er ook bij ons nog steeds maar het heeft tegenwoordig vaak mooie namen: gastarbeid, ZZP, 0 uren contract, onbetaalde stage etc.
DAT zegt
Bezos moet toch ergens zijn geld aan verdienen
schuimbekje3 zegt
naar alle waarschijnlijkheid is het zo’n dingetje als in frans bruid of modder… bijna hetzelfde maar toch niet. dus misschien in subcontractor wel bijna hetzelfde als slaaf en heeft zo’n debiele braziliaanse ambtenaar google transfish gebruikt en is daar ipv zzp ineens slaaf uitgekomen… wanneer ik zie hoe italiaans en zweeds vertaald wordt, zou het me niets verbazen… itiliaans is toch een erg oude taal en zweeds een van de gramaticaal gezien simpelste talen en dat krijgen ze al niet goed…
Fernando zegt
Miljoenen werkloze Brazilianen en BYD importeert zomaar even 163 Chinese slaven.
Zijn het Han Chinezen of Oeigoeren?
Wat in de Hongaarse fabriek gebeurd zullen we nooit weten vermits het onder de bescherming staat van Orban
Lambrusco zegt
Ik kwam hier voor de reacties en ik ben niet teleurgestelD.