Bij een accu van 85% moet je opzouten bij de laadpaal.
De elektrische auto snel opladen doe je het beste tot 80 procent. Zeker als je wacht bij de snellader kun je maar beter gewoon gaan rijden. Die laatste 20 procent verloopt tergend traag, zelfs aan een snellader ja.
elektrische auto opladen tot 80 of 85%? Daarna wegwezen!
Toch zijn er EV-rijders die graag nog die 20 procent meepakken. Range anxiety en zo. Dat vinden ze bij de EV bobo’s Electrify America niet leuk. Deze aanbieder van snelladers in de Verenigde Staten doet een massale oproep. Opzouten met je elektrische auto wanneer deze 80 procent geladen is en niet wachten tot 100 procent.
Robert Barrosa, president Electrify America, geeft zelfs aan tegenover CNN dat zijn bedrijf gaat ingrijpen. Er komt een laadlimiet van 85 procent bij de snellader. Vervolgens krijgen mensen 10 minuten de tijd om hun elektrische auto weg te halen. Doen ze dit niet gaat er een timer lopen van 40 dollarcent per minuut. Met deze ‘straf’ denken EV-rijders wel twee keer na om te blijven staan bij de snellader.
Barrosa doet dit naar eigen zeggen om de flow erin te houden. Op dit moment is er in de Verenigde Staten nog geen sprake van massale drukte bij de snelladers van Electrify America. Maar wat niet is kan nog komen. Het eerste probleem is dat er drukte vormt als er figuren zijn die van 85 tot 100 procent willen laden.
Doorgewinterde EV-rijders weten echt wel dat ze bij 80 procent beter kunnen stoppen met het opladen van de elektrische auto. Zeker in Nederland. Kom jij iemand tegen die bij de Fastned tot 100 procent aan het laden is? De kans lijkt me heel klein. Mocht dit wel zo zijn en er vormt een wachtrij voel je dan niet te bescheiden om te vragen of deze persoon vriendelijk doch dringend kan doorrijden. Krijg je leuke discussies van bij de snellader. Lekker man.
Allison Burgers zegt
Waarom een foto van een Franse AC-lader boven een artikel over Amerikaanse DC-laders?
RubenPriest zegt
Dat noemen ze ‘Foto ter illustratie’
Ghiacciato zegt
En ‘foto om te impliceren dat dit in Europa en daarmee relevant voor de lezers is’. Wat wel wordt afgekort tot ‘clickbait’.
☺️
Allison Burgers zegt
Dus binnenkort een BMW 320D boven een artikel over Tesla. Ter illustratie. :)
pomoek zegt
Logisch. Snelladers zijn schaars. Als benzine schaars is worden er ook beperkingen opgelegd aan het aantal liters dat je mag tanken.
Diesel Rocks zegt
Als iedereen 40 minuten nodig heeft om z’n tank tot 80% te vullen en nog eens 4 uur om de overige 20% te vullen dan zouden de pomphouders ook ingrijpen inderdaad.
Allison Burgers zegt
40 minuten en 4 uur ja? Welke auto rijdt iedereen dan?
Trojan zegt
Bij een goede snellader en fatsoenlijke EV denk je eerder aan 20 minuten om van 5% naar 80% te gaan en nog eens 10 minuten om boven de 90% te komen (wat dan naar verhouding dus inefficient is).
Maar overdrijven is ook een vak hè met je 4 uur!
Trojan zegt
Als je aan de snellader meer wil laden dan 80 a 85% dan heb je het ook eigenlijk niet begrepen omdat het totaal niet efficient is.
ty5500 zegt
Het is wel armoe als je dan binnen iets aan het eten bent en je auto moet verzetten omdat je niet mag laden tot 100% en daardoor nadien terug sneller zult moeten stoppen
mashell zegt
Hoezo? Als je de tijd hebt, bijvoorbeeld omdat je een lunch pauze maakt is het helemaal niet raar om tot 100% te laden. Dat overkomt me wel eens.
kas_par zegt
Goh. Mijn EV laadt die laatste 20% nog altijd op zo’n 70-80% van de snelheid die er daarvoor was. Soms is er zelfs helemaal geen vertraging merkbaar in het laden. Dus op lange trips laad ik aan de snellader gewoon tot 100%
pomoek zegt
Natuurlijk, maar dat is niet mijn punt.
connexie zegt
Gedragstherapeutische opvoeding voor laadpaalklevers is een nobel streven. Een PHEV-pamnekoek die de krant haalt met een gepeperde kleefrekening moet zich de ogen uit zijn kop schamen. En niet de vermoorde onschuldig durven spelen. Ja, ik rij elektrisch en probeer fatsoenlijk om te gaan met het gebruik van deelfaciliteiten. Dus laadpalen, parkeerplaatsen en zelfs mijn ligstoelen bij het zwembad. Voor en na gebruik niet nodeloos bezet houden. Sommigen vinden dat wellicht moeilijk, maar dat is m.i. een gebrek aan normen en waarden. Dus wat is het probleem nu werkelijk??
lekkerlinksrijden zegt
Het probleem is de ikke, ikke, ikke maatschappij. Tegenwoordig is het ieder voor zich en daar wordt het niet beter van. Zoals jij doet en rekening houdt met een ander is niet meer van deze tijd, terwijl dat wel zou moeten zijn. Ik vrees dat je een uitstervend ras bent, hoe triest ook.
waterisnat zegt
Waarmee de range van de theoretische WLTP eerst door realistisch verbruik daalt tot 70% van dit getal en dat nogmaals 30-40% eraf omdat je niet volledig (kunt) opladen (in een normale tijd) en bij 15-20% over al begint te zoeken naar een lader. Dus van de huidige ~450km WLTP blijft er ~200km over. Mooie rit op vakantie.
Allison Burgers zegt
Zul je zien dat je ook nog bergop moet met tegenwind.
RutgerK zegt
Voordeel is dan vaak wel dat je ook een keer bergaf gaat. Bij EV kan dat weer energie opleveren wat bij een ICE niet het geval is.
Het verhaal stoppen boven op de berg is natuurlijk leuker.
321lambo zegt
Praktijkvoorbeeld met de Q4 – 40, 520km WLTP is om de 150km een snellader proberen zoeken (je vergeet de marge moest het te druk zijn/niet werken, om nog naar de volgende ergens in de buurt te kunnen rijden. Je gaat er echt niet met 2% aankomen tijdens je vakantie, al stress genoeg)
Dus ja, via ABRP was dit effectief een laadstop om de 150 – 175 km inplannen om verplicht te laden tot 75-80% ongeveer, startende vanaf 15% vaak.
Rij dan maar eens 1000 km op een dag, erg ontspannen en leuk hoor ..
Overigens, dit was met goed weer. Met regen en kou zijn de cijfers nog slechter.
Diesel Rocks zegt
Ik heb een lichte zonnesteek maar lees ik dit nu goed? WLTP van 520 km maar na 150 km rijden heb je nog maar 15% over?
Jan-Jaap zegt
Praktijkvoorbeeld met een echte ev en niet zo’n “kijk mij eens Audi fahren”. Bijna 1300 km. Vol vertrokken (uiteraard)eerste stop na 500km, 8% over. Geen stress want de auto weet al hoeveel plaatsen daar nog zijn en was anders wel een stopje eerder gegaan. 30 min laden tot ruim 80% omdat we ondertussen even een broodje hadden gegeten en dus niet eerder klaar waren. Tweede etappe een goede 400 km, gestopt met 5%. Goede 40 minuten laden en weer met een 90% onderweg voor het laatste stuk (ja we hadden even goed gegeten). Eindbestemming bereikt met 12% en hem daar rustig aan de langzame lader gehangen.
Dus wat Audi daar fout doet weet ik niet maar dit is zeker geen voorsprong door techniek, eerder een; wij zijn Audi en lopen minimaal tien jaar achter.
Pordon zegt
Lulverhaal of de auto is kapot of de Q4 is een slechte EV.
Mijn polestar 2 standard range heeft 470 WLTP. Eind juni voor vakantie naar het Gardameer gereden met dakkoffer zonder enige problemen. In Duitsland, met gewoon ruim 130km/h waar mogelijk zoals ik ook met een ICE zou rijden met dakkoffer, haalde ik gemiddeld tussen de 250 en 300km voor ik weer even pauze ging houden. Accu was dan ergens tussen de 15 en 20%. Met maximaal een half uurtje pauze weer 90% en door.
Gemiddelde verbruik na 3000 vakantiekilometers met dakkoffer kwam uit op 19,1kwh.
Ja de totale reisduur kan wat korter zijn met een ICE door de kortere stops maar dit is eigenlijk wel heel ontspannen rijden met elke 2,5 uur weer even een pauze.
Nu heb ik ook een dochtertje van 9 maanden dus dat moest in dit geval sowieso maar ik vond het erg prettig.
Elk tankstation heeft inmiddels snelladers. Er zijn zelfs parkeerplaatsen met toilet zonder tankstation waar wel laders zijn geplaatst en net van de snelweg af zijn er ook genoeg.
Ook in Italië en Zwitserland is er altijd wel binnen 20km een snellader te vinden.
In Nederland, met de huidige zomerse omstandigheden, rij ik met gemak ruim 400km voordat ik m weer eens aan de laadpaal hang.
Gemiddelde verbruik afgelopen weken is 14,5 kWh
De EV is echt nog niet perfect en meer range en sneller laden zou mooi meegenomen zijn maar ik zou echt nooit meer anders willen dan EV als mijn dagelijkse vervoer.
Een leuke sportauto op benzine erbij voor in het weekend/circuit zou een mooie combinatie zijn.
RutgerK zegt
Je blijft aftrekker? Waarom nog eens 30-40% eraf halen en bij 20% zoeken naar een lader.
Prima ala je nooit in een EV hebt gereden maar laat het niet zo blijken. Ik zoek nooit naar een lader want die worden prima gepland en laden gaat uitstekend tot 85%
minimoke1984 zegt
En hoeveel EV ervaring heeft u?
Ik inmiddels 200.000+ en heb WLTP 650. 4-5 x per jaar rijdt ik naar Zuid-Portugal en mijn eerste stop is bij Parijs ca 500-550km. Dan laad ik tot ca 80-85% en doe ik 400-450km en dan nog 1 x om bij de Spaanse grens in de buurt te overnachten in een hotel met lader. De volgende dag t zelfde en is idd mooie rit. Prima voor vakanties ook
pomoek zegt
Haha, ik ben benieuwd wanneer ze “range anxiety” gaan opnemen in de DSM-5. Kunnen ze er een mooie therapie voor ontwikkelen.
Appie64 zegt
Haha ja inderdaad, maar wat wel opvalt is dat ice-rijders er, over het algemeen, veel meer last van hebben dan BEV rijders 😃😉
mashell zegt
Dat is logisch. Angst is er immers vooral voor het onbekende.
René zegt
Dat moet je niet aan de gebruiker overlaten. Je moet het als ’t zo stringent is, gewoon afdwingen.
Softwaretechnisch is het natuurlijk prima haalbaar om de snellader gewoon te laten stoppen op 80 à 85%.
slakkie zegt
Ik laad steeds tot 100% … tenzij er iemand staat te wachten. Muziekje op, beetje whatsappen op de gsm, gewoon een rustig momentje in ons jachtig leventje. Trouwens … laden van 10 naar 100% neemt in mijn geval ongeveer 40 minuten in beslag.
Diesel Rocks zegt
Gewoon dezelfde tijd geven als voor mensen die tanken, zeg vier minuten. Daarna de laadpaal de stekker er uit laten spuwen en met een sensor op de parkeerplek 1 euro per minuut afrekenen. Als ik de EV adepten moet geloven gaat snelladen zo snel dat het geen probleem moet zijn om na 4 minuten al de weg te vervolgen.
RutgerK zegt
En dan je auto op de parkeerplaats zetten om even in de rij te gaan staan om even te gaan schijten?
In 20-25 minuten rond de 55 kW laden kom je een heel eind op je vakantiereizen.
pomoek zegt
De EV rijder mag natuurlijk wel die 30 minuten die de ice rijder op een aire langs de route du soleil moet wachten tot er een pomp vrijkomt bij zijn laadtijd optellen lijkt me.
PunicaOase zegt
Prima oplossing. Inderdaad bij 85% afknijpen en betalen voor bezet houden. Wel netjes aangeven bij de laadpaal als exploitant.
Roskampies zegt
En het boekje , hoe heurt het eigenlijk. Krijgt er een hoofdstuk bij “Etiketten bij het snel laden van een EV”
mashell zegt
Wat een nonsens. Waarom gaan alle incompetente managers in de stroom business? Dit is het zelfde als het geklungel van de Nederlandse netbeheerders. Als je klanten meer van je product willen afnemen dan moet je niet je klanten beperkingen opleggen dan moet je de capaciteit verhogen.
Straks komen er auto’s die ook boven de 80% vlot laden (of eigenlijk zijn die er al wel) en dan kan je de capaciteit boven 80% niet gebruiken omdat een incompetente manager er zich met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt heeft.
smeck zegt
Dus ze willen dat je eigenlijk niet onder de 30% komt en ook niet boven de 85%.
Nu ben ik geen rekenwonder, maar effectief “mag” je dus maar 55% van de totale range gebruiken van een EV omdat de kneiterdure accu anders te snel kapot gaat en de range nog verder afneemt.
Nu is de range in het foldertje al gebaseerd op 80kmu cruisecontrol op een lege, vlakke en rechte weg op kamertemperatuur, zonder airco, muziek of verlichting aan.
En niet elk tankstation heeft een (vrij) oplaadpunt, dus die km’s en oplaadtijd die je onderweg moet maken mag je er ook nog vanaf trekken. Want niet iedereen heeft een eigen oprit met laadpaal.
Dus als je aan het shoppen ben voor een EV moet je uitgaan van effectief 50% van de aangegeven actieradius.
Beetje gechargeerd uiteraard, maar het dan nog raar vinden dat steeds meer mensen hun EV inruilen voor een ICE, al dan niet hybride.
pomoek zegt
Het gaat hier om snelladen, een activiteit die ik als huis tuin en keuken ev rijder hooguit een keer per maand doe en in de vakantie inderdaad heel vaak. Dat laatste zonder problemen overigens.
Ik heb thuis een laadplek en dat is inderdaad een luxe. Maar ja, ik vind het inderdaad raar als mensen hun ev inruilen voor een ice.
kas_par zegt
Snap dit nooit zo. Bij mij gaat het laden boven de 80% nauwelijks langzamer. Op lange trips laad ik regelmatig tot 100%. Wel zo praktisch.