Is de EV handig als tweede auto? We zoeken het voor je uit.
Het leven is geen bitterbal. Daar kwam Remco achter. Jarenlang had hij een leaseuato. Remco ging daarin mee met alle winden van het bijtellingsregime. De Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE en Tesla Model 3: Remco heeft ze gereden. Ja, hij is autoliefhebber maar als je een auto mag leasen, kies je gewoon voor de beste deal in het budget. Waarom bijbetalen voor minder? Daar moeten we ‘m gelijk in geven.
Voor nu zit het een beetje anders. Remco heeft namelijk geen auto van de zaak meer. Hij is voor zichzelf begonnen. Het eerste wat hij gedaan heeft is een youngtimer gekocht, een Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S-Line met zo’n beetje alle mogelijke opties. Als tweede auto zoekt hij een elektrische auto. Het viel hem al op dat die duurder zijn dan zijn Audi was.
Omdat hij lang PHEV’s en Tesla’s gereden heeft, heeft Remco de mogelijkheid om te laden thuis. De auto is bedoeld voor de boodschappen, de kinderen ophalen van school en andere ritjes binnen Nederland. Ze wonen in Zwolle en moeten af en toe naar Rotterdam (voor de familie). Het zou wel lekker zijn als dat kan zonder dat je 5 keer een uur moet laden.
De wensen en eisen van Remco voor een elektrische boodschappenauto kun je hieronder bekijken:
Huidige/vorige auto(‘s) | Outlander PHEV, Passat GTE, Model 3 LR, A6 Avant 3.0 TDI |
Koop of lease | Koop |
Budget | 20.000 euro, mag meer als het echt beter is |
Jaarkilometrage | 10.000, hooguit 12.500 |
Brandstofvoorkeur | Elektrisch, ik heb een laadpaal |
Reden aanschaf | Rijd nu met een Youngtimer |
Gezinssamenstelling | Twee dochters, één vrouw (ik heb alleen wat te zeggen over de auto ;-)) |
Voorkeursmodellen | BMW i4 is erg mooi, maar nog veel te duur natuurlijk |
No-go: | Alles dat niet elektrisch is |
BMW i3 Comfort (I01)
€ 19.950
2014
55.000 km
De BMW i3 is een beetje de Audi A2 van zijn generatie. Dat betekent dus dat de auto veel te ver zijn tijd vooruit was, zeker voor de badgesnobs. Kom op jongens, er stond een BMW-logo op! Stiekem was het een erg goede auto. Sterker nog, gezien de aanvraag is het misschien wel de beste auto in het overzicht. Het interieur is erg fraai voor zijn klasse, dat niet alleen: er is veel ruimte.
Het rijdt voor wat het is prima, verwacht alleen geen sportieve BMW qua prestaties en driftkwaliteiten. Nadeel: je hebt de kleine batterij die langzaam laadt. Je komt er niet ver mee en laden duurt verrassend lang. Toegegeven, het is alweer 8 jaar oude techniek en een laptop of smartphone uit 2014 staat ook in het museum, maar voor 20 mille ga je echt een paar stappen terug in de tijd doen.
Renault Zoe
€ 19.950
2020
15.000 km
De Renault Zoe is alweer behoorlijk lang op de markt. Het is in principe een briljant kleintje die perfect geschikt is voor Nederland. Echt snel is ‘ie niet, maar tot 100 km/u ben je lekker vlot onderweg. Qua formaat is het net wat meer dan een e-Up, maar iets minder dan een Nissan Leaf. Voordeel is dat je altijd vijf deuren hebt. Dat maakt deze Renault net even een wat praktischere auto.
In het budget kun je twee kanten op. Een vroeger exemplaar met accu-koop of een nieuwere versie met accu-huur. Op zich is dat accuhuur zo slecht nog niet. Niet alleen heb je dan een jongere auto, maar je hoeft je er ook geen zorgen om te maken. Als je de auto nieuw koopt, wil je niet alsnog een leasebedrag gaan betalen, maar durf jij een oude accu te kopen? Precies.
Skoda Citigo e iV Ambition
€ 19.950
2020
70.000 km
Deze auto is identiek aan de e-Up en Mii Electric. Het voordeel van de Seat en de Skoda is dat ze er alleen maar met de goede aandrijving zijn. De E-Up heb je nog met de oude batterij (2016 tot 2018-modellen). In dit geval heb je er een uitstekende auto aan. Ze zijn redelijk vlot, zitten voor de klasse prima en op een volle accu kun je zo’n 200 km halen. Kortom, een prima EV als tweede auto. Maar eventjes hè: je geeft 20 mille auto aan een auto die in de basis gewoon 13 mille NIEUW koste.
Tuurlijk, met driecilinder, maar je zit in een eenvoudige A-segment auto. Eentje die voor het segment verder keurig is, maar 20 mille voor een Skoda Citigo is gevoelsmatig erg krom. Daar heb je vier gewone exemplaren voor die makkelijk 500 km rijden en verder heb je ook niet veel kosten om die rijdend te houden.
Volkswagen e-Golf (5G)
€ 19.900
2015
70.000 km
Waarom Volkswagen zo compulsief de ID3 moest lanceren, is ons een beetje ontschoten. Het zijn prima auto’s hoor, maar is dit niet gewoon wat je wil? De e-Golf is een Volkswagen Golf, maar dan elektrisch. En de Golf VII is een van de beste auto’s ooit gebouwd. Dus je hebt een top-interieur en uiterst puike rijeigenschappen. Nadeeltje is dat je het oude batterijpakket en de oude motor hebt.
Volgens de NEDC haal je 190 km met deze Volkswagen! Dat is dus met wind mee, bergaf en veel fantasie. Je mag blij zijn als je meer dan 100 km haalt. Houd er rekening mee dat je al meldingen krijgt wanneer de accu dreigt leeg te gaan, dus je kan zo’n 70-80 km lekker ongestoord en ontspannen rijden. Het is dus echt alleen als tweede auto geschikt, deze EV versie van de Golf.
Kia Soul V Executive PlusLine (PS)
€ 18.950
2017
50.000 km
We beginnen positief: de Kia Soul is een buitengewoon leuke auto. Nog beter is dat het guitige uiterlijk geen belemmering is om praktisch te zijn. Vijf deuren heeft deze Kia altijd. Maar er is meer goed nieuws, er is namelijk redelijk wat vermogen aan boord. Het is geen racemonster, maar je komt vlot van je plaats.
Het grote probleem is de range. Volgens de eeuwig optimistische NEDC was deze destijds iets meer dan 200 km, in het echt haal je ongeveer de helft. Iets meer als je rustig aan doet. Niet extreem slecht, maar voor 19 mille best beperkt. Niet de beste EV als tweede auto, maar wel een geinig concept.
Fiat 500e (FF)
€ 17.995
2017
20.000 km
Het is niet de meest verstandige keuze deze EV, ook niet als tweede auto, maar wat is ‘ie leuk! Ironisch dat Fiat ‘m bouwt vanwege de strenge eisen in Californië en dat ‘ie uiteindelijk veel geëxporteerd wordt naar Nederland. Het is een Fiat 500, maar dan elektrisch. De auto ziet er dan ook best wel funky uit, waar sommige auto’s wel heel erg op een wormvormig aanhangsel lijken.
De Fiat 500e is echt een stadsautootje, want nieuw kon je 120 tot 130 km halen op een accu. Maar je mag blij zijn als je de 80 km haalt met een volle accu met een okazie. Als het koud is? Dan kan 50 tot 60 zo maar het maximale zijn. Oef. Maar het rijdt wel grappig, maar dus echt alleen voor stadsvervoer. Daarmee concurrent de Fiat 500e meer met een scooter of een fiets.
Hyundai Ioniq EV Comfort (AE)
€ 22.935
2017
75.000 km
Ja, we weten het: deze auto zit boven budget. Maar als je een EV als tweede auto zoekt, is deze Hyundai de moeite waard. We vonden enkele exemplaren met flink meer kilometers onder de 20 mille. Dan heb je wel te maken met auto’s met anderhalve ton op de klok, alhoewel dat niet zo héél erg is, toch? De Hyundai Ioniq is qua auto ietsje moderner dan de rest in dit lijstje en dat uit zich in laadtijden en een actieradius die bijna acceptabel te noemen is. De prestaties zijn in orde, in 10 tellen rijd je 100 km/u. Maximaal haal je 160 km/u, net snel genoeg.
De binnenruimte is niet verkeerd: de auto heeft meer bagageruimte dan een BMW E91 Touring! Op een volle accu moet je zo’n 300 km kunnen halen volgende de WLTP. In het echt betekent dat net geen 200 km, zeker niet met deze leeftijd, maar je kunt in elk geval met een volle tank van Zwolle naar Rotterdam. Net.
Nissan Leaf 40 kWh Tekna
€ 22.900
2020
80.000 km
In principe geldt voor de Nissan Leaf hetzelfde als voor de Hyundai Ioniq EV. Een heel bruikbare elektrische auto. Zeker voor de doeleinden die jij voor ogen hebt. Rotterdam haal je wel vanuit Zwolle, maar ook hier moet je voor de terugweg laden. We kijken met de Leaf net te veel naar het elektrische aspect. Op zich zonde, want deze elektrische Nissan een goede auto een uitstekende EV als tweede auto.
Een doordachte en verfijnde hatchback die niet heel erg veel onder doet voor de Golf, op technisch gebied dus al helemaal niet. In het budget vind je ze alleen met heel erg veel kilometers, we vonden enkele exemplaren met meer dan 170.000 km op de klok! Die eigenaren kun je herkennen aan het feit dat ze alle barista’s langs de snelwegen bij de voornaam kennen.
Resumerend:
De markt zit niet heel erg mee op het moment. Er zijn niet veel elektrische auto’s. Wat twee jaar terug nog 15 mille kostte, is nu 20 mille. De auto’s an sich zijn niet verkeerd, het is voornamelijk de ouderwetse accutechnologie die ze de das om doet. Voor 10 mille zijn deze auto’s eventueel het overwegen waard, voor 20 mille is het nuchter beschouwd gekkenwerk. De enige auto die wij oprecht durven aan te raden is de Hyundai Ioniq. Die is relatief modern, heeft in sommige gevallen nog wat fabrieksgarantie en daar kun je daadwerkelijk nog iets mee.
Het heeft dus zin om voor die paar duizend euro een volwaardige auto te kopen. 20.000 euro is een hoop geld en ondanks alle goede bedoelingen is een auto waarmee je nauwelijks 100 km en potentieel enorme kosten voor een nieuwe accu (die alsnog knakig is) gewoon niet aan te raden. Een auto moet kunnen rijden en dat is juist het probleem met de meeste elektrische auto’s onder de 20 mille. Nu is de vooruitgang niet te stoppen. De betere elektrische auto’s gaan ooit ook de lease uit. De betere elektrische auto’s van nu en gisteren zullen uiteindelijk ook occasions worden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
iannuzi zegt
De range van de Kia Soul valt wel mee. Wij hebben er een van bijna 8 jaar oud. Bereik in de zomer in de stad / secundaire wegen 150km. Koud in de winter, wind tegen is de range 100km bij een snelheid van 110 op de teller.
alcantara zegt
En bij 180?
iannuzi zegt
Bij 180 watt?
wza1979 zegt
Ik heb een tijdje geleden is voor familie naar een 2e hands ev zitten zoeken. Het viel me toen op dat de prijs verschillen met Duitsland gigantisch waren. Uiteraard ook veel meer keus. Volgens mij hoef je ze niet in te voeren want ev.
Ik heb het niet over een duizendje maar echt bedragen van 5000 op een auto van 10 a 15 k. Ampera E , leaf’s dat soort wagens.
sportabgasanlage zegt
Niet invoeren? Je bedoelt geen BPM betalen, want invoeren moet echt wel.
rutgerg zegt
Wij hebben als tweede auto een Mazda MX-30. Super leuke auto. Komt qua accu niet extreem ver (180km haal je wel) Maar dat doet de rest in dit rijtje ook niet. Denk alleen dat ze nog wel boven de 20k zitten. Maar dan heb je wel een hele recente auto, (meeste zijn uit 2020), hij is best ruim, en zit erg goed in elkaar geschroefd. Vooral het interieur is erg fraai.
BRT zegt
Hier ook een MX-30 als 2e auto. Inderdaad een erg leuk en fijn ding! Van de beperkte range heb je geen last als het een 2e auto is.
mrdrummetvloei zegt
Dacia spring electric….
faalhaas zegt
Yup, rijdt niet veel slechter dan de meeste auto’s in dit lijstje, maar niet de ellende van je voorgangers maar een frisse nieuwe auto/accu.
rogerzz zegt
De i3 is in 2013 geïntroduceerd, en 9 jaar later weet ik nog steeds niet of ik hem mooi of lelijk vind; niet lelijk.. maar om hem nou mooi te noemen met die smalle bandjes en net ff iets te hoge daklijn..
Ik zou een Golf nemen, volgens Jason Cammisa die er één heeft voelt die snel genoeg aan, kun je redelijk hard door bochtjes vlammen, relatief praktisch, en als je de juiste modeljaar kiest (na 2016?) dan heb je de verbeterde versie qua laden en accu uit mijn hoofd. En hoe vaak gaan die accu’s nou stuk? De accu zal vast minder worden, maar het is niet echt een tijdbom met buitensporig hoog risico dat hij stuk gaat. Vreemde resumé in mijn optiek.
nicolasr zegt
Ga voor de i3. Als je een hele ouwe neemt met Range Extender, kom je overal. En een 90ah zonder REX komt ook echt ver genoeg voor dagelijks verkeer, zeker als hij alleen als tweede auto wordt gebruikt. En ik denk dat @willeme een beetje meer gewend is dan ik, met z’n 400 pk 325d, want ik vond het i3’tje namelijk wél snel sprinten. Tot 70 km/u ben je alleen door andere EV’s bij te houden, daarboven alleen door de snellere verbrandingsmotoren. Ook kun je hem best hard door de bochten jagen, ondanks de fietsbandjes die eronder zitten. En de tractiecontrole kan uit, dus zelfs driften is mogelijk. Dus je kunt er wel degelijk een ‘sportief’ gevoel in krijgen. Alleen wil je dat niet, omdat het verder zo ontspannen rijdt…
Qua onderhoud is het helemaal lachen geblazen, bij mij was het enige dat in 100.000+ kilometer vervangen moest worden een paar achterbanden. Verder helemaal niets. Het is jammer dat de elektrische infrastructuur hier in Spanje helemaal ruk is, anders had ik er direct weer eentje gekocht, voor naast de andere auto’s. Topding!
Flutterbear zegt
i3 is vooral erg leuk om in te rijden en mooie technieken. Echter is het wel een statement, persoonlijk vind ik onze eGolf dan prettig (misschien wel de beste Golf ooit). De i3 zou in alleen zeker niet met REX nemen, dat kost je fors in MRB en je hebt eigenlijk net niets aan die paar liter. Gezien je met dit lijstje toch het land niet uit gaat is er altijd wel een snellaadpaal in de buurt (zorg wel voor de snellaadoptie).
hennessey zegt
EDIT: Dank voor je opmerking, het is aangepast!
Dutchdriftking zegt
Dacia Spring natuurlijk. Gewoon een nieuwe elektrische auto met voldoende range voor een enkeltje Rotterdam bij mooi weer.
superuniti zegt
Wij hebben de Honda e (Advance) als tweede auto. Die rijdt zo leuk dat we de grote Volvo zo veel mogelijk laten staan.
utregcity zegt
👍
ukbob zegt
Occasion advies zonder yolo…?
Een Porsche Cayenne of een 3 serie met stekker wellicht…?!?
Griffin zegt
Een ioniq uit 2017 heeft het 28 kWh accupakket, net genoeg voor 195 km als je geen gekke dingen doet, zeker geen 300 km. Ook niet volgens de WLTP norm (NEDC: 280 km, er was nog geen WLTP in 2016). De 38 kWh versie (sept 2019 en nieuwer) heeft een WLTP range van 311 km. Die haalt de 280 km ongeveer.
Retour Zwolle – Rotterdam is in de zomer misschien net zonder bijladen te doen met de 38 kWh versie.
moveyourmind zegt
Wat is de i3 goed opgedroogd. Zo lelijk als ik hem toen vond, zo karakteristiek en sympathiek vind ik hem nu overkomen.
En zeker met range-extender lijkt het me een meer dan prima tweede auto.
Flutterbear zegt
Hier een 2020 eGolf en bevalt echt super. Lekker wenbaar en bereik is prima te doen met de hoeveelheid snelladers in Nederland (al is 40KW niet echt snel laden..).
blogie zegt
Als ex i3 rijder kan ik niets anders dan die aanbevelen. Wat een topauto. Jammer dat ik die er naast kon houden.
Tekst van de zoe klopt niet helemaal. Ook van de nieuwe generatie zijn huur een koopbatterijen in omloop. Bij oude versie was de batterij lucht gekoeld meen ik en daarmee de slijtage wat hoger.
p993 zegt
Een gallerij van droevenis!
Knakige nietsnutten waar je 20k voor aftikt en dan amper 100km kunt afleggen. Jongens toch…we zijn terug bij het begin van de vorige eeuw!