
Dit gedeelte van de EV-productie is niet bijster groen…
Het maken van sterke accu’s voor EV’s is een smerig werkje. Er wordt gewerkt met stoffen als nikkel, kobalt, lithium, mangaan. Het winnen van die materialen is niet bevorderlijk voor het milieu. Maar ja, altijd beter dan door blijven rijden op dinosap, of niet? Daar zullen we verder niet over uitweiden, maar dat de EV-bouw schoner kan, is een feit. Kijk bijvoorbeeld maar naar het aantal batterijen van EV’s dat niet gerecycled wordt.
Het Financieel Dagblad zocht dit uit. Via gesprekken met experts en andere mensen in de sector is het dagblad erachter gekomen dat ongeveer een derde van de nieuwe batterijen in Europa na de bouw ervan wordt afgekeurd. Een foutmarge van 15 tot 30 procent wordt zelfs gezien als normaal. Maar dat is nog maar het gemiddelde. Bij sommige startende fabrieken kan het zelfs 90 procent van de batterijen zijn dat in de kliko verdwijnt.
Productie van batterijen voor EV’s
Het maken van een accu komt erg nauw. Er zijn twintig verschillende fases. Wijk je hier ook maar een klein beetje in af, dan is de batterij onbruikbaar. Het lijkt erop dat fabrieken de mist in gaan wanneer de productie wordt opgeschaald. Een voorbeeld hiervan is Northvolt uit Zweden. Het bedrijf loopt zover achter op de productieplanning dat BMW een order van 2 miljard euro heeft teruggetrokken.
Vervolgens kunnen we in Europa te weinig met de afgekeurde batterijen. Er zijn te weinig fabrieken waar de batterijen van EV’s gerecycled kunnen worden. In Rotterdam is er eentje, maar die kan het tempo niet bijbenen. Het bedrijf krijgt per jaar de batterijen van 20.000 grote EV’s of 50.000 hybride modellen gerecycled.
Verlies van grondstoffen
Het materiaal dat achterblijft, wordt daarom verkocht aan bedrijven buiten ons continent. Op zich geen probleem, maar de EU wil juist zoveel mogelijk van de grondstoffen hier houden om onnodige import te voorkomen. Het terugverkopen van de materialen helpt dan niet.
Bij de Nederlandse batterijfabrikant LeydenJar denken ze dat we de achterstand op Amerika en Azië niet zomaar inhalen: ”We zullen altijd wel wat achterlopen, maar het zou helpen als grote autofabrikanten meer zekerheid zouden geven en hun orders niet afzeggen”, zegt LeydenJar-COO Ad de Bekker.
Wat zeggen automerken?
Tegenover het FD reageren Volvo en Volkswagen. Beide merken willen geen cijfers prijsgeven over de batterijverliezen van hun producenten. Wel geeft Volvo aan dat dit een belangrijk vraagstuk is. VW bevestigt dat wanneer foutieve batterijen voor EV’s gevonden worden tijdens de inspectie, ze direct gerecycled worden.
Bron: Financieel Dagblad
Goh, dit is verbazing wekkend zeg… NOT.
Deze reactie van jou is zeker niet verbazingwekkend nee.
Een ieder die net even wat verder kijkt dan de suggestieve titel van dit artikel weet beter
Interessant antwoord van VW. Die accu’s gaan waarschijnlijk naar een opslag, in de hoop dat deze dan een keer gerecycled kunnen worden, want in het artikel staat dat er te weinig capaciteit is.
Er is nog te weinig capaciteit, in Nederland. Het artikel is nogal tendentieus, accu’s die niet goed blijken tijdens de montage gaan terug naar de producent voor recycling. En ja, bij veel fabrikanten zit die producent buiten Europa.
Grappig dat het plaatje ook van een BMW is, die juist veel doet om de accu’s schoon en milieu- en mensvriendelijk te maken. Maar de quotes zijn van Volvo (Chinees) en VW die vooral accu’s uit Zuid Korea en China haalt.
Misleidende titel, ze worden nog steeds gerecycled, zo niet in Europa dan wel daarbuiten.
Als onze mobiele telefoons en iPads worden ook vaak buiten Europa gerecycled, dus niks nieuws onder de zon.
Klopt, in hetzelfde artikel staat letterlkijk dat andere landen de “zwarte massa” uit europa opkopen, terugwinnen en vervolgens weer op de wereldmarkt brengen.
Of gedumpt in de middle of nowhere van shithole country met die een diender die oogje dichtknijpt tegenover een vergoeding die een stuk lager ligt dan de recyclingskosten en/of schrootprijzen.
Heb je daar een bron voor? De grondstoffen zijn dusdanig zeldzaam en duur dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het ergens “gedumpt” wordt. Misschien opgeslagen om later te recyclen, maar zonder bron kan ik weinig met je suggestie
De grondstoffen zijn helemaal niet zeldzaam. “Rare earth materials” gaat erover dat ze niet veel bij elkaar gevonden worden wat winnen enorm kostbaar maakt. Het is er zat, alleen niet gecentreerd.
De verwachtingen zijn dat “onze” industrie in Europa pas binnen een 10 a 15 tal jaar genoeg volume van oude accu’s zal hebben om de recycling ervan om levensvatbaar en rendabel recycling plants op te zetten. Althans dat leidt ik af uit de artikels die ik over grondstoffen delven in de EU gelezen heb.
Het lijkt me niet dramatisch om grondstoffen die miljoenen jaren in de bodem gezeten hebben 10 a 15 jaar op te slaan voor verwerking.
Met ons nucleair afval kunnen we dat toch ook en over veel langere periodes.
Het lijkt me sterk dat dit het milieuvoordeel van een EV onderuit haalt.
Recyling loopt echt nog achter ja. Moet meer in geïnvesteerd worden. Uiteindelijk is elektrisch rijden toch de enige oplossing. Olie is leuk, maar ergens tussen 2060 en 2100 is dat wel op. Dan wordt het lastig naar de pomp gaan.
Als we zo lang olie blijven stoken is er geen wereld meer over, de AMOC ligt stil – de wereld is een woestijn en kids van nu leven zonder voedsel..
Beter nu alle olieboeren hun geld afhandig nemen en alles in 100% hernieuwbaar steken. Change my mind.
Is ook logisch dat het achter loopt. De verkoop van evs is eigenlijk pas echt in de laatste 5 jr op gang gekomen.
Zo’n goede oplossing dat elektrische rijden hahaha NOT
Je kop in het zand blijven steken en geloven dat ice veel beter is. Dat is een goede oplossing
Inderdaad. Respect dat je nog de moeite neemt erop te reageren.
Toch wel. Als je net even verder kijkt dan de neus lang is. Het is nu al de flink betere optie, maar het wordt echt interessant als de schaal vergroot wordt. Dan wordt met name ook recycling commercieel veel interessanter. Het gaat dus mis doordat overheden ineens vol op de rem trappen, mede ook dankzij de publieke opinie die maar halve waarheden kent (of nog wel minder) maar wel hele conclusies trekt
Inderdaad, ik recycle al jaren brandstof in mijn achtertuin.
Tja, de overgangsfase is niet ideaal. Die had kort moeten duren, maar ja. Hele volksstammen steken de kop in het zand en luisteren liever naar wat er op Facebook staat dan wat onderzoeken en cijfers zeggen. Dus nu blijven we hangen in die fase van te weinig elektrische rijders waardoor prijzen te hoog blijven en lokale recycling te weinig rendabel blijft. Er wist overigens echt wel gerecycled, alleen niet in Europa
Informatief artikel. Jammer van de slechte kop.
15 tot 30% uitval op het duurste onderdeel klinkt niet erg plausibel. Dan draaien er meerdere verbeter projecten want met zo’n uitval verdampt je winst.
Heb dit jaar meerdere artikels gelezen van nieuwe fabrieken van verschillende automerken om in de EU accu´s te recycleren, en nu blijkt er geen mogelijkheid om slechte accu´s te recycleren.
Wie maakt de lezers iets wijs?