Jullie zijn allemaal om toch, de order voor de e-Golf, Ioniq, Tesla of I-PACE is ingeschoten. Of niet?
Het was ook niet helemaal de doelstelling om jullie te bekeren. Of beter gezegd: helemaal niet. Voor sommige doeleinden is een elektrische auto beter dan een exemplaar met een verbrandingsmotor, hoewel daar vaak ook wat hulp van de overheid bij nodig is.
In onze 10-daagse konden we niet alle onderwerpen rond elektromobiliteit behandelen en ook niet alle beschikbare elektrische auto’s rijden. Elektrisch rijden is nog een niche, maar het aanbod aan elektrische auto’s is inmiddels niet meer op de vingers van twee handen te tellen. Hottest new kid on the block is de Jaguar I-PACE, maar Audi gaat snel volgen met de in Brussel gebouwde E-tron.
Als je het over elektrische auto’s hebt, dan zul je ook moeten terugblikken. Niet iedereen weet dat begin twintigste eeuw de elektrische auto al immens populair was. Er was in die jaren een strijd tussen stoom, benzine en elektrische aandrijving. De uitkomst hoef ik je niet te verklappen, maar het is interessant om te lezen dat ook toen elektrische auto’s kampten met dezelfde problemen en dezelfde voordelen hadden.
Dichterbij in de geschiedenis was de komst van de Tesla Roadster. Ondanks de erg beperkte productieaantallen was het een gamechanger en het is nog steeds een leuke auto om in te rijden, iets wat we niet van alle tweedehands EV’s kunnen zeggen. De EV-1 had ook een cultstatus zoals de Tesla Roadster kunnen krijgen, maar General Motors besloot een totaal andere kant op te gaan.
Inmiddels zijn er vier belangrijke trends waar iedere raad van bestuur van een autofabrikant mee worstelt. Er worden miljarden tot tientallen miljarden aan uitgegeven en dat gaan we absoluut in diverse auto’s van diverse fabrikanten terug zien. Naast elektrificatie zijn dat de connected car, autonoom rijden en autodelen. Misschien kunnen we ons gelukkig prijzen dat statistisch gezien minimaal één van deze trends zoals Flippo’s waren. Een enorme hype toen ze er net waren, maar de wereld is er niet bepaald ingrijpend door verandert. De elektrische auto is meer zoals de spijkerbroek met wijde pijpen: het is een trend die terugkeert, maar of het een blijvertje is kan alleen de tijd ons leren….
Het hele archief aan artikelen en video’s van de EV 10-daagse kan je terug vinden via deze link.
E34M5Touring zegt
Krijgen we nog 3 dagen rouw voor de dieseldood? Met roll coal filmpjes en tips en tricks voor egr verwijdering etc. Als balans voor alle gezondheid. Na tien dagen groen heb ik wel weer zin in patat…
goodolddays zegt
@e34m5touring: een lekkere v12 tdi voor jou, met extra mayo en uitjes
Gulli zegt
@e34m5touring: over patat gesproken, hoe bouw je je splinternieuwe triturbodiesel om zodat hij frituurvet door zijn injectoren overleeft?
lekbak zegt
@gulli: Niet. Je verbouwt de brandstof zodat het wel gaat.
TimoBac zegt
Complimenten! Het was een interessant en vol programma, zat keurig in elkaar.
Gulli zegt
@timobac: eens! Al dat gezeur van mensen die bang zijn voor elektrisch rijden. Je kunt net zo goed bang zijn voor de dood, die komt ook zeker. Ik ben niet bang voor de dood, ik wil het tot die tijd alleen nog zo lang mogelijk naar mijn zin hebben. Misschien zijn die elektro-nimbys wel bang dat dat met elektrische auto’s niet kan.
torsen zegt
Nope geen order voor een EV hier. De tijd is nog niet rijp genoeg wat mij betreft.
Maar de ontwikkelingen mogen wat mij betreft best wat sneller gaan. Ik wil zakelijk best elektrisch rijden.
Gulli zegt
@torsen: de range is inmiddels best acceptabel, die 500km haalde ik ook niet in mijn A1 tfsi ? Ik wacht nog op snellere manieren van laden. Ja, je kunt vaak binnen een half uur tot driekwart vol laden, maar 2 minuten dat vulpistool bedienen overtreft nog niemand. Zeker niet met mijn huidige diesel die dus in 2 minuten ‘laden’ makkelijk de 1200km haalt.
torsen zegt
@gulli: Onder de 21k is het enige aanbod de Renault Twizy.
Voor je 40k uitgegeven hebt kom je volgens mij niet boven de 300 km opgegeven bereik uit.
kruij zegt
@gulli: dat is een misverstand, wij rijden elektrisch en de tijd die we nodig hebben om te laden is 20 seconden. Daarna gaan we gewoon thuis aan de avond beginnen en vertrek je elke ochtend met een volgeladen en opgewarmde auto. Het aantal keren dat je elders laad is minimaal. Heerlijk, gun ik iedereen. En het rijd ook echt heel fijn.
Gulli zegt
@kruij: nee voor de dagelijkse woon-werk ritjes is dat geen probleem. Maar ik ga ook regelmatig naar het buitenland met de auto en dan wordt het lastiger.
Ben trouwens al aan het investeren in zonnepanelen op het dak, dus laat die woon-werk EV maar komen
kruij zegt
@gulli: goeie actie, wij hebben ook het hele dak volliggen. Buitenland is voor ons geen uitdaging, Tesla. Naar Italië anderhalf uur langer maar heel relaxed.
RutgerK zegt
@gulli: voor 1200km zal je meer dan 60 liter moeten tanken. Pak eens de stopwatch maar het zou mij verbazen als je maar 2 minuten kwijt bent tussen snelweg af en snelweg oprijden.
Ik denk dat je tussen de 10-15 minuten kwijt bent. Zeker als je op je woon werkverkeer route in de spits gaat tanken ben je niet de enige.
Wachten op een vrije pomp, plastic handschoentjes aantrekken tegen de geur van diesel op je handen, vulpistool vasthouden gedurende het tanken, zorgen dat de diesel niet nadruppelt op je auto, naar binnen gaan en aansluiten in de rij om af te rekenen, schoenzolen schoonschrapen voordat je instapt met diesel aan je zolen en wegrijden.
super007 zegt
Ipace al een tijdje geleden besteld; zeker geen spijt van; gegeven de recensie
fouadski zegt
@super007: je moet ook nooit spijt krijgen van je eigen keus.
shalomleon zegt
@super007: dus niet uitgeleverd als ik het goed begrijp?
super007 zegt
@shalomleon:2018 levering
e28forever zegt
De EV 10-daagse is voorbij, feestje!
BrutaalAapje zegt
Geinig om te zien dat we midden in meerdere revoluties (electrische auto’s, Internet, milleu, voedsel etc) zitten en dat wordt pas een feit achteraf… misschien 20 jaar van nu…
gregorius zegt
Wel lastig hoor.
Mn dagelijkse Infiniti diesel gaat er binnen 12 maanden wel uit; maar wat dan?
Alles met benzine en meer dan een 3.0 zuipt zo 50% meer dan een diesel.
Een diesel kopen voor de komende 3 jaar; tja, die afschrijving kan wel eens tegen gaan vallen.
Dus dan een EV? Ik heb er geeneen voorbij zien komen waar mijn hart nou echt sneller van gaat slaan. Ik vind Tesla cool, maar zo’n Model X is me nog net even te duur.
Ik heb echter wel 1 artikel gemist: kan je een premium Plug-In Hybrid zo gebruiken dat je je woon-werk verkeer zoveel mogelijk elektrisch kan doen; terwijl je toch nog wat benzine bij je hebt voor het langere werk? En zo, welke is dan het meest geschikt? Welke PiH SUV hebben een modus waarin je fijn kan rijden, maar die wel zo veel mogelijk elektriciteit gebruiken ipv benzine? Daar moeten toch verschillen in zijn tussen de merken.
kobus1967 zegt
@gregorius: Mitsubishi Outlander PHEV S-edition heeft een EV only knop en krijgt een iets grotere batterij en betere verbrandingsmotor.
Ook redelijk betaalbaar als je een Infinity diesel gewend bent, maar wel zo’n 11000 euro bijtelling.
kruij zegt
@gregorius: diesel is tweedehands al heel lastig, zeker in duitsland maar ook al hier. Zo geen meer kopen tenzij de leasemaatschappij het restwaarde risico neemt.
RutgerK zegt
@gregorius: Mercedes E 350e, BMW 530e, V/S90 T8 zijn voorbeelden. Range van rond de 40 km.
Gulli zegt
@redactie ik heb al een dag last met alle filmpjes, of ze willen niet laden of ze crashen de app.
iPhone 7 met nieuwste iOS
Nieuwste versie van de app
2wheeler zegt
@gulli: ik ga voor de filmpjes vaak naar hun YouTube kanaal, beetje een onweg maar werkt wel feilloos. Misschien een loze tip, maar ik bedacht het zelf pas na een schandalig lange tijd..
Gulli zegt
@2wheeler: thx, ja dat doe ik ook vaak. Maar de niet door hen geproduceerde filmpjes zijn daar dan weer niet te vinden helaas.
rufctr01 zegt
@gulli: ik heb er ook last. Ook een 7 met de nieuwste IOS.
2wheeler zegt
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen… ik rij nu een jaar in een Cactus en ben er eigenlijk al op uitgekeken (niets ten nadele van de Cactus, ik ben erg wisselvallig). Ook ik heb te maken net bijtelling en twijfel nu tussen een youngtimer in de vorm van een G klasse uit eind jaren 80 of m’n kak ophouden en wachten op de model 3. Ik rij korte stukjes dus geen last van range anxiety. Aan de andere kant kun je stellen dat als ik toch zo weinig rij, je als traditionele autoliefhebber net zo goed iets kan rijden wat zuipt. Wat is jullie mening, waarde AB vrinden?
fransananas zegt
@2wheeler: ik deel je probleem. Niet met de cactus maar mijn C-estate wil ik wel weer inruilen. Tesla is super tof maar toch ook wel erg prijzig. Dus een youngtimer zou dan ook wel wat kunnen zijn…
racerx zegt
@2wheeler: Sowieso iets kopen dat veel zuipt nu het nog kan… Heb zelf geen ‘last’ van bijtelling, maar ik hoef ook niet veel te rijden en ben blij dat ik voor mn privé km’s van een net ingereden E60 540 met V8 kan genieten. Geen seconde spijt!
maxidyne zegt
Ik rijd en geniet van mijn youngtimers zolang als het kan! Hopelijk nog heel erg lang. Benzin oder nichts.
Qua bedrijf zal ik moeten gaan investeren in de toekomst, maar voorlopig is er nog geen alternatief voor mijn bedrijfstak. De dieselmotor is op dat gebied nog steeds superieur. Genieten van de V8 zolang het nog kan.
kobus1967 zegt
Ik rij nu 5 jaar PHEV en de volgende zou een EV kunnen worden of een youngtimer met heul veul peekaas, keuzes keuzes?
autospotterkerkrade zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rob5nismo zegt
Ik moet zeggen dat ik niet echt warm wordt van elektrisch rijden.Maar over 30jaar zullen we wel allemaal zo rijden
Jochempie zegt
Ik zou best een EV willen rijden, maar voor die kleine pokkestukjes die ik doe is de fiets gezonder.
Jantje_555 zegt
kunnen we dan nu eindelijk teurg naar het normale autoblog over échte wagens met échte sound uit de uitlaat! – voor de milieuhippies die deze 10 daagse gaan missen is er nog altijd groen7. daag groene humus eters.