We pakken de komende 10 dagen weer een aantal belangrijke thema’s aan rondom elektrisch rijden. Dit doen we tijdens al weer de 5e Autoblog EV 10 Daagse.
We nemen dus vanaf vandaag t/m 12 oktober de volledig elektrische auto (BEV), maar ook de plug-in hybride (PHEV) onder loep. De opkomst van de PHEV zet nog steeds door omdat de Nederlander nog altijd te maken heeft met het fenomeen BPM. En met die PHEV’s kan je steeds vaker serieuze afstanden volledig elektrisch rijden.
Wat kan je verwachten? Natuurlijk veel video’s maar ook meerdere artikelen waarin we het ‘elektrisch rijden’ zullen belichten.
Snelladen in Nederland: hoe staat het er mee en wat vinden jullie er van!? We brengen veel informatie over de leverbare modellen, maar ook de financiële kant van elektrisch rijden komt uitgebreid aan bod.
Dat en meer komt allemaal voorbij.
Veel leesplezier de komende 10 dagen!
arthur75 zegt
Ik rij al drie jaar in de slechtste ev die er is, nissan leaf 40kw. En het bevalt fantastisch. ‘S avonds thuis inpluggen en de volgende dag weer rijden. Voor bijna niks. Dus kom maar op met de eeuwige grap van de kermis.
z4coupe30si zegt
https://www.nu.nl/economie/6225575/prijsverschil-tussen-tanken-en-laden-wordt-steeds-kleiner.html
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5328744/terugleververgoeding-fors-lager-wat-betekent-dat-voor-jou
Zomaar even 2 artikelen die aantonen dat we er nog niet zijn met de transitie.
rutgerg zegt
Niemand heeft gezegd dat de transitie naar elektrisch rijden uiteindelijk goedkoper moet zijn he… zeker invloeden als de huidige energietarieven staan er helemaal los van.
DeWitteCondor zegt
Dat is waar. Maar het werd door EV rijders wel altijd als een van de belangrijkste argumenten opgeworpen. Nu het niet meer opgaat is het ineens niet meer zo relevant. Dat is wel opmerkelijk natuurlijk.
rutgerg zegt
Voor mij gelukkig nog wel aangezien ik tegen 16ct laadt thuis… daarnaast is de id.4 nog steeds goedkoper dan een vergelijkbare benzine auto als ik met 40/50/60 cent per kwh zou moeten laden.
fanboy zegt
@z4coupe30si: Wilde je dan beweren dat de energietransitie klaar is?
Verder lekker simpel over terugleveren, je kunt altijd nog in de zomer op zonnestroom laden.
Mocht jij in staat zijn zelf olie in je achtertuin op te pompen, en zelf te raffineren naar benzine of diesel, hoor ik het graag.
rutgerg zegt
@arthur75 lekker he… m’n ID.4 was gisteren bijna leeg. Gisterenavond aan de lader op m’n oprit gehangen en vanochtend 460km range op t dashboard. En dat voor pak m beet 12 euro. En bijna gratis als het niet zo regenachtig was geweest gisteren ;-)
fritsvrolijk zegt
Op de zaak rijden we ook Nissan leaf Top auto met de 60 kw accu
mashell zegt
Yes, dit zijn toch de leukste 10 dagen van het jaar!
Diesel Rocks zegt
Ik zie wel wat in een EV lange afstand tour. Bijvoorbeeld 12 uur rijden en dan kijken wie het verst komt of het eerste aankomt. De EV rijders of ik.
blogie zegt
Klein gokje, ik denk jij… maar hoevaak doe je dat per jaar? 2/4x ? Merendeel van NL gaat 1x per jaar wat verder op vakantie. En ja, dan duurt de reis een stukje langer, is het meer plannen. Maar alle overige dagen is er, zeker in NL, heel goed mee te leven. En bespaar je, indien je een eigen laadpaal hebt of vlakbij, een hoop tijd tov het tanken.
mashell zegt
Als we het netjes doen, dus ons aan de maximum- en adviessnelheden houden en elke twee uur een kwartier pauze houden dan komen we tegelijk aan.
SimonMc zegt
Marques Brownlee (MKBHD) heeft de test gedaan met een Tesla Model S Plaid, een Ford Mach-E en een Audi Q5 ( benzine ).
Over een afstand van 1600 km, was de Tesla 1 uur 30 minuten langer onderweg dan de Audi…op 18 uur en 40 minuten.
Na ongeveer 11 uur rijden, is men blijven overnachten ergens en een opmerkelijk detail is dat de Tesla NIET heeft bijgeladen…terwijl dat perfect mogelijk was.
flatsix010 zegt
Dit laat al zien dat de range nu al niet meer de beperkende factor is (zelfs in de US). Laadinfrastructuur, je eigen ritme, verkeer etc is van grotere invloed op een dergelijke trip.
Allison Burgers zegt
En welke EV neem jij dan in een EV lange afstand tour?
Davion zegt
Het interesseerd niemand, we worden zowieso al dood gebombardeerd door die electrische koffiemolens.
Doe liever een V8/V10/V12 10-daagse, lijkt me veel beter ! :) :D
fritsvrolijk zegt
En de natuur betaald de prijs
tenaci zegt
https://youtu.be/TNwhIHqM60g 😉
CYBRTRK zegt
Als het niemand interesseerd had Autoblog dit echt niet al voor de 5e keer gedaan
tenaci zegt
Heel benieuwd. Aanbod/actieradius/bereikbaarheid worden steeds groter. Rij nu sinds de zomer een PHEV. Weet nu al dat de volgende BEV gaat worden.
Overigens geen petrolhater, mijn hobbyauto is een oude Daf.
Johanneke zegt
Altijd goed om te horen dat iemand nog een oude daf heeft.
SimonMc zegt
Zucht…De redactie kan zich alvast weer warm maken om bij elk artikel weer reacties te lezen zoals ” eVbLoG”, omdat mensen niet kunnen lezen.
Richmond zegt
Uiteraard en dat ze hiervoor niet naar autoblog komen
utregcity zegt
Leuk! 😎
rutgerg zegt
Zullen we afspreken dat mensen dit niet mogen zeggen:
Mijne is in 2 minuten vol
Ik heb een actieradius van 1000km
Ik ga pas elektrisch rijden als ik minstens….
Zijn net botsauto’s
Ik kan er niet mee op vakantie
Met de huidige prijzen is benzine goedkoper
Ik heb geen eigen oprit dus kan niet elektrisch rijden..
fastforward zegt
Bij EVs wordt altijd gefocused op het rijbereik. Maar hoe zit dat met benzine en diesels? Wat is het theoretische bereik en is een EV dan nog zoveel slechter? Een praktijktest met een benzine, diesel, PHEV en EV lijkt me wel wat. Zoals een Volvo XC40. Tanktijden laat ik erbuiten.
Richmond zegt
Bij ICE heb je net zo goed een groot verschil tussen WLTP en de praktijk, maar mensen hebben een soort van standaard range anxiety. Verwend door het gemak van snel bijtanken en dan weer door. We willen niet wachten, we willen alleen maar snel door. Snel op de bestemming zijn. De reis willen we overslaan. Ook al zeggen we dat we van autorijden houden allemaal hier, maar het tanken vinden we niet leuk. Ook al hoort het erbij. Dus omdat EV, naast het emotionele aspect van gebrek aan geluid, standaard minder bereik heeft dan de simpelste ICE auto en dan het bijtanken (laden) ook nog langer duurt. Wordt een EV in alle opzichten als een inferieur product gezien. En de argumenten als dat het beter is voor het milieu, minder lokale uitstoot, minder geluidsoverlast, minder fijnstof etc. Wordt niet als valide gezien. Het boeit heel veel mensen allemaal niet. DIe hebben ergens ooit gehoord dat de EV accu’s allemaal door kindjes gemaakt worden en dat bevestigd het beeld dat ze er al van hadden dat het allemaal troep is. Net als je dat je een jehova getuige niet ervan zou kunnen overtuigen, met wetenschappelijk bewijs in de hand (bij wijze van) dat God en Jezus niet bestaan, niet hebben bestaand en ook niet zouden kunnen bestaan. Je kunt die mensen er niet van overtuigen. Het enige wat gedaan kan worden is informeren, waar dit EV blog goed voor is, eerlijk zijn over de voordelen en de verbeteren en dan zijn er steeds wel mensen die op een gegeven moment gaan zeggen “zo slecht is het allemaal niet”. Maar de discussie helemaal plat slaan gaan we niet krijgen.
st220 zegt
Wat gebeurt nu eigenlijk met de accu’s als de auto 10 jaar oud zijn? Bij wijze van… Zo natuurvriendelijk lijkt het mij niet. Iemand die er wel verstand van heeft?
Richmond zegt
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/e-stories/stelling-accus-van-elektrische-autos-eindigen-op-schroothoop
flatsix010 zegt
Tegenwoordig kunnen ze grotendeels gerecycled worden. Daarbij zijn antwoorden op deze vragen eigenlijk niet heel relevant. De vraag zou moeten zijn: wat is de uitstoot/schade aan natuur van een EV/PHEV/ICE over de gehele levensduur? Dus van productie, 250.000km? tot schroothoop.
CYBRTRK zegt
Die kunnen gebruikt worden voor andere toepassingen omdat de degradatie meestal meevalt (volgensmij heeft Ajax een groot aantal Leaf accu’s als energieopslag) of de accu’s worden gerecycled want meer dan 90% van de accu is te recycelen
mashell zegt
Zo’n 2e hands autobatterij is de perfecte energie opslag voor thuis. Stel je voor dat er nog 40kW in gaat. Dan kun je jezelf met zonnepanelen helemaal onafhankelijk maken maken saldering en terugleververgoedingen.
flatsix010 zegt
Hopelijk kunnen jullie een Hyundai ioniq 6 meenemen deze 10-daagse. Is denk ik een van de meeste veelbelovende EV’s van de 2023.
flatsix010 zegt
Hoe zit het met levertijden bij verschillende merken? En zit er hierbij verschil tussen EV’s en ICE?
flyerbunch zegt
Benieuwd, maar mss moeten jullie ook maar eens als challenge de grens oversteken naar B want iedereen weet ondertussen wel dat het in NL qua laadinfrastructuur wel ok zit.
jeroenm83 zegt
Nou, net als de vorige edities: tot over 10 dagen!