Je hebt mensen die doorwerken totdat ze er dood bij neervallen. Je hebt ook mensen die liefst nog gewoon van hun oude dag genieten. Onze auto’s kunnen doorgaans niet rustig van hun oude dag genieten. Wanneer ze van ons niet meer hoeven te werken, verdwijnen ze veelal richting het Oostblok, waar ze door moeten ploeteren totdat ze er dood bij neervallen. Niet als het aan ACEA ligt, de brancheorganisatie voor de Europese autoindustrie. Die ziet het liefst dat zoveel mogelijk auto’s ouder dan acht jaar worden vervangen en vervolgens gesloopt, zodat ze niet kunnen worden afgebeuld in één of ander Oost-Europees of Afrikaans land. Een soort euthanasieregeling voor oude auto’s dus.
Natuurlijk vinden de autofabrikanten het een geweldig idee wanneer iedereen z’n auto ouder dan acht jaar consequent vernietigt en heel snel weer een nieuwe koopt, maar het is volgens de ACEA toch vooral een stuk beter voor het milieu. Dus helemaaaal geen dubbele agenda.
Volgens ACEA rijden er in de vijftien ‘oude’ EU-landen 67 miljoen auto’s ouder dan acht jaar rond, dat is 36 procent van het totale wagenpark in die landen. Wanneer je al die auto’s vervangt door nieuwe auto’s, dan scheelt dat 20 megaton CO2 uitstoot per jaar, wat neerkomt op 4,5 procent van de totale uitstoot van de passagiersauto’s in die landen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over alle andere landen in de wereld waar miljoenen oude barrels rondrijden. Weg met al die ouwe meuk! Wellicht dat ze in Amsterdam meteen alle old-timers en klassiekers preventief zullen ruimen.
Nu de ACEA zich van z’n goede en verantwoordelijke kant heeft laten zien, was het ook een goed moment om de Europese Commissie om een gunstige lening van 40 miljard euro te vragen, voor de ontwikkeling van meer milieuvriendelijke auto’s. Autoproducenten in de Verenigde Staten kregen vorige maand van de Amerikaanse overheid een lening van 25 miljard dollar voor de ontwikkeling van schonere technologie. De Europese autofabrikanten vinden het uit het oogpunt van concurrentie logisch dat Europa ook iets doet voor zijn autoproducenten.
Met dank aan Thomas voor de tip.
Rayner zegt
Ik denk dat mensen hun klassiekers niet zo snel wegdoen!
Jimmie zegt
Sommige auto’s weet je pas na zo’n 20 jaar dat ze een echte klassieker zijn. Zou zonde zijn als dan het merendeel weg is. Maar misschien is dit de vervanger van het vroegere roestduiveltje :roll:
Gevehi zegt
Klassiekers euthanasie late plege is netzoiets als “kunst” schilderijen zoals picasso en van Gogh verbranden. het is wel goed voor het milieu omdat je iets oud recycled maar het hoort bij onze geschiedenis;P
Let us maintain old timers!
lincoln zegt
8 jaar oud !!
man .. die dingen zijn in mijn biotoopje 8 jaar te nieuw ..
(gemiddelde leeftijd van mijn auto,s is 16 jaar .. omdat @VLA em anders weer niet snapt en iemand anders em weer volstrekt verkeerd gaat uitleggen aan die knul)
Jesper zegt
Dit is absolute lulkoek!! Dus mijn Toyota Starlet 1.3 met maar 55000km moet ik laten schredden, om vervolgens een nieuwe auto te kopen (waar ik helemaal geen geld voor heb)?!?
Ze moeten de persoon die dit bedacht heeft in de schredder gooiren :evil:
Timo zegt
Gaat ze toch niet lukken
Je blijft altijd toch een doelgroep houden die hun oude auto behouden.
Stel voor dat het wel zou doorgaan dan zullen 100tallen bedrijven in nederland direct Failliet gaan omdat hun gespecialiseerd waren in het restaureren van deze oude auto’s.
En dan heb je altijd nog de mensen die zich niet kunnen permitteren om een auto jonger dan 8 jaar te kopen.
Het enige wat je zou kunnen proberen al kost dat veel geld vanuit de overheid is het subsidiëren van de oude auto eigenaren om hun auto een nieuwe hightech motor te laten inbouwen zodat deze dus ook een lagere CO2 waardes zullen gaan krijgen.
Enkel er blijft altijd een probleem rond deze doelgroep dus oplossen zal dus nooit volledig lukken!
lincoln zegt
o,ja .. en ga er vanuit dat van alle kunst/antiek schatten uit het verleden ook nog maar hooguit 1% over is ..
godzijdank .. dat maakt ze interresant en kostbaar ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Lincoln!
Belachelijke stemmingmakerij dit natuurlijk. Behoorlijk on-uitvoerbaar plannetje.
Nee, laat mijn 15 jaar jonge Saabje maar lekker genieten van haar oude dag!
Ik zal d’r morgen nog even een poetsbeurt geven…
:D
Alwood zegt
heu, inderdaad… na acht jaar zijn fatsoenlijke auto’s toch net ingereden? Beetje apart ook dat automerken het ondersteunen, je reputatie als ‘degelijk’ merk is dan snel niet meer belangrijk.
Citrofiel zegt
Ik zou nu wel eens een simpele, overzichtelijke berekening willen zien wanneer het gemiddeld gezien milieuvriendelijker is om een nieuwe auto te kopen dan om door te rijden… Want ik geloof er helemaal niks meer van!
@ lincoln; Nou, sorry hoor… Probeer ik aardig te zijn voor vla, vat jij het weer verkeerd op. Ik kan ook nooit iets goed doen… ;) En deze snapte ik overigens wel. De vorige geloof ik ook, maar daarvan wil je niet dat iemand hem snapt. :P
sebastianchubasco zegt
durf te wedden dat de uitstoot van al die schoorstenen die extra moeten branden voor de zware industrie nog veel schadelijker als uitstoot van uitlaatgassen van wagenpark.
six-trey zegt
Na het lezen van deze argumenten ga ik spontaan mijn 45jaar oude 5.3L inruilen voor een nieuwe toyota prius!
niet dus, dit is weer een geniaal idee van de boom knuffelaars
Jesper zegt
@ SAAB: 15 jaar vind ik niet zo oud hoor. Ik ben naast mijn Starlet uit 1998 ook mede-eigenaar/toekomstig-eigenaar van een Fiat 124 Spider uit ’82. Die brengt haar laatste dagen door in een lekker warme goed geïsoleerde garage, terwijl de koets en het leer regelmatig een ontspannende massage krijgen :P
Dit plan is overigens inderdaad 100% onuitvoerbaar… Als dit doorgaat, kan 50% van de autobedrijven in Nederland wel sluiten, omdat die deels draaien op de handel in occassions, meestal wel 8 jaar of ouder…
Hammer zegt
Meeste auto’s worden ook pas na een jaartje of 25 een beetje leuk en interessant. “@six trey, ook je bomenknuffelaars zijn niet blij, zij moeten dan hun 2cvtjes wegdoen!
Bertus zegt
Vooral de amerikaanse fabrikanten hebben in het verleden al tientallen, zo niet honderden miljoenen dollars gekregen om milieuvriendelijke auto’s te ontwikkelen, het geld is weg, en meer dan wat halfbakken prototypes zijn er nooit voor terug gekomen.
Het is een hypocriet stelletje dat de status quo zoveel mogelijk handhaaft, maar liever niet echt innovatief wordt, mede vanwege hun afhankelijkheid van de olie industrie. En nou komen ze weer met dit, en o ja, mogen we nog meer subsidie (waar de belastingbetaler voor mag dokken)
Optiefen, en gewoon beter je best doen, stelletje lamzakken!!
Roadronner zegt
Ik heb een peugeootje van 15 jaar oud met een 1.1 motor en katalysator, het lijkt me toch dat deze niet al te veel uitstoot heeft en bovendien ook zeer zuinig is! Waarom zou deze dan weg moeten?! raar idee….
Een betere ontwerper zegt
Waarom hebben dit soort instanties die over auto’s etc gaan altijd een lack aan echte autokenners, mensen met verstand van zaken?
Even wat CO2 cijfertjes erbij gooie gaat echt niet werken hoor…
Klassiekerrally zegt
@ six trey: een 5.3L?
Jaguar XJ 5.3 V12 met lange wielbasis?
Wat er met de moderne auto’s gebeurt zal me eerlijk gezegd worst wezen, maar van de klassiekers moeten ze afblijven! ;)
Emile_Benz zegt
Do NOT touch my classic!!! Beetje klassiekers slopen, tss.
six-trey zegt
@Klassiekerraylly
Chevrolet Impala 5.3 V8 2 deurs ;) Als ik een jaguar zou kopen is het een XK150 uit de jaren 50 maar ik ben helaas geen milionair :(
pim zegt
mijn 15 jaar oude 440 heeft hier in duitsland nu een groene sticker gekregen, is dus behoorlijk uitlaatgasvriendelijk. Waarom zou ie dan geschredderd moeten worden? Bovendien, de benzineprijzen zullen binnenkort vanzelf wel voor een grote schoonmaak zorgen.
Screamer zegt
@sebastianchubasco: idd laten ze al die nieuwe auto’s eerst maar eens milieuvriendelijker produceren! dus tijdens het productieproces minder water, minder stroom, en minder afval!
ik denk dat dat 10x meer scheelt dan welk co2 uitstoot reductie idee die lullo’s hebben.
Willem vd Velde zegt
Wat een achterlijk idee, betalen zij dan ook die nieuwe auto in de aanschaf??
Ik heb er in ieder geval geen geld voor en ben vast niet de enige.
Wel een goede optie, vind ik, is gewoon elke auto voorzien van een katalysator. Ook oldtimers, technisch haalbaar, zij het dan een ongeregelde kat in de meeste gevallen, maar iets is beter dan niets.
dakloos zegt
Bied maar: 19 jaar en loopt goed.
900T-R zegt
Goed, nu we van de autofabrikanten ‘officieel’ te horen hebben gekregen dat hun producten slechts acht jaar mee kunnen, mogen we dan ook gelijk vaststellen dat men er geen bezwaar tegen heeft dat – gezien de huidige nieuwprijzen – het bezit van een auto voor de gemiddelde Europeaan economisch onhaalbaar is en kunnen we met een gerust hart een paar autofabrieken sluiten. ;)
DockVenom zegt
Al die ‘maatregelen’ zijn gewoon de laatste stuiptrekkingen van onze boomknuffelaars. Binnen een paar jaar is het toch wel noodzakelijk lijkt mij.
En ook zonder de brandstof zijn er genoeg auto’s die bulten emotie uitstralen!
Respect the classics man! (die zullen ze wel begrijpen)
S3 zegt
Hup, je acht jaar oude Veyron, lambo, ferrari in de pers……..
Eric zegt
Als ze binnen 2 jaar voor mijn Golf TDI het juiste overname bedrag geven , wil ik wel een nieuwe kopen. Maar niet voor de huidige prijs van 750 euro die je in België krijgt voor een oude wagen van de weg te halen.
alain zegt
Gaat er bij mij niet in dat het mileuvriendelijk is om een auto al na 8 jaar te slopen. Wegwerpmaatschapij!!! Waarom maken ze die auto’s niet duurzamer. Kost allemaal energie om weer een nieuwe auto te maken. Waarom om de 2 jaar weer een nieuw model uitbrengen. Een motor kun je evengoed optimaliseren/vervangen in een autoleven. Juist dan wordt er niet genoeg geld verdiend!!
Feit is ook dat veel nieuwe auto’s al na 2 jaar zeer vervuilend rondrijden en ze bij de apk hun toegestane co2 uitstoot maar net halen. Zo geweldig zijn die nieuwe auto’s niet.
Veel oldtimers hebben een milieuvriendelijke gasinstallatie en er word vaak ook niet veel mee gereden. Qua onderhoud zit het veelal ook wel goed daar het een hobby is. In het ergste geval kun je de motor ook nog aanpassen naar moderne maatstaven mocht het een diesel betreffen.
Pieter-Jan zegt
Een wagen zal veel meer vervuilen en verbruiken tijdens zijn productie, dan dat die ooit zal doen op de weg.
Als ze het nu eens hadden over moderniseren, maar om metteen de hele klomp metaal en plastiek weg te werpen omdat er een paar onderdelen out of date zijn…
Thijs zegt
Met 5 jaar kun je je auto al als oldtimer verzekeren ??!!
Nee, jongens. Even serieus, dit is dieptriest
Koenen zegt
Dus ik moet mijn lievelingetjes van resp. 10 (LPG) en 20 jaar maar de schredder inrijden? Dacht het niet… ik bescherm ze met mijn leven!
Als alle auto’s na 8 jaar vernietigd worden komen er immers ook geen ‘nieuwe’ classics bij… Al betwijfel ik of de huidige generatie nieuwe auto’s de status oldtimer ooit zullen krijgen/halen
En inderdaad laat ze de productieprocessen eens optimaliseren/verschonen.
Juppe zegt
Pieter Jan,
Een wagen zal veel meer vervuilen en verbruiken tijdens zijn productie, dan dat die ooit zal doen op de weg.
Dat is dus niet waar. Zoveel energie kost de productie niet in verhouding tot het gebruik. En als auto’s rap zuiniger of iig schoner worden kan het erg snel uit om de auto te vervangen.
Dat is net als met CV ketels en koelkasten etc. Het verschil in verbruik is er sneller uit dan je denkt.
Hoeveel liter brandstof denk je dat een auto in z’n leven verbruikt?
Verder ben ik niet voor dit plan. Ik zit er juist aan te denken om m’n 18 jaar oude beestje op te knappen, want mijn type auto gaat erg zeldzaam worden.
Heb ook nog een klassieker staan die op restauratie wacht, dus ik heb nog wat voor de toekomst :)
Maar je moet feiten niet met emotie verwarren.