Terwijl autobouwers momenteel hele andere kopzorgen hebben, dringt de Europese Unie erop aan dat autofabrikanten de airconditioners in auto’s milieuvriendelijker maken. De EU eist dat vanaf 2011 de airco’s van nieuwe auto’s en de systemen die achteraf worden ingebouwd, minder schadelijk zijn voor het milieu.
Al in 2006 werd een richtlijn (PDF) opgesteld waarin bepaald werd dat er naar een alternatief moest worden gezocht voor het schadelijke freon gas dat momenteel in de airconditioners wordt gebruikt om de lucht te koelen. In deze richtlijn werd nog uitgegaan van een deadline in 2017, maar de EU haalt die datum nu dus 6 jaar naar voren. Autobouwers hebben nog wel geprobeerd om de EU zover te krijgen dat men de huidige airconditioners op al bestaande modellen mag blijven gebruiken, maar de EU houdt onverbiddelijk vast aan de gestelde eis.
Een lastig probleem is dat er nog nauwelijks commercieel aantrekkelijke alternatieven zijn. Momenteel worden wel een aantal minder schadelijke chemicaliën getest. Ook wordt gekeken naar de toepassing van CO2 in airco’s, maar die zou dan onder extreem hoge druk moeten staan om effectief te zijn. De autobouwers staan naast het overleven van de economische crisis en de aanstaande CO2 norm, dus voor nog een leuke uitdaging. Auto’s bouwen wordt steeds leuker! (via: the guardian)
Thibaut zegt
soms denk ik dat ze in dat europees parlement wat wereldwreed zijn, vooral de belgische politici…
Joe zegt
Ze gebruiken toch allang R-134a als koelmiddel?
GOD zegt
airco is heel slecht voor je hersenen, je kunt er zelfs dood aan gaan als je vaak uit de kou in de hitte gaat en visa versa. het is volgens mij ook al verboden in sommige landen.
clubbtraxx zegt
Precies, Freon is al jaren verboden.
R-134a doet het wel een stuk minder goed in auto airco’s.
Vroegah, toen had je pas een koude luchtstroom in je auto in de zomer…
Joe zegt
& “GOD”
gebruik alles met mate en verstand!
Thibaut zegt
de laatste tijd is alles slecht voor de gezondheid:p
je mag dit niet, je mag dat niet enzovoort
je moet toch nog van iets doodgaan?
floryn zegt
jongens dit is een spel tussen de EU en de autofabrikanten. Wanneer de EU dit soort zaken niet probeert af te dwingen zullen autofabrikanten “juist nu (vuile C&A slogan” het excuus gebruiken dat ze het al zo lastig hebben en dat ze er nog twintig jaar over doen om uit te vinden hoe dit probleem werkelijk opgelost moet worden. Als er geen enkele fabrikant is die deze norm haalt zal de norm waarschijnlijk simpelweg verlaat worden.
VonStroke zegt
Ze vinden er wel iets op. Wees gerust. Nuja, airco. Who needs it. Gewoon die ruit open vind ik nog altijd het leukst. :P
Lan_Evo zegt
@VonStroke
Raam open is ook slechter voor het milieu als airco, in ieder geval als je boven de 80 rijdt. (Om even in de eco-hype te blijven hangen)
Blackmore zegt
Quiz: uit welke auto komt de foto van dit topic?
Project America zegt
@ Blackmore
Audi A8!!
Grote Smurf zegt
Blijkbaar is R-134a zeer slecht voor de opwarming van de aarde – 1200x meer schadelijk dan CO2… R-134a was dan wel weer veel meer gat-in-de-ozonlaag-friendely dan freon (R-12).
Momenteel bestaan er airco’s en warmtepompen die CO2 in het primair circuit gebruiken; isobutaan is blijkbaar ook een goedkoop en goed alternatief als je niet zit te roken als je hem vult natuurlijk.
Project America zegt
OT: Het E. Parlement mag opzouten hoor, hebben ze niets anders te doen dan onzinnige deadlines en wetten voor te stellen….
GOD zegt
@ Blackmore
ik denk uit de 7 serie, niet het dashboard maar voor de gene die achter zitten.
als ik het fout heb hoor je het vanzelf wel.
Grote Smurf zegt
controlepaneel van airco voor de achterbank van A8 LWB of Q9 (in combinatie met zetelverwarming voor de achterbank) denk ik.
A6 heeft zelfde knop en display doch niet in ’t dubbel dus ik vermoed sowieso dat het audi is (ziet er toch premium uit, niet?)
Cantago zegt
Ik vind het zo extreem jammer het het hele gevoel ervan weg gaat. Nog een aantal jaren en dan gaat het er alleen nog maar om om zo snel en zuinig mogelijk van A naar B te komen, en dan bestaat het hele auto rijden niet meer. Het insturen in een bovht, op een apex mikken (dat kan ook als je rustig rijdt!), vloeiend door de bocht, je stokkie met de hand in de volgende versnelling zetten en heerlijk doorzoeven…
Wat zal ik het missen:P
GOD zegt
van een audi Q7 achterbank
GOD zegt
hier zie je hem zitten:
cardesigner@USA zegt
Het is geen vrijdagmiddagquiz hoor….
Iedereen kan ook gewoon aan de cabrio.
pro_ceed zegt
Ach nou moeten ze ophouden met dat onzin gedoe.
Rick dos zegt
Jeez…..eerst “neger” in de kop gebruiken, nu weer “eco-airco” stelletje discrimineerders hiero…
VivelaFRANCE zegt
Door de milieuvervuilende airco’s wordt het nu warmer (door CO2) en moeten we vaker de airco aanzetten, waardoor – je raadt het al – het nóg warmer wordt. Dit gaat maar door en door. Als we de airco’s milieuvriendelijker maken, wordt het steeds kouder (ze produceren immers minder CO2), en hebben we geen airco meer nodig. :lol: Logisch toch ;)
Superkoerier! zegt
” Project America schrijft:
29 April 2009 om 22:28
OT: Het E. Parlement mag opzouten hoor, hebben ze niets anders te doen dan onzinnige deadlines en wetten voor te stellen….”
Onzinnig is het niet in de zin van dat het auto’s milieuvriendelijker zou moeten maken. Daar moet wel een vorm van uitdaging in blijven zitten. Waarschijnlijker komt het er op neer dat de airco straks duurder gaat worden, en dat we, in de beginjaren, minder perfecte systemen zullen hebben als nu het geval is.
Deze richtlijn is overigens afkomstig van de Europese Commissie, een ondemocratisch gekozen groep mensen (het is gewoon een laf politiek inteelt spelletje wat daar gespeeld wordt). Het Europarlement mag alleen maar goedkeuren in deze, maar kan het dus ook afkeuren. Dat zijn in dat geval nog de minst kwaden. 4 juni mag je er weer voor stemmen. Kijk goed naar wie er nu zitten en wat voor potje ze ervan maken. Als je dat wilt veranderen ga dan vooral niet op partijen stemmen die nu ook al deel uitmaken van het EP, maar pak de stemwijzers erbij en kijk wat ook goed past. En als je dit al erg vindt: het Bedrog van Lissabon zorgt er voor dat het bestuur van de EU nog ondemocratischer wordt. Als je hiervan al baalt zorg dan dat je op een partij stemt die het Bedrog van Lissabon geen warm hart toedraagt (dag CDA, VVD, PvdA, d66, Groenen)
Superkoerier! zegt
+1 kudo voor GOD, maar ook de Grote Smurf die het goed bedoelde.
BananaFlip zegt
Laat Balkenende eens wat Nederlandse inbreng afgeven bij de EU:
Zo min mogelijk subsidie voor iedereen die groene koude lucht maakt.
BananaFlip zegt
@ Superkoerier
Waar is je fluitje?
De wedstrijd is afgelopen.
KoFFiE zegt
Ach – who cares? Airco vind ik meestal toch een onnodige optie, mocht ik standaard geen gehad hebben in mijn wagen zou ik de optie niet genomen hebben. Airco aan = minder pk’s = pretbederver. :D
Mochten ik nu in een iets warmer zuiders land wonen – ok, dan was het mischien wat anders – maar hier? Als het hier 25 graden is lopen de mensen al te puffen en klagen dat het te warm is… Geef mij maar een aangename 30 graden! :D
bmw zegt
Van een verantwoord airco-gebruik sterf je niet, hoor.
Goed dat het EP ook op dit vlak druk uitoefent op de sector. Het valt me wel op dat hier op AB nogal negatief wordt gedaan over eender welke dwang om wagens milieuvriendelijker te maken. Vinden wij gezondheid en milieu dan niet belangrijk? Wees blij dat men iets probeert te doen, als het EP zou redeneren zoals velen hier, dan ademden we nu nog steeds de walmen van een primitieve turbodiesel in.
Bart zegt
Lachen airco’s weer wat duurder
Citrofiel zegt
Hier kan ik eigenlijk dezelfde reactie plaatsten als hier. Ineens de termijn waarop regels van kracht worden verkorten, dat hoort niet te kunnen. Zo gooi je ineens heel de planning van alle fabrikanten overhoop, nu ze al een poosje onderweg waren. Het wordt vast niet meer gehaald… :roll:
Cuore zegt
feiten:
koude luchtstroom is ook met R134a mogelijk, alleen tegenwoordig zitten er vaak ‘climate controls’ op de auto’s en die mengen de koude lucht ook weer met warme lucht om geen grote temperatuursprongen te krijgen. Wil je koude lucht, stel dan de temperatuur op de koudste stand in. Dit is natuurlijk flauwekul, want een temperatuur hoef ook bij tropische dagen niet lager dan 20 graden C ingesteld te worden. Dan is het aangenaam.
ander feit: ‘climate control’ is geen goed woord. De luchtvochtigheid wordt niet gemeten, alleen de temperatuur
In veel gevallen kan de airco uit blijven, als de buitenlucht kouder is dan de gewenste temperatuur in het interieur. Als de fabrikanten dan de luchtvochtigheid gaan meten, kunnen ze al dan niet de airco laten bijspringen
Hier valt nog wel veel winst te halen. Want met de ventilatie in “auto” mode doet de airco lekker mee, en dat is niet efficiënt.
Bij full throttle acceleratie moet de aircopomp eigenlijk worden uitgeschakeld om vermogen te winnen en brandstof te besparen. Sommige fabrikanten passen dit toe, maar ook hier valt winst te behalen.