Ja, de EU heeft een nieuw omslachtige methode gevonden om relevant te zijn, maar deze bijzondere autowet heeft ook voordelen.
Als het gaat om auto’s die je hier kunt krijgen, wordt er heel erg veel bepaald door de EU. Je weet wel, de Europese Unie. Hierbij worden de belangen van alle Europese landen (de deelnemende Europese landen althans) behartigd. Het levert dus in 9 van de 10 gevallen een compromis op waar niemand warm voor loopt. Soms doen ze toffe dingen, zoals Apple verplichten om USB-C-aansluitingen te gebruiken voor de iPhones, zodat alles hetzelfde is.
Als het gaat om auto’s, slaan ze de plank vaak nogal mis. Denk aan de George Orwell-esque trackers die verplicht in elke auto zitten, de alsmaar stringentere uitstooteisen en extreem hoge veiligheidseisen. Maar daar komt er nu eentje bij, specifiek voor elektrische auto’s: paspoorten. Deze zijn vanaf 2027 verplicht, zo meldt kwaliteitspublicatie Autocar.
Bijzondere autowet
Nu kunnen we ook hier kritisch over gaan doen, maar eigenlijk is het best een handige maatregel. Het paspoort kun je opvragen middels het chassisnummer (VIN) of met een QR-code. In het paspoort staan een paar heel interessante dingen. Allereerst kun je zien waaruit je accu is opgebouwd. Je kan zien waar je acu gemaakt is en welke grondstoffen er gebruikt zijn en inzitten.
Een tweede aspect is dat je met het accu-paspoort kunt zien wat de capaciteit is van de batterij. Zo is er bijvoorbeeld een verschil tussen een netto- en brutocapaciteit. Daarnaast degradeert een batterij ook, deze wordt telkens minder. Met het paspoort kun je precies zien waar je aan toe bent. Dat is misschien niet direct relevant voor de eerste eigenaar, maar zeker interessant als jij een elektrische occasion gaat kopen.
Regelgeving
Het accupaspoort is onderdeel van een veelomvattende regelgeving op het gebied van accu’s. Zo is het voor de fabrikanten verplicht te melden wat de CO2-uitstoot is van de accu, nog vóór er een kilometer mee is gereden. De EU doet dit omdat het tegenwoordig niet duidelijk is welke grondstoffen zijn gebruikt, hoeveel de totale uitstoot was voor de productie of waar de batterijen zijn gemaakt. De toeleveranciers van autofabrikanten willen nog weleens wisselen van hun eigen leverancier. Volgens de EU gebeurt dat soms wel 4 keer op jaarbasis.
Dat schijnt met name voor te komen bij de fabrikanten in het middensegment, die veel meer op prijs moeten concurreren. Nu is het niet zo dat dat iedereen hetzelfde kan zien op het accupaspoort. Zo kunnen de fabrikanten alles zien, maar krijgt de consument alleen de voor hen relevante data te zien. Het autodemontagebedrijf daarentegen kan dan weer enkel zien welke materialen zijn gebruikt en hoe de accu het beste gesloopt c.q. gerecycled kan worden.
Fotocredits: Nio ET7 op Nederlandse platen door @robertvh via Autoblog Spots!
Robert zegt
“De toeleveranciers van autofabrikanten willen nog weleens wisselen van hun eigen leverancier. Volgens de EU gebeurt dat soms wel 4 keer op jaarbasis.”
Dat is in de technische sector niet heel vreemd, hoor. Het is ook een beetje ‘verdeel en heers’ wat je wel moet toepassen, om niet volledig afhankelijk te worden van één partij. En het houdt de prijzen ook nog een keer concurrerend.
MarcoM zegt
Ja, en doe dat dan ook voor de brandstof auto’s.
Edge zegt
Dat bruto-netto verhaal is inderdaad wel interessant. Stukje voorlichting over accudegradatie op basis van praktijkgegevens van het betreffende model is ook welkom. Dan zie je meteen als occasionkoper of een accucapaciteit van 80% van het de oorspronkelijke waarde heel normaal is voor een Tesla die 200dkm heeft gelopen. Van welke leverancier de batterijen van de accu komen is ook relevant, want als blijkt dat auto’s met batterijen van fabrikant X vaker problemen met het accupakket hebben dan die van fabrikant Y, weet je aan de hand van de QR code of je beoogde aankoop het goede of slechte accupakket heeft.
Maar wat moet de gemiddelde koper nou met informatie over de grondstoffen?
lekkerlinksrijden zegt
De gem. koper heeft een goed verhaal voor in de kroeg over de grondstoffen, ik weet ook idd niet wat je er mee moet.
maotje zegt
Er zijn nog een hoop anti ev die alsmaar de grondstoffen en de kinderarbeid moeten aankaarten bij onderwerpen over elektrisch rijden. Dus opzich ook geen nutteloze informatie.
pomoek zegt
Extreem hoge veiligheidseisen? Is het aantal verkeersdoden 0?
ouwedibbes83 zegt
Je kunt ook aan zaken denken als Lane Depature Control, of Anti Collision Warning (heet t zo?). Electronische hulpjes die de oplettende rijder helemaal niet echt nodig heeft. Een afgeleide rijder heeft er wel baat bij. Ik denk dat daar t grootste probleem zit.
lekkaah zegt
“We moeten onafhankelijk worden van Rusland, de Saudi’s en China en elektrisch gaan rijden”… Paar jaar later: “We moeten regulering introduceren om elektrische auto’s uit China te weren”.
maotje zegt
We zijn nooit onafhankelijk geweest. En zullen dat altijd blijven.
degrotemuis zegt
Sinds wanneer maakt het auto segment uit voor de wisselende leveranciers van toeleveranciers? Bijzondere uitspraak.
Voor mij ook nog niet duidelijk wat dit toe gaat voegen behalve administratie. Dingen als bruto en netto capaciteit geeft de autofabrikant al op als het goed is. Inzicht in degradatie is natuurlijk nuttig, maar dan moet dat weer volgens een gestandaardiseerde test gemeten worden, anders zegt het nog niet zoveel. De gebruikte grondstoffen zijn als het goed is ook wel bekend, blijft alleen de herkomst van de grondstoffen en de CO2 uitstoot over. Dat laatste ligt wel in lijn met de duurzaamheids eisen vanuit Europa en evt de duurzaamheids ladder, maar is daar dan een apart paspoort voor nodig bij accu’s?
Richmond zegt
Ik vind dat zon paspoort voor alle voertuigen er zou moeten komen. Om de ice is zoveel schoner discussie te beslechten
Onehp zegt
Wist dat dit eraan kwam, en is goed om de markt te regelen. Dit zorgt voor gelijke en goede spelregels van de eerste schep in de mijn tot hoe de batterij hergebruikt or gerecycled kan worden, iets dat ICE die-hards heel dicht bij het hart ligt als ik ze moet geloven ;)
Net zoals de EU uitstootnorm die quasi wereldwijde luchtkwaliteit in steden fors heeft verbeterd, zal dit de impact van EV rijden veel verminderen, omdat men als consument batterijen kan kiezen die schoon en met respect voor mensenrechten is geproduceerd, en voor de industrie zodat ze weten hoe ze de batterijen kunnen repareren/hergebruiken/recycleren.
EU FTW :)