Maar gaat de Europese Unie de Polo redden? En moeten ze dat wel doen?
Het is allemaal niet zo makkelijk. De Europese Unie en de nationale overheden moeten de luchtkwaliteit zien te verbeteren. Een van die manieren is de auto met verbrandingsmotor te verbieden. Dat gaat uiteraard gefaseerd. De emissie-eisen worden namelijk telkens strenger. De auto moet de WLTP-cyclus doorlopen en op basis daarvan worden dan de uitstootcijfers bepaalt.
Het nadeel is dat je bij dure auto’s gewoon een elektromotor plus accupakket kunt gebruiken om goed uit die test te komen. Bij een kleine auto is dat nauwelijks mogelijk. Er is namelijk te weinig ruimte, het weegt te veel en het is vooral te duur. Het is wel precies de reden dat de Ford Fiesta uit productie gaat en de volgende BMW M5 een V8 heeft.
Euro 7 te streng
Het probleem is dat het verbruik van die enorme slagschepen met V8 en accupakketten enorm variabel is. Als je constant laadt en alleen maar korte stukje rijdt, dan is zo’n rijdende mammoettanker erg zuinig. Maar op langere stukken – zeker op hogere snelheid – zijn het alsnog CO2-uitbrakende zuipschuiten. Van 1 op 100 tot 1 op 4: het behoort tot de mogelijkheden.
En juist met die CO2-uitstoot stoeien de fabrikanten. Want met Euro 7 worden de eisen dermate streng dat je het alleen kunt halen door elektrificering. Voor de fabrikanten worden daarvoor de auto’s te duur en kunnen ze maar beter stoppen met het segment. Vergeet niet dat het A-segment bijna is uitgestorven. Alleen Hyundai en Kia zullen actief blijven, alhoewel ze dat niet heel winst gaat opleveren.
In het B-segment zijn er ook al diverse auto’s die sneuvelen. Naast de Fiesta wordt ook de Volkswagen Polo met uitsterven bedreigd. Dat zegt Thomas Schäfer, grote baas van Volkswagen. Sterker nog, de toekomst van de Polo hangt af van hoe de onderhandelingen met de Europese Unie verlopen. Volkswagen zet hoog in, door te dreigen met de dood van de Polo.
Moet de Europese Unie de Polo redden of niet?
Nu kunnen we onze Volt-pet opzetten en nadenken over het punt van de EU. Strengere eisen levert minder vervuilende auto’s op. Want die grote PHEV’s worden relatief weinig verkocht, in tegenstelling tot de Polo’s en Fiesta’s.
Wel gaan we een op een gegeven moment een probleem krijgen met de automarkt. Geen A- en B-segmentauto’s betekent dat heel veel mensen geen betaalbare auto meer kunnen kopen.
Anderzijds kun je zo fabrikanten wel dwingen om betaalbare elektrische auto’s te maken. Zoals we vanochtend al meedeelden, is Citroën er al mee bezig.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer? Wat moet de EU gaan doen? Toegeven aan de druk van de autolobby? Of gewoon vasthouden aan de plannen waardoor de fabrikanten sneller betaalbare elektrische auto’s gaan bouwen?
Meer lezen? Deze 13 Polo’s zijn wél leuk!
wimof zegt
Met de ID2 all id t(w)o all zijn we op de goede weg.
krisp zegt
Exact dit. Over 5-10 jaar is is een ICE-Polo sowieso dood, en de opvolger heet bij VW de ID.2. Dat de Polo dood gaat, is daarom een keuze van VW zelf. Ze hadden de ID.2 ook Polo kunnen noemen. En ja, een Polo EV is nu nog erg duur. Maar de accu’s worden goed goedkoper, lichter en daarom wordt die auto vanzelf weer betaalbaar.
VW moet daarnaast eens buiten de box gaan denken. De Opel Rocks-E/Citroen Ami zijn retepopulair en vullen heel aardig het gat in het A-segment. In stedelijk gebied passen ze ook veel beter.
Johanneke zegt
Het is echt compleet idioot dat auto’s met enorme motoren en gewicht wel kunnen omdat ze 100km op een accu kunnen halen, maar a en b segment niet. Nooit dat het complete uitstoot plaatje over de levensduur van een polo hoger is dan een range rover met wat accu’s.
marcus zegt
Heb je helemaal gelijk in.
Vorige maand gemiddeld 1 op 7 gereden met mijn X5 45e naar Oostenrijk en terug. Meestal tussen de de 140 en 160 kmh, beetje langzamer dan vorig jaar met de XC70 D4. Die lag meestal rond de 1 op 13…
Keerzijde is dat ik met stekkeren mijn woon / werk verkeer op de accu kan doen. En de bijtelling is veeeeeel lager op PHEVs hier in de UK.
baserace zegt
A segment auto’s en in mindere mate B segment auto’s worden gebruikt in en om het dorp/stad: 150km range is echt ruim voldoende voor dat soort auto’s in mijn ogen.
Mensen die met een B segmenter langere afstanden willen rijden zouden dan een variant met +- 350km (realistische) range moeten kunnen kopen. Dan wordt de prijs van de auto ook navenant duurder maar daar krijg je dan weer wat voor terug
W115 zegt
De gewone man moet de gewone benenwagen nemen. Laat elektrisch autorijden maar aan de welgestelde übermensch over.
lekkerlinksrijden zegt
Totaal vd pot gerukt dat zooitje in Brussel, Oh wacht niet altijd in Brussel want ze verhuizen de hele handel af en toe naar Frankrijk want dat is goed voor het milieu met 7 vliegtuigen en ontelbare auto’s. Euro 7 niet laten doorgaan want dat geld kunnen ze beter in ontwikkeling steken van elektrificatie.
Ram-G-maN zegt
Je kunt twee dingen doen; lobbyen tegen nieuwe wetgeving of je ontwikkeld iets wat wel voldoet aan nieuwe wetgeving. Opel en Peugeot laten zien dat je prima een B-segmenter kunt ontwikkelen met een accupakket. Weliswaar een luie exercitie om daarvoor een platform te gebruiken die ook met een plofmotor overweg kan, desalniettemin hebben zij wél een elektrische B-segmenter. VW kiest er zelf voor om op dit moment niks elektrisch in het A- en B-segment te aanbieden. De e-Up! kostte ze natuurlijk geld maar daardoor konden ze wel Lamborghini’s en Bentley’s mee verkopen. Ontwikkel een ID.1 of een ID.2 met een bruikbare frunk/fronnet en hebt iets unieks. Dat ge-lobby kost je alleen maar geld en die lobbyisten en consultants worden er alleen maar rijker van. Ten koste van je ontwikkelbudget.
net10 zegt
VW gelooft zelf al niet in een nieuwe VW Polo.
Waarom zou je nog gaan lobbyen om vervuilende benzine auto’s te blijven produceren.
In het kleine segment komt nu al steeds meer keus in elektrisch aangedreven auto’s.
Jan-Jaap zegt
Omdat dat het enige is wat de vag kan, vervuilende auto’s bouwen. Gewoon een gevalletje van de boot gemist hebben.
Zoals de top van vag in 1997 al zei toen Toyota met de prius kwam; een hybride of elektrisch rijden is belachelijk en wordt nooit wat, alleen diesel is geschikt.
26 jaar later weten we dat dat management eigenlijk nog steeds hetzelfde denk en ongelijk heeft.
Habanero zegt
Men kan zich ook afvragen wie het publiek was voor deze auto’s is. Zelfs de groep mensen die vroeger nog als middenklasse bestempeld werden geraken nu door een hyperinflatie geraken nog nauwelijks uit de kosten. Voedselbedelingen kunnen de massa nauwelijks aan en niet alleen meer voor werkloze alleenstaanden maar ook voor gezinnen die tot voor kort perfect konden leven. Terwijl de huidige politici vanuit hun luxueuze klimaat-wolk nog steeds overtuigd blijven dat alles nu plots vernieuwd of gerenoveerd moet worden en allerlei onhaalbare deadlines blijven verzinnen. Wie een beetje in de markt met luxe-producten staat, weet dat het al een tijdje niet bijster goed gaat. Zelfs goedkopere kledingbedrijven hebben het plots moeilijk gekregen om te overleven. De wellicht 1,5 tot 2xl zo dure ID.2 staat straks in de showroom alleen maar te blinken, wachtend op niet opdagende kopers.
homanito zegt
De polo redden, Nee!
autogeak zegt
Toch wel leuk zo een EU die meer met het milieu bezig is dan met de inwoners.
Jaaaag zegt
Dan krijgen we Cubaanse toestanden, waarbij oude auto’s tot in het oneindige gerepareerd worden
jvthof1983 zegt
Wat een onzin, heb mijn vrouw een tweedehandse Renault Zoë gegeven, 220/250 range in de winter, 320/350 in de zomer… meer dan genoeg range om rond het dorp te crossen en ook om retourtje Utrecht te doen.