Een tweede tegenslag voor de Belastingdienst inzake autoheffingen. Na het afschieten van de 12%-regeling heeft de Europese rechter vandaag ook de registratiebelasting aan banden gelegd.
De registratiebelasting is een bpm-heffing op in het buitenland geregistreerde auto’s die in Nederland tijdelijk worden gebruikt. De zaak kwam aan het rollen nadat Nederlanders met een in Duitsland geregistreerde auto weigerden BPM te betalen. De Nederlandse rechter stelde hen in het ongelijk, maar de Europese rechter toetste de huidige Nederlandse wet aan de Europese regels, en vond deze strijdig met elkaar.
Nederland mag volgens de uitspraak wel bpm heffen op buitenlandse auto’s die op Nederlands grondgebied rijden, maar een rechter moet dan eerst bepalen of het voertuig inderdaad hoofdzakelijk voor Nederlands gebruik is. Met andere woorden: de belastingdienst moet kijken naar de duur van het gebruik in Nederland, en dan zijn beslissing nemen.
De regeling lag al langer onder vuur, ook vanwege deze zaak. Zo ziet u, Blonde Dolly mag dan regelmatig tegen Europa aanschoppen, af en toe levert het de burger ook nog eens een voordeeltje op. (via de Stentor)
norge zegt
Aaaaah nog meer belastingontduikers op de weg…
Design_Driven zegt
@norge: Onzin, je mag nog altijd niet geregistreerd zijn in NL langdurig met buitenlandskenteken rijden. De bewijslast wordt enkel omgedraaid en kort gebruik wordt toegelaten. Niet meer dan normaal. Nu is het absurd streng.
the-budel-guy zegt
@norge: hoezo belastingontduikers wij rijden al 12 jaar met Duitse platen en betalen daar gewoon belasting. Alleen een stuk minder dan in Nederland.
Hubert zegt
@the-budel-guy:
Maar je maakt wel intensief gebruik van de NL wegen?
the-budel-guy zegt
@Hubert: niet echt alleen in het weekend en naar school en zo.
mercedesclsfan zegt
@Hubert: Betalen nederlanders dan ook massaal voor belgische wegen waar ze meerdere malen per jaar in hordes met caravan overtrekken? En betalen fransen bpm die dagelijks wiet gaan halen in Nederland?
integralechubasco zegt
kut nu halen we de begroting zeker niet… dat wordt 21% btw in september :}
stanny zegt
@integralechubasco: Welcome to Belgium. Nr 1 in taxes…
desoper zegt
@integralechubasco: nou en? dan dragen behalve alleen de automobilisten ook de fietsers en ov’ers een extra steentje bij.
Design_Driven zegt
Helemaal terecht. Ik woon als Nl´er in België en heb dus ook een auto op Belgisch kenteken. Als mijn zusje mijn auto even wil lenen moet ze eerst toestemming van de RDW vragen om er in te mogen rijden. Dat mag dan 2 weken dan 6mnd niet meer.
Als je gesnapt wordt dan ligt tegenwoordig de bewijslast bij de burger, het zou goed zijn als dat andersom geregeld wordt.
nielsvanderweiden zegt
@sketcher: of nog beter: dat de hele BPM-nonsens eruit vliegt. Dat is uiteindelijk wat de EU ook aan Nederland heeft opgedragen. Niet zozeer omdat we geen aanschafbelasting mogen heffen, maar om het gevolg dat ik als Nederlander in Nederland niet met een auto mag rijden op niet-Nederlands kenteken. Dat druist in tegen vrij verkeer van personen en goederen en moet dus weg.
desjonnies zegt
Helaas…….
Het is zelfs mogelijk om legaal als Nederlands ingezetene een voertuig te leasen van een Luxemburgse lease maatschappij met Luxemburgs kenteken.
Kunnen ze weinig tegen doen.
Dat dacht je, ze zijn zo fel op BPM ontduiking dat je daarna de ene belasting controle na de andere kunt verwachten.
Zeker als bedrijf zijnde.
BPM, kwartje van Kok, moet altijd meewarig lachen als men weer aan het “we leven in een vrij land “-en is.
Joerek zegt
@desjonnies: Dat is gewoon niet waar. Daar is al jaaaren geleden een uitspraak over geweest dat dat niet mag. Als de auto dan voornamelijk in NL gereden wordt moet er BPM over worden betaald.
kaasboerin zegt
Zie hier zat Litouwse, Poolse en Bulgaarse kentekens rondrijden, en ook gewoon geparkeerd staan in woonwijkjes waar ze dan wonen, waar ik dan dagelijks langsrij.. Controleren die handel..
robindeelen zegt
@kaasboerin: idd
sanderm3 zegt
@robindeelen:
Idd GVD!, Tegenwoordig rijden deze “lui” in dikkere auto’s rond dan de gemiddelde nederlander. Tja, niet zo gek ook, aanschaf in land van herkomst lees: goedkoper!, geen wegenbelasting lees: kostenloos!, APK, nooit van gehoord lees: kostenloos!, verzekering ook zo lekker betrouwbaar.. etcetc. En wij maar braaaaaaf alles betalen…
the-budel-guy zegt
@sanderm3: kijk ook is naar de staat van die auto’s die beginnen pas bij een kilometer stand van 4 ton.
RuVi zegt
Als mensen het langdurig doen vind ik terecht dat ze moeten betalen. Anders is het belastingontduiking.
Maar je hoort wel eens verhalen Nederlanders die pech of een ongeval hebben gehad in het buitenland. Daar krijgen ze een Franse/Duitse (etc) huurauto en rijden ze terug naar NL. Vervolgens krijgen ze hier een bpm aanslag
tombiesheuvel zegt
Eindelijk :).
als ik nog terugdenk aan dat gezeik toen >.<
Ik, toen als nederlands ingezetene, die met de auto van mijn ouders (die nét over de grens wonen) mijn oma ging ophalen aan de trein… als 19 jarige met een 5-reeks diesel aan de kant gehaald. Papieren en rijbewijs waren in orde, maar of ik even 40k BPM wilde aftikken…
Heel juridisch gezeik geweest… hierbij een welgemeende: FUCK YOU aan de belastingdienst.
Reinbergen zegt
@tombiesheuvel: 40k gulden hoop ik? Anders was het een M5.;)
Justawheelchairguy zegt
Goed bezig.
Megakix zegt
Probleem is, dat alle uitspraken voor dovemansoren zijn bestempeld bij de Belastingdienst of onze overheid…als iets ‘niet goed uitpakt’ luisteren ze niet, of introduceren ze weer een veegwetje.
Ram-G-maN zegt
@Megakix: Zoals de noodwet die men aannam nadat de rechter verbood om geld te vragen bij een identiteitsbewijs. In no time moesten we weer dokken voor een verplicht pasje waar we niet om hadden gevraagd. :?
mark88 zegt
Voor persoons auto wegenbelasting betalen is gewoon belachelijk, voor de vrachtwagens kan me nog voorstellen..
jaapiyo zegt
Ik snap nog steeds geen hout van alle details rondom die BPM voor wagens op buitenlands kenteken en het is eigenlijk sowieso belachelijk als je bedenkt hoe crimineel die BPM op zichzelf al is. Maar goed; voorbeeld; je bent een hollander, maar je heb je eerste of enige woning in Duitsland. Als zodanig heb je ook een auto op Duits kenteken…Soms ga je echter op bezoek in Nederland bij familie, of heb je hier zelfs een tweede huis. Wanneer moet je dan precies BPM afdragen voor je whip op BPM-loos kenteken?
En verder, stel je hebt de identieke situatie met 1 verschil; je laat je naturaliseren tot Duitser (yikes, maar toch, die BPM is echt schandalig dus needs must), kunnen ze dan nog BPM gaan heffen…dan zou dat misschien ook kunnen bij al die germans die vakantiehuisjes hebben in Zeeland? Lijkt me heel raar.
En dan, identieke situatie maar je hebt een dubbele nationaliteit (Duits/Nederlands)?
Als iemand het weet graag antwoord, want het wordt langzamerhand tijd om dit land te ontvluchten.
marcelcls zegt
Natuurlijk helemaal terecht, de BPM heffing die nu gerekend wordt als je met een import auto met buitenlands kenteken rijdt is gewoon diefstal van de staat. Gelukkig gaan we de andere kant nu op.