Vive l’Europe! Nadat Frankrijk in zijn eentje verantwoordelijk gehouden mag worden voor het zo lang mogelijk rekken van dikke Europese subsidies voor hun inefficiënte agrarische sector gaat er weer een nieuwe Europese geldstroom naar Frankrijk. Dit keer in het kader van het zgn. ‘Globaliseringsfonds’, een fonds dat in het leven is geroepen om Europese werknemers die hun baan zijn kwijtgeraakt omdat hun bedrijf naar buiten de EU verhuisd is te compenseren. Ex-werknemers van toeleveranciers van PSA krijgen 2.558.250 euro, voor een Renault-toeleverancier wordt 1.258.000 euro uitgetrokken.
En plukken de Fransen wederom de vruchten van de Europese Integratie. Overigens moet de uitbetaling nog wel goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de ministerraad. Of het verstandig is om gemeenschapsgeld te besteden aan dit soort gevallen laat ik in het midden, maar de werkloze Fransen in kwestie zullen Europa in ieder geval een warm hart toedragen (via automobilwoche).
joejojo zegt
Vast wel……………….. :)
Die Fransosen weten tenminste wel hoe ze alles eruit moeten halen wat er in zit! Daar kan NL nog een puntje aan zuigen!
Murrrphy zegt
Toevallig betreft dit een aantal werknemers van (toeleveranciers) van Renault.
Verder zie ik de relatie met auto’s niet.
Fej zegt
Nederland was tegen Europa, dan moet je achteraf natuurlijk ook niet afkomen als je geen subsidies krijgt he!
De Oerknal zegt
Banen verdwijnen, nieuwe banen komen. Zo gaat dat nu eenmaal in een dynamische cultuur, waarom we dan in godsnaam daar weer geld aan moeten geven is mij een raadsel. Help ze aan een baan, help ze aan een fatsoenlijke omscholing.
Die Fransen (en de Italianen net zo goed) zijn overigens kampioen staatsfinanciering van bedrijven (TGV en France Telecom bijvoorbeeld). Niet zo heel verassend dus dat ze er ook wel een Europees potje voor weten te vinden, wel jammer.
smoke zegt
@Fej
Nederland is altijd erg pro-Europa geweest, van begin af aan. Ook profiteren we hier genoeg van subsidies (regionale steunfondsen bijvoorbeeld). Subsidie/steun voor dit soort gevallen vind ik echter tenenkrommend. Het hoort nou eenmaal bij het kapitalitische systeem. Is elders productie goedkoper mogelijk, dan doen we het daar. Zo hou je de prijzen laag voor de consument.
Bas zegt
@ Fej, jah nederland heeft vorig jaar tegen NEE gestemt tegen Europa, samen met nog een land…. uhm iets met stokbroden.
Bertjan zegt
Okeej, van mij hoeft dat geld ook echt niet naar Frankrijk hoor, maareh…. Zoals ik het lees, is er gewoon een algemeen globaliseringsfond waar landen aanvragen voor kunnen doen. En kennelijk weet Frankrijk van het bestaan af en als het EP de aanvraag uit La douce France goedkeurt weet Frankrijk blijkbaar ook goed waar het voor bedoeld is.
Ik vraag me dan vooral af waarom wij in NL hier nog geen aanvragen voor ingediend hebben… :-)
DeAutogids.nl zegt
Bertjan vraagt hier denk ik de juiste vraag. Als zo’n potje er is, moet je er gebruik van maken.
hairry zegt
Onnozele klootzakken zijn het, en waar is het geld toen ze Renault Vilvoorde hebben opgedoekt ?
Bertjan zegt
@ hairry
Euhm… ten eerste moet dat opgedoekt zijn omdat de productie naar buiten de EU verplaatst is (weet niet of dat zo is), maar…. wat ik dus straks al probeerde te zeggen; de Belgen hadden dan gewoon ook een aanvraag voor dat fonds in moeten dienen. Je kunt de Fransen moeilijk kwalijk nemen dat zij dat WEL doen.
Enne… met Vilvoorde als voorstad van Brussel, hadden ze die aanvraag in de lunchpauze nog wel even lopend langs kunnen brengen ;-)
sven zegt
Ten tijde van Renault Vilvoorde heeft de regering het verknoeit , niet Renault!
Als er nu bij Ford Genk of Opel Antwerpen iemand een scheet laat komt er meteen crisivergadering bij de regering !
DAT zegt
Ik vind het relatief niet zoveel geld om hier zo veel trammelant over te maken.
Het gaat tenminste naar gewone werknemers i.p.v. naar bedrijven of zakkenvullers.