Wat voor auto is hierboven afgebeeld?
[ ] De Fiat Panda
[ ] De Great Wall Peri
[ ] Ik zie geen verschil.
Wat vlak voor de IAA in Frankfurt in de lucht hing is nu werkelijkheid geworden. Als reactie op het schaamteloze kopieërgedrag van de Chinesen dreigden verscheidene Europese fabrikanten met juridische stappen, en wie A zegt moet ook B zeggen.
Uit angst voor imagoschade en marktverlies komen BMW, Daimler en Fiat in actie. Van deze 3 fabrikanten heeft Fiat het grootste probleem, want het maakt veel kleine auto’s, en dat is waar de Chinezen de Westerse fabrikanten het meest pijn dreigen te gaan doen. Daarom hebben de Italianen zowel in China als in Italië zaken aangespannen die ervoor moeten zorgen dat de Great Wall Peri van de markt wordt geweerd.
De afbeelding hierboven toont de verschillen in design tussen de Panda en de Peri in het oranje, dus behalve de bumpers en de D-stijl is er weinig verschil te ontdekken tussen de twee.
De juridische actie van Fiat heeft in ieder geval een vertragend effect: de Europese importeur van de Peri zal de auto niet in Europa op de markt brengen voordat er een rechterlijke uitspraak is, welke rond het begin van 2008 wordt verwacht.
Fiat heeft zowel in Europa als in China een patent op de Panda. Of dit in China evenveel waard is als in Italië moet nog blijken, maar ik vrees het ergste voor de autobouwer uit Turijn. Zodra er een uitspraak is omtrent de Chinese kopieërdrift kunnen andere autobouwers zich hierop richten, dus ga er maar van uit dat de eerste rechtzaak door alle betrokken fabrikanten met veel interesse wordt gevolgd. (via autonews.com)
Pizza zegt
Dat is de Great Wall Peri
Knap he
Weet ik omdat ie er anders uitziet dan een Fiat Panda…
sjor zegt
ja als je het zo ziet is het niet meer dan logisch…
al verwacht ik er in china niet veel van
jurrian zegt
Go Fiat! laat die chinezen zelf maar wat verzinnen.
Barend B zegt
Op zich vind ik deze twee nog niet eens zo veel op elkaar lijken. Het zit hem vooral in het profiel, de rest is toch best anders:
Maar over het algemeen begint het toch wel de spuigaten uit te lopen. Het zou erg fijn zijn als dat kopieer gedrag eens afgelopen is. Helaas vraagt dat echt een ommeslag in het chinese gedachtengoed op dat gebied dus ondanks een eventuele berispende uitspraak zie ik dit niet stoppen op korte termijn… helaas….
RobTWo zegt
Gewoon in Brussel een Europees importverbod op Chinese auto’s afdwingen. Laat die chinezen hun kopieën zelf maar houden.
Racer X zegt
Het wordt eens tijd dat dat tuig wordt aangepakt. Go Fiat!
Robert zegt
Houd de dief……
Luc zegt
ik snap niet dat je importeur wilt zijn van zon auto’s die letterlijk gekopieerd worden
Dennis zegt
eindelijk, ik zou het echt een nachtmerrie vinden om over 10 jaar meer chinese brol op de weg te zien dan kwaliteit. Ik pijp nog liever een schaap dan daar in rond te rijden.
denny zegt
wellicht pakken de chinezen de italianen terug vanwege de pasta die volgens sommigen uit china komt in plaats van uit italie.
Rick S. zegt
Ja ik ga dan weer een stapje verder, ik ben voor een verbod op al dat B-spul. Speelgoed uit China waar te veel lood in zit, immitatie gadgets die het toch niet goed doen, nepkleding etc, laat ze het zelf houden en val ons er niet mee lastig. Zou je zeggen he?!
Maar het trieste is dat wij het nog kopen ook, anders zou het niet hier naartoe komen. Dan zie je bijvoorbeeld zo’n vader van 40 jaar die eigenlijk een 2e hands mercedes c klasse, audi a4 of bmw 3 serie zou moeten kopen, maar nee hoor dat is niet goed genoeg. In plaat daarvan koopt meneer een Kia Sorento: “Ja, kijk mij ik heb een echte SUV, stoer ben ik he, nu denken mensen die geen verstand van auto’s hebben dat ik het goed voor elkaar heb.” Zo ook af en toe op de snelweg, dan zie ik een man vol trots en vol minachting kijken. Tot mijn verbazing zie ik dan zo’n Oosterse plastic SUV rijden met precies het type man erin die ik hiervoor omschreef. Dan denk ik wij zijn zelf schuldig aan al dit immitatie gedrag, immers zonder vraag geen aanbod.
De clue van dit verhaal is dat boven je stand leven iets is wat niemand zou moeten willen en al helemaal niet in een plastic SUV waar slechts een kleine groep mensen niet weet hoe goedkoop en pauper zo’n auto nou eigenlijk wel niet is. Als je hard werkt en je rijdt in een degelijke 2e hands a4 of 3 serie of c klasse dan krijg je ten eerste meer respect en ten tweede moedig je dit soort malifide praktijken niet aan. Wellicht zijn er meer mensen die raakvlakken zien met dit ophanden stukje tekst?!
ML zegt
@Rick S.
Met alle respect maar je gooit nu Koreaanse en Chineze auto’s op een hoop. Veel Koreaanse auto’s zijn momenteel al verder in kwaliteit en/of design dan Amerikaanse. Bovendien scoren ze redelijk tot goed in botsproeven. Neem nou de Hyundai Tucson, populair in de US omwille van de kwaliteit. Over design valt altijd te twisten, maar ik vind de Kia Pro’Ceed een zeer geslaagd en redelijk uniek ontwerp, terwijl Chineze auto’s vaak een schaamteloze kopie zijn. Hier bij wil ik nog zeggen dat het welvaarts- en dus loonniveau in Zuid-Korea te vergelijken is met menig Europees land, en ze er hele goeie televisie’s en telefoons maken (Samsung).
Ten tweede, het waren de Koreaanse merken die deels zelf de SUV hype in het niet-premium segment hebben gecreëerd terwijl VW en Ford afwachtend keken.
Ten derde, dergelijk “Oosterse” merken concureren niet zozeer met premium merken als Audi en Mercedes. Meer met Fiat, Seat, Opel en Skoda.
Knorrit zegt
Go Fiat! Ik word altijd kwaad als ik die kopieën zie.
BmwMaster zegt
tsja,,,, het begon natuurlijk allemaal met lexus -> mercedes benz kopieer actie, en nu gaan de chinezen dit gewoon nadoen. die proberen natuurlijk ook een stukje van het kopieer succes mee te pikken.
ik vind het altijd wel appart lexus kopieer-actie: niemand reageert
chinese kopieer-actie: wordt meteen geprotesteert !
Chrizzzie zegt
Fiat zou best wel eens gelijk kunnen krijgen. Fiat heeft een joint venture (50/50) met SAIC dat beheerd wordt door de Chinese regering. Dit betekend dat alleen SAIC modellen in China mag produceren en verkopen die gelijkenissen vertonen met Fiat modellen. Deze Jv´s zijn ontstaan omdat het als buitenlandse onderneming verboden of heel erg moeilijk (import tarieven) is om rechtreeks te verkopen op de Chinese merken. De chinese overheid doet dit om hun bedrijven in de gate te kunnen houden en op deze manier de kennis te kunnen verkrijgen en niet verlore te laten gaan in een kapitalistisch model. Als andere merken dus schamteloos kopieen maken zullen de buitenlandse ondernemingen de JV´s beindigen wat nadelig is voor de Chinese economie.
Dit geeft dus aan dat de Chinese regering er ook baat bij heeft om deze kopieen te verbieden.
apos zegt
Hoezo koreanen kopieren niet?
Lijkt toch sprekend op een Peugeot 407SW
Kia Sorento Wie herkent hierin niet een mercedes M-klasse???
LPJ zegt
Om nog maar te zwijgen van die kopieeractie van BMW (CS Concept), nietwaar BmwMaster?
lexus kopieer-actie: niemand reageert
chinese kopieer-actie: wordt meteen geprotesteerd
bmw kopieer-actie: hoopje idioten die het zelfs gaan toejuichen ;)
joep zegt
@RobTWo, idd. Tijd dat europa eens een keer zn spierballen laat zien! Het is voor westerse bedrijven immmers ook erg moeilijk om op de Chinese makrt te komen. Ik zie niet zo goed waarom dit niet andersom zou kunnen…
@Chrizzzie, je vergeet een ding en dat is dat in principe alles beheerd word door de regering… Je weet wel, geleide economie enzo…
Wimbers zegt
on the side vind ik de raamlijn bij het derde zijraampje bij de chinees wel beter.
dat ronde naar dat vierkante raampje ziet er bij de fiat toch niet uit!
silly zegt
weg met die zooiiiii!
forza italia
J. zegt
Ik snap niet waarom de EC hier geen stappen tegen neemt, gewoon een europees verbod op al die onveilige namaakrommel uit China, dan leren ze het vanzelf wel.
In Japan heeft het ook een tijdje gekost, maar daar komen nu tenminste wel leuke auto’s vandaan!
Frank zegt
Ik boycot letterlijk alles uit china. Grootste milleuvervuilers van de planeet,
geen enkel moraal als het gaat om respectvolle behandeling van mensen en dieren.
Ik verbaas me echt dat daar de olympische spelen gehouden worden.
SQB zegt
@Frank: Met alle respect, maar daar geloof ik weinig van. Loop alle labeltjes in je kleding en schoenen maar eens na. Loop al het speelgoed van je kinderen (of dat van jouzelf) maar ’s na. Er komt tegenwoordig zo ontzettend veel uit China, dat het niet eenvoudig is om, zoals je zegt, “letterlijk alles” te boycotten.
apos zegt
sorry platje vergeten
de sjonnies zegt
@RickS – Helemaal gelijk.
@ML – de Koreanen kunnen nu wel beter en wat origineler geworden zijn, maar de techniek wordt nog steeds schaamteloos gekopieerd, niet alleen voor auto’s maar ook in andere indutrien o.a. de scheepvaart waar ze jatten wat ze jatten kunnen.
Fiat is eigenlijk het grootste slachtoffer geworden van de Japanse invasie uit de jaren zestig en zeventig, juist in het prijs segment waar FIAT heer en meester was, hebben de Japanners ze destijds onttroond en bijna een kopje kleiner gemaakt.
FIAT probeert nu nog steeds op een andere manier zijn auto’s in Noord Europa te slijten maar toen stonden de Koreanen klaar en nu de Chinezen.
Dat ze de Chinezen willen aanpakken vind ik een goede zaak, FIAT heeft de ontwikeling van het platform, de botsproeven en alles voor de Panda mogen ontwikkelen en betalen en de Chinezen lopen nu de boer op te gaan met een goedkope Panda – kloon. Ongehoord en onbeschoft !
MarcO zegt
Ik keur deze kopietjes niet goed, maar de algehele aversie tegen de chinezen is wel een beetje hypocriet. Eerst vraagt onze markt of china goedkoop allerhande waar kan maken. Sterker: nog de grote jongens richten daartoe in china zelf fabrieken op. Kijk idd maar op alle labels van speelgoed, schoenen en kleding, en dan beginnen we nu ineens te zeuren. Lijkt wel op buitenlanders. Eerst gastarbeiders naar nederland halen om onze vuile karweitjes op te knappen en nu ze er eenmaal zijn, en zich dus vermenigvuldigen, hebben we een zwaar politiek en maatschappelijk probleem.
Blijft uiteraard onaangetast dat een ieder rechten heeft die ook in de automotive in ere gehouden dienen te worden, kortom: procederen! Maar alleen omdat er rechten en patenten geschonden worden, niet omdat we nu ineens bang worden.
Berbertje zegt
Achterruitje schuin boogje voorkant net de oude Mitsubishi outlander
Geef mij maar onze 100hp :P
john zegt
Beste Dennis,
Lijkt me nogal moeilijk om een schaap te pijpen, wellicht bedoel je een ram?
Brian zegt
taalpurist meldt:
“De legale actie” – klinkt nogal letterlijk vertaald uit het “Engels” – Legal
“Juridisch” is lekkerder.
Raptor zegt
neus van mistubishi outlander sport en achterlichten van nissan note
Dreke zegt
@ BMWMaster:
Volgens mij heeft Lexus destijds de oude ontwerpen van Mercedes overgekocht. De eerste Lexussen leken nl. behoorlijk op oudere modellen van MB.
In dit geval betreft het schaamteloze ideeëndiefstal.. (vraag het niet aan een chinees, want uit ervaring kan ik melden dat die het er toch niet mee eens zijn)
Zo ook voor de BMW X5, Smart, Opel Frontera, etc., etc.
Geeft wel weer aan dat China lang niet zo innovatief als men graag doet beweren…
Chrizzzie zegt
@ Joep: Dat zeg ik toch ook juist. China beheert nanjing (voor 100%) (Niet SAIC zoals ik eerder beweerde) die een JV hebben met Fiat. En Great wall motors is een public bedrijf op de beurs van hong kong. Als de JV met Fiat ingevaar komt neemt China echt wel stappen t.o.v. het geprivatiseerde Great wall.
China mag dan een steeds vrijere economie worden maar de Chinese regering zal echt niet de kaas van hun brood af laten eten. (Wat de comunistische partij gister nog maar eens vertelde)
smoke zegt
@Brian
Klopt. Hoewel er in de bron niet wordt gesproken over ‘legal action’ ga je bij het veel lezen van Engelse tekst toch in het Engels denken, wat dan weer effect heeft op je formulering van zinnen.
Taalpurisme wordt door mij overigens gewaardeerd.
ML zegt
@De Sjonnies
Wat techniek kopieren betreft.. Octrooien die geschonden worden kunnen makkelijk worden aangepakt dan een design waar inbreuk wordt gemaakt (waar dit topic over gaat). Dus willen de bedrijven voorkomen dat techniek gestolen wordt, dan moeten de bedenkers maar beter voor hun rechten op komen, of hun techniek beter beschermen. De mogelijkheden zijn er, dus ik snap niet wat het probleem dáár zou kunnen zijn.
de sjonnies zegt
@Ml – begrijp je wel, maar je bedenkt en maakt iets om op de markt te brengen om te verkopen en niet om jezelf in eerste instantie in te moeten dekken tegen de rest van de wereld, iets dat voor kleinere bedrijven verrekt kostbaar kan zijn.
Een vinding van ons bedrijf die simpel, stom en zo voor de hand liggend is, maar ook zeer moeilijk te ‘octooieren’ is, wordt momenteel door de hele goegemeente op ons vakgebied gekopieerd en da’s aan de ene kant ego strelend maar aan de andere kant ook knap lullig !
Dennis zegt
Beste john,
blijkbaar een kenner? :-)
Ik ken er niets van dus zei maar iets
ML zegt
@De Sjonnies
Voor een klein bedrijf kan het inderdaad moeilijk, dan wel vanuit het kosten oogpunt niet aantrekkelijk zijn om een nieuwe technologie te octrooieren. Maar voor de zeer grote auto industrie gaat dit argument niet op.
Soms is iets moeilijk te octrooieren, zoals in jullie geval, maar je geeft zelf al aan dat dan iedereen met de technologie er vandoor gaat. Dus ook de regionale concurrentie, en niet alleen de Aziaten. Neemt niet weg dat het vervelend blijft.
N!SS@N zegt
Hier is afgebeeld?
[ ] Fiat Panda
[X] Great Wall Peri
[X] Ik zie geen verschil
lincoln zegt
@iedereen .. de panda komt oorspronkelijk uit china hoor ..
Citrofiel zegt
LOL @ Lincoln! :lol:
lodewijk HPF-racing zegt
@ Racer X
Je hebt volkomen gelijk!!
Die chinezen nemen alles over grrrrrrrrrrr!!!!!
autoblogger zegt
@Sir Smokalot: ‘Taalpurisme wordt door mij overigens gewaardeerd.” ;)
CavalloVapore zegt
Wat voor auto is hierboven afgebeeld?
[X] De Fiat Panda
[X] De Great Wall Peri
[ ] Ik zie geen verschil.
carf zegt
lijken die twee op elkaar?
ben je gek LOL
hedonist zegt
degelijke 2e hands a4 of 3 serie of c klasse??????
Wat denken sommige mensen eigenlijk wel.
Velen werken hard en kunnen ook dit niet betalen….
Maar ja dat is natuurlijk de onderkant van de maatschappij volgens deze heren.
Die kennelijk (in de baas zijn tijd?) dit soort onzin zitten te tikken.
Over het thema zelf, kopieeren gebeurt overal, niet alleen in het oosten.
Goedvinden moeten we het natuurlijk niet.
Minderwaardig praten over iemand die een auto uitkiest die hij WEL kan betalen lijkt me ongepast hier en overal.
Rene zegt
Als je een beetje technisch aangelegd bent zou je moeten weten dat het eerste Lexusmodel ,de LS400, technisch in geen enkel opzicht een kopie was van wat voor luxemerk uit die tijd ,1990, dan ook.
Integeneel het was een zeer degelijk en vooruitstrevend product.
Is het je misschien ontgaan wat het de reden van het succes is van dit merk?
Toch niet kopieren zeker !
Gerben zegt
Wat een bekrompenheid alweer op het forum…..
-Zoals MarcO het al zei….
Onze fabrieken zijn naar daar getrokken zodat wij onze spullen aan een lekkere goedkope prijs kunnen kopen. Arbeiders werken daar voor een aalmoes zodat wij alle mogelijke nutteloze gadgets, luxeartikelen kunnen kopen aan een betaalbare prijs… (wij krijgen goedkope arbeidskrachten, zij krijgen een deel know-how hiervoor in de plaats)
-Merken met een sterk design moeten vernieuwend blijven, wanneer ze te maken krijgen met gekopieerde produkten, ligt de bal terug bij ons nml. terug een ander ontwerp maken dat vernieuwend is. Dus kopieerders komen altijd op de 2de plaats en hinken altijd achterop..
-Het is niet omdat één ontwerp lijkt op een ander dat onderhuids er niets verschilt. Wij hebben de keuze om een onderscheid te maken tussen kwaliteit en prijs.
-Indien de Chinezen erin slagen (gelijk de Japanners hun dit voorgedaan hebben) om een beter produkt op de markt te brengen dwz dezelfde kwaliteit voor een mindere prijs, verdienen zij ons respect. Het is dan aan ons om na te gaan wat er hier verbetert kan worden.
-het voorgaande wil niet zeggen dat Europese autobouwers geen rechtspaak mogen aanspannen als ze vinden dat hun ontwerp schaamteloos gekopieerd is.
maar de grens tussen iets stelen/kopieren en toevallig op iets lijken is soms heel dun (cfr. de muziekindustrie).
Als besluit zou ik zeggen dat ik deze ontwikkelingen alleen maar toe juich.
Wanneer we geen concurrenten zouden hebben, zouden we stilstaan in de tijd, en of die nu uit het Oosten komen of uit het Westen zal me een worst wezen.
Rene zegt
Gerben, als geobsedeerd autotechnieker had ik het niet beter kunnen uitleggen.
Prachtig !
Jeffrey zegt
Gewoon actie voeren, Fiat, BMW en Daimler hebben groot gelijk
Gappets die chinezen!! Kunnen ze zelf niks verzinnen
Axel zegt
Zeer gemakkelijk op te lossen. Ik koop al jaren NIETS dat in China is gemaakt (i
vm werkomstandheden=concurentievervalsing). Als iedereen dat zou doen….. weer een probleem opgelost.
Gerben zegt
@Rene
Merci,
leuk om te horen dat niet iedereen er zo zwart-wit over denkt
Rick dos zegt
@Gerben
Nou, tel mij er dan ook maar bij. ;)
Rene zegt
Axel,
90 procent van je communicatie gebeurd nu via chinese hardware.
Kijk maar eens.
Rick dos zegt
Ik realiseer me ineens….
Tel mij er maar bij dat ik je mening deel…….dit ter verduidelijking :D
Rene zegt
Deed dit nooit ,in dergelijke mate bloggen.
We hadden het over technologie hoop ik.
Welke technologie maakt niet zoveel uit.
In het autogebeuren , mijn vak, gaat alles zo enorm snel dat het kopieren van techniek eigenlijk weinig uitmaakt.
De auto die je als fabrikant maakt moet er mooi uitzien technisch up to date zijn en niet onbelangrijk ,betaalbaar zijn.
Hou ondertussen ook bij dat hij zuinig ,veilig en milieuvriendelijk hoort te zijn.
Een hele klus die je alleen kan klaren met een juiste visie de nodige know-how en voldoende centen, zo overleef je het als automaker.
Fabricanten maken wat consumenten vragen .
Als wij als Europeanen willen overleven in deze automakerij is er maar één oplossing ,technologisch voorop lopen.
Daarom als advies ,
als wij op ons gat blijven zitten ,zij wij morgen de chinesen.
Gerben zegt
@Rick D
Zo had ik het ook begrepen :-)
Davidov zegt
lol =D @ Dennis+john
Dreke zegt
Met het oog op de opmerking van Rene;
“Als wij als Europeanen willen overleven in deze automakerij is er maar één oplossing ,technologisch voorop lopen.”
Wanneer chinezen op geen enkele wijze geremd worden, is technologisch voorop lopen niet afdoende.
Ik heb zelf meegemaakt dat chinezen technische (redelijk gecompliceerde) installaties 1 op 1 namaakte. De kennis voor de technologie ontbreekt simpelweg in het begin, maar als het identiek is werkt het ook.
Dit zal de chinezen niet op het westerse know-how niveau brengen, maar kan de automarkt wel een flinke slag toebrengen.
Ging dit blog niet over kopieëren ipv gebruik van technieken?
Wally zegt
Maakt het uit van welk merk deze auto is?
Het blijft een lelijke bak … copieer dan iets moois!
Turbopaultje zegt
Ik denk er zijn 4 opties:
0. Nix doen
1. Bestrijden met de veel betere, echte auto´s (specifiek hier Panda)
2. Bestrijden in de rechtszaal
3. optie 1 en 2 tegelijkertijd uitvoeren
Het lijkt me het verstandigst optie 3 uit te voeren, want het is echt te gek
wat die kinezen uithalen hier met de Panda bijv. Dat is in strijd met de intenationale wetgeving mbt design en proefmonsterprodukten.
christian zegt
Ik zie op de bovenste foto toch ECHT verschil!