Ja, je leest het goed. TNO voert een onderzoek uit in opdracht van de Europese Commissie en kan jouw hulp goed gebruiken.
Hey, dat is opmerkelijk! Ja inderdaad, we zijn benaderd door TNO of wij een oproep voor hen wilden plaatsen. Een groepje onderzoeksinstituten, waaronder TNO is door de Europese Commissie namelijk ingehuurd om een onderzoek uit te voeren naar de nauwkeurigheid van brandstofverbruiksmeters.
Wat is het doel van het onderzoek?
Het onderzoek richt zich op de On-Board Fuel Consumption Meter (OBFCM). OBFCM is een uitbreiding van de informatie die uitgelezen kan worden via de diagnose stekker in een voertuig, ook wel de OBD poort genoemd. Over het algemeen betreft dit voertuigen met bouwjaar 2019 en jonger.
TNO is dus op korte termijn op zoek naar deelnemers die hun auto willen laten deelnemen in een onderzoek naar de nauwkeurigheid van brandstofverbruiksmeters.
Een voertuig met OBFCM houdt de volgende informatie bij:
- Recent verbruikte hoeveelheid brandstof
- Recent gereden kilometers
- Totale verbruikte hoeveelheid brandstof
- Totale gereden kilometers
Het doel van OBFCM is om een duidelijker beeld te krijgen van brandstofverbruik in de praktijk, zodat (toekomstige) eigenaren een betere schatting kan worden gegeven van het praktijkverbruik en de werkelijke CO2-uitstoot van personenvoertuigen.
TNO onderzoekt hoe compleet en hoe nauwkeurig de OBFCM-gegevens zijn die worden bijgehouden door auto’s. Dat is belangrijk, omdat met correcte registratie van deze gegevens straks betere regelgeving kan worden gemaakt om
brandstofverbruikscijfers (en elektriciteitsverbruik in het geval van hybride en elektrische voertuigen) van fabrikanten realistischer te maken.
Daarom is TNO geïnteresseerd in het zowel periodiek alsook continu uitlezen van OBFCM data uit voertuigen. Voor het continu uitlezen van data beschikken zij over tal van dongles die simpelweg in de diagnosestekker geklikt kunnen worden.
Naar wie is TNO op zoek?
TNO is dus op zoek naar eigenaren van relatief jonge auto’s die beschikken over OBCFM. Dit kun je zelf nagaan via ovi.rdw.nl. Als je daar je kenteken invult en klikt op ‘Motor&milieu’ en vervolgens ‘uitstoot’ dan krijg je de milieuklasse te zien van jouw auto. (zie onder de afbeeldinge) Bij regel ‘Milieuklasse EG’ zie je dan welke emissieklasse jouw auto precies heeft.
Voertuigen met de volgende emissieklasse komen in aanmerking:
- Euro 6 AP
- Euro 6 AQ
- Euro 6 AR
Indien er alleen ‘Euro 6’ staat achter ‘Milieuklasse EG’ dan kijk je een regel lager bij ‘Milieuklasse EG Goedkeuring (licht), als daar geen AP, AQ of AR aan het einde staat is jouw auto helaas niet geschikt. (zo is de Autoblog Garage MINI Clubman Cooper van ondergetekende dus blijkbaar NIET geschikt ;-) ).
Indien jouw auto in aanmerking komt en jij wilt meewerken dan zal TNO jou één van de volgende dingen vragen:
- Een verzoek om jouw auto uit te lezen en dit vervolgens na 3, 6 en 9 maanden nogmaals.
- Een verzoek om jouw auto uit te lezen, de dongle te monteren en vervolgens deze na 9 maanden weer te verwijderen.
In beide gevallen zullen ze je vragen om de getankte hoeveelheid brandstof bij te houden. Voor de duidelijkheid: TNO onderzoekt niet je rijgedrag of gebruik van de auto, maar alleen de manier waarop de auto het verbruik registreert.
Hoe kun je jezelf aanmelden?
Wil jij ook kunnen zeggen dat je een nuttige bijdrage hebt geleverd aan informatie die de Europese Commissie heeft geholpen beslissingen te nemen. Meld je dan aan!
Dit kan bij Quinn Vroom van TNO. Je kunt hem bereiken via [email protected]
occasiefapper zegt
What’s in it for us dan?
Is namelijk best een behoorlijke berg data die hiermee kan worden verzameld door TNO.
bisazza zegt
Om vervolgens de auto’s nog meer te belasten en zo nòg duurder worden? Ik geloof het wel.
simonferrari zegt
Om eerlijk te zijn kijk ik weinig naar de verbruikscijfers van mijn auto, die zijn simpelweg om te huilen. In het geval van elektrische auto’s let ik er wel meer op. Het valt me op dat juist de goedkopere EV’s relatief beter scoren op het gebied van verbruik dan duurdere EV’s. Ontopic: goed initiatief om meer inzicht te krijgen.
petroldrinker zegt
Zodat de EU daarna de regels nog verder kan aanscherpen rondom uitstoot zeker, en dus nog duurder gaan worden weer….. nee dank je, ik pas
michaelras zegt
Beleid op basis van goed onderzoek, daar zijn wij gewoon VOOR.
por100 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
RiKe zegt
Sorry, de auto’s waar men naar op zoek is valt niet in het budget van het grootste deel van de samenleving
gregorius zegt
Als je tussen de regels doorleest, zijn we nu dus uitgekomen op een punt waarbij de fabrikanten van auto’s zelfs de verbruikscijfers gemeten in de auto wat glorieuzer uit laten zien dan dat het is in het echt…
…. of the brandstof-verbruiks-censoren zijn bagger voor deze klasse auto’s en het is niet de schuld van de fabrikant.
Want elke fabrikant weet precies hoeveel elk type auto verbruikt in het echt; bij welke temperatuur, soort van verbruik, bij welk olielevel, bij welk onderhoud, etc etc etc. Dat wordt in principe opgeslagen in elke auto en bij elke service wordt dat uitgelezen en natuurlijk opgestuurd naar de fabrikant.
De EU kan de fabrikanten dwingen om deze data te delen.
Maar ja, als de data dus al rooskleuriger is opgeslagen; dan kan je als fabrikant je data delen en dus laten zien dat het allemaal zeer goed zit (terwijl je als fabrikant zelf weet dat je er nog een berekening over heen moet gooien).
Mis ik iets?
willemveenstra zegt
Niet aan mee doen. Er worden gewoon weer strengere regels doorgedrukt. Weet je nog dat iedereen zijn onvrede uisprak over nedc meting. Nu hebben we WLTP en ja de auto’s zijn weer zwaarder belast en duurder. Trap er niet in.
outlook zegt
Ik gebruik al jaren Spritmonitor. Hier kun je veel realistischere gebruiksdata vinden
Crosscabouter zegt
Hmm. Mijn Honda Accord uit 2012 geeft op de boordcomputer 7,2liter op 100km aan, terwijl Spritmonitor netjes 7,48l op 100km aangeeft…. dus het zou mij niks verbazen als de fabrikanten een maas in de wet hebbem gevonden.
Tegelijkertijd, dit wordt gewoon doorberekend aan de klanten op termijn, waarmee auto rijden nog duurder gaat worden.
outlook zegt
@Crosscabouter: afwijking van 4% lijkt me binnen de marge. 😉
Crosscabouter zegt
Exact, maar dan heb je het over een auto uit 2012. Nu zijn de emissie eisen wel iets zwaarder, dus de motivatie om te sjoemelen wordt ook groter.
Robert zegt
@Crosscabouter: de cijfers van Spritmonitor.de (van Duitse origine) zijn niet helemaal goed te vergelijken met de Nederlandse situatie; het (grote) snelheidsverschil op de snelwegen is hier denk ik debet aan. Ik haal zelf ook een verbruik van ca. 7,4/100 (ca. 1:13,6) waar de Duitse cijfers heel dicht bij de fabrieksopgave liggen (8,4/100 ~ 1:11,9)
Crosscabouter zegt
Het gaat mij om mijn eigen gegevens in vergelijking met mijn eigen boordcomputer. Verder heb je helemaal gelijk.😉
Robert zegt
@Crosscabouter: LOL, mijn boordcomputer ‘liegt’ ook altijd over het verbruik. Als deze aangeeft dat het langdurig gemiddelde een bepaalde waarde heeft, is dat in de praktijk altijd 0,3 à 0,4 l/100 km hoger.
outlook zegt
@RRRobert: ik ben het niet helemaal met je eens. Kijk, dat wij Hoolanders helemaal los gaan in Duitsland, wil niet zeggen dat de gemiddelde Duitser ook 180+ rijdt. Over het algemeen zijn het toch de type auto’s die op de linkerbaan verwacht. Natuurlijk zal je er af en toe ook een Kia/Toyota vinden maar het merendeel is toch van het sportievere segment/type. Tegenwoordig is veel Autobahn beperkt tot 100km/h en voor ons is een tussensprintje naar de top richting de wintersport een feestje maar denk toch echt dat het in het dagelijkse woon-werkverkeer voor de mens irritant is.
Kortom de waardes op Spritmonitor zullen wellicht wat hoger uitpakken in Du dan voor NL maar wat mij betreft is dit een mooie benchmark, zeker als je zelf een iets zwaardere rechtervoet hebt. 😉
Als je de data bekijkt zie je ook een duidelijk overzicht van gemiddelden en o.a. zuinige rijders. Je weet zelf vast wel welke categorie je zelf bij hoort..
outlook zegt
@RRRobert: @RRRobert: ik ben het niet helemaal met je eens. Kijk, dat wij Hoolanders helemaal los gaan in Duitsland, wil niet zeggen dat de gemiddelde Duitser ook 180+ rijdt. Over het algemeen zijn het toch de type auto’s die op de linkerbaan verwacht. Natuurlijk zal je er af en toe ook een Kia/Toyota vinden maar het merendeel is toch van het sportievere segment/type. Tegenwoordig is veel Autobahn beperkt tot 100km/h en voor ons is een tussensprintje naar de top richting de wintersport een feestje maar denk toch echt dat het in het dagelijkse woon-werkverkeer voor de mens irritant is.
Kortom de waardes op Spritmonitor zullen wellicht wat hoger uitpakken in Du dan voor NL maar wat mij betreft is dit een mooie benchmark, zeker als je zelf een iets zwaardere rechtervoet hebt. 😉
Als je de data bekijkt zie je ook een duidelijk overzicht van gemiddelden en o.a. zuinige rijders. Je weet zelf vast wel welke categorie je zelf bij hoort..
mashell zegt
Als ik een poster krijg met Ursula von der Leyen in bikini, dan doe ik mee!
Robert zegt
@mashell: die zijn op, heb ik vernomen. Maar de posters met Timmermans in mankini hebben ze nog wel. Alles voor de diversiteit en inclusiviteit, hè.
rogerzz zegt
Leuk om een realistischer beeld te krijgen, maar als een Autoblogger redelijk doorrijdt dan lijkt merk/model auto ineens een stuk slechter dan als de oma op de hoek er 85 km/u op cruise control mee tuft op de snelweg. Zal wel deels gecompenseerd worden door de stand van het gaspedaal/snelheid maar of dat voldoende is..
Die groep moet denk ik dus flink groot zijn voordat het representatief wordt. Ik rij iets te hard, dus ik haak af 😅
tdbr zegt
1 april grapje?….
Vroommmmmmmm
christian85 zegt
Geef mij maar een jaar gratis rijden in deze categorie auto en dan doe ik mee
screamer zegt
Hmmm, ik dacht, dat is perfect voor mij, want ik houd al een paar jaar het verbruik nauwkeurig bij m.b.v. Fuelio (app), en vooral omdat mijn auto’s dat niet zelf kunnen. Maarja, de euro klasse van mijn auto’s is met 4 en 5A ook niet voldoende :D
595 zegt
Nog meer regels en kosten, neen bedankt
jensonb zegt
sure laten we dat maar ff niet doen straks nog strengere eisen en ander #woke gedoe
MrHyde zegt
Hmm, vraag me af hoe die relatief kleine afwijking gemeten wordt. Zeker omdat ook de pomp een marge kent, en zelfs temperatuur een rol speelt. Bij mijn vorige auto op LPG kon het bijna een liter op een tank schelen! (Bij de ene pomp komt er standaard bijna n liter meer in dan de andere pomp, terwijl verbruik op de verbruiksmonitor hetzelfde was)
sjeemsbond zegt
Dus wij dragen belasting af aan de EU, die huren van dat geld TNO in en wij mogen vervolgens het werk gaan doen?