En met mega bedoelen we in dit geval echt enorm mega.
De shit is aan in vrachtwagenland. Daimler, Iveco, Volvo/Renault en ons eigen DAF mogen samen een boete van tegen de 3 miljard euro aftikken. “Kosten voor nieuwe uitstootnormen” werden aan de klant doorberekend, wat dat ook moge betekenen.
EU-commissaris Vestager (verantwoordelijk voor marktwerking en mededinging) meent dat de fabrikanten een forse inbreuk hebben gemaakt op de EU-regels door samen een kartel te vormen in plaats van te concurreren. Interessant: MAN krijgt geen boete opgelegd omdat het als verklikker optreedt.
In mededingingszaken kan in bepaalde gevallen amnestie aan de klokkenluider worden verleend. Het gaat wat ver om hele complottheorieën op te tuigen, maar het is op zijn minst opmerkelijk dat uitgerekend de vrachtwagentak van Volkswagen in dit geval de dans ontspringt. Aan de andere kant: het onderzoek loopt al jaren, dus een link met Dieselgate is vergezocht.
Voor de ware Eurofiel: de boete gaat naar de kas van het Europees Parlement, zodat de bijdrage van de lidstaten kan worden verlaagd. Overigens gaat het om de hoogste boete vanuit Europa ooit.
Foto via Autojunk
flik2punt0 zegt
Das geen echte MAN dus! Verklikkers zijn nooit goed ze zijn net zo fout misschien nog wel fouter dan de rest
mrrallycross zegt
@flik2punt0: MAN is Duits toch?
kimhung zegt
@mrrallycross: VAG(got) beheerd MAN dus idd Duits……
dawwg zegt
@flik2punt0: Lul niet; dat is typische zwartmakerij; klokkenluiders zij helden, geen landverraders. Maar blijkbaar vind jij het plegen van ernstige misdrijven minder erg dan het – op eigen risico – aan de kaak stellen ervan ? Lekker voorbeeld voor je kinderen zul jij zijn zeg !
trustmeiamanengineer zegt
@dawwg: Ze hebben anders eerst zelf lekker meegedaan hoor, en er net zo hard van geprofiteerd. Daarna als eerste klikken en je hebt alle baten, zonder de kosten.
Hubert zegt
@trustmeiamanengineer:
Onderzoek hing al jaren in de lucht.
En MAN draait heel slecht, dus zou een boete niet overleven….
En VW kan niet nog een emissie schandaal gebruiken.
Ozan zegt
@Hubert: dus omdat ze anders huilie huilie gaan doen mogen ze er mee wegkomen?
quincy zegt
@Hubert: Ongeacht of het onderzoek al jaren in de lucht hangt, zij het als eerste hebben aangegeven of een grote boete niet zouden overleven. Er is een regel, die is van toepassing op iedereen. Van wat ik heb gelezen heeft MAN zich er ook schuldig aan gemaakt, maar komt er nu mee weg. De EC staat voor eerlijke concurrentie, wat met dit verhaal in één keer niet meer het geval is. De andere fabrikanten hebben namelijk een gedeelde kostenpost van 3 miljard en MAN niets…
De EC doet echt wel goede dingen. Maar toch hoor je ook vaak dat ze dit soort dingen flikken (vrijbrief voor het erbij lappen van je concurrenten, wat gewoon niet zou moeten kunnen).
Daarnaast heb ik bij hen altijd het idee dat de boetes die ze uitdelen voornamelijk zijn om zichzelf in stand te houden. De boete is namelijk vaak omdat ze consumenten (danwel privé, danwel zakelijk) hebben benadeeld, maar die zien er nooit iets van terug. Zij blijven dus benadeeld, het bedrijf krijgt weliswaar op zijn flikker en de EC gaat er met het geld vandoor. Dat we dit “indirect” terugzien zou ik weleens in cijfers hard gemaakt willen zien. Ik denk het niet…
amgsoixanttrois zegt
@soundgarden: hij heeft gewoon gelijk, blijf jij maar slapen en betalen!
Wij betalen en zij leggen de boetes op zonder ook maar iets terug te geven aan de kopers van de producten. Dat is gewoon krom
wijsneus zegt
@quincy: Het is een boete, geen schadevergoeding. Als jij je benadeeld voelt omdat je afgelopen 15 jaar een truck hebt gekocht mag je gerust een schadevergoeding eisen bij de rechtbank. Zal wel knap lastig worden om de hoogte te onderbouwen.
Daarnaast zijn zulke misstanden bijna niet te bewijzen zonder één partij die de de rest erbij lapt. Als de klokkenluider er niks voor terugkrijgt was de kartel nog steeds in stand gehouden.
dutchneon zegt
@flik2punt0: wel erg eigenlijk dat die boetes naar de algemene pot gaan, waar ze vervolgens weer met hun tengels aan kunnen gaan zitten. Boeten in een veel breder geheel zouden moeten terugvloeien, zodat er geen geldklopperij ontstaat zoals met bekeuringen in de trajectcontrole…. let wel mijn laatste boete is van 8 jaar terug, maar die enorme geldbult zou terug moeten vloeien door belasting verlaging op je aanslag oid.
't Peugje zegt
Man man man wat belachelijk…
mrrallycross zegt
Gaan ze dan nu ook eens vw een boete geven of hoe zit dat, wel bij vrachtwagens maar niet bij auto’s…
't Peugje zegt
@mrrallycross: Juist wel bij auto’s en niet bij vrachtwagens.
broekhoest zegt
@mrrallycross: Nee, omdat MAN (onderdeel van de Volkswagen Group) gesnitched heeft, blijft deze buiten schot.
mashell zegt
En dat is voor al die keren dat jullie in de weg hebben gereden op de linkerstrook!
desjonnies zegt
Ik lees nergens de naam SCANIA, verder een nogal vage klacht voor een economische gemeenschap die valt of staat bij de efficiëntie van de logistieke keten. Een keten die heeft gekozen voor de vrachtwagen.
Ja, inefficiënt, 500 pk om één 40Ft container te verplaatsen terwijl een binnenvaartschip met 3000 pk er honderden mee kan nemen.
Maar helaas, het is zo, we willen Parma ham, Jambon d’Ardennes, , Jamon Iberico ,Prager ham en Coburger schinken, schoenen uit Italië en kaas uit Frankrijk, het moet allemaal vervoerd worden en op tijd in de winkel liggen !
keeper1 zegt
@desjonnies: hmm nu heb ik honger
aadnus zegt
@desjonnies: Gewoon bij de Aldi halen. Die maken alles zelf in Duitsland en daar tassen ze t in de trein.
GWBoes zegt
@desjonnies: Valt Scania tegenwoordig ook niet onder de VAG groep?
GWBoes zegt
@GWBoes: edit: ja dus
Scania
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Oprichting 1891
Eigenaar Volkswagen AG
bergmm zegt
@GWBoes: Mercedes (Daimler) zit er volgens mij ook een groot deel in. MAN en Mercedes delen ieder geval veel techniek, met name de motoren.
Zjonnie zegt
@bergmm: MAN deelt geen motoren met MB, vroeger wel naafreductie assen maar geen motoren of versnellingsbakken
bergmm zegt
@Zjonnie:
Oke, voor het wegtransport niet dus. Wist niet beter dan de basisblokken uit dezelfde fabriek kwamen (Mercedes/MTU, MAN en Liebherr). In de scheepvaart en industrie is dit bij veel motoren wel het geval namelijk.
bergmm zegt
@desjonnies:
Vraag mij ook wel eens af waarom de binnenvaart niet meer benut word.
Er komen steeds meer losplaatsen bij in het binnenland, milieutechnisch veel schoner en de kostprijs per kilometer ligt lager. Misschien komt het doordat de schaalvergroting van schepen hun minder flexibel maakt?
lincoln zegt
Omdat Europa de transportsector al leeggezogen heeft komen ze nu met een belasting naheffing bij de bouwers ..
desjonnies zegt
Wat is die nieuwe Renault truckk trouwens een Leulijk ding he, kan niet in de schaduw staan van z’n voorganger, de legendarische Magnum (eigenlijk Alliance Europeénne AE)
http://lkwmodellauto.de/digelFoto004.jpg
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Wij noemen ‘m altijd “de telefooncel”.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Ik vind hem in racetrim anders best imposant. Matzwart en zo laag bij de grond. Maar die Magnum is inderdaad wel een plaatje. Ook als Mack geleverd geloof ik.
E34M5Touring zegt
@e34m5touring: http://www.fahrzeugbilder.de/1024/renault-race-truck-fotografiert-ausstellung-auf-60063.jpg
sportevo zegt
@e34m5touring: Macknum…
E34M5Touring zegt
@sportevo: http://i.skyrock.net/3703/64173703/pics/3066791735_1_7_OkEtCsSg.jpg Macknum P.I. (Snor en hawaishirt niet inbegrepen)
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
R.V.I ( Renault Vehicules Industriels ) is een tijd eigenaar geweest van MACK USA , maar zijn zelf weer overgenomen door Volvo Trucks.
Die hadden of hebben vrachtwagenbouwer White in de USA en hebben daarom MACK afgestoten, hebik begrepen; maar vandaar dat de zwaarst gemotoriseerde Renault Magnum een MACK V8 had.
R.V.I. was weer een samenvoeging van Saviem, Somua Latil en Berliet.
Laatstgenoemde en Saviem (Renault’s vrachtwagenmerk) waren hele stevige concurrenten. Berliet was een familiebedrijf.
Rob zegt
@desjonnies: Wat wil je, Marcello Gandini ontwierp de cabine.
(ik wacht nog steeds op de release van het twee-delige boek van die man, duurt me veel te lang!)
desjonnies zegt
@Rob:
Nooit geweten dit, bedankt.
Overigens zal ik ook nooit vergeten dat ik deze truck in levende lijve zag de eerste keer.
Ik reed over het viaduct bij het Antwerpse sportpaleis en er kwam me iets torenhoogs tegemoet, wit met een open oplegger erachter zodat de Renault nog groter leek.
Ik had ineens drie rijbanen nodig 1
Rob zegt
@desjonnies:
Ik hou me verre van bezig met vrachtwagens, maar de Renault Magnum heeft me altijd gefascineerd. Rijdende torenflats inderdaad, prachtig minimalistisch design. Vooral die van 1997 tot 2001. (Intégral)
Mocht je het leuk vinden; Renault heeft de geschiedenis van het ding op een rijtje gezet in deze PDF:
http://corporate.renault-trucks.com/media/document/DP-pdf/dp_magnum_20_ans_en.pdf
desjonnies zegt
@Rob:
Op straffe van een ’truckblog’ beschuldiging, eigenlijk is het genetisch materiaal afkomstig van het Franse Berliet , dat geheel in Franse wereldvreemde traditie zich meer op ex koloniën richtte en La France zelf dan Europa1
Hier de voorganger de Berliet TR serie, ook voor die tijd een ongekend ruime cabine !
http://www.fondationberliet.org/wp-content/uploads/2013/06/17-BerlietTR320-Oslo-Karachi-1974.jpg
bmwtouring zegt
@desjonnies:
De Berliet TR, deze leende later nog zijn cabine aan de Ford Transcontinental.
M.A.N. ( toen nog met puntjes) heeft trouwens ook nog een tijd zijn cabines bij Berliet gehaald.
Rob zegt
@desjonnies:
Ik dank je hartelijk. Schroom niet om vaker wat over vrachtwagens te plempen. Volstrekt onbekend terrein voor mij, maar weet dat ik het in ieder geval wel graag lees!
bmwtouring zegt
@desjonnies: Ik los regelmatig trucks op mijn werk, en elke keer ( en dat is niet zo vaak ) dat er een Magnum binnenkomt ben ik onder de indruk, wat een truck man!
Edge zegt
@desjonnies: Wauw, nooit geweten dat die trucks al zo oud zijn. Ik ken alleen het laatste model Magnum en vond die er al tof uitzien. Dat ze dat al in 1990 gebouwd werden is mij totaal ontgaan. Lekker futuristisch voor die tijd!
kniesoor zegt
En degenen, die vanwege het kartel teveel voor hun trucks betaald hebben, hoe gaan die gecompenseerd worden…?
* hint : niet *
Dutchdriftking zegt
Moeten ze ook gewoon niet doen. Ze zijn de laatste jaren veel te snel omhoog gegaan met de euro norm qua uitstoot. Euro 3 was nog niet klaar en ze waren al met 4 bezig. En zo verder tot en met euro 6. En nu blijken ze afspraken gemaakt te hebben, en alle merken hebben problemen met emissie storingen daar ze software uitrolde die niet voldoende getest was.. Stelletje sukkels.
pinut187 zegt
Hoop geld, ben benieuwd hoeveel Daf hieronder zal lijden.
jack_abarth zegt
@pinut187:
782 miljoen volgens Omroep-Brabant.
trustmeiamanengineer zegt
@jack_abarth: @pinut187 752,6 miljoen euro is het. Een enorm bedrag maar het kan uit kas betaald worden.
jack_abarth zegt
@trustmeiamanengineer:
Ho, ik zie dat ik een typfoutje heb gemaakt. Moet inderdaad 752 zijn, nog zat daar niet van.
Sir_Vmax zegt
@pinut187: zullen ze vast ook voor een groot deel naar paccar doorschuiven waar de motoren vandaan komen.
josxkrs zegt
Toch jammer dat verklikkers tegenwoordig beloond worden…. Die radardetectoren kunnen ook weer gebruikt worden, krijg je geld terug…
lincoln zegt
@josxkrs:
Niet alleen tegenwoordig ..
Was in de tijd van Cesar Napoleon en Hitler ook vrij normaal ..
moveyourmind zegt
Wat zijn dit nou voor een achterlijke regels om een onderneming die deel uit heeft gemaakt van een kartel geheel vrijuit te laten gaan. Echt te idioot voor woorden.
MAN heeft net als de rest de boel beflikkerd door samen met anderen prijsafspraken te maken en net nu het te heet onder de voeten wordt geven ze openheid van zaken zodat ze er zelf ongestraft mee weg komen.
Mijns inziens volkomen van de pot gerukt. Een iets lagere boete of het vrijuit laten van een medewerker binnen de organisatie die als klokkenluider optreedt zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, maar zo ontloopt het bedrijf zijn straf terwijl de rest meedogenloos aangepakt wordt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@moveyourmind: de arm van VAG is nog langer dan die van Erdogan…
moveyourmind zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: En de arm van Erdogan is al zo lang…
Zo lang dat hij vanuit Turkije zijn hand in Brussel nog op kan houden.
aadnus zegt
Goedzo. Opzouten met die trage ouderwetse stinkdingen. Van de weg af!
sidelo zegt
Haha als je in de markt voor een nieuw vrachtwagentje bent van een van die merken zou ik hem maar snel bestellen ik denk dat er zo wat prijs verhogingen aan zitten te komen. Zou je nu eigenlijk kunnen stellen dat de EU MAN concurrentie voordeel geeft?
Rob zegt
3 miljard euro. Zo zeg, daar kunnen een heleboel bedrijven die schade hebben ondervonden van deze duivelse prijsafspraken gecompenseerd worden. Wat liev van de Europese Unie zeg.
Oh wacht! Malle ik toch! Het is de EU… Welja, ik ben benieuwd welke nieuwe dienstauto Frans “de democratie heeft gewonnen” Timmermans gaat uitzoeken. Misschien moet ie eens advies vragen aan @willeme…
henkhupelschoten zegt
Net zoals het bierkartel loopt de grootste verkoper er zonder kleer scheuren mee weg. VW is gewoon de AB inbev van de autobranche. Dit kan gewoon niet door de beugel zulke praktijken. En het boetegeld gaat weer direct naar krankzinnige plannen van heer juncker & co…
desjonnies zegt
MAN.
Oudste en eerste fabrikant van Dieselmotoren ter wereld.
Staat voor Machinenfabrik Augsburg Nürnberg. AG.
Ontstaan uit de fusie van twee machine fabrieken uit -u raadt het al- beide steden.
Befaamd om zijn scheepsdiesel motoren, een onderdeel later verkocht aan B&W in Denemarken.
En bij ons vooral van het fenomeen vrachtwagen.
ynoskire zegt
-edit: check, gaan we fixen-
OT: Daarnaast is amnestie voor klokkenluiders de normaalste zaak van de wereld. Zie het zo: Nu is het kartel opgerold (goed voor de consument) en wordt 90% bestraft. Als er geen amnestie aan klokkenluiders wordt verleend is er geen enkele reden om het kartel aan te geven, wordt het waarschijnlijk nooit ontdekt en ontkomt iedereen.
exclusieviteitsfreak zegt
Hier zijn weeral machtsspelletjes bezig, om nog maar te zwijgen waar het Europees Parlement zelf in de fout gaat met het opleggen van normen waar geen enkele Europese regering nog deftig aan kan voldoen, en de bevolking er alsmaar meer en meer de klos van is, om nog maar te zwijgen over het feit dat regeringen zo snel mogelijk hun eigen begroting willen wegwerken, en dat hedendaags binnen een lopende legislatuur, en het niet willen zien dat de bevolking er serieus onder lijdt, m.a.w., de bevolking is de waarborg van de leiders, dat is nu eenmaal de harde realiteit in deze Europese regio . . . , tot op heden . . .
goodolddays zegt
Las dit al een tijdje terug, dat dit er aan kwam. Hadden ze notabene voor gespaard. Staat al een potje klaar voor de betaling.