De CEO van BMW zegt dat de Europese ban op brandstofauto´s killing is voor onze eigen industrie en China in de kaart speelt.
Een dreigend Europees verbod op (de verkoop van) benzine- en dieselauto’s zou een groot deel van de Europese markt voor elektrische voertuigen zo in de schoot werpen van Chinese autofabrikanten. En die timmeren al goed aan de weg. Met deze belangrijke boodschap kwam de chef Oliver Zipse toen hij zei dat hij klaar is om de strijd aan te gaan.
Europese ban op brandstofauto´s en China
Tjsa, waar komen de grondstoffen vandaan en waar worden de accu’s (en veel auto’s) in elkaar gezet? Juist, in China. De Europese auto-industrie is niet alleen bezig om te strijden tegen hun Europese rivalen. Nee, het is tevens een wedstrijd tegen de klok.
Engeland, lekker vooruitstrevend dat ze zijn, gaat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s al in 2030 verbieden. Tesla en Chinese ‘counterparts’ zoals BYD en Xpeng, spinnen daar nu al garen bij. BMW baas Zipse zegt dat het ‘marktsegment voor basisauto’s zal verdwijnen of zal niet door Europese fabrikanten gemaakt worden’. Dit komt mede door het eerder genoemde verbod.
Chinese dominantie
De Chinezen hebben het maar goed voor elkaar. Waar ze jaren niet tegen de Europese autofabrikanten op konden boksen, hebben ze nu hun kans geroken en gepakt. Hebben wij, hier op ons continent, zitten slapen? Ja dus.
China is behoorlijk dominant in de toeleveringsketen voor batterijen. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk een positie opbouwen in Europa en hun marges vergroten. Dit terwijl wij in Europa afhankelijk zijn van Jan en alleman.
Gelukkig ziet BMW de toekomst toch zonnig in. Zipse zegt dat ze geld gaan verdienen met elektrische auto’s en dat ze gaan concurreren met dure Tesla’s. Hij zei: ‘we zullen ons niet uit de markt prijzen’. De toekomst zal het ons leren. Misschien is stap 1 minder afhankelijk zijn van andere landen en zelf een (maak) industrie opbouwen! Dat helpt ons allemaal.
Foto: witte BMW M3 bij tankstation, gespot door @spotcrewda
cdlop01 zegt
Dat heet concurrentie. Chinezen Tesla zullen zeker, en groot deel, bev markt opeisen. Hebben geen last van vakbonden, vastgeroeste productie methoden en hebben niet honderduizenden medewerkers teveel… .
Tesla, de Chinezen produceren veel goedkoper door Gigacasting, veel minder onderdeken ook, veel hogere marges. De chinezen en Tesla kunnen makkelijk stunten met prijzen. Verkopen VW imploderen in China. Europese Bevs zijn Ice’s met batterijen, wordt geen stuiver aan verdiend, alleen met Ice’s wordt geld verdiend. Net als Toyota eerder dit jaar zullen ook de Duitsers en Stellantis het roer drastisch moeten omgooien, anders einde oefening.
basman147 zegt
Chinezen hebben zeker geen werknemers te veel, want als je klaagt over de werkdruk verdwijn je in een kamp…
Robert zegt
De Chinezen hebben ook een economie die op imploderen staat, vanwege de onroerend goed zeepbel die op knappen staat. Tel daarbij op dat ze een jeugdwerkloosheid hebben die inmiddels de 20% is overstegen, de extreme vergrijzing die ze steeds meer parten speelt dankzij veertig jaar een-kind-politiek én de wetenschap dat het competitieve wedstrijdje economisch ver pissen met de VS en (in mindere mate) de EU alleen maar leidt tot meer marktprotectionisme… Eerst zien, dan geloven.
cdlop01 zegt
Als China in de problemen komt, dat is heel goed mogelijk dan zal Europa zeker veel harder bloeden. VW haalt meeste omzet uit China en verkoopcijfers zijn desastreus afgelopen kwartaal. Als dit zo door gaat denk ik dat niet alleen het dak in de fik staat, woorden van de CEO van VAG, maar hele bedrijf eind dit jaar niet haalt.
KiraLight zegt
“De Chinezen hebben ook een economie die op imploderen staat…”
Dit lees je heel vaak.
Denk dat de ‘implosie’ wel meevalt, wij hebben ook 2008 overleeft…
maotje zegt
@robert waar heb je die informatie vandaan? Want 20% jeugdwerkloosheid en extreme vergrijzing klinkt mij herl tegenstrijdig.
Heb je een link van deze info?
KiraLight zegt
Met The Great Car Reset begint iedere fabrikant min of meer weer opnieuw.
berlinetta zegt
Ergens hebben de Europese fabrikanten zitten slapen, maar het is wel een feit dat China bulkt van de grondstoffen die nodig zijn voor accu’s. Zipse heeft dus ergens wel een punt. En nog afhankelijker worden van China lijkt me niet wenselijk.
Johanneke zegt
Ik dacht dat Chili en Australië de grootste lithium voorraden hadden. Er is wel buiten China te halen in ieder geval.
berlinetta zegt
Oh volgens mij ben ik ook even in de war met grondstoffen voor chips. Gallium en Germanium. Maar ik meen me te herinneren dat China ook genoeg in de bodem heeft zitten om wat accuutjes te maken.
cdlop01 zegt
Cobalt komt alleen uit Congo, van de 21 mijnen zijn er 17 in handen van China, twee weken geleden ontluisterende documantaire op de belgische TV over de dwangarbeid en kinderarbeid en de schande dat Europa daar niets van vindt….. .
bmwadept zegt
Niet helemaal waar. Kobalt komt overal voor. BMW haalt haar kobalt uit Marokko. Maar Congo heeft simpelweg grote voorraad aan kobalt.
bmwadept zegt
Ze hebben veel patenten in handen. En dankzij geopolitieke spel, ook toegang tot delfstoffen als Nikkel (ook een belangrijk onderdeel van een auto batterij) in Indonesië.
Redrum zegt
Nu nog wel
tmon zegt
Volgens mij is t nog altijd zo, dat als een bedrijf niet mee kan met de markt, ze horen te verdwijnen.
Zijn de europese auto fabrikanten echt “to big to fail”?
Moeten we alle regelgeving en vooruitgang maar remmen om deze logge bejaarden overeind te houden?
lekkaah zegt
Er is op internationaal niveau geen sprake van ‘level-playing field’ tussen bedrijven (wat je zelf al aantoont in je laatste zin) dus ben ik het niet eens met je eerste stelling in dit geval. Het is voor Europa een dilemma: of afhankelijk zijn van brandstoffen afkomstig uit landen waar we niet van afhankelijk willen zijn, of afhankelijk zijn van accu’s, ook afkomstig van landen waar we niet afhankelijk van willen zijn. Er is nog een derde keuze: importheffing op Chinese (en wellicht Z-Korea) wagens/accu’s, en zelf hier produceren. Gaat een VW ID-5 waarschijnlijk wel 100k+ kosten :). De auto-industrie is erg belangrijk voor Europa dus die moeten we beschermen.
1320nl zegt
De markt is in dit geval niet natuurlijk, Chinese staatsbedrijven met weinig milieu en werknemer regels concurreren met vrije bedrijven die aan Europese regels moeten voldoen. Bovendien is ook de hele elektrificatie met subsidies en dwang niet natuurlijk.
bmwadept zegt
Renault is toch ook een staatsbedrijf?
herve11f zegt
Ja want als ze omvallen komt Duitsland in de problemen = Europa in de problemen = wij allemaal in de problemen.
rollingstoned zegt
“De CEO van BMW zegt dat de Europese ban op brandstofauto´s killing is voor onze eigen industrie en China in de kaart speelt.”
Maar ondertussen wel zelf drie fabrieken hebben daar…
https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2022/06/24/bmw-neemt-derde-fabriek-in-china-in-bedrijf/
karhengst zegt
Aan de ene kant heeft hij gelijk. Aan de andere kant staat elektrificatie al meer dan een decennium op de agenda en is BMW niet verder gekomen dan een i3 en het omkatten van ICE platforms omdat het heeft gegokt op conservatieve policies die de status quo bijbehouden en waarmee het dus zo’n vaart niet zou lopen. Gegokt en verloren.
Volledig eens met @lekkaah, er is sprake van valse concurrentie wanneer je China vrije toegang geeft hun gesubsidieerde, middels dwangarbeid tot stand gekomen producten, hier de markt laat overspoelen. We hebben gezien hoe de Europese zonnepaneelindustrie op diezelfde manier de nek om is gedraaid. Daar moet lering uit worden getrokken. De autoindustrie is de volgende.
JelmerS zegt
Zonnepanelen zijn een nieuw product en vrij van status en imago. Zolang de Europese autokoper en occasionkoper gevoelig blijft voor status en imago zal de opmars van China vooral aan de onderkant van de markt (basis auto) plaats vinden. Het is niet alleen de EV transitie maar ook de eindeloze personalisatie met pakketten en opties die de Europese producten duurder maken. Ik verwacht trouwens wel veel van de 4 EV platformen waar stellantis aan werkt i.c.m. het uitgebreide merk portfolio
karhengst zegt
Ik hoop dat je gelijk hebt en de Europese merken het op eigen kracht weten te redden. Volvo is reeds opgekocht door China, er zouden meer merken kunnen volgen, zeker als ze dus onder aan de markt zich op eenzelfde manier naar boven weten te vechten zoals het Kia / Hyundai ook is gelukt. Dat laatste is een normaal proces, maar China speelt met andere spelregels dan Korea, of de rest van de wereld.
Die personalisatie is mooi, maar daar is Mercedes inmiddels al van afgestapt, andere merken zullen ook volgen.
mijosu zegt
Inderdaad hoe BMW omgegaan is met de i3 spreekt boekdelen. Was een innovatief karretje, maar de bonzen van BMW dachten alleen aan de korte termijn (en natuurlijk hun jaarbonus).
waterisnat zegt
Het is als investeerder best moeilijk te kiezen tussen de realiteit/waarheid (het hele klimaat/CO2/anti-fossiel verhaal is een leugen en wordt als wapen ingezet voor collectivisme) wat een beetje ingenieur weet, of de politieke realiteit van een door alfa’s geleide bureaucratie die de wet van Parkinson weer eens bewijzen, en daarmee de samenleving in armoede en anti-wetenschap storten, maar waar wel heel goed geld kan worden verdient (op de korte termijn, totdat de wal het schip keert). Moeilijk om daar in te navigeren.
maotje zegt
Waarom is het een leugen?
herve11f zegt
Omdat Rusland geen oorlog voert met Oekraine. Het is een speciale operatie…
ericc zegt
Schuld van de politiekers zoals Frans Timmermans.Europa verzwakt ,
mashell zegt
Juist niet. Dankzij Timmermans en de groenen is er een duidelijk doel “een stip aan de horizon” om het in managementtaal te zeggen. Dat ze bij BMW liever voor de winst gingen met verbrandingsmotoren in plaats van naar die stip toe te werken breekt hen nu op. VW group heeft na het diesel schandaal enorm geïnvesteerd in EV’s en ook in batterij fabrieken.
En tja of je nou afhankelijk bent van de mannen in jurken in het midden oosten of van China voor grondstoffen maakt niet echt uit. Omdat je met een EV veel minder energie per kilometer nodig bent, geen lokale uitstoot hebt, een geleidelijke transitie naar duurzame energie mogelijk is en er in de batterijen nog heel veel ruimte voor ontwikkeling zit zijn we dankzij Timmermans een stuk beter af. Frans for president!
herve11f zegt
Het doel van bedrijven is winst maken, mocht je dat nog niet weten.
Zonder juiste inkoopprijzen voor je grondstoffen ben je verloren, whatever je moraal doel is.
coupedriver zegt
Dat die communist volledig in de zak van de chinezen zit zal nog wel blijken in de toekomst!
pomoek zegt
Klimaatverandering maakt vermindering van co2 uitstoot noodzakelijk. Het liefst naar 0. Dat betekend minder fossiele energiegebruik. Dat betekend verlies aan welvaart of flinke investeringen doen om duurzame energie op te kunnen wekken. Dit is door mensen die hier sturend in zijn decennia lang genegeerd. Simpelweg omdat verbranden van fossiele energie te goedkoop is en welvaart oplevert.
Hier lijkt langzaam een kentering in te komen. Hoewel China nog steeds kolencentrales bouwt is het land ook serieuze stappen aan het zetten naar een fossiel loze toekomst.
In veel opzichten lopen we wat dat in Europa en het westen achter de fanfare aan. Mede omdat het in een democratische rechtstaat lastig is om een energietransitie er door te drukken.
Bij die transitie zullen er bedrijven zijn die niet meer mee kunnen. Omdat het product dat ze verkopen simpelweg niet meer te gebruiken is. Zoals ice auto’s. Overigens hebben de Duitse autoproducenten de afgelopen 50 jaar natuurlijk gigantisch geprofiteerd van de voorsprong die ze hebben weten op te bouwen met de door hen geproduceerde auto’s.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik vind dat we zonder morren de Chinese producten voor auto’s en accu’s moeten importeren. Er hangen serieuze problemen met dat spul. Met name het feit dat de Chinese burger hier zelf niet van profiteert maar de Chinese communistische partij wel. En ik gun de fabrieksarbeider in Duitsland, maar ook die in Nederland, natuurlijk ook een goed besmeerde boterham. Enige vorm van protectionisme is wat mij betreft prima, maar je moet ontzettend uitkijken met dergelijke maatregelen.
Protectionisme is funest voor innovatie. Er wordt op dit moment vooral in het westen veel onderzoek gedaan naar alternatieven voor de bestaande batterijen waardoor we minder afhankelijk worden van de Chinese spullen.
marcomanta zegt
Waarom verbaasd mij dat niet! Was te voorzien toen Kia en Hyundai met Tesla het voortouw namen, China volgde snel en wat deed de rest?
bmwadept zegt
Hoe kan Tesla garen bij spinnen bij totaal verbod van Ice motoren in Verenigde Koninkrijk? Ze leveren toch geen rechts gestuurde auto’s meer?
bmwadept zegt
Innovatie komt altijd uit een land dat niet beschikt over natuurlijke grondstoffen. China heeft geen olie of gas. Dus hadden ze van meet af aan ingezet in alternatieve energiebronnen. Op z’n minst moeten wij bewondering hebben voor hun visie. Laten wij overigens niet vergeten dat Duitse automerken het wel redden. Probleemgevallen zijn merken uit Frankrijk en Italië (wat daar nog van over is).
ghost zegt
Probleem is in NL: niks is ooit lange termijn duidelijk. De politiek richt zich op 4/8/12 jaren, en er veranderd teveel. China is als NL in de jaren na de oorlog, elke dag een stukje verder opbouwen, elke dag beter…los van de bepaalde technieken die wij hebben (zoals ASML) zijn we hier gewoon redelijk kansloos.
maotje zegt
Denk ook dat het heel lastig is om als land zijnde 25 jr vooruit te kijken. De wereld om ons heen veranderd ook en daar moet je ook in mee gaan.
probono zegt
CEO’s die nu reageren hebben een focus probleem. Bouw auto’s die mensen willen hebben en doe dat tegen een prijs die mensen willen betalen. De korte termijn politiek heeft een prijs die ze nu heel hard op zich af zien stormen. Bmw en vele andere europese automerken zijn te laat. Yup, de benzine auto’s verkochten beter en doen dat misschien nog we even, maar het is allemaal korte termijn. Wat krijgen we nu van Europese merken voorgeschoteld: alleen de duurste versies met veel marge zijn te koop. Levertijden van soms een jaar of langer. De ev’s die ze aanbieden zijn of kaal, niet fraai, stervensduur en technisch minderwaardig of een combinatie hiervan. Merk geilheid met auto’s is mogelijk op z’n retour, bij de nieuwe generaties leeft dit anders, dan bij de oudere generaties die de auto als statussymbool hebben leren kennen. Het zal een harde werkelijkheid worden, dat is het al, maar zoals eerder hier al gezegd: zonder druk geen innovatie.
maotje zegt
De 3 grote autofabrikanten in duitsland hebben decennia lang een bepaalde machtspositie gehad in door grote werkgelwgenheid en export. Grote drijfveer voor de duitse economie.
Ze dachten dat ze het eea wel langer konden vertragen en het niet zo’n vaart zou lopen. Die machtspositie hebben ze al jaren niet meer.
De enorme opkomende concurentie vanuit china is daarbij als een donderslag in heldere hemel bijgekomen.