Dit jaar is voor de Europese autoverkopers al nogal dramatisch begonnen, daardoor ontstaat er de vraag hoe heel 2020 er dan uit gaat zien.
Aan het begin van dit jaar waren de vooruitblikken nog aardig neutraal. Zo dacht de Europese autoverkopersvereniging ACEA dat er dit jaar zo’n 2 procent minder auto’s verkocht zouden worden in de EU. Minder auto’s verkopen is natuurlijk nooit zo fijn, maar het is nog een tamelijk bescheiden dipje.
Toen kwam echter het coronavirus en konden alle enigszins positieve gedachten wel even de deur uit. Neem april: toen werd er in Nederland 53 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. In mei was het verschil zelfs praktisch 60 procent. Een flinke dip dus, waarbij het nog maar de vraag is wat de rest van het jaar gaat doen.
Daar heeft ACEA nog eens goed over nagedacht. En daardoor denken zij nu dat er in heel Europa niet eens tien miljoen nieuwe auto’s over de metaforische toonbank gaan. In plaats daarvan denken zij dat er 9,6 miljoen nieuwe auto’s verkocht gaan worden. Dat is maar liefst 25 procent minder dan vorig jaar.
Natuurlijk klinkt 25 procent beter dan de gigantische dip van 76,3 procent die we op Europees niveau in april zagen. Dus ACEA gaat er vanuit dat de autoverkopen nog flink gaan plussen. Maar het blijft een enorm dieptepunt. Volgens de organisatie is het zelfs de grootste daling die de Europese autosector ooit heeft gezien. Een dramatisch scenario dus, waarbij de organisatie hoopt dat de EU en overheden optreden om er iets aan te veranderen.
Waar zitten ze zelf aan te denken? Nou, ‘aankoopprikkels’ en slooppremies, bijvoorbeeld. De ACEA is niet de eerste partij die voor een sloopregeling is. In Nederland kwamen BOVAG en de RAI Vereniging bijvoorbeeld al eerder met hetzelfde idee. Tegelijkertijd staat zo’n sloopregeling wel onder vuur. Zo zijn er geluiden van onderzoekers die stellen dat zo’n sloopregeling helemaal geen zin heeft.
Maar de vraag van ACEA is wel logisch: een kwart minder auto’s betekent immers een dramatische daling qua inkomsten voor de Europese autoverkopers. En dat wil een autoverkopersorganisatie natuurlijk wel anders zien. Maar of de politiek gevoeliger is voor de ACEA of voor wetenschappers? De tijd zal het leren…
Foto: Wereldrecord BMW i8 Roadster Afleveren! van @Row1, via Autojunk.nl.
melkkoe zegt
Als een autoverkoper niet meer klaagt… Dan is ie dood
davelepeef zegt
Voordeel van dieptepunten is dat ’t alleen maar beter kan worden, toch?
PunicaOase zegt
@davelepeef: euh, niet als het tot je faillissement leidt..
mennok zegt
@punicaoase: dan was het blijkbaar nog geen dieptepunt.
davelepeef zegt
@mennok: haha
vaakbenjetebang zegt
Is een faillissement niet juist een kunstmatig gecreëerd dieptepunt, zodat je daarna inderaad alleen nog maar voruit kunt (tenzij je stagneert, maar goed)?
Kartmans zegt
Ach, kreeg van de Mercedes dealer te horen dat wanneer ik nu een CLA zou bestellen deze pas in maart 2021 geleverd zou kunnen worden. Die omzet mag dan toch pas volgend jaar genomen worden (bij levering), dus voor de bottom-line maakt het niet zo uit als ik nu nog heel snel zou bestellen.
karhengst zegt
@Kartmans: Dit. Laat Mercedes eerst zelf maar weer eens aan het werk gaan. 5 maanden vertraging vanwege een fabriek die 5 weken dicht was. Best knap. En een communicatie van lik m’n lul. Gelukkig zijn de auto’s competenter dan hun personeel.
quinn zegt
@Kartmans: andere dealer nemen
frank2b zegt
Peak car.
De aanstormende generatie millennials hoeft niet zo nodig een auto. Die gaat haar geld aan iets leukers besteden. Hypotheekrente bijvoorbeeld…..
jack_abarth zegt
@frank2b:
Verwacht je daar opeens een flinke stijging dan? Roep het zelf ook al meerdere jaren, maar het punt lijkt niet te komen.
mashell zegt
Rente stijgt als de economie goed gaat en daalt als het minder gaat. De centrale banken hebben echter verzuimd tussen 2010 en 2019 de rente te laten stijgen daarom kan ze nu niet meer dalen terwijl dat eigenlijk wel zou moeten, ze blijft dus nog wel een aantal jaren laag.
timowouters zegt
@frank2b: met een rente van 1,8% moet je behoorlijk je best doen wil je er een auto van kunnen rijden.
Met een half miljoen betaal je €750 p/m rente (in t eerst jaar). Kan je net een nieuwe auto van rijden!
Bart_V zegt
@frank2b: ja laat die 5% maar komen maakt geen zak uit als de huizen prijzen halveren
mashell zegt
Hypotheekrente? Die is toch al afgeschaft? Net als spaarrente, was een leuk concept maar het bestaat niet meer. De millennials besteden hun geld liever aan de allernieuwste Samsung Galaxy Note S400 Plus Max en komen er dan achter dat ook met een super dure telefoon op facebook nog steeds alleen maar saaie shit en onzin staat.
mashell zegt
We hebben de laatste jaren een forse prijsstijging van auto’s gezien, er moet dus ruimte voor goede kortingen en interessante actiemodellen zijn. De fabrikanten zelf kunnen ook snijden in het vaak enorme modellen gamma waarmee ze vaak vooral zichzelf beconcurreren. Als er geen X4 meer is dan koopt de X4 klant wel een X3, die klant ben je heus niet kwijt maar de kosten voor het extra model wel.