Na de rampmaand februari (-9,7%) is maart voor de Europese autoverkopen iets minder funest verlopen. Hoewel: met een daling van 7% t.o.v. vorig jaar kan je niet echt de vlag uithangen. Italië (-26,7%) en Frankrijk (-23.2%) trekken als grote partijen Europa naar beneden, terwijl Duitsland (+3.4%) en de Britten (+1.8%) de boel nog een beetje overeind houden.
Onder de automerken heeft Fiat het het zwaarst te verduren. Het zag de verkopen met 26,1% dalen en kukelde uit de top10 van de autoverkopers. Ook PSA (-19,4%) en Renault (-20,6%) kregen tikken, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met hun grote aanwezigheid op de sterkst dalende markten.
Nederland volgde in maart braaf het Europese gemiddelde, en daalde in de qua volume traditioneel sterke maart-maand met 7,2% naar 52.549 verkopen (was 56.601).
De gegevens, die zijn verzameld door het Europese automakerscollectief ACEA (en waarvan Fiat-CEO Sergio Marchionne momenteel voorzitter is), tonen in maart een totaal aantal verkopen van 1.453.407 nieuwe auto’s in de EU27. De nieuwste 12 toetreders zijn met elkaar overigens verantwoordelijk voor niet meer dan 5,1% van alle verkopen.
UPDATE: het aantal registraties van 1,45 miljoen auto’s is het laagste getal voor de maand maart sinds 1998.
Benjamin1 zegt
En de verkoopcijfers van de moffen?
zender zegt
@Benjamin1: Google???????
robbie zegt
@Benjamin1: Germany = Duitsland…
barry zegt
@robbie: +1
sir_smokalot zegt
1) Staan gewoon netjes in het tabelletje dat nota bene in het artikel staat
2) Als je dat al over het hoofd hebt gezien dan wordt er ook nog gelinkt naar de ACEA, alwaar je een schat aan informatie wacht.
3) Zucht.
Benjamin1 zegt
@sir_smokalot: ik bedoel dat je wel Fiat Peugeot en Renault de grond in drukt maar de verkoopcijfers van VAG BMW en Mercedes niet noemt.
Benjamin1 zegt
@Benjamin1: moffen is inderdaad de bevolking, had beter de nazifabrieken kunnen gebruiken oid.
@Robbie ORLY!?
Benjamin1 zegt
@Benjamin1: conclusie: BMW
VAG, Mercedes doen het beter en stijgen zelfs licht.
Zag ik nou dat Jag 25% deed? Zal wel door de lage aantallen komen….
sir_smokalot zegt
1 woord: Evoque (en ook wel een beetje de nieuwe XF)
sir_smokalot zegt
Ik druk niemand de grond in, ik geef de uitersten in de cijfers weer, dat is alles. Ik ga niet alles kopiëren, zonde van de tijd.
Benjamin1 zegt
@sir_smokalot:
ja ok, toch is Mitsubishi niet interessant? -35%, of Kia 19%?
Ik had liever het tabelletje wel gezien, aan ds andere kant hebben jullie wel het verband getoond tussen thuismarkt en verkoop in EU.
* stopt met zeiken *
sir_smokalot zegt
@Benjamin1: Mitsu verkoopt 3 auto’s per jaar in Europa. Om dezelfde reden heb ik IJsland ook niet bij de grootste stijgers gezet (is trouwens ook niet EU, maar stond wel in het originele overzicht)
bempi zegt
Mensen hebben wel geld, maar geven het niet uit. Vooral grote aankopen worden steeds vaker uitgesteld, wat leidt tot verlies.
Vroeger was het een norm om na de 3 jaar je auto te vervangen voor een ander. Nu is het een gewoonte om je auto pas na 8 tot 10 jaar te vervangen.
Tel daarbij de stijgende benzineprijzen en overige kosten.
Autodealers zullen steeds sneller met nieuwe en schonere modellen komen, om enigszins nog wat te verkopen. Maar ook dat zal niet helpen. Een prijsverlaging wel, maar dat zullen de dealers niet 1 2 3 doen. Kortom in deze tijd is het verkopen wat je kan verkopen, ook al levert dat minder winst op. Elke verkochte model is beter dan niets.
desjonnies zegt
Hoorde vanmorgen een interview met Machionne die van mening is dat de europese markt tot 2014 in het slop zal zitten.
Overproductie en merken die Europees zijn (FIAT – PSA – Opel) hebben het zwaarder dan de rest. Hoewel FIAT en PSA in Zuid AMerika weer dicht bij het vuur zitten.
Dit neemt echter niet weg dat ook de Duitse merken op hun hoede moeten zijn, als de Europese ziekte overslaat naar de zgn booming markten, is voor hun het leed ook niet te overzien.
Goede graadmeter is dat de Chinese economie minder hard groeit.
Wat gebeurt er in de VS met de presidents verkiezingen.
sir_smokalot zegt
De Chinese economie groeit minder hard omdat de overheid hier duidelijk op aangestuurd heeft. Ze willen een zgn soft landing maken om oververhitting tegen te gaan. Maar de Europese markt blijft nog wel een tijdje bagger idd. Ondertussen lachen de Duitsers (behalve Opel).
raphael zegt
@desjonnies: Minder hard groeien in China betekend van explosieve groei naar heel harde groei. En dat zal de komende 10 jaar nog blijven. Daar zit hem dan ook het ‘probleem’ van FIAT en PSA, ze zijn daar gewoon niet aanwezig. Niet alleen niet in China maar, Maleisie, Indonesie, Korea etc.
huupe zegt
België wtf, doen ze goed.
stanny zegt
@huupe: Wij houden van wagens hé :D
bempi zegt
Kia verkoopt ook goed en 7 jaar garantie ! XD !
Sciurida zegt
Hoeveel % van de Belgische verkopen zal stiekem in Nederland rondrijden? ;)
911GT2 zegt
@Sciurida: Weinig want in België zijn de auto’s per saldo duurder. Dat wij hier meer betalen heeft te maken met BPM. Omdat Nederland dat heeft zijn de auto’s zelf goedkoper dan de landen om ons heen!
sir_smokalot zegt
Wat ik ook wel bijzonder vind is de positie van het VK. Het heeft uit mijn hoofd zo’n 60 mln inwoners, wat ongeveer hetzelfde is als Frankrijk, en 20 mln minder dan Duitsland.
Maar toch de dikste verkopen.
mashell zegt
@sir_smokalot: ondanks de hoge verzekeringskosten, de dure brandstof kopen die Britten graag een nieuwe auto. Het is daar nog echt een status symbool (waar in Nederland status aflenen van een auto al lang niet meer kan). Natuurlijk is het zo dat qua leen cultuur en schulden maken de Britten ook de nummer 1 in Europa zijn. De grote afhankelijkheid van de financiele sector maakt de UK eigenlijk een economische tijdbom.
raphael zegt
@sir_smokalot: De Engelsen lijken qua economie veel op de VS. Harde krimp gevolgd door snelle groei. In continentaal europa zijn de dalen minder sterk maar duren langer. Daarbij hoort ook een vrij koopgrage consument. Wat dat betreft staan de amerikanen stipt op 1 wat autoverkopen betreft. Wij doen liever wat langer met auto’s en zijn minder gefocust op status. De leasemarkt zal er ook nog wat mee te maken hebben.
LaLancia zegt
Is niet zo heel raar hoor. In maart worden er altijd de meeste auto’s verkocht in het VK. Dat komt omdat er dan nieuwe kentekenseries uitkomen. Ik geloof dat in maart ongeveer 12 % van het jaartotaal wordt verkocht.
Fiat is trouwens lekker bezig. Straks gaat zelfs Skoda er voorbij. De eerst volgende Fiat die gaat uitkomen is de 500L en dat gebeurt pas eind dit jaar. 2012 belooft dus een spannend jaar voor Fiat te worden…
Megakix zegt
jee…mogen ze in Finland tegenwoordig op rendierenpoep rijden ofzo ? +82% !!!
autoblogger zegt
UPDATE: het aantal registraties van 1,45 miljoen auto’s is het laagste getal voor de maand maart sinds 1998.