Niet alleen in de VS lopen de autoverkopen hard terug door de kredietcrisis, ook in Europa zijn de verkopen in november keihard onderuit gegaan. In Nederland daalden de verkopen met ‘slechts’ 22%, maar in heel Europa gingen verkopen met maar liefst 25,8% down the drain!
En dat is de sterkste daling sinds 1999 en 1993. Markten die hard geraakt zijn? Een paar ’toppers’: IJsland (-94,6%), Letland (-61,5%), Ierland (-55,9%), Roemenie (-53,1%), Estland (-52,6%), Litouwen (-52,2%) en Spanje (-49,6%). Maar ook grote markten als Italie (-29,5%) en het Vereningd Koninkrijk (-36,8%) hadden het zwaar. De enige lichtpuntjes waren er te zien in Finland (+71,8%), Polen (+10,7%) en Tsjechie (+2,0%).
Merken die hard geraakt zijn in november:
Land Rover -54,9%
Saab -45,4%
Lexus -43,6%
MINI -40,4%
Opel -37,8%
Skoda -31,3%
Er waren trouwens ook twee positieve uitschieters te melden! Audi wist een plusje van 0,1% te noteren en Jaguar zelfs een plusje van 1,2%!
En de Amerikaanse concerns?
GM -37,5% (Opel, Vauxhall, Chevrolet, Saab, Cadillac, HUMMER, Corvette)
Ford -19,6% (Ford & Volvo)
Chrysler -54,7% (Chrysler, Dodge, Jeep)
Het complete overzicht kan je HIER bekijken (pdf-alert).
In oktober daalden de verkopen met ‘slechts’ 14,5% in Europa.
W!d zegt
Dus in ijsland is er 1 auto verkocht?
RenJie zegt
-94,6 % -.-‘ niet heel veel auto’s verkocht zo te zien..
Peer zegt
Meteen het bewijs, nou ja bijna dan, dat die Jaguar dealer, Caspers?, niet door de crisis ten onder is gegaan.
Rare jongens trouwens die Finnen, al hebben ze het wel begrepen.
Carmeleon zegt
Wat ik mij vooral afvraag is of dit een invloed gaat hebben op de prijs van de auto’s. Je zou toch verwachten dat je behoorlijk wat goeie deals kan doen nu.
Lout zegt
Hoe kan in godsnaam de autoverkoop in Finland met bijna 72% omhoog gaan in deze tijden?? Hebben ze daar vanuit de regering maatregelen getroffen ofzo?
Simpson zegt
typische symptomen van paniekzaaieritis.
Als je de grafiek bekijkt zie je dat in 2007 in de laatste maanden ook een daling plaatsvindt. de mensen wachten gewoon even het nieuwe jaar en de staatsloterij af. Dit jaar zijn de absolute verkopen wel minder, maar misschien ligt dat wel aan heel andere dingen.
was 2007 misschien het jaar waarin de meeste leasecontracten werden vernieuwd? dan zitten de mensen ff vast aan een auto en kopen geen nieuwe.
laat me nou eens een grafiek zien over de laatste 6 jaar, dan krijgen we denk ik een heel ander beeld.
en in finland ‘geeft’ iedereen zijn auto bijna weg de laatste tijd, vandaar de gestegen verkoop.
WieAndersDasAuto zegt
Tja Finland… Als er bijvoorbeeld 10 auto’s rondrijden en ze kopen daar nog eens 7 auto’s bij dan lijkt het natuurlijk alsof daar ineens heel veel verkocht wordt. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel auto’s daar zijn verkocht…
robbie zegt
@Simpson, paniekzaaieritis of niet, maar ook jij kan niet ontkennen dat de verkopen van november 2008 ten opzichte van november 2007 met 25,8% omlaag zijn gegaan.
En daar komt nog een bij dat YTD (Year to Date) de verkopen op -7,1% staan.
Fiskmas zegt
Zoals de PDF laat zien werden in 11-07 1365 auto’s verkocht. 11-08 waren dit er maar 74 :P dat is pas een daling!! Dat land ligt dus echt op z’n gat na al die crisis met Icesave en Landsbanki
paul83 zegt
Wat bedoelen we hier nu mee, dat er in November 25,8 minder orders zijn geschreven of minder auto’s op kenteken zijn gezet… Dit is altijd zo’n onduidelijk verhaal bij dit soort artikelen. Auto’s die nu op kenteken zijn gezet zijn in de maanden juli-oktober al verkocht. Dus waar hebben we het over?
Robertovicioro zegt
Heb het ff uitgerekend:
2007: ongeveer 13.500.000 auto’s
2008: ongeveer 12.600.000 auto’s
dit is een afname van 7%.
Volgens mij gaat het slechts over de maand November wat deze grafiek hier laat zien… Dat komt namelijk bij mijn grove schatting op 28%. Ik kan ernaast zitten, maar heb gewoon de grafiekjes afgelezen en opgeteld…
Laurens zegt
Nieuw zijn er leuke acties, maar vooral op de winkeldochter modellen.
Gebruikt zakken de prijzen ook, maar vooral bij de relatieve benzineslurpers. Diesel is ook uit lijkt het.
Al met al geen slecht moment om van auto te veranderen, als je het geld cash hebt want lenen bij de bank gaat ook niet zo lekker momenteel. En als je een beetje lef hebt :-)
DavidZ zegt
Die stijging in Finland zal wel met een belastingmaatregel te maken hebben?
Ik zag laatst een Chrysler/Jeep/dodge dealer die ook nog SsangYong verkocht…..ai
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Je kan inderdaad beter naar de cummulatieven over heel ’07 en ’08 kijken.
Dan ziet het plaatje er behoorlijk anders uit.
Alfa – 29,5% auw.
Of in aantallen, moet je dan eens kijken!!
Opel – 174.644
PSA – 164.325
Toyota – 119.718
VW – 61.038
Audi – 61.038 (toeval???)
Mercedes – 51.904
Alfa – 39.202
Volvo – 36.048
Landrover -30.068
BMW – 18.367
Saab – 16.310
Mini + 1.639
Kijk! Heeeeeel ander beeld!
Wat leren we hieruit: je hebt leugens, je hebt grove leugens en je hebt statistiek…
SPK zegt
In Finland hebben ze het afgelopen jaar nogal wat aan het belasting systeem veranderd wat invloed kan hebben op de autoverkopen. Ik dacht alleen dat dit al aan het begin van dit jaar gebeurd was. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze voor volgend jaar weer iets gaan veranderen waardoor mensen nu nog snel een auto kopen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: Naar november moet je bij de zakelijke merken sowieso NOOIT kijken, leasemaatschappijen registreren geen auto’s in november!! Saab bijv. doet 82% lease, dus vertekend enorm!!
Laurens zegt
@S A AB
Dus Saab doet het eigenlijk heel erg goed: – 16.310, alleen Mini is beter?
robbie zegt
@Svenska Aeroplan,
Maar als je november 2007 met november 2008 vergelijkt is dat toch een eerlijke vergelijking? In allebei die maanden heb je last van het ‘lease effect’, en toch dalen de verkopen van Saab sneller dan de koers van Fortis…
robbie zegt
PS Een een daling van 21,5% voor Saab op jaarbasis terwijl de gehele markt met slechts 7,1% daalt wil ik nog steeds slecht noemen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Neee, zo bedoel ik het ook weer niet…
Maar dit is toch een heeeeel ander beeld niet??
Ik wilde meer laten zien hij poly-interpretabel deze statistieken zijn!
@ Robbie: je hebt gelijk, wat beide zaken betreft. Helaas.
Was ook niet mn insteek
(dit keer :D )
luc be zegt
Gisteren heb ik een nieuwe AUDI A4 avant 2.0 TDI besteld, een zeer volledige stockwagen van het vorige model, met een korting van 31%. Dank aan de crisis.
Laurens zegt
Nee @Robbie, ik moet @S A AB gelijk geven, Saab is op 1 na het beste merk! Want statistieken zijn poly-interpretabel.
Weer wat geleerd ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
Van IJsland is dat niet verwonderlijk. Daar is geen krediet meer te vinden. En verder zijn het vooral Oostbloklanden en de ‘armste’ EU15-landen (Spanje en Ierland). Niet zo verwonderlijk die cijfers. Maar wel erg natuurlijk.
robbie zegt
@Laurens, op jaarbasis (januari tm november) dalen alleen Lexus (-25,4%), Alfa Romeo (-29,5%) en Land Rover (-32,1%) harder dan Saab (-21,0%).
En over de maand november op een nog slechtere 2e plaats. Ik weet niet precies hoe jij dat wil interpreteren als ‘Saab is op 1 na het beste merk!’ ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ohhhhhhh, ik kan ook niks meer zeggen!!
Ik kon nog UCH merken noemen die het beter doen, maar heb even degene gepakt die in het varhaal stonden…
Het ging mij erom dat het (zoals ook Robbie al zegt) bij de kleine merken veeeel eerder zichtbaar is als je ‘een paar auto’s minder verkoopt! 20% minder bij Lexus is 300 auto’s, 20% minder bij VW is 6789125679012047598 auto’s.
Snappie?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: ‘beter’ moet zijn ‘minder slecht’…
Os zegt
Het zijn hoogtijdagen voor goedkope auto’s:
Dacia +25,7%; van 7,2k naar 9,0k
Lada zou toch een comeback maken in Nederland? Now’s the time
Peer zegt
@ S A AB, Jij prefereert absoluut boven relatief?
@Esprit de Flandre, Ierland heeft het 7de per capita BNP van de wereld (IMF 2007), vrij rijk dus.
RobTWo zegt
@SAAB en robbie Ik mis jullie reactie op Dacia +43,8 = +26846
Laurens zegt
Heb net even zitten shoppen op Marktplaats, een gebruikte Vel Satis met dikke 6 cylinder is wel mijn top crisis tip!
En die verkoopcijfers, het heeft natuurlijk alleen maar zin om naar procenten te kijken. Misschien heeft iemand daarom het % teken zelfs op het toetsenbord van mijn computer als standaard aanwezig aangebracht?
Men mag trouwens het $ teken wel gaan vervangen voor het Euro teken, ik vergeet altijd weer de shortcut daarvoor.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ RobTwo: tja, dat is top natuurlijk. En Renault doet het ook een stuk minder slecht dan PSA, dus die komen er wel!
Remco zegt
leuke site van die ACEA gasten.
http://www.acea.be/images/uploads/st/20080131_Power%2090-07.pdf
verbazingwekkend dat de auto’s met de dikste motoren in Zweden/Zwitserland worden verkocht
robbie zegt
@RobTwo, Dacia is geweldig! Nu blij?
@Remco, Robbie weet wel waar hij zijn informatie vandaan haalt ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Remco: tja, dat zijn al die Saab Biopower Turbo’s natuurlijk!
De BioPower motoren zullen er ook mee te maken hebben. Wordt erg veel verkocht in Zweden dus bijvoorbeeld Saab verkoopt in Zweden geen auto’s meer op alleen ‘normale’ benzine maar alleen op E85.
De basismotorvan Saab in Zweden is dus 2.0 Turbo Biopwer met 175pk…
paul83 zegt
Uit de reacties hierboven hebben we het dus over aantal geregistreerde auto’s op kenteken. Lijkt me toch duidelijk dat dan de titel van het nieuwsbericht(net zoals op alle andere nieuwssites) niet klopt. Titel zou dan moeten zijn: Europese kentekenregistraties – 25,8%
Ten tweede, zeker in deze periode waarin de prijzen van occasions dalen als een gek lijkt het me dat meer particulieren / zakelijke klanten de kentekenregistratie of tenaamstelling ten opzichte van november 2007 uit stellen tot begin 2009.
Ten derde. Het is ook zeker van belang om te weten welke getallen nu eigenlijk in de grafiek bedoeld worden. Zijn het misschien wel het aantal tenaamstellingen van personenauto’s? Importeurs hebben er een handje van om voor nieuwe auto’s kentekens aan te vragen voor de verkoopaantallen / kunstmatig je marktaandeel omhoog krikken tegen hogere kostenposten.
Op deze wijze kunnen ze een eventuele nog grotere daling camoufleren.
Zo zie je maar weer, een verhaal of grafiek kan op vele manieren geintreperteerd worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Paul83: kijk, dat is nou precies wat ik bedoel!
JH zegt
veel meer auto’s kunnen de autofabrikanten niet meer op kenteken zetten omdat de parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld audi en mercedes al vol staan met nieuwe auto’s die geproduceerd zijn maar niet verkocht. En zoals gezegd zetten veel fabrikanten alvast auto’s op kenteken (zogenaamde tageszulassungen) om zo iedereen te laten denken dat het niet “zo” slecht gaat maar helaas gaat het niet best. aangezien bijna alle freelancers bij firmas zoals Porsche, Mercedes, Volkswagen, etc. al buiten de deur zijn gezegd betekent dat niet veel goeds…
thom zegt
@ Esprit de flandre
Ierland staat in de top 10 van de rijkste landen. In de wereld. Boven Belgie boven NL en boven Switserland
de sjonnies zegt
Vreemd, want de transporten van nieuwe auto’s zijn met 50% gedaald !
paul83 zegt
@JH Volgens mij zetten de importeurs de auto’s op kenteken. De fabriek niet, die duwt alle auto’s / bestellingen gewoon door naar de importeur. Die zadelt er vervolgens de dealer mee op.
@de sjonnies, vandaag dat zegwaard failliet is, http://www.automotive-online.nl/home/5568-zegwaard_autotransport_failliet.html en Quick Logistics enige tijd geleden al failliet is gegaan.
johnnyt-jet zegt
maar in Ierland zijn de huizen prijs met ruim 30 procent gekelderd. De rijkdom is even iets minder dus.
JH zegt
Fabrieken doen dat ook…ook al zijn het dan jahreswagen o.z.i.d.
thom zegt
@ Johnnyt-jet
En dus zijn ze ineens een van de armste landen van de E15. Neuhh niet echt, nog steeds een van de rijkste landen van de E15 eeeuuuhh wereld. Enkel landen als Brunei Singapore en Luxemburg en nog 3 anderen moeten ze voor laten. Ook de staatsschuld is slechts 25 % van BNP ; Japan 170 % Italie 100% Belgie 85 % USA 65 % NL 46%
Pee Wee zegt
Gewoon een correctie op een overspannen automarkt, met te veel merken en modellen.
Land Rover staat weer met beide benen op de grond.
Saab heeft geen toekomst meer, opdoeken.
Mini conjuctuur gevoelig, succes is over, veel gebuikte mini’s
Opel veel oude modellen.
Skoda niet vernieuwend.
Skyline.. zegt
Ik zeg het jullie eerlijk mijn heren. Ik vind dit erg fucked up. Ben bang wat er allemaal gaat gebeuren. Merken gaan weg ofso weet ik veel. Auto’s zijn deel van mijn leven. Het moet weer gaan zoals het hoort te gaan! Makkelijk gezegd.. maja. Hopelijk komt de autowereld uit dit dipje. Ben nog minderjarig en heb altijd gedroomt dat de autowereld op zijn toppunt zou zijn wanneer ik wat ouder ben. Als dit een via weg is, dan vind ik het goed om zo te zeggen.
johnnyt-jet zegt
thom, je maakt van mijn woorden een conclusie en geeft antwoord :) .
”De rijkdom is even iets minder dus.”
The Stig zegt
Het lijkt wel of niemand meer een auto wil, voor we het weten verkoopt iedereen zijn eigen auto ook nog via http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl, dan krijgen we in plaats van een melkplas en een boterberg ook nog een auto overschot.