De Europese verkoopcijfers over 2014 zijn binnen, en Nederland was vorig jaar een absolute Europese uitblinker – zij het in negatieve zin. Geen enkel land presteerde zo slecht als het onze.
Over de gehele linie was in Europa na het teleurstellende 2013 een stijging van de verkopen te zien. Alle 12 maanden presteerden beter dan in 2013, en 24 van de 27 gemeten EU-lidstaten (van 28ste lidstaat Malta is geen data) vertoonden een stijging ten opzichte van het jaar ervoor.
De enige dalers waren België (-0,6%), Oostenrijk (-4,9%), en Nederland (-6,9%). Hoera, we zijn ergens de beste in!
Europese markt groeit 6%
In totaal werden 12.550.771 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 11.879.573 stuks in 2013, een stijging van 5,7%. De Europese automarkt is overigens vele miljoenen kleiner dan de Amerikaanse en Chinese, maar desalniettemin qua omvang belangrijk, als je er van uitgaat dat er jaarlijks wereldwijd zo’n 80 miljoen auto’s verkocht worden.
Stijgers
Van de grote automarkten deed vooral Spanje het goed, met 18,4% meer verkopen. Hiervoor zijn 2 zaken aan te wijzen: ten eerste kreeg het land vorig jaar al de grootste klap – en wat hard omlaag gaat veert ook weer hard op – en ten tweede stimuleerde de overheid de koop van nieuwe auto’s. Het was dus niet puur de vrije markt die zijn werk deed.
Hieronder de 10 grootste stijgers en de 5 grootste Europese markten (bron: ACEA):
Land | Jan - Dec '14 | Jan - Dec '13 | % Chg 14/13 |
---|---|---|---|
Portugal | 142.827 | 105.921 | +34.8% |
Ireland | 96.344 | 74.367 | +29.6% |
Croatia | 33.997 | 27.802 | +22.3% |
Romania | 70.172 | 57.710 | +21.6% |
Greece | 71.218 | 58.694 | +21.3% |
Hungary | 67.476 | 56.140 | +20.2% |
Lithuania | 14.503 | 12.152 | +19.3% |
Spain | 855.308 | 722.689 | +18.4% |
Cyprus | 8.347 | 7.102 | +17.5% |
Latvia | 12.452 | 10.636 | +17.1% |
Land | Jan - Dec '14 | Jan - Dec '13 | % Chg 14/13 |
---|---|---|---|
Germany | 3.036.773 | 2.952.431 | +2,9% |
United Kingdom | 2.476.435 | 2.264.737 | +9,3% |
France | 1.795.885 | 1.790.456 | +0,3% |
Italy | 1.359.616 | 1.304.648 | +4,2% |
Spain | 855.308 | 722.689 | +18,4% |
lpgbarrel zegt
En toch moet de bpm weer omhoog… Gekkies daar in Den Haag
motoragent zegt
@lpgbarrel: Tja, die lage BPM inkomsten door de lage verkoop moeten toch op een of andere manier worden gecompenseerd… dat daardoor nog minder auto’s worden verkocht snappen ze blijkbaar niet.
Ik heb geen economie gestudeerd, maar dit lijkt mij een ideaal voorbeeld van de Laffer curve.
marinepower zegt
@motoragent:Ik heb nu al medelijden met de gene die de laatste automobiel in NL koopt, die gaat een heleboel bpm betalen, ter compensatie van de genen die niet meer kunnen/willen betalen.
harrie zegt
@motoragent:
Lijkt mij ook, daarnaast:
-Algehele lastenverzwaringen drukt zwaar op de koopkracht.
-Diepere crisis dan omringende landen ivm huizenmarkt (meer aflossen en sparen ipv nieuwe auto).
-Klein en dichtbevolkt land dus men is eerder geneigd tot alternatieven zoals fiets/scooter//ov/deelauto etc.
3246cm252kw zegt
@motoragent: sowieso kunnen ze daar niet rekenen en bereiken ze elke keer een averechts effect :-(
rufctr01 zegt
Niet verwonderlijk! Wij worden ook het meeste financieel uitgekleedt in Europa.
rammillius zegt
Hebben ze in het buitenland ook BPM, bijtelling, enorme accijnzen en wegenbelasting? Volgens mij drukken deze kosten enorm op de autoverkoop.
KUYL zegt
@rammillius: In Nederland snappen ze het nog steeds niet, hogere belastingen (accijnzen, bpm, btw etc.) is geijk aan hogere inkomsten denken ze. Maar dan houd juist iedereen de hand op de knip. Niemand wil graag genaaid worden dus gaat andere oplossingen zoeken. Simpele economie les die je op de middelbare school krijgt.
Als ze nu eens wat teruggeven aan de werkende man dan is deze ook bereid wat te spenderen en dat zal uiteindelijk veel meer opleveren voor de staatskas. Geld maakt geld en in een gezonde economie gaat het rond.
GH zegt
@KUYL: Goed gezegd. Economisch gezien noemen ze dit prijselasticiteit (inderdaad geleerd op de middelbare school). Kan je er 3 voor € 10.000,- verkopen, maar verkoop je er 5 omdat een auto maar € 8000,- kost… €30.000,- of € 40.000,- opbrengst, alleen omdat het voor de kopers leuker is om te doen.
Lang leve Den Haag, zucht…
c-ad zegt
Ik ben ook wel eens stijf onderaan. Hoor ik mijn vriendin niet over klagen.
celicatwincam zegt
@c-ad: als ze tijdens die ene keer per jaar al gaat klagen zou ik haar verlaten; )
hehehehe zegt
Ik heb toch medelijden met de Nederlanders. Vorige week aan het surfen op de website van skoda en ik dacht: “dat kan toch niet zoveel kosten??” Ik zat op de Nederlandse website..
Logisch dat er zo weinig auto’s worden verkocht bij jullie.
toempf zegt
Het is de schuld van de hoge heren in Den Haag!!1! Door alle belastingen hier kan niemand meer een nieuwe auto kopen!
Zo, hebben we die ook weer gehad.
timmieeee zegt
@toempf: nouja, je kunt er grappig over doen, maar wat is dan volgens jou de oorzaak?
granlusso zegt
Ik denk niet eens dat het direct aan de BPM ligt… Ook het kleine, betaalbare spul blijft achter op de verkopen. Nederlandse consumenten zijn toch wat minder happig op het kopen van een nieuwe auto. En het feit dat we een regering hebben die het gebruik van de auto juist wil beperken (m.u.v. de VVD, maar die kunnen niet alles alleen natuurlijk), helpt ook niet echt… :(
GH zegt
@granlusso: Dat kan je twee kanten uitleggen. Het is goedkoop en dus haalbaar… Maar voor pak hem beet € 9000,- kan je tweedehands een degelijke leuke tweedehands kopen. Ikzelf zou ook voor het tweede gaan.
RiKe zegt
Je probeert het als een grap te brengen Toempf, maar het is wel de waarheid.
motoragent zegt
Zo te zien heeft Mark Ruttes “Koop gewoon die nieuwe auto” speech zijn vruchten afgeworpen…
e1000bmw zegt
@motoragent: Men dacht zeker massaal dat hij huren bedoelde…
okmer zegt
Typisch Haags beleid: de BPM moet steeds verder omhoog om de inkomsten (voor de staat) gelijk te houden of zelfs te laten stijgen bij een tegenvallende verkoop. Dat hierdoor nog minder auto’s verkocht worden, dealers massaal failliet gaan en mensen op straat komen te staan negeren we gewoon want dat stond niet in het rekensommetje van de ambtenaar die de berekening deed.
w0o0dy zegt
Italië… 1,3 miljoen stuks en hoeveel van Fiat Spa? Daar gaat iets niet goed…
sir_smokalot zegt
Dunno. We maakte FCA vandaag bekend in Europa (EU28+EFTA) 768.000 verkopen te hebben gedaan. Italie steeg 1%
Gulli zegt
@w0o0dy:
Fiat Chrysler Group: +3,4%
Fiat: +2.4%
Lancia/Chrysler: -3,5%
Alfa Romeo: -8,6%
Jeep: +70,6%
Other: +100% (Include Dodge, Ferrari, Maserati)
Gulli zegt
@Gulli: Totale verkopen Fiat zelf ligt trouwens op 576.860 binnen de EU28
mrrallycross zegt
Denk ook niet dat het komende jaren beter word met die idiote regels hier in dit belastingland
eelco74 zegt
Een gevolg van jarenlange lastenverzwaring, hogere belastingen en dus blijft de consument de hand op de knip houden. Logisch toch…
Sracerr zegt
koop toch die nieuwe auto: Bedankt Rutte! wat een giller die vent zeg!
Tonnie zegt
Malta heeft geen wegen, dus auto’s verkopen doen ze er niet. Stabiele markt.
Ik vind nog steeds dat er in nl best veel nieuwverkopen zijn als je ziet hoe klein ons landje is!
celicatwincam zegt
@thijsj: malta heeft wel wegen, als ik afgelopen zomer zag hoe ze daar rijden dan hebben ze vaak een nieuwe auto nodig!
mick09 zegt
@motoragent: Goed gevonden die Laffercurve, uw opmerking is ‘spot-on’.
Als lichtpuntje zie ik de lage olieprijs en het economisch herstel in ons land. Echter, de automobilist wordt constant gepakt door het beleid in Nederland. Er gaat geen jaar voorbij of de wetgeving (motorrijtuigenbelasting / kilometerheffing / bijtelling / BPM / BTW/ accijnzen) is niet rigoureus veranderd de afgelopen jaren. Er wordt constant veranderd en de consument houdt het helemaal niet meer bij. Het is dat ik van mijn werkgever een Ford Fiësta als leasewagen krijg, anders had ik ook nooit en te nimmer een nieuwe auto gereden, omdat het gewoon niet te betalen is als jonge gast.
eklasse zegt
Is het aantal nieuwe auto’s per inwoner ook onderzocht?
sir_smokalot zegt
Nee. Maar dat is wel te doen door ze naast de inwonertallen van de EU staten te leggen. Hier heb je alle cijfers van de landen: http://www.acea.be/press-releases/article/passenger-car-registrations-5.7-over-twelve-months-4.7-in-december
Mail je even met het eindresultaat? ;-)
Oh, en als het even kan ook per land de inwoners boven de 17-18 jaar vermelden, alles wat daaronder zit is per definitie uitgesloten.
eklasse zegt
@sir_smokalot: ik ben het CBS niet.. Heb wel een beetje gegoogled.
08-01-12 schreef je een interessant artikel over autobezit in Nl tov Be. Dat wordt overigens uitgedrukt in -auto’s per 1000 inwoners-. Leeftijden uitsluiten vinden de onderzoekers blijkbaar ook teveel moeite.
maniaxdream zegt
Eigenlijk moet iedereen gewoon een auto van 40jaar oud kopen en daarin gaan rijden. Het is wel duidelijk wie leased en wie koopt. – edit: hou je een beetje in – struikrovers uit Den Haag maken niet alleen de autoindustrie kapot ze gaan eerst de zorg verzieken.
Ik gun ze daar ook gewoon niets meer, ze snappen er geen enne sodemieter van en denk door bezuinigingen en ontslagen er wel mee weg te komen. Lekker iedereen grof meer laten betalen en aan de buitenkant er steeds meer afschaven, hoe lang nog voordat wij hier alles kunnen inleveren bij -=edit: knip=-
metalmike zegt
@maniaxdream: Ik heb er eentje van >40 jaar, die ik verre van dagelijks gebruik, maar met het brandstofverbruik van de meeste oude auto’s betaal je flink mee in de vorm van BTW en accijnzen.
motiondrive zegt
Goed bezig Nederland, lekker de gewone man aanpakken, dat is hard nodig… NOT!!! Laat ons AUB weer normale auto’s kopen… en schnell een beetje!
Gulli zegt
Niet verrassend met een kabinet dat al 20 jaar lang de automobilist gebruikt om het begrotingstekort te dichten.
Gulli zegt
Trouwens als je de lijst sorteert (hurray for xlsx geleverd door de organisatie) valt mij 1 ding op:
De economisch sterke landen die de afgelopen jaren de EU uit de crisis hebben gesleept bungelen allemaal onderaan (Nederland (-6,9%), Oostenrijk (-4,9%), Zwitserland (telt misschien niet helemaal mee maar is wel sterk)(-1,9%), België (-0,6%), Frankrijk (+0,3%), Noorwegen (+1,4%), Finland (+2,7%), Duitsland (+2,9%)).
De landen die bovenaan staan zijn allemaal landen die in het verleden of op dit moment hard bezig zijn geweest de hele EU-zone economisch onderuit te krijgen. Hebben allemaal dikke leningen openstaan bij de Europese Bank omdat ze staatssteun hebben gehad maar doen het blijkbaar prima in de auto-verkopen (Portugal, IJsland, Ierland, Griekenland, Spanje, Cyprus).
Zijn wij nou gekke Henkie of ligt dat aan mij?
gregorius zegt
@Gulli: Heb hier niet de xlsx gedownload, maar staan er ook gegevens bij over de laatste 5 / 10 jaar. Hoe ziet t plaatje er dan uit? En hoeveel nieuwe verkopen per persoon is dit (en haal je jeugd eruit)?
En mensen die blut waren in de knoflook landen, die zijn nog steeds blut. Die kochten eerst geen auto en nu niet. Er zijn ook nog altijd een hoop mensen die het gewoon erg goed hebben in die landen; zou zo maar kunnen dat die, nu we allemaal zeggen dat de crisis over is, het aandurven om nu die auto te kopen!?
tinustussengas237 zegt
Ik begrijp er niets van… Vrijwel ieder volwassen persoon heeft tegenwoordig een auto. Vaak pure noodzaak, alternatieven bestaan niet in Nederland… Een smerige, peperdure, overvolle maar vooral; onbetrouwbare trein met een zeer beperkt bereik en armoedige aansluitingen op bussen en dergelijke, is geen alternatief te noemen! Kijk eens hoe ze het in Zwitserland regelen! Dat is een alternatief bieden… Vooral niet in de provinciën, daar ben je hopeloos verloren zonder auto. Toch slikken we het allemaal, laten we ons gewoon volledig leegroven als het op mobiliteit aankomt… Waanzin! Wat is het doel?? Allemaal weer met een duwkar op pad? Thuis blijven, kippen en een moestuin nemen en ruilhandel drijven?? Den Haag zit vol idioten…
gregorius zegt
@tinustussengas237: Nu moeten we niet gaan overdrijven. Ook in Zwitserland is het niet ideaal en is het OV niet altijd een goed alternatief.
Rond om de (relatief) grote steden is er een hoop openbaar vervoer, maar omdat het een relatief klein land is, is dagelijks reizen met het OV ook in Zwitersland een stuk langzamer (zolang je een file-vrije auto route hebt). Woonde eerst 50km van mijn werk af, had me 1 uur 20 met het OV gekost, koste me 35 minuten met de auto. Ben in Dec verhuisd, ben nu op mn werk in 20-25 minuten, kost me met de trein nog steeds een uur. Voornamelijk de stoptreinen en aansluitingen richting waar mensen ook echt wonen, ’t kost een hoop tijd. En tijdens de spits kan je, ook in Zwitserland, niet zitten in de trein. Abotje kost je 3500 eur per jaar voor de 2e klasse. Wel zijn de treinen schoon.
En op tijd rijden is ook maar relatief: op sommige stations kom je wel eens 3 – 5 minuten te vroeg aan; sta je daar dus te wachten; ja zo kan ik die trein ook altijd op tijd laten rijden.
Overigens ben ik t met je eens dat er een hoop idioten in DH zitten; maar vergeet niet dat je NL vaak wel (deels) vergoed wordt voor woon-werk verkeer.
kliko zegt
Crisis in zuid-europa is over? Alle landen die (bijna) failliet waren/zijn staan in de top 10!
e1000bmw zegt
In Nederland worden geen auto’s meer verkocht. Zelfs geen tweedehandsje. In Nederland worden ze verhuurd…