De verkopen van elektrische auto’s zitten toch weer in de plus in de Europa.
De Nederlandse verkoopcijfers van september hebben we al lang behandeld. EV’s verkopen hier nog gewoon als warme broodjes, met een stijging van 20,6%. Maar hoe staan de zaken ervoor als we naar heel Europa kijken? Dat kunnen we jullie nu ook vertellen.
Om maar met de deur in huis te vallen: over de hele linie gaat het vrij slecht. Er zijn wederom minder auto’s verkocht dan vorig jaar, om precies te zijn 6,1% minder. Dat is wel weer iets beter dan in augustus, want toen zaten de verkopen met 18,3% in de min.
De daling van de verkopen zat ‘m vooral in de gewone benzine- en dieselauto’s. Die daalde met respectievelijk 17,9% en 23,5%. Ook plug-in hybrides waren minder in trek dan vorig jaar, met een daling van 22,3%.
Er werden dus gewoon in het algemeen minder auto’s verkocht, maar de verkoop van EV’s nam wél toe. Die zat toch weer 9,8% in de plus. Zo dramatisch gaat het dus ook weer niet met de verkoop van EV’s. Wel zijn er over het hele jaar tot dusver 5,8% minder elektrische auto’s verkocht in Europa.
Als je precies wil weten hoe de zaken ervoor staan bij ons, lees dan nog even ons artikel terug over de verkopen in Nederland in september.
Bron: ACEA
kniesoor zegt
Zonder de absolute getallen per categorie erbij te hebben zeggen die percentages niet zoveel. Een plus van 9,8% op een relatief klein aantal EV’s helpt de industrie weliswaar iéts, maar ook weer niet echt veel als er flink gemind wordt qua benzine-, dieseloto’s, waarvan de absolute aantallen veel groter zijn.
Robert zegt
Ik heb ook het vermoeden dat veel EV’s onder kostprijs worden verkocht, of in ieder geval met de wetenschap dat de ontwikkelingskosten over een heel lange periode dienen te worden uitgesmeerd.
JelmerS zegt
20% korting op de mini cooper en Countryman, dat is wel veel korting
maotje zegt
Met absolute getallen erbij zijn de percentages nog steeds hetzelfde. Dus die hebben dan toch geen toegevoegde waarde.
Wat vind je relatief klein? Vorig jaar zijn er in de Eu 1,5 milj evs verkocht. Dus dat is dit jaar een stijging van ca. 150.000 st. terwijl de ev verkopen eerste en tweede kwartaal 2024 waren ingestort 🤔
THSD zegt
@maotje
Jazeker hebben die wel een toegevoegde waarde.
Nu lijkt dat percentage veel maar in getallen kan dat weer best weinig zijn.
Om maar even een voorbeeld te noemen:
10% van 1000 of 2% van 1000000 😉
maotje zegt
@thsd. Nee want t percentage blijft gelijk.
Of ik nu 10% neem van 100
Of 10% van 1000 de stijging van 10% blijft.
THSD zegt
@maotje
Juist nu bevestig je dus zelf waarom de absolute aantallen wel een toegevoegde waarde hebben.
DeWitteCondor zegt
Ze bekijken dit op maandbasis. Dus vergelijken met Q1 en Q2 raakt kant noch wal.
Dat geldt overigens ook voor het vergelijk met andere maanden. Die -18,3% was namelijk voor augustus 24 vgl augustus 23. Nu staan we op -6,1% voor september vgl met september 23. Er is dus helemaal geen herstel en absolute getallen maken dus juist wel uit. EVs zijn in september 24 met 9,8% gestegen (let wel, ten opzichte van september 23) naar 139702 stuks. Dat is dus allemaal wel erg verwaarloosbaar op het totaal, helemaal meewegende dat het totale aandeel EV gewoon is gedaald van 14 naar 13.1%, ondanks een in zijn totaliteit teruglopende markt.
Je optimisme is dus eigenlijk niet ergens op gebaseerd behalve een nietszeggend percentage.
Jantje_555 zegt
In Belgie en Nederland stijgt het nog enorm met de EV vanwege de bijna verplichting door de overheid voor bedrijven (omdat EV het gunstigste is voor een bedrijf)
Daarom is het inderdaad beter om te werken met getallen en bv ook een verschil te maken tussen effectief verkocht. of dealers die deze inschrijven maar nog moeten verkopen.
outlook zegt
Is er ook nog BMW nieuws vandaag?
Johanneke zegt
Vraag mij af of het ooit nog beter gaat worden qua autoverkoop. Auto’s worden duurder en duurder door toenemende complexiteit en veiligheidsregels, heb het idee dat mensen langer met hun auto doen, want ja een nieuwe is zo duur. Misschien hebben we piek autoverkoop al gehad, net zoals dat piek oliewinning 1 van deze jaren zal zijn.
maotje zegt
Uiteindelijk hebben de auto’s ook niet het eeuwige leven. Na < 20 jr gaat corrosie toch wel een rol spelen. Kwaliteit is de laatste jaren bij brandstofmotoren ook niet meer van wat t in de jaren 90 00 was aangezien alles gericht is op emisie en alle aanbouwdelen aan de motor tegenwoordig van kunststof zijn.
Dus uiteindelijk komt men een keer voor hoge kosten te staan bij langer doorrijddn. Waarna het eigenlijk niet meer rendabel is gezien de dagwaarde om te repareren. Dan zal dr toch een andere auto moeten komen.
mashell zegt
Worden auto’s relatief gezien ten opzichtige van inkomensstijgingen ook echt duurder? Je krijgt immers ook steeds meer auto voor je geld (radio, navigatie, airco, airbags, getint glas, LED lampen zulke dingen zijn nergens nog een optie). Ik heb ook het idee dat het aantal auto’s in Nederland wel zo’n beetje met maximum bereikt heeft en auto’s steeds langer mee gaan, weg roesten is gewoon niet meer aan de orde. Dus daarmee zou piek autoverkoop al achter ons kunnen liggen.
audirs3 zegt
De daling in EV verkopen over het gehele jaar zijn voornamelijk toe te schrijven aan de correctie van de EV verkopen in Duitsland, waar plots de forse subsidies werden stopgezet.
Voor 2025 zal de stijging in EV verkopen weer toe gaan nemen, het aanbod wordt ook beter, breder en accu’s worden goedkoper. En de laadinfrastruur verbeterd ook aanzienlijk, zeker in een land als Frankrijk, waar stroom ook spotgoedkoop is.
Langer blijven inzetten op de ICE, diesel en PHEV (zoals bijvoorbeeld Italië wil) zal niet enorm zoden aan de dijk zetten voor de autofabrikanten, het is een stagnerende markt.
THSD zegt
Ik wacht wel tot de solid state productierijp is en daadwerkelijk door meerdere autofabrikanten aangeboden wordt.
Zit je straks mooi opgescheept met brandgevaarlijke en achterhaalde accu’s omdat niemand ze meer wilt hebben.Het is niet zomaar dat de restwaarde als een baksteen keldert en nieuw onder de kostprijs aangeboden wordt.
maotje zegt
@thsd En welke accu heb je in je smartfoon? Of is t daarbij niet belangrijk ?
DeWitteCondor zegt
Ok, een smartphone van 800 euro of een auto van 40k waar je x aantal jaar aan vastzit, even denken …. Oja: niet belangrijk inderdaad.
Je laat erg blijken dat je pro-EV bent maar houd het wel zinnig ajb.
mashell zegt
Als je het over brandgevaarlijke achterhaalde accu’s hebt en je steekt er daarvan wel eentje in je broekzak en legt die accu wel op het nachtkastje naast je bed dan ben je inderdaad best wel hypocriet als je daarvan in je auto, waar de batterij gekoeld en en bewaakt wordt, een probleem maakt.
DeWitteCondor zegt
Waar in mijn bericht heb ik het over brandgevaar? Ik reageer op de doorontwikkeling van accu’s en het feit dat Maotje een rare vergelijking met smartphones trekt.
En ik hoor overigens zelden iets over een telefoonaccu die spontaan in de fik vliegt, wel over EVs. Mogen daarbij ook wel meewegen dat er > 15 miljard mobiele apparaten in de wereld zijn.
mashell zegt
Ga even zitten, je wereld gaat op z’n kop. Ten eerste je hebt echt geen idee wat @Maottje en ik bedoelen. Die accu’s in EVs en smartphones zijn dezelfde! In EV’s worden ze geconditioneerd en bewaakt, veel meer dan in smartthones. Dus als je bang bent voor brandgevaar van EV accu’s dan moet je pas echt bang zijn voor dat mobieltje dat je op je lichaam draagt.
Je hoort zelden over telefoons die branden, er is een tijd geweest dat vliegen met Samsung Note’s verboden was. Maar eigenlijk komt het heel veel voor, het is een belangrijke oorzaak van huisbranden. En die halen gewoon niet het nieuws. En voordat je denkt, zulke zaken zullen toch wel in het nieuws komen? Nee, als er twee mensen in Noord Holland in zee verdrinken staat dat landelijk in de krant, als er twee mensen op dezelfde dag omkomen in het verkeer is het een klein stukje in de lokale krant. Terwijl het verlies voor de nabestaanden gelijk is, gewoon omdat verkeersongelukken vaak voorkomen en we dat risico willen verdrukken.
THSD zegt
En nu de hamvraag: wat is de reden dat een accu in een ev zo goed bewaakt en geconditioneerd moet worden?
THSD zegt
Fout!!!!
Dat betrof alleen de samsung note 7 en niet zoals jij het omschrijft als alle samsung notes.
De fout zat ook in de accu zelf en niet in het toestel…je weet wel…dezelfde accu die in grotere vorm ook in ev’s zit 😉
THSD zegt
@mashell
Het formaat en capaciteit zegt ook iets he.
Een trektouwtje in je jaszak bewaren of een cobra 6 om maar een voorbeeld te noemen.
Als het fout gaat dan gaat het ook goed fout.
mashell zegt
Er zit in ellende die het veroorzaakt tussen een brandende EV en een brandende auto met verbrandingsmotor niet veel verschil, er komt 6 tot 8 MW vrij, dat is gewoon niet leuk.
Eerlijk gezegd is het voor mijn kans op persoonlijk letsel beter als mijn EV in de parkeergarage afbrandt dan dat mijn mobieltje in de woonkamer of erger nog in mijn broekzak in de fik vliegt.
maotje zegt
Een smartfoon met een brandgevaarlijke accu in huis zou ik me toch meer zorgen om maken. Hoop voor je dat je t nooit mee mag maken dat je huis in de fik staat kerel. Dan brand ik toch echt liever mn auto af dan mn huis.
DeWitteCondor zegt
Net als voor Mashell geldt ook voor jou: goed lezen is een kunst.
Ik heb het helemaal niet over brandgevaar. Wat een onzinnig en gezocht argument. Er zijn meer dan 15 miljard smartdevices in de wereld. Hoe vaak horen we wel niet over afgefikte EVs? En daar zijn er beslist geen 15 miljard van.
THSD zegt
Liever je auto afbranden terwijl ie aan je eigen laadpaal aan huis staat…is maar net waar je je voorkeur aan geeft.
THSD zegt
@maotje
Die energie is totaal niet vergelijkbaar met elkaar als het fout gaat.