De verkopen van elektrische auto’s zitten toch weer in de plus in de Europa.
De Nederlandse verkoopcijfers van september hebben we al lang behandeld. EV’s verkopen hier nog gewoon als warme broodjes, met een stijging van 20,6%. Maar hoe staan de zaken ervoor als we naar heel Europa kijken? Dat kunnen we jullie nu ook vertellen.
Om maar met de deur in huis te vallen: over de hele linie gaat het vrij slecht. Er zijn wederom minder auto’s verkocht dan vorig jaar, om precies te zijn 6,1% minder. Dat is wel weer iets beter dan in augustus, want toen zaten de verkopen met 18,3% in de min.
De daling van de verkopen zat ‘m vooral in de gewone benzine- en dieselauto’s. Die daalde met respectievelijk 17,9% en 23,5%. Ook plug-in hybrides waren minder in trek dan vorig jaar, met een daling van 22,3%.
Er werden dus gewoon in het algemeen minder auto’s verkocht, maar de verkoop van EV’s nam wél toe. Die zat toch weer 9,8% in de plus. Zo dramatisch gaat het dus ook weer niet met de verkoop van EV’s. Wel zijn er over het hele jaar tot dusver 5,8% minder elektrische auto’s verkocht in Europa.
Als je precies wil weten hoe de zaken ervoor staan bij ons, lees dan nog even ons artikel terug over de verkopen in Nederland in september.
Bron: ACEA
kniesoor zegt
Zonder de absolute getallen per categorie erbij te hebben zeggen die percentages niet zoveel. Een plus van 9,8% op een relatief klein aantal EV’s helpt de industrie weliswaar iéts, maar ook weer niet echt veel als er flink gemind wordt qua benzine-, dieseloto’s, waarvan de absolute aantallen veel groter zijn.
Robert zegt
Ik heb ook het vermoeden dat veel EV’s onder kostprijs worden verkocht, of in ieder geval met de wetenschap dat de ontwikkelingskosten over een heel lange periode dienen te worden uitgesmeerd.
JelmerS zegt
20% korting op de mini cooper en Countryman, dat is wel veel korting
maotje zegt
Met absolute getallen erbij zijn de percentages nog steeds hetzelfde. Dus die hebben dan toch geen toegevoegde waarde.
Wat vind je relatief klein? Vorig jaar zijn er in de Eu 1,5 milj evs verkocht. Dus dat is dit jaar een stijging van ca. 150.000 st. terwijl de ev verkopen eerste en tweede kwartaal 2024 waren ingestort 🤔
Jantje_555 zegt
In Belgie en Nederland stijgt het nog enorm met de EV vanwege de bijna verplichting door de overheid voor bedrijven (omdat EV het gunstigste is voor een bedrijf)
Daarom is het inderdaad beter om te werken met getallen en bv ook een verschil te maken tussen effectief verkocht. of dealers die deze inschrijven maar nog moeten verkopen.
outlook zegt
Is er ook nog BMW nieuws vandaag?
Johanneke zegt
Vraag mij af of het ooit nog beter gaat worden qua autoverkoop. Auto’s worden duurder en duurder door toenemende complexiteit en veiligheidsregels, heb het idee dat mensen langer met hun auto doen, want ja een nieuwe is zo duur. Misschien hebben we piek autoverkoop al gehad, net zoals dat piek oliewinning 1 van deze jaren zal zijn.
maotje zegt
Uiteindelijk hebben de auto’s ook niet het eeuwige leven. Na < 20 jr gaat corrosie toch wel een rol spelen. Kwaliteit is de laatste jaren bij brandstofmotoren ook niet meer van wat t in de jaren 90 00 was aangezien alles gericht is op emisie en alle aanbouwdelen aan de motor tegenwoordig van kunststof zijn.
Dus uiteindelijk komt men een keer voor hoge kosten te staan bij langer doorrijddn. Waarna het eigenlijk niet meer rendabel is gezien de dagwaarde om te repareren. Dan zal dr toch een andere auto moeten komen.
audirs3 zegt
De daling in EV verkopen over het gehele jaar zijn voornamelijk toe te schrijven aan de correctie van de EV verkopen in Duitsland, waar plots de forse subsidies werden stopgezet.
Voor 2025 zal de stijging in EV verkopen weer toe gaan nemen, het aanbod wordt ook beter, breder en accu’s worden goedkoper. En de laadinfrastruur verbeterd ook aanzienlijk, zeker in een land als Frankrijk, waar stroom ook spotgoedkoop is.
Langer blijven inzetten op de ICE, diesel en PHEV (zoals bijvoorbeeld Italië wil) zal niet enorm zoden aan de dijk zetten voor de autofabrikanten, het is een stagnerende markt.