De Nederlandse autoverkopen over september toonden een stabilisatie, en ook de rest van Europa lijkt met een stijging van 5,4% wat uit het verkoopdal te klimmen. Mogen de autofabrikanten weer zachtjes gaan juichen?
Mwah, juichen zou een overreactie zijn, maar zo slecht als de maand(en) ervoor was het in september niet. Hierbij moet gezegd worden dat de verkopen in Spanje, qua formaat de vijfde automarkt van de EU-27, een handje werden geholpen door een stimuleringsplan van de overheid. De dikke vette plus van 28,5% is dus ietwat geflatteerd.
Verder blijft het Verenigd Koninkrijk (na Duitsland de grootste afzetmarkt voor nieuwe auto’s) keihard tegen de trend in bewegen. Ook in september noteerde het VK een groei van dubbele cijfers: +12,1%.
Tegenvallende landen? Oostenrijk, Italië en Nederland. Van de landen die er qua aantallen enigszins toe doen noteerden zij als enige een negatief resultaat, respectievelijk -6,6% ; -2,2% en -1,2%.
Volledige duiding bij de vrienden van de ACEA, die de septembercijfers van eerdergenoemd VK enigzins opgepompt lijken te hebben. Een foutje is snel gemaakt natuurlijk.
Foto: autojunk.nl
ardonjr zegt
Ben wel benieuwd wat de nieuwe bepalingen van de overheid o.a. BPM verhoging gaan doen met de autoverkopen in de komende perioden. Volgens mij gaan we zodirect weer een enorme stijging krijgen en daarna (zodra de regeling ingaat) stort alles weer in.
lambo4all zegt
@ardonjr: en het jaar erna maar zeuren dat de inkomsten zo zijn tegen gevallen…
ardonjr zegt
@lambo4all: Ja precies.. Mooi dat je volgend jaar een paar miljoen extra binnen denkt te halen met het verhogen van de BPM. Maar vergeet niet dat als de consument niets koop (omdat het simpelweg te duur is..) je helemaal NIETS binnen krijgt
mout zegt
Ik hoop dat het op tijd komt om de Zuid-Europese merken te redden.
Carreza zegt
@mout: de Zuid-Europese merken?
Dan kom ik bij Fiat en Alfa Romeo uit… en die zijn automatisch gered omdat moedertje Fiat Chrysler gekocht heeft. Winst USA > verlies EU dus er dient niets gered te worden.
mout zegt
@Carreza: Nou, allereerst PSA. Maar voor Renault begint het ook af en toe lekker te knellen. Seat is al meer dan eens bijna opgedoekt, ondanks de dikke paraplu van VAG. En wat de Fiat-groep betreft: Die maken al zo lang grote verliezen, dat er geen nieuwe modellen meer verschijnen, of soms wel 5 jaar worden uitgesteld. Je kan fijn verbonden zijn met Chrysler, maar aandeelhouders blijven heus niet staan toekijken bij doorlopende verliezen. AR is al een paar keer nét niet opgeheven. Lancia heeft sinds 2008 geen nieuw model meer gemaakt. Fiat ontwerpt ze nog wel, maar verkoopt ze bijna niet meer…
robbertz zegt
Bij het zien van deze afbeelding ging er direct een belletje naar de dealer waarom mijn plug-in pas half november komt.