Ondanks de positieve berichten van veel automerken de afgelopen dagen is de algehele Europese autoverkoop in mineur.
Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce, Porsche. Zomaar een aantal merken die dit jaar verkooprecords wisten te behalen. Maar dat is met name te danken aan markten buiten Europa. Want in ons continent zijn de autoverkopen nog zeker niet herstelt naar de periode voor de crisis, in 2019. Dat heeft voornamelijk te maken met chiptekorten. Autofabrikanten willen wel op volle kracht draaien, maar kunnen dit niet doen door een tekort aan materialen.
En daardoor bleef de Europese autoverkoop in 2021 steken op 9,7 miljoen verkopen, blijkt uit cijfers van de ACEA. Een daling van 200.000 verkopen in vergelijking met 2020. Vergelijk je de cijfers met 2019 is het verschil nog een stuk groter. Namelijk 3 miljoen (!) minder verkopen. In december 2021 werden 795.295 auto’s in Europa verkocht. Een daling van 22,8 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Het is het zesde maand op rij dat er minder auto’s worden verkocht in Europa.
Italië, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Allemaal landen waar fors minder auto’s werden verkocht. In Italië zelfs 27,5 procent minder en in Duitsland 26,9 procent. Alleen Bulgarije, Kroatië, Letland en Slovenië toonden groei in 2021.
berlinetta zegt
De autobranche moet toch deprimerend zijn om in te werken. Ik zit volgens mij al sinds 2009 op Autoblog en ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gelezen dat het goed ging met de autobranche. De negatieve berichten kun je ondertussen niet meer op 100 handen tellen.
gregorius zegt
KIlagen komt online.
Winst niet.
Als je in 2009 aandelen van de automerken had gekocht, had je nu 300-400% winst. (Tenzij je alles in Volkswagen tijdens the short-squeeze had gekocht, (was leuk toen)).
Dus gaat gewoon prima met die bedrijven.
kevindb zegt
Deprimerend of uitdagend? Ik werk als occasion verkoper/inkoper en ik heb de laatste 2 jaar de drukste jaren gehad sinds ik begonnen ben in de branche. De uitdaging ligt tegenwoordig niet bij het verkopen maar bij het inkopen. Gebruikte auto’s worden duurder. Zowel in aankoop als verkoop. Het spanningsveld daarin maakt het juist leuk.
harrie zegt
Dat trickle down economics theorietje lijkt nog niet helemaal te werken.
Jantje_555 zegt
auto’s worden natuurlijk ook alsmaar duurder en de brandstof, verzekeringen en energie ook. Dus mensen rijden maar een jaartje langer door met hun auto denk ik eerder.
willemveenstra zegt
Zolang de BPM zo hoog is op nieuwe auto’s moet je wel knettergek zijn om überhaupt nog nieuw te kopen.
banderas zegt
Het is vooral vervelend als je een auto moet taxeren ter inruil en dat je doordat het 3 of 6 maanden kan duren je natuurlijk lagere inruilprijzen krijgt. En de klant ziet alleen wat nu te koop staat. Plus in die periode kan de inruilauto nog lekker veel krasjes krijgen.