De verkoopcijfers in autoland over de maand februari zijn, net als in januari, dramatisch. Met een totaal van 968.159 verkochte units zijn er, in vergelijking met de maand februari van vorig jaar, 18,3 procent minder auto’s verkocht. Dit geldt overigens niet voor Duitsland, daar steeg de verkoop met een stunning 21,5 procent. Oftewel: de sloopregeling in Duitsland is een groot succes.
Naast Duitsland verkocht ook Luxemburg meer auto’s in februari met een stijging van maar liefst 0,3 procent. En dan nu de losers: Ijsland kan naast banken ook al geen verkoopcijfers overeind houden met een daling van 83,6% als gevolg. Andere dalers zij onder anderen Spanje (-48,8%), Italië (-24,4%) Groot Brittannië (-21,9%) en Frankrijk (-13,2%). Ook Nederland doet mee aan de trend en verkocht in februari 31,4% minder. In totaal is de verkoop van nieuwe auto’s in Europa de eerste 2 maanden van dit jaar gedaald met 22 procent.
De Nederlandse regering heeft nog geen concrete plannen om dit probleem aan te pakken. Ex-minister Herman Heinsbroek heeft daarentegen wel een puik plan: schop de BTW omlaag! (bron: autokompas.nl)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk, Nederland doet nu eindelijk mee met de grote jongens!
:D
BOL zegt
Stelletje domme lutsers die ons land besturen.. Vooral niets stimuleren maar wel bezuinigen :?
Robert zegt
Niet zijken in de autobrache. Van uitstel komt géén afstel.
Over twee jaar als alles overgewaaid is gaan mensen alsnog tot aanschaf over en gaan de verkopen sky-high.
De onrendabele bedrijven vallen om en de gezonde blijven over. Dat zijn de simpele wetten van de economie.
Snuf zegt
Van mijn belastinggeld liever geen steun aan auto dealers (autofabrikanten telt NL immers niet, afgezien van enkele toeleveringsbedrijven); en waarom zou ook specifiek de autoindustrie gestimuleerd moeten worden? Daarnaast is het een heel tijdelijke inpuls die het eigenlijke probleem niet oplost. (Verkapte) staatssteun is nutteloos en daarmee belastinggeld verspilling. Investeer liever in de toekomst: stimuleer nuttig onderzoek aan universiteiten en andere instellingen. In stand houden van ‘oude’ bedrijven is uitstel van executie.
Laurens zegt
Ik weet niet of februari vorig jaar een goede of slechte maand was, maar dit valt me mee.
De auto industrie kampt al jaren met chronische overcapaciteit. Als de overcapaciteit in deze crisis afgebouwd wordt, komen we er sterker uit. Wel blijft het lastig dat de fabrieken van de diverse producenten zo’n variërende bezettingsgraad hebben. De merken doen daar veel aan via het uitbrengen van nieuwe modellen op bestaande platforms (VAG misschien wel het beste voorbeeld), welke dan weer op dezelfde locatie gemaakt kunnen worden.
Maar misschien is het beter dat merken auto’s in gaan kopen bij onafhankelijke producenten. Die producenten kunnen dan afhankelijk van hoe het gaat met een bepaald merk, switchen naar een ander merk. Beetje het Nedcar idee, alhoewel het daar nog niet zo lijkt te werken.
Risico is wel dat de merkonafhankelijke producenten dan allemaal verhuizen naar lage lonen landen, omdat de klant het niet meer interesseert waar een auto gemaakt wordt (standort Deutschland enzo), waardoor we hier helemaal geen producenten overhouden. Design en ontwerp is hoogwaardige arbeid, dat zal voorlopig nog wel hier blijven.
Maar als vorm van ontwikkelingshulp lijkt de strategie me wel effectiever dan 0.7% BNP besteden aan derde wereld corruptie :-)
Rik3 zegt
@Robert: zijken? :p
BTW naar 6% is wel een erg grote verandering, maar hij kan wel tijdelijk wat omlaag natuurlijk.
ZOEF zegt
Sloopregeling = subsidie oldtimerprijzen.
C6.R zegt
Oftewel: de sloopregeling in Duitsland is een groot succes.
Uitstel van executie, op een gegeven moment hebben de meeste mensen toch wel van deze regeling gebruik gemaakt en dan? Volgens mij krijgt ook Duitsland dan alsnog een harde klap!
bmw zegt
Niet zeuren over Ijsland: bekijk de inflatie ginds, de toename van de werkloosheid en de gevolgen van de bankcrisis en je begrijpt dat dit geen kwestie van “rechthouden” is, maar wel van prioriteiten aan de kant van de consument. Zelfs als geen enkele Ijslander de komende vijf jaar een auto koopt, dan nog zal iedereen ginder vrolijk kunnen rondrijden. Een auto is niet na vier jaar versleten, beste mensen. Dus het tempo waaraan in de voorbije jaren werd verkocht, is gewoonweg niet realistisch. Ook al zal het pijn doen bij de werknemers: de capaciteit moet afgebouwd worden. En we moeten niet focussen op de cijfers van 2008.
VivelaFRANCE zegt
Waarom kopen mensen geen auto’s? Ik bedoel maar, je geld is de op bank niet meer veilig, dan kan je het nu toch beter besteden aan de mooie deals van autodealers?
arokh zegt
de klap gaat in Duitsland alleen maar harder aankomen straks. Je zult het zien, in augustus heeft Nederland nog altijd een verkoopachterstand van 30% tov vorig jaar, maar dan is Duitsland opeens aan een terugslag van 60% bezig… Ik zie geen enkel heil in het van de weg halen van 9 jaar oude auto’s in ruil voor veelal zwaardere nieuwe auto’s, waardoor het milieu er ook nog eens niet echt mee opschiet…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Vive le France!
Goeie!
:D
Geld moet rollen, het liefst op 4 wielen!
bradley zegt
hetgeen ik wel hoor bij dealers van de betere duitse merken, lees bmw mercedes, dat er minder wordt verkocht, maar wel meer duurdere wagens worden verkocht.
robbie zegt
De verkopen per merk:
http://www.acea.be/images/uploads/files/20090313_PRPC-FINAL-0902.pdf
Over heel 2009 zijn er maar 3 merken die een plus(je) laten zien:
Alfa Romeo (+9,1%), Jaguar (+18,1%) & Hyundai (+2,9%).
Harde dalers (30% of meer)?
Luxe merken VAG -52,6% (Bentley, Lamborghini, Bugatti)
Volvo -31,9%
Saab -55,2%
GM US (Cadillac, Corvette, Hummer) -73,1%
Lexus -44,9%
Mercedes -32,9%
MINI -40,2%
Mitsubishi -36,4%
Land Rover -56,7%
Rob USA zegt
Ik ben voor het plan van Heinsbroek: van 19% > 6% is snelste manier om de economie weer een boost te geven.
BananaFlip zegt
Hup Herman! Hup Herman!
Eindelijk een slimme jongen!
Wel lullig dat ie met dat puike plan komt als ie al lang niet meer meedoet met de ‘grote’ jongens in Den Haag.