Opel sluit een fabriek, de Europese verkopen zakken verder in: hoog tijd om onze tag ‘Carmageddon’ weer eens van stal te halen!
Zojuist presenteerde de ACEA, bij monde van voorzitter Sergio Marchionne, de Europese autoverkoopcijfers van mei, en die zien er nog steeds niet goed uit. Na -7,7% in april, noteert mei -8,7%.
Marchionne, in de eerste plaats CEO van de Fiat Group, kondigde gisteravond tevens aan wegens de slechte marktomstandigheden voor 500 miljoen euro aan investeringen te schrappen in Europa. Niet verwonderlijk. Wat voor gevolgen dit heeft voor de introductie van nieuwe modellen is nog niet helemaal duidelijk, maar volgens Marchionne wordt de introductie van de nieuwe Grande Punto in 2013 ‘heroverwogen‘. Moeten we ook vrezen voor de mooie Maserati-plannen? Of die Alfa 4C, die medio 2013 zou komen?
Gisteren meldden we dat de Opel-fabriek in Bochum per 2017 sluit, maar analisten verwachten dat er de komende tijd nog 3 (waarschijnlijk) tot 5 (ergste geval) andere West-Europese fabrieken op het continent (want die in Midden- en Oost-Europa draaien prima, en zijn lekker goedkoop.) hun deuren moeten sluiten. Onder de geplaagde fabrikanten (in Europa!) bevinden zich Ford, PSA, en Fiat.
Ondertussen lachen de Duitsers zich de ballen uit de broek. Zowel Audi, BMW, Mercedes, als VW liggen (wereldwijd) nog onverminderd op recordkoers. Dit is dan ook de reden waarom zij zich verzetten tegen een door andere fabrikanten zo verlangde EU-steun om het leed voor de automarkt te verzachten. Ik ben het hier wel mee eens: in een vrije markt pluk je soms de vruchten, maar moet je niet naar een overheid gaan kijken als het even slecht gaat. Het bedrijfsleven dient zijn eigen boontjes te doppen.
De komende jaren zal de klad er in Europa wel in blijven zitten. Hier zijn de CEO’s en aandeelhouders zich terdege van bewust. Carlos Ghosn (Nissan-Renault) gaf in een interview al aan een vrij sombere korte-termijnverwachting te hebben, en het aandeel PSA is dusdanig gedaald dat de marktwaarde van het bedrijf momenteel nog zo’n 2,8 miljard euro bedraagt (een aandeel doet nu 7,40 euro, een jaar geleden nog 25+ euro).
Op zich hebben de meeste fabrikanten nog wel wat vet op de botten, maar de werknemers zullen de komende tijd waarschijnlijk wel met bezuinigingsrondes te maken krijgen, maar wanneer de bezem er in Europa grootschalig doorheen gaat laat zich nog raden.
Carreza zegt
Graag verwijs ik naar mijn reactie van gisteren… (iets van ontwikkelen en niet verkopen en zo)
http://www.autoblog.nl/nieuwe-maserati-gransport-krijgt-een-4-7-liter-v8
KEV9 zegt
PSA 2.8 miljard. je zal het op je bankrekening staan hebben en kunnen missen :) Kom laat ik eens PSA kopen. vandaag toch niets te doen
Megakix zegt
@Soulmaster: /zucht…die personen zijn er inderdaad…
lincoln zegt
hoeveel zou de Fiat group nu precies in zijn zak kunnen duwen op de verkoop van 1 verkochte unit ..
300 .. 400 euro ??
als de energie of rubber prijzen een beetje stijgen hebben ze er al serieus last van ..
als je het 10-voudige in je zak kan proppen liggen die verhoudingen net effe anders ..
hard werken Machionne dus ..
Megakix zegt
@lincoln: van BMW weet ik, dat de gemiddelde winst per personenauto € 14.000,- (excl.) bedraagt (ofwel, brutowinst / aantal). Bij Fiat zit het inderdaad rond het door jouw genoemde getal (gemiddeld dan). Toen ik een Abarth kocht voor mijn vrouwtje kreeg ik ‘familiekorting’ via een bevriende werknemer daar; scheelde me toen zo’n 8% op de aanschafprijs.
kaasboerin zegt
@Megakix: 14.000???????
lincoln zegt
@kaasboerin:
als je opslag en overcapaciteit kan vermijden ..
en een loepzuivere productie methode kan handhaven ..
als je heel veel door robots en andere niet stakende werknemers die nooit ziek zijn kan laten verrichten ..
kortom .. als je een goede flow hebt kan het snel gaan ..
raphael zegt
@Megakix: Heb je een bron voor die 14k?
Megakix zegt
@raphael: ik geef je een ruwe formule…en je doet er niks mee ? Kerel, geboren ambtenaar zeker ? ;-)
raphael zegt
@Megakix: Nee nee, deze jongen heeft zelf snel een paar rekensommen gemaakt en is tot de conclusie gekomen dat 14k volledig onrealistisch is en waarschijnlijk een factor 3 of 4 te groot is. Ik gaf je alleen de kans met bronnen te komen voordat ik ging roepen dat je uit je nek staat te lullen..
Megakix zegt
@raphael: ..hmm…en heb je je getalletjes al toegerekend naar Nederland ?
walter zegt
@Megakix: 1.400€ bedoel je zeker. Bij 1,5miljoen auto’s per jaar zou men anders 21miljard winst maken, dat stond het aandeel nu 1000% hoger.
Megakix zegt
@walter: oh god…nog zo’n wiskundige nul…
jordy14 zegt
Hopen dat die maserati en alfa toch nog wel komen.
bempi zegt
ff Schumacher weer optrommelen en een paar reclame blokken inkopen en Fiat is weer een rijzende ster of klink ik nu te chinees en moeten we bang zijn dat die dim sum loempia’s straks fiat opkopen net als saabje. :)
Hubert zegt
Laat AUB die 4C snel opzouten.
Mooie auto, maar die gaat Alfa niet redden.
Ze kunnen beter al hun energie op een mooie middeklasse en grote sedan richten.
raphael zegt
Precies wat ik schreef 4 maanden geleden:
raphael [ reply ]
29-02-2012 om 12:38
@Simpson: Overigens is dit de trend in Europa. Bijna alle fabrieken hebben last van overcapaciteit. Waarschijnlijk zullen ze nooit meer terugkeren naar ‘oude’ hoeveelheden aangezien de Europese automarkt grotendeels verzadigd is. Het is nu juist een perfect moment om fabrieken te sluiten en de fabrieken efficienter te maken. Fiat probeert dat te doen door Alfa’s en Fiat’s voor de Amerikaanse markt in Italiaanse fabrieken te bouwen. Ze proberen dus de fabrieken draaiende te houden met vraag buiten Europa. PSA en Opel hebben die mogelijkheid niet (PSA wel enigszins in Brazilie) dus zoeken ze toenadering. Het is een consolidatieslag van de Europese markt, en dit is pas het begin.
Megakix zegt
@raphael: je hebt volkomen gelijk met je stukje…als toevoeging daarop merk ik op, dat Fiat destijds besloten heeft om de fabrieken in Italië te behouden (mede onder politieke druk), omdat er teveel burgers door getroffen zouden worden. Dat, terwijl men had vastgesteld dat voornamelijk zuid-italiaans Fiatwerknemers zéér slechts presteren.
raphael zegt
Oh en dat de Franse regering wil ingrijpen bij Renault kan prima, ze hebben immers een aandeel van 15%..
Donstil zegt
Er komt trouwens in deze zomer een opgepoetste remake van het orginele Carmageddon voor de iOS apparaten.
In 2013 komt er zelfs een heel nieuw spel welke via Kickstarter is gefinancierd.
luxaeterna zegt
Fiat zit al 5 jaar lang nieue modellen aan het uitstellen. Ik vraag me af of dat niet mede de oorzaak is van de problemen bij Fiat. Als men nu ook de nieuwe Punto uitstelt, heeft men een verouderd gamma. Nogal logisch dat de verkopen dan niet willen vlotten. Vreemde techniek van Fiat. Je geeft dan wel niet veel geld uit aan nieuwe modellen, maar je verkoop daalt ook verder wegens het gebrek aan nieuwe modellen.
PSA blijft het moeilijk hebben, Opel en Ford hebben geluk sterke moederbedrijven achter zich te hebben.
lincoln zegt
@luxaeterna:
tja .. het dagelijkse kip en ei verhaal ..
je kan als autofabrikant nooit op je lauweren rusten ..
de nieuwe Panda gaat gewoon een topper worden ..
net zoals de 500 L ..
Chrysler en Dodge doen het beter dan ooit ..
komt wel weer goed allemaal ..
raphael zegt
@lincoln: Vergeet Jeep en RAM niet, het is raar maar van de Chrysler groep is Chrysler momenteel het kleinste merk. In orde van grootte: Dodge, Jeep, RAM, Chrysler.
raphael zegt
@luxaeterna: 5 jaar is zwaar overdreven. De nieuwe Panda is net uit en in November wordt de 500L beschikbaar. Vorig jaar werd er nog de Journey-based Freemont gelanceerd. En de facelift van de Punto wordt nu ‘heroverwogen’.
Als je Alfa had gezegd dan had je helemaal gelijk.
Megakix zegt
@luxaeterna: langzaamaan sluipt bij mijn medebloggers het besef erin, dat die Marchionne meer een boekhouder dan een ‘salesman’ of ‘bestuurder met visie’ is. Wordt vervolgd dus.
lincoln zegt
@Megakix:
dan hebben ze het geluk dat het geen “auto-man met bezieling” is ..
want die redden het werkelijk nooit ..
Megakix zegt
@lincoln: er zijn wat merken groot geworden door de door jouw genoemde tiepjes. Anders gezegd, een man zónder autofiele bezieling is zeker geen aanwinst voor de autoindustrie. Wordt een beetje een Mark Rutte die lult als een paraplu en het voorkomen en charima heeft van een bushokje..met alle gevolgen vandien.
lincoln zegt
@Megakix:
Tucker .. DeLorean .. DeTomaso .. Bob Lutz .. waren echte bezielde autofielen ..
A.Citroen .. H.Ford .. S.Toyoda .. mulally .. waren visionairs ..
luxaeterna zegt
Marchionne pot enkel maar geld op door die nieuwe modellen in de hele Fiat group uit te stellen. Zou wel eens korte termijnvisie kunnen zijn (mijn spaarpotje nu vol houden). Als Peugeot nooit risico had genomen met de 205, zouden ze al veel eerder in de problemen zijn gekomen.
Op een gegeven moment moet je ook durven investeren. Nu is het merendeel van de Fiat group modellen verouderd, en raken ze in de vergeethoek bij de consument.
lincoln zegt
@luxaeterna:
de Fiat bedrijfswagens zijn beter dan ooit ..
de algehele Lancia line-up is rond-uit “nieuw” te noemen ..
Fiat raakt in Europa en Zuid-Amerika verlopig niet uit de gratie door de naam waar ze nog wel effe op kunnen teren ..
cosmo110s zegt
Is dit dan ook het einde van de Alfa Spider??
supertjeduc zegt
Ik denk dat ze best nog wat zullen verdienen op een 500
Als je kijkt dat een beetje redelijke al gauw 15 mile kost
En als je kijkt naar andere merken die leveren auto’s voor iets meer als de helft daarvan
Oke een 500 is wat meer auto als een 107 of C1 maar zullen de productie kosten 1000€ meer zijn , ik denk van niet
integralechubasco zegt
niet te vergeten dat in redelijk renderende markten fiat geld schraapt door samen te werken. Vergeet Suzuki niet, die op fiat motoren loopt… In een wereleconomie heb je alleen kansen als je op meerdere markten actief bent. Zo kun je klappen van een teruglopende markt opvangen met wel renderende markten. Dat hebben de duitsers al heel lang gezien door ruim op de amerikaanse markt te gaan zitten begin jaren ’90, later ook in
azie actief en de rest van de wereld. Fiat doet het het op het laatste moment ook door met Chrysler aan de slag te gaan. Azie en Zuid-Amerika zijn de plekken waar op dit moment nog verdiend wordt. Op het moment dat markt in europa verschoont is (en recessie is achter ons) zal het hier ook weer aantrekken. Zal nog wel een paar keer met vallen en opstaan gaan duren..
heidekonijn zegt
Dus.. merken die constant investeren in nieuwe modellen, een breed pallet, autosport en -vooral italiaanse- prestigeprojecten als mille miglia en villa d’este, maar ook andere liefhebberzaken als le mans en de ring, verkopen en maken massief winst. Merken die niet meer investeren falen. Reactie van de oppermongool : nog eens snijden in de investeringen :-) Sterk bezig.
mellie zegt
tja het is niet gek dat die auto markt op zen gaat ligt. due autos zijn veel ste duur kijk maar naar een simpele polo, mazda 3,seat ibiza of een audi A1. vervolgensd betaal je voor een 2e handse auto van 3 jaar en 60.00 KM nog steeds 3kwart van de prijs(tja kan je net zo goed een nieuw halen).