Al zal de Europese autoproductie eind april niet op topsnelheid gaan werken.
Het is een onderwerp waar we de afgelopen weken vaak over hebben geschreven: de Europese autoproductie die door de coronacrisis stilligt. Neem vorige week. Toen zei de directeur-generaal van de Europese autofabrikantenvereniging ACEA Eric-Mark Huitema nog dat ‘de hele automobielindustrie in Europa stilligt’. Het was toen nog de vraag wanneer die fabrieken weer met productie zouden gaan starten, maar daar is inmiddels meer duidelijkheid over. Ook deze keer dankzij de BNR Nationale Autoshow.
Tegen Meindert en Wouter zegt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van koepelorganisatie voor auto-toeleveranciers CLEPA, namelijk dat er nu wordt gekeken of dat de autoproductie ‘eind deze maand alweer wat opgestart kan worden’. Details over welke autoproducenten dit zijn, gaf De Vries niet. Wel zei ze dat toeleveranciers dan minimaal een week daarvoor al moeten opstarten, om de voorraden op te kunnen vullen. Met andere woorden, dan zouden toeleveranciers al over een kleine twee weken op moeten starten.
Dat klinkt als vrij snel. De Vries vraagt zich daarom hardop af of wat wel gaat gebeuren. En in het geval dat het gebeurt, zal dat op een laag pitje zijn. ‘Het hele raderwerk van productie moet immers weer op tempo komen’, aldus De Vries. Dus ook na eind april zal de Europese autoproductie nog niet terug op het oude niveau zijn.
Financiële zorgen
Wel is het belangrijk dat die leveranciers weer snel aan de slag kunnen. Nu wordt er immers niets geproduceerd, waardoor er onder de bedrijven veel financiële bezorgdheid is. Volgens een CLEPA-vragenronde geeft 40% van de ondervraagden aan dat de impact ‘zeer ernstig’ is. De ‘grote meerderheid’ verwacht de komende 3 maanden 40% minder inkomsten en over het hele jaar 25% minder inkomsten. Een enorm effect dus, volgens De Vries. Op basis van voorlopige cijfers heeft CLEPA zelfs een inkomstenverlies van zestig miljard euro becijferd.
Er is wel een punt waarbij De Vries de mening van Huitema niet deelde. Vorige week zei Huitema immers nog dat toeleveranciers om zullen vallen door deze crisis, waardoor auto’s na de crisis anders zullen zijn dan auto’s voor de crisis. De Vries wil dat juist voorkomen. ‘Hele complexe systemen die zijn ontworpen en geproduceerd tegen scherpe normen en regels, daar kan je niet zomaar een alternatief voor vinden’. CLEPA zegt daarom dat toeleveranciers en autoproducenten samen moeten werken om dat te voorkomen.
BNR Nationale Autoshow
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Marissa van Laarhoven van Cito Motors vertelt over de Aston Martin V12 Speedster, die deze week daar in de showroom staat, en Wouter rijdt in de Audi RS Q8.
Foto: Treinlading vol Focussen van @saffie89, via Autojunk.nl.
ericd zegt
Alleen doen als mensen van tevoren getest kunnen worden. Om nou op 1 meter afstand van collega Rochelmans te moeten gaan werken, lijkt me geen feest.
towi1989 zegt
De maatregelen blijven gewoon van toepassing. Vertoon je symptomen, meld je dan ziek. Kom je toch op het werk, dan zul je snel naar huis gestuurd worden. Daarnaast worden productielijnen en processen aangepast om aan de minimale afstand te kunnen voldoen.