De afgelopen twee weken regende het verkoopcijfers. Toen de Nederlandse cijfers binnen waren, gingen we eens kijken wat de wereldmarkt deed, en daarnaast lichtten we nog wat cijfers van de afzonderlijke (premium) autofabrikanten toe. Wat resteert? De Europese cijfers (tenzij jullie ook nog een uiteenzetting over de verkopen in Botswana willen, maar dat betwijfel ik). En daar viel in 2010 (ondanks meer vertrouwen in de verkopers) weinig eer aan te behalen. In totaal zakte de markt met 5,5 procent in.
Volgens de Europese organisatie van autofabrikanten (ACEA) werden er in 2010 ongeveer 13.360.000 nieuwe wagens afgezet in de 27 lidstaten van de Europese Unie. In het totaalplaatje valt op dat er nogal wat verschillen van land tot land zijn. De negatieve uitschieters waren Griekenland (-35,8 %) en Duitsland (-23,4 %), waarbij het resultaat van laatstgenoemde (als grootste Europese automarkt) zwaar op het totaal drukt. De slechte Duitse cijfers worden grotendeels geweten aan het wegvallen van de sloopregeling. Uitblinkers waren onder andere Ierland (+54,7 %) en Portugal (+38,8 %).
Ook Nederland mocht zich het afgelopen jaar met een groei van 25% tot de beste jongetjes van de klas rekenen. Wij werden echter ook in 2010 overschaduwd door onze zuiderburen, die, ondanks een lager inwonertal, wel even mooi 547.347 auto’s (+15 %) wegzetten (tegenover 483.619 in Nederland). Amai.
Jipp zegt
Misschien ook leuk om even de contrasten te tekenen, welke merken wel een stijging van de verkopen hebben gehad in europa….. zoals audi die meer verkocht in duitsland, ondanks een daling van de totale aantallen…
christophe zegt
Ik denk dat de leasesletten hier in België er wel voor iets tussen zitten zeker?
phantom95 zegt
Ja ik zou graag een uiteenzetting over de verkopen in Botswana willen hoor! XD
OT: best wel vreemd dat juist de verkopen in het half Failliete Ierland het hardst stegen.Of wilde iedereen een nieuwe auto omdat daar straks door de enorme bezuinigngen de belastingen omhoog gaan.
Stopwearingpants zegt
@phantom95: zo failliet is Ierland niet hoor
Esprit_de_Flandre zegt
@phantom95: Vond ik ook vreemd. Je zou verwachten dat in een land op de afgrond het consumentenvertrouwen niet erg hoog is…
lambo4all zegt
@Esprit_de_Flandre: nou wat heb je liever, blut zijn met of zonder dikke Duitser voor de deur? ik zou het wel weten:)
Esprit_de_Flandre zegt
@lambo4all: Zonder, dan kunnen ze die niet afpakken…
As_long_as_it_is_fast zegt
België, carlovers e. Nederland, fietslovers. :D haha
En de Ieren hebben de koets ingeruild voor auto’s dit jaar! :D
Megakix zegt
Geinig plaatje overigens…doet me denken aan de aankoop van mijn eerste auto, een Citroën ZX Avantgarde 1.4…de verkoper zei: “deze auto doet het nog best”. Ik dus vol vertrouwen de auto gekocht…maar er zat niet eens een ‘kat in de zak’…het was eerder een ‘prairiewolf’ ;-).
OT: mijn advies, koop niet snel meer nieuw, maar kijk eens voor een erg leuke nette import in de omringende landen. Bespaart je een hoop geld…een hele hoop !
Esprit_de_Flandre zegt
Psst, autootje kopen in Botswana?
http://www.autoguide.co.bw/
boygeorge zegt
@Esprit_de_Flandre: Een mooie AMG voor 60.000 Euro.
Dat is een koopje, bedankt voor de tip.
Mooie site. Wat kost een Kalashnikov ?
Esprit_de_Flandre zegt
@boygeorge: AK47? Daarvoor moet je niet naar Botswana hoor. 100 Euro is een Brussels steegje…
Freewarefreak zegt
@Esprit_de_Flandre: Leuke site om eens te zien wat ze daar verkopen.. zelfs een BMW vrachtwagentje…
prisma zegt
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat zelfs de meeste van de verkochte wagens in Belgie, CO2 verlagende wagens zijn en dit mede doordat onze CO2 korting nogaltijd van kracht is terwijl andere landen dit al hebben afgevoerd.
boygeorge zegt
Aanvullend op bovenstaand advies van Megakix durf ik rustig te stellen: koop geen nieuwe auto.
Je geeft geld weg waar je hard voor werkt.
Bind je niet vast aan een merk of type en wees de brutale opportunist. Rij 1 dag in je nieuwe auto en wees niet verbaast dat je 10% hebt afgeschrven van dat “ding”.
De cijfers bewijzen het, Nederlanders zijn in staat om ver vooruit te kijken. De cijfers voor Duitsland verbazen mij geen moment. Griekenland is logisch, dat land is arm.
Ierland snap ik niet, dus ik trek een voorbarige conclusie: zwart geld en zwart geld. De cijfers zijn glashelder. Ik kan een voorspelling doen hoe het in 2012 er voor staat. Wedden om een tompoes dat 2011 een topjaar wordt voor Botswana ?
boygeorge zegt
Ik hoor/zie op belgie 1 tv dat 25% van de autoverkoop op de Autosalon Brussel gebeurt. Dat is ruw 130.000 auto`s. Weet iemand of dit klopt ? Heeft iemand cijfers over auto verkoop op de RAI ?