De Europese auto-industrie roept op tot actie na tegenvallen elektrische autoverkopen.
Het gaat alles behalve lekker met de autoverkopen van elektrische voertuigen in Europa. Dat heb je vanmorgen aan de hand van de cijfers kunnen lezen. Reden voor de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) om aan de bel te trekken namens de industrie. Ze roepen op tot actie vanuit de EU.
ACEA op de bres voor de auto-industrie
Wat de ACEA betreft moet Brussel in actie komen met noodmaatregelen voordat de strenge doelstellingen voor auto’s en bestelwagens in 2025 van kracht worden. De organisatie vraagt de EU om nog eens goed te kijken naar de geplande CO2-maatregelen en deze waar nodig aan te passen. Mocht alles blijven zoals het nu gaat kan dit stevige gevolgen hebben voor de auto-industrie. De EU kan wel willen dat alles naar 0 gram CO2 gaat, maar als niemand de duurzame auto’s afneemt draaien autofabrikanten geen omzet.
Europese autofabrikanten, verenigd in de ACEA, roepen de EU-instellingen op om met dringende noodmaatregelen te komen voordat de nieuwe CO2-doelstellingen voor auto’s en bestelwagens in 2025 van kracht worden.
De ACEA benadrukt dat ze het klimaatakkoord van Parijs ondersteunen en de plannen van de EU om de transportsector in 2050 stevig te verduurzamen. Toch zijn er aanvullende elementen nodig omdat de overgang naar vergroening niet zo vanzelfsprekend gaat als de theorie schetst.
Aan Brussel de complexe taak hier handen en voeten aan te geven. De situatie binnen de auto-industrie kan niet genegeerd worden. Een dip in verkopen hoeft niet het einde van de wereld te betekenen. Als dit zo doorgaat op de lange termijn heeft dat natuurlijk wel zware gevolgen. De vraag is of de europarlementariërs de kop in het zand steken als in “Dat loopt wel los”, of dat ze serieus in actie gaan komen. Wat dat betreft spannende tijden voor industrie. En niet op een goede manier.
Tim zegt
De ommezwaai van 100 jaar innoveren van verbrandingsmotoren naar volledig elektrische auto’s kost simpelweg geld en tijd. De consument kijkt uiteindelijk naar de prijs en als die niet flink overtuigend is, worden er gewoon benzine-auto’s besteld. Toyota lijkt het vooralsnog aan het rechte eind te hebben met enkel Hybride-techniek en mogelijk later waterstof
maotje zegt
Want waterstof doet t zo goed?
Toyota verkoopt al ruim 7 jr een model op waterstof met zwaar tegenvallende verkoopcijfers. Blijkbaar willen mensen dat niet. Waarom zou dat in de toekomst ineens beter worden?
gekketurbo zegt
Tja, fiscaal voordeel weg = vraag weg. Vooral in segmenten waar de grote volume wordt gedraaid zie je dit terug. Elektrisch is nog steeds te duur in de Golf en Polo klasse. Echter bij het hoger segment waar prijsverschil klein is, blijft de vraag wel overeind. Goed voorbeeld is de i5 vs 5 serie. Dezelfde auto met een verschillende aandrijflijn en verwaarloosbaar prijsverschil. Volgens de RDW zijn er dit jaar 982 ICE versies verkocht tegenover 930 BEV’s. Grofweg 50-50, op zich prima verhouding.
Dus of fabrikanten moeten met scherper aanbod komen of overheid moet kleiner/goedkoper segment stimuleren qua vraag…
Diesel Rocks zegt
De oplossing is vrij simpel. Verplicht de industrie om auto’s van 15000 tot 25000 te produceren die 600 km kunnen rijden en je in 3 minuten bij elk tankstation kunt bijvullen. O wacht, die bestaan al, maar dat zijn geen EV’s. Jammer dan.
Svda zegt
Probleem is zo opgelost… stop met die EV waanzin en ga terug naar hoe het was. Begin eerst dingen aan te pakken zoals cruiseschepen, fabrieken en vooral de landen buiten de EU zoals India.
ty5500 zegt
Transport is verantwoordelijk voor een kwart van de CO2 uitstoot. Als je een dergelijk groot segment links laat liggen zeg je eigenlijk gewoon foert tegen het klimaatbeleid en de gemaakte afspraken in o.a. Parijs.
royaledeluxe zegt
*De vraag is welk transport per persoon per reis beweging:
– Vliegtuigen en cruise schepen zijn de meest vervuilend, met 250gr CO2 per persoon
– Diesel en benzine wagen volgen met 171gr CO2 per persoon, met 4 personen in de wagen wordt die door 4 gedeeld, met 2 door 2 = gelijk voor elektrische wagens
– Medium en lange afstand vluchten met 150gr CO2
– Motor met 114 gr CO2
– Bus met 68 gr CO2 per persoon
– electrische wagen 47gr CO2
– Trein 35Gr CO2
even ter additionele info:
– per jaar reizen 4.5 Milliard mensen met een vliegtuig = 1.125 Miljard Ton CO2 uitstoot
– per jaar reizen 35 Miljoen mensen per cruiseschip = 140 Ton CO2 uitstoot x de duur van een gemiddelde cruise = 8 dagen = 140 * 8 = 1120 Ton CO2
– per dag rijden er ongeveer 1.2 miljard auto’s met een gemiddelde van 1.5 passagiers = 49.932 Miljard Ton CO2 op jaar basis. *Er zijn ongeveer 40 miljoen elektrische wagens tot nu toe verkocht wereldwijd.
*bron Google
ty5500 zegt
71% van CO2 uitstoot transport betreft wegverkeer. Er zijn gewoon in aantal extreeeeeeem veel wagens die rondrijden in vergelijking met de vliegtuigen en boten die rondvaren.
https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20190313STO31218/co2-emissies-van-auto-s-feiten-en-cijfers-infografieken
Hiernaast worden de andere sectoren ook aangepakt, het is geen OF OF verhaal.
Met ikke niet, pak de anders segmenten maar aan krijg je gewoon impasse en verandert niks.
melcon zegt
ty5500: wat je niet vermeld is dat die 71% niet over de totale uitstoot gaat. De transport sector in Europa is verantwoordelijk voor een kwart (25% geen 71%) van de Co2 uitstoot. Van die kwart wordt 71% veroorzaakt door weg transport. Daarbij wordt de uitstoot van luchtvaart boven de 3000 voet (900 meter) niet meegenomen in deze cijfers. Volgens de “officiële” cijfers draagt de luchtvaart in NL ruw weg 2% bij, als je kijkt naar de hoeveelheid geleverde kerosine en het aantal vlucht i.c.m. de afgelegde afstanden zou 15% dichterbij de werkelijkheid liggen(!). Europees gezien gaat dit cijfer ook aanzienlijk hoger zijn.
Gelukkig liggen de getallen in Nederland iets anders (voor broeikasgassen zelfs nog gunstiger maar we pakken even Co2), de uitstoot over land is 6,1 miljard kg Co2 (https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/uitstoot-en-brandstofafzet/uitstoot-vervoer-over-land). De totale Co2 uitstoot is 158 miljard kilogram, dus het vervoer over weg in NL is 3,8% van de totale uitstoot. Dat is al super weinig en 5 jaar geleden was dat nog 5,2%, dus wat betreft doen we het in NL prima. Europees gezien is er absoluut ruimte voor verbetering maar daar voor hoeven we in NL in elk geval geen mensen in EV te dwingen.
En dan neem je nog niet eens mee dat het zelfs Europees gezien al gewoon behoorlijk goed doen, Europa en de VS gezamenlijk stoten minder als China uit in zijn eentje! China heeft 1133 kolencentrales die samen zorgen voor 61% van de energie voorziening in het land. Binnen de EU hebben we 167 kolencentrales die 16 procent van de energie voorziening leveren. China verbruikt de helft van alle kolen productie wereldwijd(!) en is in zijn eentje verantwoordelijk voor 33 procent van de Co2 uitstoot wereldwijd. (https://www.deingenieur.nl/artikel/chinese-kolen#:~:text=China%20beschikte%20in%202022%20over,de%20elektriciteit%20in%20het%20land.).
Dus ja goochelen met cijfers kunnen we allemaal maar laten we het wel feitelijk houden. We zitten al in een impasse aangezien wat wij nog kunnen doen vrij beperkt is in het grotere geheel en hoe meer we doen hoe minder onze beperkte invloed op het totaal wordt. Dus laten we het realistisch houden en het bij zaken houden die in verhouding het meeste opleveren. Zeker in NL is weg transport laag hangend fruit wat vrijwel niets bijdraagt aan vermindering Co2 uitstoot.
beetec zegt
In de scheepvaart wordt ook een hoop gedaan om de uitstoot te beperken. Er zijn uitstootlimieten in steeds meer regio’s waardoor cruiseschepen, tankers en transportschepen worden uitgerust met uitlaatscrubbers of op LNG varen. De tijd dat alle dikke stookolie vrolijk de lucht in werdt geslingerd ligt al een tijdje achter ons. Het aloude “laat ze eerst maar wat aan de scheepvaart, luchtvaart doen” gaat niet op. In alle sectoren is dit actueel en zijn er ontwikkelingen.
steephh zegt
@dahlback “Ga terug naar hoe het was”. Als dat de instelling was 120 jaar geleden van de mensen toen dan reden we nu nog met paard en wagen.
Svda zegt
EV’s zijn sowieso niet de oplossing voor het probleem. Ook het winnen van de grondstoffen ervan is niet bepaald echt schoon en misschien wel viezer dan een normale motor. Daarbij tel je ook nog het gewicht bij op wat niet echt mee werkt en zorgt dat de wegen uiteindelijk sneller slijten.
Landen buiten om nederland heen zien steeds meer het licht en de vraag in Duitsland en Belgie naar diesels stijgt steeds meer. Je ziet dat de Chinezen het steeds moeilijker krijgen met het verkoop van hun elektrische wagens want die stapelen steeds meer op.
Ik ben er nog steeds zeker van dat de grote vervuilers buiten de EU zitten en meer richting India, China enz zit.
steephh zegt
@dahlback Niemand zegt verder dat EV’s DE oplossing zijn. Ongetwijfeld komen er in de toekomst nog beter technieken, maar die zijn nu nog niet voorhanden. Jouw aanpak echter “Ga terug naar hoe het was” is zéker geen oplossing. Dat staat gelijk aan vingers in je oren stoppen en je ogen dicht doen en doen alsof er niets aan de hand is.
Het is (technisch gezien vooral ook) kortzichtig om te denken dat diesel en benzineauto’s het eeuwige leven beschoren zijn (immers, waarom zou je terug willen?) en de ultieme pareltjes der techniek zijn van dat wat we als mensheid kunnen engineeren. Maar goed, in elk tijdperk vind je mensen die technische ontwikkelingen maar niets vonden, ze niet bij kunnen houden en daarom uit alle macht alles hetzelfde wilden houden uit de tijd waar zij (toevallig? :P) bij zijn opgegroeid.
“misschien wel viezer” > er zijn uitgebreide LCA’s van wheel-to-well die aantonen dat EV’s wel degelijk significant beter zijn dan brandstofauto’s. Niet gek ook: het winnen van olie en het raffineren tot benzine om het vervolgens eenmalig te verbranden met een lage efficiency zonder te kunnen recyclen helpt gewoon niet echt mee. .
Over China: https://www.wattisduurzaam.nl/46899/energie-opwekken/wind/alleen-china-bouwde-meer-offshore-wind-dan-nederland-in-2023/ zij gaan hard. Altijd maar vingers wijzen naar anderen landen als reden om iets niet te doen is gewoon erg zwak. In je dagelijks leven laat je keuze’s toch ook niet afhangen van anderen?
MarcoM zegt
Eerst de gouden worst voorhouden, dan opeens subsidies stoppen en MRB invoeren, gek he dat men de EV niet meer neemt. Oja, dat geldt idem voor zonnepanelen.
Ook dit kabinet blijkt niet te snappen hoe het werkt.
maotje zegt
Alleen zijn mensen niet afhankelijk van zonnenpanelen. Stroom heb je toch wel in huis. Een auto daarentegen is wel noodzaak voor veel mensen en heeft nou eenmaal niet t eeuwige leven. Uiteindelijk is t ding gewoon op en zal t vervangen moeten worden. Als er geen andere keus is dan elektrisch zal men toch moeten zwichten. Of gaan fietsen.
MarcoM zegt
@maotje: heel veel mensen hebben zonnepanelen genomen om de kosten omlaag te brengen, nu is het plan er om terugleverkosten te gaan berekenen en de saldering gaat er versneld af. Kortom, men voelt zich genaaid.
maotje zegt
@marcomanta
Heeft enkel grote gevolgen voor de mensen die meer terug leveren dan afnemen. Als jij een paneel of 10 op je dak hebt liggen hoef je je weinig zorgen te maken.
Maar al met al gong het mij om dat je bij een ev na 2035 geen keus meer hebt. Elektrisch rijden of fietsen maar.
MarcoM zegt
@maotje: gong? Is dat de 2e verleden tijd van ging? Oja, bie Zelhem zeggen ze gong tegen ging :-)
maotje zegt
@marcomanta
Dat heb je als je op je telefoon tikt en je ogen slechter aan t worden zijn.
Dan gaat t weleens fout. Maar ik denk dat je wel snapte wat ik bedoelde.
MarcoM zegt
@maotje: klopt.
jippie zegt
De EU wordt wel goed in de vernieling geholpen door totale faalhazen als Von der Leyen en tot recent onze eigen linkse broeders Timmermans / Samson. Maar goed dat krijg je als je (voormalig) activisten aan de knoppen laat draaien.
ericc zegt
Heb ik al enkele malen aangegeven hier op AB. Honderdduizenden arbeidsplaatsen weg in Europa en geen enkele politieker doet iets. ICE moet blijven en daarmee uit. Zolang China en India samen meer dan 60% van de CO2 uitstoot veroorzaakt en niets doet, begrijp ik niet waarom Europa de heilige wil uithangen.
maotje zegt
China en india 80% verantwoordelijk?
Waar heb je die cijfers vandaan?
Of zelf verzonnen?
audirs3 zegt
De EU moet niet luisteren naar deze lobby club en gewoon hun plannen voortzetten. Grote bedrijven zullen altijd mopperen, net als Apple die over moest van Lightning naar USB-C. Maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik nu nog maar 1 kabeltje nodig heb voor al mijn apparaten.
kniesoor zegt
De noodklok wordt wel vaak geluid, om de haverklap. Als dat zo doorgaat is-ie nog voor het eind van het jaar versleten.
HZW zegt
Het probleem zit bij de Europese auto fabrikanten en niet bij de Europese wetgeving.
Zolang Europese auto fabrikanten niet willen veranderen, moeten ze maar lekker op de blaren gaan zitten.
Ze willen bakken met geld verdienen over de ruggen van de meeste mensen die een gemiddelde auto niet kunnen betalen.
Laat de Europese auto industrie maar op hun plaat gaan, moet je zien hoe snel ze kunnen veranderen om betaalbare EV te gaan bouwen voor de gewone man.
Er zijn veel te veel Europese auto fabrikanten, een mega uitdunning in de Europese auto industrie kan geen kwaad.
Als de Europese politiek gaat toegeven aan het ingezette belijd rijden we over 10-20 jaar nog steeds met CO2 uitstotende auto’s
Reken maar dat de Europese auto fabrikanten wel degelijk heel snel kunnen veranderen, als het hun ondergang gaat worden omdat ze niet willen veranderen.
De Europese auto industrie heeft een mega reboot nodig, hoe eerder hoe sneller, ICE zo snel mogelijk verbieden, en de EV niet stimuleren, door subsidies, en de Europese Auto industrie weet dan wel heel snel de verwachte auto’s te kunnen bouwen, zodat de gewonen man/vroew weer een fatsoenlijke betaalbare auto kan betalen.