Het lijkt dat het besluit van Mercedes om gebruik te blijven maken van koudemiddel R134a hele vervelende gevolgen gaat hebben. Zoals jullie weten heeft Frankrijk onlangs al besloten om de A-Klasse, B-Klasse en SL te verbieden, en zojuist heeft Europees commissaris voor Industrie en ondernemerschap Antonio Tajani gezegd dat Frankrijk gelijk heeft. Volgt er straks een verbod op deze modellen in heel Europa?
Doordat de Europese Commissie in het geschil tussen Mercedes/Daimler en Frankrijk de kant van Frankrijk kiest, en stelt dat Mercedes inderdaad verkeerd bezig is, zou dat ervoor kunnen zorgen dat de A-Klasse, B-Klasse en SL in heel Europa verboden worden. Althans, zolang ze gebruik blijven maken van het koudemiddel R134a. Mercedes dacht de regels te kunnen ontlopen door in Duitsland een ontheffing aan te vragen en die vervolgens voor heel Europa te gebruiken, maar daar lijkt nu dus een stokje voor gestoken.
Zoals we al eerder hebben uitgelegd voldoet het oude koudemiddel/aircogas (R134a) sinds enige tijd niet meer aan de eisen die gesteld worden qua aardopwarmingsvermogen. Volgens de EU mag het aardopwarmingsvermogen van een koudemiddel niet hoger zijn dan 150. Het tot voor kort gebruikte R134a zit op meer dan 1.400 terwijl het alternatief (R1234yf) een aardopwarmingsvermogen van 4 heeft. Mercedes weigert echter gebruik te maken van R1234yf omdat het volgens Daimler te ontvlambaar en dus gevaarlijk is.
Volkswagen en BMW hebben ook zo hun twijfels, Volkswagen heeft al aangegeven dat ze zullen overstappen op CO2 (R744). (via: autonews.com)
UPDATE 21:30: Voor de liefhebbers hieronder een deel van het statement dat de Europese Commissie heeft verstrekt:
As a consequence, currently, in the European market there are vehicles produced by this manufacturer that, according to the preliminary Commission analysis, are not in conformity with their type-approval, and not respecting the obligations of the MAC Directive. According to Framework Directive 2007/46/EC on type approval (Framework Directive), non-conform vehicles cannot be sold or registered in the European Union.
There are also vehicles produced from May 2013 and approved under an extension of a previous type approval granted by the competent national (German) authority, whose legal status needs to be investigated further.
Update 2 – 18-07: De EU wil een uniforme aanpak in alle lidstaten. Duitsland, dat de Mercedessen nog wel toestaat, krijgt tot 20 augustus de tijd om zijn beleid te motiveren, aldus een nieuwe EU-verklaring. In Frankrijk verkoopt Daimler jaarlijks 29.000 auto’s, 2% van de totale afzet.
bigcar zegt
Omkoopschandaal: Honeywell en DuPont hebben heel goed gelobbyd..
lincoln zegt
@bigcar:
vooral niet zelf denken .. dat wordt nooit wat ..
kogando zegt
@bigcar: [i]De Franse kernproeven in de jaren zestig en zeventig bedekten Frans-Polynesië met radioactiviteit, maar de Franse regering hield die vervuiling decennialang geheim. Dat blijkt uit documenten die de krant Le Parisien kon bekijken. [/i]
En ze maken ze zogenaamd wel zorgen om de koelvloeistof van Mercedes. Dit is gewoon protectionisme van de eerste orde. De verkoop van PSA stort in en ze vinden plotseling een manier om Mercedes te weren. Stelletje cheaters.
pand zegt
Nu kunnen boksers geen nieuwe auto’s meer kopen
belg zegt
Paniek! Van geen van deze producten zou ik allesinds willen drinken :)
audicoupe84 zegt
@belg: zeker Belg?
matje140 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
timdrogt zegt
ik kan niet de enige zijn die dacht dat het om de 190D enzo ging
matje140 zegt
@timdrogt: wel als jij de enige bent die de afgelopen weken onder een steen geleefd heeft. Er zijn namelijk al meerdere eerdere berichten over dit thema geweest. Mercedes S-klasse is facelift bijvoorbeeld en het verbod voor Frankrijk!
reobnednab zegt
Wereldwijd standaard koelgas voor mobiele airconditioningsystemen.
Dus ook de vitrines afschaffen waar de croissants en gebak liggen, mobiele airco’s verbannen uit bijna elke huishouding.
toyotafortuner zegt
Recall much?
lincoln zegt
wisten ze bij DaimlerBenz al 100 jaar ..
lekker fexibel handelen hoor .. kneiers ..
fejjie zegt
Alsof ze werkelijk de autos gaan verbieden van een bedrijf dat tienduizenden mensen tewerk stelt in Duitsland. Duitsland is oppermachtig in de EU en dit zal dan ook nooit gebeuren.
lincoln zegt
@fejjie:
de asbest fabrieken zijn ook failliet gegaan ..
Rob zegt
@lincoln:
Nee hoor.
Het bedrijf dat vroeger hierzo asbest verwerkte bestaat nog steeds, onder dezelfde naam… Ze gaven toentertijd die meuk gratis weg, het hele dorp (en omstreken) ligt er dus nog steeds vol mee..
Arnoud zegt
@Rob:
U bedoelt Eternit?
OT:
R134a is inderdaad een wijd gebruikt koudemiddel. Ik snap de ophef ook totaal niet.
Ferry_76 zegt
@Original_Arnoud: Omdat het licht ontvlambaar is, en omgezet kan worden in waterstoffluoride: http://www.youtube.com/watch?v=0GccQNQ8c-M
en: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstoffluoride
Niet echt iets waarvan je wil dat het je interieur instroomt na een aanrijding..
Arnoud zegt
@Ferry_76: Nee dat is R1234yf.
Design_Driven zegt
@Original_Arnoud: Milieu lobby, onze veiligheid moet wijken omdat het (toegegeven, veel) slechter is dan het oude gas.
lambo4all zegt
@lincoln: asbest is slecht voor je gezondheid, dit is juist beter voor je gezondheid.
robert110 zegt
Doe het alsjeblieft niet alleen omdat het simpelweg lache is maar ook omdat het straatbeeld wat beter wordt met minder duitse auto’s.
Note:Om geen onnodige discussie te starten:
Ik heb niets tegen bestuurders van duitse auto’s of duitse auto’s zelf. Ik vind duitse auto’s gewoon minder mooi en dat is een mening en geen feit.
lincoln zegt
anyway ..
welke pikketrekker wil er nu een airco in zijn auto ??
VeniVidiVici zegt
@lincoln: Die nu met Arko heeft…
autobart zegt
@VeniVidiVici: Hopelijk kan de voorruit ook open, dan kun je lekker vliegen vermalen…
VeniVidiVici zegt
@autobart: Tja, een Ariel Atom is dan de beste uitkomst :-)
jackiejack zegt
100% zeker dat daar heel hard voor gelobbyd is.
VeniVidiVici zegt
Aardopwarming door koudemiddel… best een tegenstrijdig verschijnsel haha
toroloco zegt
Waar is die kerel nu die steeds roept “only cocks drive Audi”
SimonMc zegt
@toroloco: Jeremy Clarkson?
azenomei zegt
Wat een gezeur om niets. Als je weet dat shit niet mag. En de vervanger vindnje niets. Vind/ontwikkel dan een alternatief.
nsmeijer zegt
@azenomei: dat hebben ze ook, dat co2 verhaal. Maar dupont heeft het voorelkaar dat alleen hun product nog mag
ZwerverRoodbaard zegt
Zou wellicht mogelijk allicht misschien ter nadere orde….goeiendag wat een artikel.
michelinman zegt
Mercedes just got trolled
bempi zegt
Zou dit een wraak actie zijn van van Dijk en dochters :p.
throttle zegt
Deze video laat zien waarom MB geen R1234yf meer wil gebruiken: http://www.autobild.de/videos/video-killer-kaeltemittel-3706106.html
Mercedes vulde airco’s van b-klasse en sl al af met R1234yf, maar hebben daar terugroep acties op gedaan. http://www.autobild.de/artikel/mercedes-sl-rueckruf-3671606.html. Ook Mazda biedt in Duitsland aan om de airco weer met R134 te vullen.
Volgens één onderzoeksinstituut is R1234yf bovendien niet zo milieuvriendelijk: http://www.autobild.de/artikel/killer-kaeltemittel-r1234yf-3888553.html.
Ook het Umweltbundesambt waarschuwt voor de gevaren van R1234yf
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/umweltbundesamt-warnt-kaeltemittel-r1234yf-ist-gefaehrlich-6791961.html. Bij hogere temperaturen ontstaat er namelijk al waterstoffluoride. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstoffluoride
Volkswagen werkt al langer aan een co2 airco ( http://www.r744.com/news/view/777 ), maar destijds is door de auto industrie gekozen voor R1234yf omdat het zonder grote aanpassingen (en dus kosten) is toe te passen in bestaande systemen.
sls63amg zegt
Grote onzin man
koenmb zegt
Gewoon wachten tot de eerste dode valt als gevolg van dit product tijdens een aanrijding, pas dan gaan die idioten hun ogen opentrekken.
amglover zegt
Mercedes <3
Svda zegt
Dacht eerst dat het om een artikele Ging omtrend de 190d ofzo toen ik het kopje las. Helaas viel dat weer tegen.
notsobig zegt
Auto’s hebben al benzine/diesel aan boord en sommigen ook nog eens LPG en dan is een brandbaar goedje in de airco ineens een probleem? Juist…
lambo4all zegt
@notsobig: benzine/gas zit in een zwaar beveiligde inpactbestendige tank diep in de auto. Dit gas kan bij een botsing makkelijk ontspannen. En voordat je gaat roepen “dan maken ze dat ook maar veilig!” Moet je bedenken dat het huidige systeem goed werkt en hardstikke veilig is. Alleen is het wat millieu onvriendelijk.
gast zegt
@notsobig: diesel en bezine op je huid is niet lekker, maar kijk even naar de filmpjes hierboven, dit spul is dodelijk als je er mee in contact komt..
bertorelli zegt
Dus een tweedehands Hummer H1 (willekeurig voorbeeld) met R134a mag wel en een nieuwe A-Klasse met R134a mag niet.
Raar volk die Fransen…
replicant zegt
Onzin dit..
Vieze, enge Fransen..
Het nieuwe gas is stukken gevaarlijker..
mashell zegt
Dan vecht Mercedes dit gewoon bij het Europees gerechtshof, komt er in 2019 een definitieve uitspraak en dan hebben alle auto’s een CO2 airco en van te voren mag er toch geen verkoopverbod opgelegd worden.
FIAT127 zegt
Is dit hoe een handelsoorlog er bínnen de EU uitziet?