Sjoemelverhaal nummer zoveel, je zou de elektrische auto bijna met open armen verwelkomen.
Volgens documenten in handen van EUobserver was de Europese Commissie (het machtigste orgaan binnen de EU) al in 2012 op de hoogte van het feit dat autofabrikanten bewust uitstootcijfers manipuleerden. Opmerkelijk, want toen Volkswagen Dieselgate ruim een jaar geleden in alle hevigheid losbarstte beweerde de Commissie nog dat er geen aanwijzingen waren over fabrikanten die het niet zo nauw namen met de regelgeving.
Uit een (gelekte) interne e-mail van een wetenschapsbureau van de Commissie blijkt dat in 2012 reeds werd gecommuniceerd dat een bepaalde dieselauto aanzienlijk meer NOx uitstootte bij temperaturen lager dan 20 graden of hoger dan 30 graden. Inderdaad: bij de testomgeving is het altijd tussen de 20 en 30 graden. Toch was dit kennelijk geen reden voor de Commissie om in te grijpen. Ook was destijds al duidelijk dat de motoren gedurende 20 minuten anders werkten zodra een testomgeving werd herkend.
De reactie van een hoge EU-pief luidde als volgt:
“This is very useful and a clear case of “hard” cycle beating, i.e. the use of test cycle conditions for activation of emission control (and not just “neglecting” the emission control strategy outside test cycle conditions).”
Opmerkelijk, daar de EU altijd heeft volgehouden niet op de hoogte te zijn geweest van sjoemelpraktijken. Overigens is niet bekend om welke dieselauto het in casu ging en heeft de e-mail betrekking op slechts één enkele auto. Desalniettemin is het opmerkelijk dat er destijds geen actie op is ondernomen. Of zijn we naïef en onderschatten we de invloed van de Europese autolobby? Het waren immers Amerikanen die Dieselgate aan het licht brachten…
pomoek zegt
Als de autolobby dat voor elkaar heeft gekregen raakt de poep de ventilator. Dat zou echt bizar zijn. Op zich is het niet vreemd dat het zo lang duurt. Europa….
martinus zegt
@pomoek:
Als boze blanke man wil ik toch gezegd hebben: Europa wordt gerunt[b] door & voor[/b] de multinationals. In plaats van voor de burger. Ook de Eurocraat heeft liever NOx of SO2 in onze binnensteden, dan CO2 in de lucht.. dat terwijl CO2 niet eens giftig is.
jack_abarth zegt
@martinus:
Je antwoord is in mijn ogen toch wel iets té zwart-wit.
Ja ik ben het met je eens dat de EU door en voor het bedrijfsleven is, de meeste zaken die op EU-niveau geregeld zijn of worden is bedoeld voor het bedrijfsleven om het voor hun makkelijker te maken.
Let hierbij wel op dat je dit terug hebt kunnen vinden in de goederen, of wil je dat we weer overal controles krijgen en gaan overladen van diezelfde goederen? De extra arbeid en tijd die daarbij gemoeid gaan komt gewoon op de rekening van de consument/burger. Zo zijn er vast en zeker nog wel meer dingen die nu uiteindelijk minder kosten vanwege de EU.
De burger kreeg als cadeautje de Euro, zodat ze geen geld meer hoeven te wisselen, maar de rest is inderdaad voornamelijk voor bedrijfsvoering.
lekbak zegt
@jack_abarth: niet bedrijfsvoering maar grote multinationals. Het midden en kleinbedrijf is niet alleen flexibel genoeg om om te gaan met grenzen en verschillende valuta, ze worden ook tegengewerkt door Europese regels waar ze maar lastig aan kunnen voldoen. De eu is er echt alleen voor de grote bedrijven.
lekbak zegt
@pomoek: lobbyisten hebben meer macht dan je denkt, ook in Nederland. Ik kom een aantal keren per jaar dingen tegen in het nieuws waarvan ik je precies kan vertellen welke lobbyist bezig is geweest om dat voor elkaar te krijgen. En die onderwerpen zijn soms best belangrijk. Van het kiezen welke gevangenissen open blijven tot hervormingen in de zorg en van het energielabel op huizen tot btw wijzigingen.
Dat de autolobby zoveel macht heeft dat ze dit kunnen verbloemen verbaast me niks. Sterker nog, het zou me verbazen als de lobby niet zo machtig is.
mashell zegt
@lekbak: de belangrijkste en meest succesvolle lobbyisten zijn nog altijd de burgers. Zijn kunnen via de politieke partijen, NGO’s, consumentenorganisaties, emails aan de politici en bij de stembus invloed uitoefenen. Bedrijven kunnen alleen vragen, argumenteren en omkopen.
406_v6 zegt
@mashell: de gedachte dat de ‘gewone’ burger ‘invloed’ kan uitoefenen om politiek zaken voor elkaar te krijgen is erg naïef, helaas maar waar.
lekbak zegt
@mashell: nee. Er is maar één macht in Europa (dat is in Nederland niet anders) en dat is geld. En geld zit niet bij de burgers maar bij de multinationals.
Aangezien ik familieleden heb die zowel in de politiek actief zijn en waren. En ook familieleden heb die lobbyisten zijn heb ik een aardig beeld van wat die lui allemaal doen en wat hun invloed is.
Lobbyisten geven de gekozen volksvertegenwoordigers de informatie waarop die beslissing maken. Ook geeft het grote geld steekpenningen aan ambtenaren die voor de volksvertegenwoordigers werken en zelfs aan consumenten organisaties! De burger heeft in het huidige politieke stelsel helemaal niks te vertellen. De belangrijkste beslissingen worden door het grote geld genomen. Dàt, beste Mashell is de realiteit. Totaal anders dan de theorie.
406_v6 zegt
@lekbak: amen!
bitd zegt
Electriciteit is voorbeeldig…. verbranden van derde wereld afval, kolen, etc. Groene stroom is ondenkbaar als we ook met z’n allen “groen” gaan rijden
berlinetta zegt
@bitd: Ik denk dat volledig elektrisch rijden op zich wel haalbaar is, maar dan zullen we wel innovatief moeten zijn op het gebied van opwekking. Daar valt ook nog veel winst op te boeken, dus ik denk dat dat wel goed komt.
bitd zegt
@berlinetta: nou ik hoor wel wanneer je de innovatie hebt uitgevonden….
fanboy zegt
@bitd: Zelfs als dat allemaal waar zou zijn, dan nog heb je veeeeeel minder NOx en andere vuile emissie.
Wat ten goede komt van onze luchtkwaliteit en dus onze volksgezondheid.
Zelfs als een elektrische auto op stroom rijdt van een kolencentrale is het al een heel stuk schoner. En newsflash: met kolencentrales gaan we stoppen.
Zonne-energie en wind-energie wordt steeds goedkoper. In sommige delen van de wereld is zonne-energie al goedkoper dan alle andere vormen van energie.
bitd zegt
@fanboy: je vergeet dat als de vraag naar elektriciteit zal verdubbelen je ook groene energie moet verdubbelen, 10% is nu al lastig, zelfs al zou je verdubbelen met groen is het nog steeds maar 10%. Leuk dat we centrales sluiten, oplossing is het niet, slechts het begin van een nieuw probleem. NGOs verstoren alleen maar de oplossing omdat ze NU actie willen ipv duurzame oplossingen.
fanboy zegt
@bitd: Ok, deels mee eens. Het zal problematisch worden als iedereen massaal overstapt.
Echter schuif je een ander probleem naar voren, wat niet relevant is.
Je zit te fitten op de elektrische auto, maar zelfs als die totaal ongeschikt zou zijn, het is niet zo relevant. Wat ik bedoel: We willen toch gewoon schone auto’s op de weg die de luchtkwaliteit in onze steden en dorpen niet vergallen?
Als diesel niet de oplossing is, dan maar op benzine, gas of benzine-hybride. Een benzine-hybride, zonder opladen, stoot al vele malen minder rotzooi uit, en de aanschafprijs is niet hoger dan een turbodiesel.
En tja, ondertussen is op LPG rijden nog steeds het schoonste ten opzichte van benzine en diesel, tot de elektrische auto.
tjwh zegt
@fanboy: CNG uit bioafval/mest schijnt het schoonst te zijn, tenzij electrisch echt groen is opgewekt. Dat kan je immers in je keuken ook netjes verbranden zonder dat je aan het zuurstof moet.
goodolddays zegt
Deze kan bij de categorie: joh, vertel is wat nieuws!….
Gulli zegt
Ik zal een bepaalde reaguurder vast het gras voor de voeten wegmaaien. Het was een Zafira!!1
E34M5Touring zegt
Zou wel verklaren waarom de boetes hier een stuk lager zijn dan in de US.
lincoln zegt
Lang leve de verAfrikanisering ..
broekhoest zegt
Autofabrikanten? Welke zijn het nog meer geweest dan?
lekkaah zegt
Uiteindelijk is alles handjeklap… Is ook gewoon niet meer dan normaal
Dutchdriftking zegt
you don`t say!
exclusieviteitsfreak zegt
Wanneer sjoemelen de grote mannen (bedrijven) niet ?
timtag zegt
Duh!!! Waarom denk je dat er zoveel lobbyisten zijn in de wereld die de regering omlult etc. OMG slaapt iedereen of zeggen we echt alleen maar blehh (schaap)