Nieuwe Europese regels maken het mogelijk voor truckers om vaker en langer achter elkaar te rijden.
Het Europees Mobiliteitspakket ondermijnt volgens de FNV de werkomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid van beroepschauffeurs en “leidt tot een race naar beneden in het wegvervoer”, aldus de vakbond. Ze schrijft dit in een brief aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. Men vreest bij de FNV voor de gezondheid en veiligheid van de beroepsgroep, passagiers en medeweggebruikers.
Volgens het voorstel voor het Europees Mobiliteitspakket mogen chauffeurs drie keer zes dagen achtereen werken met 24 uur rust verspreid over die zes dagen. Dat is dus vier uur rust per dag. Na 18 dagen en twee keer 24 uur rust volgt vervolgens 87 uur rust. Per werkdag mag straks tot 15 uur gereden worden. Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om uit te kunnen rekenen dat oververmoeidheid op de loer ligt. De risico’s daarvan spreken voor zich, tenzij chauffeurs een Ford-petje op hebben. Op dit moment is het zo dat een chauffeur maximaal twee keer per week tien uur aaneengesloten mag rijden, en de rest van de week maximaal negen uur.
Los van het probleem met de werktijden ziet de FNV ook andere zorgelijke ontwikkelingen in de transportsector, zoals het liberaliseren van de regels voor huurvoertuigen. De FNV vreest een wildgroei aan schijnconstructies als dat gebeurt. Ook het openstellen van het streekvervoer wordt als zorgwekkend betiteld. De FNV is bang dat de kwaliteit van de dienstverlening in het Openbaar Vervoer in het gedrang komt.
Kortom: de FNV is boos! Nu komt de organisatie op mij altijd over alsof ze altijd boos zijn, maar tegelijkertijd deel ik wel hun zorgen over met name de werktijden voor beroepschauffeurs. Het Europees Mobiliteitspakket klinkt inderdaad niet bepaald als een verbetering.
E34M5Touring zegt
Wordt vanzelf wel weer aangepast. Na een aantal geplette gezinnen in de file oid….
lekkerlinksrijden zegt
@E34M5Touring: alleen jammer als het om jouw familie gaat.
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: Koos, kom er maar in
Hubert zegt
@lekkerlinksrijden:
Niet als je “lekker links blijft rijden”
E34M5Touring zegt
@lekkerlinksrijden: Ik vind het sowieso wel jammer hoor. Ook andermans gezin gun ik geen 44 ton in z’n nek.
ghost zegt
Is het truck of truuk?
Hubert zegt
@ghost:
Vrachtwagen
babybenz zegt
@Hubert: Vrachtauto
vonklausenburg zegt
@babybenz: Camion.
rhellema zegt
@vonklausenburg: lastkraftwagen
davelepeef zegt
@rhellema: hinderlijk obstakel
mashell zegt
@vonklausenburg: heavy goods vehicle
Erik zegt
@ghost: lastwagen
Hubert zegt
@ghost:
Rijdende chicane
gregorius zegt
titel, gevaar *op de weg?
jupke zegt
Over de ellende die de goedkope vooral oost-europese chauffeurs veroorzaken hoor je niemand! Uiteindelijk betaald de burger het toch. Al is het alleen al via de verzekering!
vonklausenburg zegt
@jupke: Die “ellende” wordt veroorzaakt door de Westerse arrogantie en de manier waarop Westerlingen (lees: de bedrijven) kijken naar Oost-Europeanen: als voetvolk, betaalde slaven die zorgen voor lagere kosten zodat omzet en winst verder omhoog kunnen. Ze zien niet een persoon die uit wanhoop maar twee keer per jaar (en dat is nog luxe) bij z’n familie kan zijn. Ze zien niet iemand die als moderne slaaf gebruikt wordt en in z’n cabine moet blijven. Ze zien niet dat door achterlijk beleid van Brussel die vrachtwagenchauffeurs voor een extreme lange werkdagen per maand maar 300 piek krijgen. Nee, het zijn de Oost-Europeanen. Waarom? Omdat de Westerling niet snapt hoe het is om maar zelfs voor de kleinste tulpenbol te moeten vechten, althans niet meer. En maar blijven kankeren op Oost-Europa, maar nooit eens bedenken dat het gehele probleem van oververmoeide truckers die voor een bizar klein loontje hier zitten misschien door onszelf opgelost moet worden en niet door de Oost-Europeaan. Het Westen faciliteert deze vorm van moderne slavernij. Ga niet het slachtoffer trappen, maar pak het probleem aan. En dat probleem zit in Den Haag en in Brussel. Niet bij Bogdan, Wladislav of János.
robicide zegt
@vonklausenburg: en als Janos achter het stuur in slaap valt en de auto van je ouders met twee meter inkort? Moeten we dan nog steeds bij z’n werkgever aankloppen of vind je het dan wel ook een beetje zijn schuld? Of als Wladislav een afslag op de snelweg mist en besluit ‘m in z’n achteruit te gooien en terug naar de afslag te rijden, waarna een collega zichzelf achterop platrijdt, is het dan ook de schuld van z’n werkgever?
Ik ben het 100% met je eens dat de huidige stand van zaken in het transport nergens op slaat maar dat ontslaat een beroepschauffeur niet van zijn verantwoordelijkheid. Hij is tenslotte degene met de controle over de tientallen tonnen waarmee hij over de weg rijdt, niet zijn werkgever.
vonklausenburg zegt
@robicide: Zijn verantwoordelijkheid ja. Maar gaat een man die amper 300 piek krijgt (en dat is voor Oost-Europese begrippen al weinig) staken? In opstand komen? Neen. Het probleem zit ‘m in het feit dat dit beleidsmatig gefaciliteerd blijft worden. Het zijn de mijnheren en mejuffrouwen politici die weigeren actie te ondernemen om werktijden, rusttijden en salaris normaal te maken. De verantwoordelijkheid ja, maar je moet de Oost-Europeaan een beetje kennen om te weten dat zij dit soort zaken pikken en accepteren zodat ze maar werk hebben.
davelepeef zegt
@vonklausenburg: Ergo; als ze meer betaald krijgen, veroorzaken ze geen problemen meer? Ik zou het probleem eerder bij de lange werktijden zoeken. Als ik 10 uur achter m’n computertje zit te werken ben ik ook niet scherp meer.
lekbak zegt
@davelepeef: Als ik 10 uur heb gevaren heb ik het gevoel niks gedaan te hebben.
Autorijden is niet te vergelijken met achter de computer zitten te denken. Nou is het wel veel intensiever dan varen, maar ik kan zonder moe te worden 14 dagen achtereen 16 uur varen (zonder pauzes). En ook 18 uren gaat prima maar dat mag dan weer niet. Kortom, je kunt je eigen werk niet vergelijken met een ander en zult dus moeten luisteren naar de mensen waar het om gaat.
mashell zegt
@lekbak: jij hebt gewoon een droombaan, heerlijk de wereld aan je voorbij zien glijden. WIj achter de computer hebben zelfs een speciale naam voor pauzes: vergaderingen.
lekbak zegt
@mashell: Lol, vergaderen doen wij ook tijdens de koffiepauze aan boord hoor. Maar die pauze is voor de jongens want het schip stopt niet.
Mijn droombaan is het zeker. Maar toch zijn er ernstige en chronische tekorten aan personeel in de binnenvaart. Mijn vrouw en dochtertje snappen dat heel goed als ik weer 14 dagen van huis ben.
Nu ga ik ff een paar dagen van 20 uur maken en hopen dat de politie al op vakantie is. Ik wil wel een vrije kerst!
Dutchdriftking zegt
Lijkt me nogal sterk. De rijtijden worden juist steeds meer aan banden gelegd om de trucker te beschermen. Kunnen we niet beter de trucks begrenzen op 110km/h en een maximum snelheid van 100 km/h geven? Moet met moderne trucks makkelijk kunnen en zou een boel inhaal frustratie schelen.
sjeppie156 zegt
@dutchdriftking: verbruiken ze blijkbaar veel meer.
Dutchdriftking zegt
@sjeppie156: klopt, goed voor de schatkist, en dan moeten ze dus wel vaker stoppen.
davelepeef zegt
@sjeppie156: probleem voor de één is een uitdaging voor de ander…
cloverleaf zegt
bizar… Maar het verbaast me niets. Dit krijg je wanneer lobbyisten in de EU teveel macht krijgen. In de luchtvaart zijn de werk en rusttijden ook enorm versoepeld. Dit zijn de limieten, maar werkgevers zien de limieten nu als nieuwe doelen.
De titel loopt overigens niet geheel lekker
trustmeiamanengineer zegt
Lekker dan… Als ze de regels nou alleen zouden laten gelden voor Trucks met noodremsysteem zou het in ieder geval een hoop doden in file’s schelen… Sterker nog, elke truck en bus zou zo’n systeem gewoon moeten hebben (op nieuwe Trucks al standaard), óók de aftandse Oostblok wagens.
draadloos zegt
@trustmeiamanengineer: die oostblokkers rijden toch vaker met nieuwer spul dan hier…
rrk147 zegt
Ik vraag mij wel af of het gaat om rijuren of diensturen. Nu mag een chauffeur 12 diensturen maken, wat door pauze te maken tijdens het lossen, kun je dit nog rekken tot 15 uur. Maar in totaal mag je altijd maar 9 rijuren hebben, en 2x per week 10 rijuren. Dat onderscheid mis ik even in dit stukje. 15 diensturen is nog steeds veel, maar door afwisseling van laden/lossen en rijden goed vol te houden. Maar 15 rijuren is misschien wel wat veel ja.
bitd zegt
@rrk147: gaat natuurlijk om dienst, maar dat hebben weinig nog door. Ik denk dat het sowieso niet interessant is om de FNV na te roepen, want die hebben alleen maar belang bij nivellering. De chauffeurs die ik ken willen allemaal langer werken, maar worden nu door debiele regeltjes verplicht naar huis gestuurd. Dit brengt een eenduidige regel in EU, past mij beter dan al die individuele regeltjes.
mashell zegt
@bitd: wat een rare chauffeurs, dat ze langer willen werken. De meeste mensen willen juist meer vrije tijd om bij hun gezin door te brengen.
stoop zegt
@dutchdriftking, 110km/h is echt veel te veel voor en 50 of 60 ton wegende vrachtwagen. En let wel mensen; er word gesproken over 10 achtereen rijden, dit klopt niet. In die 10 uur moeten in totaal 1,5 uur rust zitten. Neemt niet weg dat de plannen het niet veiliger maken. Al moeten we de veiligheid meer zoeken bij afstand houden en eindelijk de telefoon eens wegdoen bij het autorijden, maar dat geldt voor elke weggebruiker.
Dutchdriftking zegt
@stoop: kan je snelheid niet koppelen aan gewicht? De meeste in Nederland zitten ruim onder de 40 ton…
Hubert zegt
@dutchdriftking:
Alsjeblieft niet.
Dan gaat iemand met 30ton iemand met 40ton inhalen. En daarachter zit iemand met maar 25ton te drukken om iedereen in te halen.
gregorius zegt
@stoop: in het machtigste en beste land van de wereld, mogen die dingen gewoon de Vmax lopen van het verkeer. Rijdt een stuk relaxter. Daar zijn de trucks vaak nog een stuk ouder/slechter/primitiever en als ik ze zo zie, waarschijnlijk ook nog wel eens wat zwaarder dan de combinaties in EU. (En ik heb het niet alleen over een rechte weg in Alabama, maar gewoon over de ringwegen rondom de metropolen).
trustmeiamanengineer zegt
@gregorius: Er gaan gelukkig ook nooit mensen dood in het verkeer in Murica…
davelepeef zegt
@stoop: is het met de voortschrijdende techniek niet nu zo, dat je bijvoorbeeld dezelfde remweg zou behalen als 15 jaar terug, noem maar wat, als je de snelheid wat verhoogt? Daarnaast is het natuurlijk ook nog ergens zo dat juist door hoge aslast een betere remmende werking wordt verkregen. Maar waar daar een soort van break-even punt ligt ben ik wel benieuwd naar…
Hubert zegt
@davelepeef:
Uhm… hogere aslast = betere remmende werking??
De remweg wordt langer bij toename van gewicht.
davelepeef zegt
@Hubert: ja. De maximale wrijving ligt vele malen hoger dan bij een personenauto. Denk aan downforce bij racewagens. Trek je het nut daarvan in twijfel? Ik bedoelde dus ook dat ik me afvraag tot wanneer dat opgaat.
Hubert zegt
@davelepeef:
Een vrachtwagen met 40 ton lading heeft een duidelijk langere remweg dan dezelfde vrachtwagen met 20 ton lading.
lekbak zegt
@hubert: Zegt wie, je onderbuikgevoel?
Zelfs chauffeurs zelf zijn het niet met elkaar eens. Natuurlijk, het kost meer energie om te remmen als je zwaarder bent. Maar je kunt ook veel meer energie overbrengen. Meer remkracht bij hogere aslast dus. Ik wil wel eens een (goede) natuurkundige hieraan zien rekenen. Mits de lading niet gaat schuiven denk ik niet dat het veel uit maakt.
Gulli zegt
@CasperH, ik werk nu tijdelijk voor de FNV en geloof me, die lui zijn 24/7 boos. En als ze niet boos zijn dan verzinnen ze wel iets om boos over te zijn. Volgens mij is het ook een criterium in het aanneembeleid. Wat dat betreft zijn wij externen makkelijk te herkennen, we zien er een stuk vrolijker uit :)
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
truckertje zegt
Mits de 4,5 uur rijden 45min. Pauze en maximaal 15 diensturen regeling behouden blijft, zal het er hoe dan ook op neer komen dat je nooit boven de 13,5 uur kan rijden.
Door het gebrek aan toelichting ziet het er ook heel ernstig uit maar in de praktijk komt het erop neer dat je gewoon iedere dag 10/12uur kan rijden en op een normale stressvrije manier je werk kan doen.
Alleen met die weekendwerk regeling ben ik het absoluut niet eens, dat werkt absoluut de oostblokkers in de hand!
lekbak zegt
@truckertje: Het betekent ook dat de internationale truckers daadwerkelijk 13,5 uur aan het sturen zijn. Is dat te doen? Het klinkt veel namelijk.
truckertje zegt
@lekbak: ja dat is te doen hoor, maar ik die liever dat ze het omzetten en vereenvoudigen naar iedere dag 10 tot maximaal 12 uur rijden en verder die weekendrust laten voor wat het is. Kan mij ook niet voorstellen dat dit bericht echt zo bedoeld is, ik bedoel…. het is Europa! Daar moeten veeeel meer regeltjes en uitzonderingen zijn?
mustanggt500 zegt
@lekbak: door het overzicht wat je in een vrachtwagen is het minder inspannend dan rijden in een volkswagen golf, bovendien rijd je relaxter dan wanneer je op vakantie gaat, want als je er vandaag niet komt kom je morgen wel… (dit is wel afhankelijk van wat je rijd)
cossiekiller zegt
Wij zijn op ons werk vrijgesteld van tachograaf omdat we werken voor de nutsvoorzieningen. Dus kan het al eens zijn dat je bij storm bijna 30 uur aan een stuk aan het werk bent. (max 2u rijden achtereen wel).
Maar na een werkdag/nacht en weer een werkdag kan je toch niet meer geconcentreerd rijden hoor. Dan vind ik me vaak slechter rijden dan wanneer ik bijvoorbeeld gedronken zou hebben.
shadowbroker zegt
@cossiekiller: Klopt, zelfde voor gladheidsbestrijding bij sommige gemeenten. Daar rijden ze soms meer uren wat je normaal mag
genesis zegt
Ik was chauffeur…..tot dat er een aantal “oosteueopeanen” kwamen. (Ik heb helemaal niets tegen deze goedkope mensen)
Ik moest ander werk gaan doen, want “sorry, je bent een goede gediplomeerde chauffeur…maar het kan niet anders”.
Nu komen ze chauffeurs te kort en bellen ze of je weer terug wil komen.
Wat denk je zelf…echt nooit meer.
Ik denk dat meer ex collega’s dit denken, dus! Dan laat je ze nog langer werken.
Europa is voor de bazen!!!
lekbak zegt
@genesis: Als die “baas” van jou (heb je ook een halsband met riem om?) tot het mkb behoort is europa er ook niet voor hem hoor. Dat europa is er alleen voor bedrijven en instanties die een lobbyist kunnen betalen. Multinationals dus.
mustanggt500 zegt
Dit bericht klopt niet, alleen de weekendrust word iets aangepast, verder niks.
sportstand zegt
Helaas klopt het niet wat de FNV zegt, iets waar ze vaker last van hebben.
Reactie van TLN hier: https://www.tln.nl/actueel/nieuws/Paginas/Bericht-Telegraaf-over-langere-rijtijden-chauffeurs-klopt-niet.aspx
mashell zegt
@sportstand: Nu is TLN eigenlijk bijna hetzelfde als de FNV, een lobby organisatie. Allebei zijn ze soms een tikkie wereldvreemd.