Gaat de Europese Commissie dan echt klapjes uitdelen aan de (zowat heilige) Duitse auto-industrie?
Onlangs werd bekend dat Audi, BMW, Daimler (Mercedes), Porsche en Volkswagen worden verdacht van kartelvorming. De fabrikanten zouden geheime afspraken met elkaar hebben gemaakt over kosten, technieken en strategische beslissingen.
De Europese Commissie pakt concurrentievervalsing keihard aan, maar de vraag was hoe in dit geval zou worden opgetreden. De Duitse auto-industrie heeft immers een flinke vinger in de Brusselse pap en we zijn dan ook erg benieuwd of er daadwerkelijk een megaboete gaat komen.
Volgens Eurocommissaris Günther Oettinger hoeven we ons daarover geen zorgen te maken. In de afgelopen tien jaar werden meerdere kartels in de auto-industrie gestraft met boetes van rond de 10 miljard euro. Waarschijnlijk krijgen de merken waar het nu om gaat ook een dergelijke straf om de oren.
Wel moet eerst worden onderzocht of de kartelvorming daadwerkelijk heeft geleid tot hogere prijzen voor de consument of benadeling van toeleveranciers. (via: Bild)
thomasthomas zegt
Nou van V.A.G weten we inmiddels dat ze aardig kunnen sjoemelen.
desjonnies zegt
1, 2, 3 in koor FCA (FIAT), Renault, PSA, Volveau, Toyota, Mitsubishi, kom op jongens gillen dat die het ook doen LOL.
porker zegt
@desjonnies: niet dan?
desjonnies zegt
@porker:
Kijk om je heen, de Duitse dominantie is evident en overal aanwezig en houdt je maar goed vast, dank zij de Brexit zullen Duitsland en de EU versmelten tot één groot duizendjarig rijk, omdat landen als Frankrijk, Italë Spanje en Portugal met een stervensdure Euro in hun maag zitten en eenvoudigweg niet kunnen concurreren met de Duitsers door hun prehistorische communistische arbeidsverhoudingen.
Ooit devalueerde een land als Italië de lire, we gingen Italiaanse spullen kopen en het land krabbelde zelf uit een economische dip.
Nu worden we in de wurggreep van de Euro gehouden, vraag maar aan de gemiddelde Griek.
porker zegt
@desjonnies: dat is toch een ander verhaal van meer geopolitieke aard. Bedrijven willen winst. Europa wil bepaalde uitstoot cijfers. Pak een willekeurige auto van voor sjoemelgate en onderzoek het ding. Verder heb je wel een punt met die Duitsers. Maar hun snelwegen zijn een puinhoop. Zodra die allemaal gereed zijn moeten we ons zorgen gaan maken….
rufctr01 zegt
@desjonnies: een jaar of 80 geleden was er ook iemand die een duizend jarig rijk voorspelde.
Dit gaat net de Eu never nooit niet gebeuren. Teveel migranten binnengehaald die het sociale stelsel uithollen en opvreten.
Er gaat nog heel wat water door de Rijn voordat het duidelijk is of er een boete betaalt moet worden.
Dutchdriftking zegt
Het Kartel Audi, VW en Porsche noemen we ook wel VAG….
lekbak zegt
Ach, die bedrijven krijgen waarschijnlijk een boete. Maar die bestuurders die dit hebben bedacht, en inmiddels natuurlijk alweer ergens anders zitten, doen dit op hun volgende werkplek gewoon weer. En managers met een bonus regeling van andere bedrijven zien dat ze eerst tien jaar winst behalen voordat ze gepakt worden dus die gaan ook lekker afspraken maken. Lekker bonussen vangen, ze zijn toch al met pensioen voordat het uit komt.
Laat die boetes maar zitten, pak juist de mensen die verantwoordelijk zijn!
defl8 zegt
@lekbak: Precies, dit soort zaken zijn gewoon ‘waarschuwingsschoten’ voor dwarsliggers en ‘kruimels’ voor het volk dat wel hard moet werken. Op je 55ste bel je een paar oude vrinden:”nog één sprintje erop of eronder?!” Met een kans van 0,1% dat je in de problemen komt vul je nog even je zakken, het geld goed verstoppen en mocht je de grap van de vrindenclub worden en een jaartje de bak ingaan: Daarna leef je als een god in Frankrijk.
lekbak zegt
@defl8: ten eerste hoef je niks te verstoppen want je hebt immers een legale bonus gekregen (doordat je illegale afspraken hebt gemaakt). Daarbij draai je dus gewoon niet eens de bak in want ze pakken alleen de bedrijven, niet de mensen. Dat is juist mijn hele punt. De mensen hebben de bonus al in hun zak voordat het uitkomt.
mashell zegt
@lekbak: die mensen worden al gepakt. Zij zijn hun baan kwijt. Hun aanzien zijn ze kwijt (iemand die meer dan een paar ton verdiend die werkt echt niet harder om nog een paar ton extra te verdienen, die werkt alleen nog maar vanwege het aanzien). Ze kunnen zich op geen golfbaan meer vertonen zonder “hé Martin, je sjoemelt toch niet he?” te worden nageroepen. Die managers persoonlijk strafrechterlijk aanpakken heeft geen enkele zin.
lekbak zegt
@mashell: wat lul jij nou. Er worden illegale afspraken gemaakt dus blijkbaar doen ze dat wel hè. Iemand heeft dit bedacht, en dat is niet het papiertje met de inschrijving bij de kvk geweest maar een mens.
Dat ze door de maatschappij ook gestraft worden is zo bij nagenoeg elk misdrijf. Van drankrijden tot verkrachten tot internet fraude. Dat heeft bij al deze zaken ook geen invloed dus dat is gewoon een kul argument en een garantie voor een verknipte maatschappij. Ik zeg niet dat ze levenslang moeten zitten. Maar ze moeten veroordeeld worden omdat anders iedereen het doet.
mashell zegt
@lekbak: en maar straffen, straffen, straffen en omdat het zo leuk is nog meer straffen levert ook geen leuke maatschappij op. Dankzij het eeuwige gezeur om keihard aanpakken kost 10km/h te snel nou ook meer dan zo rond de €100. Het eeuwige gezeur om “keihard aanpakken” heeft gewoon geen zin. Er is geen witte boorden crimineel die zegt maar als ik 50 miljoen boete in plaats van 10 miljoen boete had gekregen dan had ik die fraude niet gepleegd. Deze mensen handelen niet in hun eigen belang maar in het belang van het bedrijf, het is dan ook het bedrijf dat bestraft moet worden. En dat die mensen er met een geruinineerde carriere en reputatieschade vanaf komen, dat is m.i. voldoende.
lekbak zegt
@mashell: jou manier van denken blijft me verbazen. Onze meningen kunnen dan ook bijna niet verder uit elkaar liggen. En daar laat ik het vanavond ook maar bij. Morgen zal ik je vast wel weer ergens anders op tegen spreken…
roeldriesvink zegt
@lekbak: daar gaan we weer… #zucht
desjonnies zegt
@mashell:
Meanwhile at the Martin Winterkorn family..
http://newimages.yachtworld.com/resize/1/53/61/4075361_20130719052156572_1_XLARGE.jpg?f=/1/53/61/4075361_20130719052156572_1_XLARGE.jpg&w=924&h=693&t=1390218063000
mashell zegt
@desjonnies: dat is een drijvende gevangenis?
desjonnies zegt
@mashell:
Ja, met lekkere wijven in strings gehuld als bewakers, heel de dag door buffet en sex met wie en wanneer je wilt!
sracert zegt
@desjonnies: haha, Leve Babylon!.
sracert zegt
@mashell: Het heeft wel degelijk zin als deze managers/bestuurders vervolgens aan mogen sluiten bij de voedselbank, tot dat de volledige boete incl. rente is voldaan. Nog even afwachten of dit ook gaat gebeuren…
leaper035t zegt
Het is wel duidelijk dat een van de afgesproken strategische beslissing was om elke wagen van dezelfde constructeur op elkaar te doen lijken. De familiestrategie.
Rick-dos zegt
Mooi. Neem aan dat met die miljarden de klanten van die bedrijven gecompenseerd worden? Nee?
Dan ga ik er van uit dat ik mooie kortingen krijg bij mijn volgende aanschaf. Nee?
Wat heb ik er dan aan? :)
Maar wel goed van de EU. Gelijke monniken gelijke kappen.
shadowbroker zegt
@Rick-dos: Goed? Ze willen gewoon lekker geld pakken en naar hun eigen bankrekening boeken
Rick-dos zegt
@shadowbroker: Is dat zo? Klootzakken.
realhustler zegt
die boetes zullen wel komen en astronomisch zijn voor de gewone man, maar niet erg hoog voor de industrie, plus de gewone man kan niet zien of het daadwerkelijk wordt betaald, of op een of andere manier ‘geregeld’.
als de boetes te hoog zijn, zullen vooral de arbeiders er onder lijden, die worden gesaneerd. Denk maar niet dat het 7e vakantiehuisje van de bestuurders hier onder lijd.
En de niet Europese fabrikanten lachen erom.
oxymoron zegt
Ik vraag me eerder af of zulke boetes wel inbaar zijn. Met het leger voor de poorten in Wolfsburg en elders? Hoofdkantoren verplaatst naar de Cayman Islands (ha)?
mashell zegt
@oxymoron: het hoofdkantoor van VW is al jaren terug verplaatst, dat is immers een brievenbus aan de Zuid-As in Amsterdam. Uiteraard is de boete gewoon te innen. Zo niet dan volgt er een verkoop verbod.
stijnvermeersch zegt
@oxymoron: ja hoor, die gaan gewoon in de pot.
Voorbeeldjes uit de auto-industrie:
3 miljard voor vrachtwagenbouwers http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2717894
155 miljoen voor autobatterijen: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/3099633/2017/03/08/Kartelboetes-van-155-miljoen-euro-voor-zes-toeleveranciers-van-auto-onderdelen.dhtml
138 miljoen voor enkele Japanse bedrijven: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160127_02092931
Maar het is niet enkel Europa hoor. In 2016 is er wereldwijd 6,7 miljard aan boetes geïnd, waarvan ‘slechts’ 4 miljard door Europa. Direkwart hiervan was voor rekening van de auto-industrie. https://www.accountant.nl/nieuws/2017/1/wereldwijd-hogere-kartelboetes-in-2016/