Naar aanleiding van de huidige dieselgate-toestanden heeft de EU besloten de lijn van de autoindustrie flink in te korten, en meer toezicht te houden op de afzonderlijke automarkten in de lidstaten.
In elke EU-lidstaat is een nationaal orgaan (in Nederland de RDW, in Duitsland het KBA) verantwoordelijk voor het toezicht op toelating en handhaving van de emissienorm. Je zou zeggen dat deze instanties zich al decennia prima van hun taak kwijten, maar de imagoschade die de Europese/Duitse autoindustrie door dieselgate heeft geleden was voor het Europees Parlement reden genoeg om voor meer controle van bovenaf te stemmen. Met een nipte meerderheid weiliswaar, maar toch. Daarnaast wordt er haast gemaakt met een Real Driving Emissions-test, die uitstootwaarden eerlijker moet meten.
Normaalgesproken staan lidstaten niet bepaald te springen om nationale autonomie over te dragen, maar kennelijk is de schokgolf van dieselgate groot genoeg om nog meer aansturing vanuit Europa wenselijk te achten. Onder andere de Europese CDA-fractie stemde voor, met de volgende argumentatie:
”Het is van de zotte dat wij door de Amerikanen op deze misstand gewezen moesten worden. Het laat zien dat nationale toezichthouders hebben verzaakt en de controle verbeterd moet worden.”
Was getekend, CDA-EU-parlementariër Annie Schreijer-Pierik. Onze minister van IenM, Melanie Schultz (VVD), staat daarentegen niet bepaald te springen om meer Europese inmenging bij de RDW.
Wat de plannen precies inhouden moet nog geformuleerd worden, maar het ligt in de lijn der verwachting dat er een Europese toezichthouder opgericht gaat worden, die een evenknie van de Amerikaanse EPA moet worden.
johan_muijnen zegt
hmm, hoe zou dat komen???
martinus zegt
Auto’s zijn belastingbronnen.
De EU ontbreekt het(volgens eigen inzicht) vooral aan mogelijkheden eigen belastingen te heffen.
Dit is gewoon een slim getimede stap om meer en meer macht naar Europa te trekken.
Aan de andere kant, erger dan nu in Nederland zal het niet worden. Waar auto’s voor ruim 150% van hun waarde belast worden. (bpm+btw) ivm iets marginaals als co2.
johnsmith zegt
@martinus: Jij snapt het de EU is nu in zichtbare stappen heel veel macht naar zich toe trekken niet alleen met dieselgate, maar ook met het afzwakken van de net neutraliteit die in Nederland zo goed is. ik zie de toekomst somber in.
Maar ach snel naar de voice kijken dan is er niets aan de hand ;)
BaRa zegt
@johnsmith: De net neutraliteit? Hmm… even denken. Privatisering in de zorgsector, valt dat ook onder die neutraliteit? Werkt goed, he, dat model…
berlinetta zegt
Ik zie niet in hoe dit een oplossing moet gaan worden. Europa als eenheid faalt tot nu toe in elk opzicht. We hadden het bij de EGKS moeten houden.
lekkaah zegt
Zoals gewoonlijk weer een nieuw instituut oprichten..
En waarom zou deze haar werk wel goed doen dan.. Behalve nog meer taxpoet opslurpen.
Dutchdriftking zegt
En natuurlijk luisteren we meteen weer allemaal naar de grote EU baas.
G-Ammo zegt
Ieders weer z’n eigen land, munten, wetten en heel die andere zooi.
Als het positief is voor de EU wordt er geroepen: JA MAAR EU! WE ZIJN 1!!!
Maar zodra er bijvoorbeeld wordt gepleit in andere landen (vooral BE) voor APK in plaats van hun huidige nazi-praktijken bij de keuring: ”Ja maar nee… ieder land heeft wel z’n eigen wetten en regels” WANT GELD!
lincoln zegt
Maar die talloze zinloze corrupte organisaties in NL en elk ander Europees land blijven toch wel bestaan ??
clarkson zegt
Ze verzinnen vast wel wat anders om te sjoemmelen.