Al die verschillende moeder-elektronica is maar lastig. Tijd voor de Europese Commissie om er een stokje voor te steken. Vanaf 2014 mag het niet meer.
“Het is de vrijheid voor iedere fabrikant om het elektronisch tractie- en stabiliteitssysteem een eigen naam te geven.” Die vrijheid krijgen ze niet meer, uit de deur. Ondanks dat de merken er hun eigen systemen met verschillende werking op na houden, moeten zij het vanaf 2014 allemaal als “ESC” verkopen. Alle elektronica die de grip van een (vrij) rollend of aangedreven wiel controleert krijgt dezelfde naam. Gewoon Electronic (Traction and..) Stability Control.
Dit strenge beleid is het gevolg van verplichte ESC op alle (nieuwe) auto’s in Europa vanaf 2014. Zelfs in het kleinste goedkoopste conservenblik niet meer ongecontroleerd van de weg af glibberen.
Nuttig? Niet echt, de verplichting om het systeem met dezelfde naam te duiden althans. Auto’s kopen wordt er misschien een heel klein beetje overzichtelijker door. Toch zullen de meeste Porsche-kopers zich wel inlezen in de systemen (PSM). Anders is de fabrikant meestal vriendelijk genoeg om de afkortingen uit te leggen. Ach, als het maar uit kan. (via: telegraaf.nl)
norge zegt
Toch wel makkelijk om dingen die hetzelfde zijn ook dezelfde naam te geven .
sebasjuhh zegt
@norge: ik weet niet of Porsche Active Suspension Management hetzelfde is als Electronic stability program ?????????
norge zegt
@sebasjuhh: Ik heb het ook over dingen die het zelfde zijn!!!!!
sebasjuhh zegt
@norge: pfft, we hebben het hier toch zeker over ESP PASM en ASC ofwa?
dennisr zegt
@sebasjuhh: ik citeer ”dingen die hetzelfde zijn ook dezelfde naam” :P
sebasjuhh zegt
@dennisr: nou :( ik hoor het alweer, ik ga lekker weg doei!
dennisr zegt
@sebasjuhh: ik bedoelde aleen maar dat hij niet verwees naar een bepaald systeem, maar dat hij het gewoon handig vind dat alles wat hetzelfde is, ook dezelfde naam heeft.. ;)
Bart_V zegt
@sebasjuhh: volgens mij neem jij de ESCape
bram89 zegt
@sebasjuhh: PSM = Porsche Stability Management = ESC
Alwood zegt
@norge: das dus het hele ‘dingetje’ van de fabrikanten. de systemen zijn niet hetzelfde, ze hebben slechts een gemeenschappelijk doel maar gebruiken verschillende middelen om daar te komen.
norge zegt
@Alwood: Helemaal waar, maar om dingen in hetzelfde werkingsgebied een gemeenschappelijk naam te geven maak je het voor de doorsnee consument wel een stuk eenvoudiger.
Een fabrikant kan altijd nog een extra naampje aan de officiële toevoegen om hun systeem te verklaren .
dennisr zegt
maakt mij niet uit, als het maar werkt op de juiste momenten, en als het maar uit kan op de juiste momenten..
sebasjuhh zegt
@dennisr: scherp geplaatst!!!!
MAB zegt
@dennisr: +1
Cantago zegt
@dennisr: Helemaal mee eens!
vincenzo zegt
@dennisr: zat dit ook al op de uber golf dan in 1988? Zou mij niks verbazen, die duitsers zijn hun tijd ver vooruit!
dennisr zegt
@vincenzo: waar heb jij het nou weer over ? komt ook aleen maar onzin van jou kant..
bozewolf zegt
Het is een beetje regelneukerij, maar wel praktisch.
Voor ons auto-liefhebbers is het verschil hier en daar duidelijk en weten we wat er met de meeste afkortingen bedoeld wordt. Maar voor veel mensen zijn het allemaal andere dingen waar ze geen weet van hebben.
Het zou toch ook verdomd verwarrend zijn als ABS bij elke autoboer een andere naam had.
Design_Driven zegt
Op zich handig maar…………..moeten ze zich nou met alles bezig houden!?
Ik heb in de auto industrie gewerkt en de hoeveelheid regels is echt niet te doen. Geen wonder dat alle auto´s op elkaar lijken.
diffus zegt
Alwood zegt
@diffus: Nice! vanaf nu een Esc-toets plakken bij iedere crashfoto ;)
Pallas zegt
Straks groeien er hele generaties op die niet meer ‘echt’ kunnen rijden. Potentieel gevaarlijk als deze groep plots weer een mechanische auto besturen uit pak ‘m beet 1995.
xilver zegt
@Pallas: Neem het maar van mij aan… binnen 50 jaar rijdt niemand nog zelf.. merken zoals Ferrari en dergelijke hebben hun beste tijden gekend. De super-/hypercar is iets van vorige eeuw. Nu zijn er nog merken die koppig blijven voortbouwen (Lambo met de Aventador,…) maar ook zij zullen binnen dit en 20-30 jaar van koers moeten veranderen of een stille dood kennen. Heel spijtig maar pure realiteit. Kortom rijden als hobby of omdat je het graag doet zal dan niet meer kunnen (tenzij op circuit?) want iedereen wordt passagier.
dennisr zegt
@xilver: gelukkig hebben we dat als comsument ook gedeeltelijk in de hand.. als we met zn allen weigeren die rotzooi te rijden/kopen.. (zoals ik) dan is er niks aan de hand :) tenslotte zijn we altijd nog eigen baas.. en als iedereen als passagier door het leven wil.. is dan hun keuze.. ik zal altijd zelf rijden..
xilver zegt
@dennisr: Dat is eigenlijk het probleem… 3/4 van de bevolking heeft echt geen interesse in autorijden en zien het maar als een last. Je moet maar eens nagaan, als jij over auto’s en rijden begint hoeveel mensen er dan wel denken ‘NOT interested at all…’. Er zijn meer voorstanders dan tegenstanders van downsizen van motoren en mueslimeuk.
dennisr zegt
@xilver: nouja beter toch, als 3/4 van de bevolking in die verotte eco karretjes gaat rijden is er ook nog meer benzine voor onze echte auto’s :P zoals ik er nu tegenaan kijk (zeg ik bewust, omdat het natuurlijk kan veranderen) zal ik nooit eco gaan rijden.. alle mooie auto’s zijn namelijk niet eco :)
xilver zegt
@dennisr: Ik zeg dat ook en bij ons thuis hebben ze niet direct de neiging om te downsizen (we zitten met een 4.3l V8 en nog wat andere 200pk+) maar ik vrees dat ik uiteindelijk ook in zo’n ecogeval zal terecht komen… of ik het nu wil of niet.
dennisr zegt
@xilver: Tja als ze met een mooie Eco auto komen, die standaard of met een aanpassing toch een mooi geluid maakt.. tjaa dan valt er over te praten.. :)
xilver zegt
@dennisr: De Citroen GT Concept in productie zou al een mooi begin zijn ;-) Of de Lightning GT.
dennisr zegt
@xilver: zou een geweldig begin zijn, maar op een of andere manier zal het nooit beter worden dan zo’n prachtige Ford Mustang uit 69.. ^^ jaa persoonlijke favoriet.. :mrgreen: het spijtige is dat ik in mijn pensioens jaren niet zo iets zal bezitten.. aangezien een dergelijek Ford Mustang dan al ruim 90 jaar oud is.. jaa wij allen zijn in de verkeerde tijd geboren.. :P
xilver zegt
@dennisr: Ah, heel goed, ieder zijn ding natuurlijk ;-). Ik heb het persoonlijk niet zo voor oude wagens (zeker al niet Amerikaans). De huidige Mustang kan ik beter appreciëren, maar ik ben enorm voor hoogtechnologische wagens. Vandaar mijn voorliefde voor de Veyron. Ondanks dat jouw Mustang tegen dan 90 jaar oud is blijft die betaalbaar en realiseerbaar. Die Veyron, daar weet ik nu al van dat ik die nooit zal kunnen bezitten ;-) But we keep on dreaming ;-)
dennisr zegt
@xilver: dromen houden ons in leven :P de huidige mustang is ook een geweldige bak :D en al dat gedoe over de wegligging enzo zegt me niet veel omdat het toch niet een auto is voor dagelijks gebruik :D verder hou ik ook heel erg van hoogtechnologische wagens hoor, een Veyron is egt fenomenaal.. maar wat je al aangeeft.. veeeel te duur..
Ik droom nog even over schatrijk worden, zodat ik alles gewoon betalen :):P
xilver zegt
@dennisr: Amen to that ;-)
dawwg zegt
@Pallas: Je bedoelt auto’s zonder elektronisch gaspedaal en zonder stuurbekrachtiging; waarin je voelt wat de auto doet ? Nee, die oude auto’s zijn veel te onveilig ;)
mylvan zegt
Er zal haarfijn uitgeschreven moeten worden wat er precies met ESC bedoeld word. Is het alleen electronisch, mag het systeem remmen, valt actieve wielophanging er ook onder enz. en. En wat als je je auto laten tunen en de software van je traction controlle wordt aangepast mag dat nog? Leuk dat er gemeld wordt dat diverse soorten rijhulp 1 naam krijgen maar geef dan ook wat meer informatie. Ik kan me niet voorstellen dat de ABS van een Dacia dezelfde naam krijgt als het active suspension managment van Porsche.
dawwg zegt
En waarom noemen we het niet gewoon ESP; die term is veel gangbaarder dan ESC/ASR/WTF/BBQ overheidsgereutel … ?
xilver zegt
@dawwg: Omdat de EU-boys nu niet zo enorm veel van auto’s kennen als de gemiddelde AB’er ;-). En omdat ze het simpel niets kan schelen hoe dat noemt, zolang ze maar regeltjes kunnen maken.
mashell zegt
@dawwg: die naam is vast een trademark van Bosch, de EU zal voor een neutrale naam moeten kiezen.
KaCh1ng zegt
wat een belangrijke beslissing?
the-budel-guy zegt
@KaCh1ng: ze hebben er tot laat in de avonden over vergadert
harriehandrem zegt
Kijk mensen. Daar is Europa nou goed voor! Ik had mezelf al bijna verhangen, omdat het zo onduidelijk was allemaal bij die verschillende fabrikanten. Werd er confuus van. En dan nu: “Wat zullen we met al die miljardenschulden doen?” of “Wat gaan we doen aan al die mensen die 7 uur vliegen hiervandaan omkomen van de honger?”. Nee, breng aub eerst duidelijkheid over de maximaal toegestane breedte van mijn autodeurhendel. Ik word gek van al die verschillende!
dennisr zegt
@harriehandrem: “Wat gaan we doen aan al die mensen die 7 uur vliegen hiervandaan omkomen van de honger?”.
nou ehm… helemaal niks ?
Hubert zegt
Jaren terug had je ABS en ALB (Anti Lock Brakes)
Nu heeft iedereen het alleen nog maar over ABS.
Dus het regelt zich zelf wel.
Daar heb je geen EU voor nodig (en het scheelt weer miljarden aan belastinggeld….)
floryn zegt
Nou ik voel me enorm veilig, want de EU heeft de wereld weer een stukje overzichtelijker gemaakt. Wat is dit nou weer voor kul wetgeving?
raoulkroes zegt
Dat is toch net zoiets als ABS, dat word ook door iedereen gebruikt. Dus waarom dit niet? Ik vind het een goed idee!
Alwood zegt
@raoulkroes: mjah… alleen is ESP dan weer een meer gangbare naam dan ESC, beetje natuurlijk verloop zoals @Hubert beschrijft zou daar juist prima voor zijn.
Aan de andere kant kunnen we nu wel allemaal creatief aan de gang met het plaatje van @diffus, lol!
sacha zegt
Ik koop echt nooit meer een nieuwe auto!
dennisr zegt
@sacha: niet liegen he!
joosthoeve zegt
@sacha: Sowieso zonde geld om een nieuwe auto te kopen;)
Maar laten we de markt zichzelf maar regelen en op de consument vertrouwen dat ze het zelf wel uitzoeken als ze willen weten waar een afkorting voor staat. Een afkorting/naam aan banden leggen lijkt mij minder belangrijk dan de kwaliteitseisen van een systeem. En dat zit volgens mij op dit gebied altijd wel goed. Ik snap het niet, maar er zal vast een vergaande logica achter zitten.
xilver zegt
@sacha: Geen probleem… eventjes een stickertje maken met ESP/PASM op geschreven en over het knopje ESC plakken. Kan je met een gerust hart een nieuwe Black Series kopen ;-)
the-budel-guy zegt
ik zeg al zo lang ik weet ESP.
diffus zegt
@ Alwood: Doen we..!! Haha, wie verzint zo’n naam nou!?
w0o0dy zegt
@xilver: beetje typisch om zo’n betoog te horen van iemand die idolaat is van de Veyron…
xilver zegt
@w0o0dy: Klinkt inderdaad een beetje hypocriet, maar dat is wat er nu eenmaal gaat gebeuren.
vincenzo zegt
@xilver: volgens mij moet je op de kermis zijn met deze voorspellingen.
Relief zegt
@w0o0dy:
Wat voor debiele opmerking is dat. Dat je fan bent van een merk, betekent niet dat je maar blind bent voor de realiteit.
xilver heeft het over 3/4 van de bevolking, maar ik durf zelfs te beweren dat 95% rijdt omdat het handig is en niet omdat ze het autorijden zo geweldig vinden. Bedenk maar een nieuw vervoermiddel wat jou in een mum van tijd overal kan brengen zonder de flexibiliteit te verliezen van de auto dan is de auto gedoemd te verdwijnen.
Voor liefhebbers hebben we dan tracks.
xilver zegt
@Relief: Dat is inderdaad waar ik op doelde…
w0o0dy zegt
@Relief: dat jij het niet kan volgen maakt het in he geheel geen debiele opmerking, in tegendeel zelfs. Gelukkig snapte xilver zelf mijn opmerking wel. De groeten…
Benjamin1 zegt
Had het dan ESP gemaakt! Petisie!!1!1!
Spelvaut is opzettelijk trouwens…
fortuna zegt
@Benjamin1: Kan niet, die naam is eigendom van Bosch…
Cantago zegt
Jonge, daar gaan we weer. Wanneer gaan mensen zich nu eens met belangrijke dingen bezig houden? En voor al die verschillende termen heb ik ook een mooie afkorting: RTFM!
F1Tim zegt
Dit is weer iets om alles te vereenvoudigen zeker? Vooral voor de laagste segmenten zal dit echter slecht nieuws zijn…
PeugeotGTI zegt
ESP lijkt me op dit moment de meest gangbare naam in de volksmond.
Maar als ESC de EC het gevoel geeft dat ze nuttig bezig zijn, prima.
Ik blijf het gewoon ESP noemen.