Europa, of liever gezegd UIIIIIIROOOOOOOOOOPA, slaat weer toe. De nanny state dwingt nu Alfa Romeo te conformeren aan kenteken terreur.
Een van de redenen waarom wij allen zo van Alfa Romeo houden -hoewel niemand daadwerkelijk wat koopt- is het fraaie design van de gemiddelde Alfa. Voor Italianen is zoiets belangrijk en voor ons autoliefhebbers natuurlijk ook. Dat zie je ook aan de kentekens van Alfa Romeo. Want een echte designer laat zich natuurlijk niet piepelen door die lelijke verplichte platen. Die ontwerpt gewoon een auto en dan zien we daarna wel hoe dat onding erop moet.
Kentekenplaten dienen dan ook geen reëel doel, anders dan dat de overheid je kan controleren. Iets wat natuurlijk, sowieso al niet hoort. Helaas gaat die terreur nu nog verder. Nadat de kwestie jarenlang aangezien is, gaat Europa nu verplicht stellen dat kentekenplaten ‘in het midden’ zijn gemonteerd.
Bij Alfa’s worden die met enige regelmaat (maar natuurlijk ook weer niet altijd, want Alfa) zijdelings van de V-vormige grille gemonteerd. Dit is al zo sinds de jaren ’50. Maar het mag dus niet meer, volgens de normen van voetgangersveiligheid (GSR) van Europa. De almachtigen hebben bepaald dat de kans op verwonding door een plaat aan de zijkant, groter is dan die van een plaat in het midden. Juist ja. De rubber stoeptegels klotsen weer tegen de plinten op. Ideetje: misschien dan de plaat helemaal achterwege laten…voor die voetgangers?
Alfa Romeo laat het ondertussen gelaten over zich heen gaan. De nieuwe designbaas Mesonero Romanos is namelijk toch al fan van in het midden geplaatste platen.
Het geeft ons symmetrie, dus ik ben blij.
Mesonero Romanos, is de moeilijkste niet
Waarvan akte. Op wie ga jij eigenlijk stemmen, aanstaande vrijdag?
verplicht zegt
Ja of …. Je had al gewoon tig jaar geleden die kentekenplaat in het midden ontworpen.
Ik bedoel, kan je wel moeilijk zitten doen als Alfa en die kentekenplaat ontkennen maar die zal er op een gegeven moment tocht écht op moeten.
Maar goed … Alfa. Zogenaamd zo mooi en elke autoliefhebber moet er een gehad hebben. Maar niemand koopt ze …
btbt zegt
Maar ze doen helemaal niet moeilijk?
DeWitteCondor zegt
Ik heb er anders 2 gekocht. Met de plaat aan de zijkant.
RobTWo zegt
Ik heb er 5 gehad, waarvan 2 met een (illegale) kleine uit het midden. De kentekenplaat aan de voorkant wordt sowieso overschat. Jouw voorligger kan hem toch niet lezen.
SpiderIV zegt
Ach ik heb er 5 (ja eigen vervangende auto is gewoon handig), en nooit last van die kenteken plaat en die zit er gewoon op.
mashell zegt
Moet Ferrari nou ook een plek voor de kentekenplaat in het design gaan opnemen?
kennone zegt
Die staan toch al in het midden??,,
verdebosco zegt
Graag niet vrijdag stemmen dan ben je te laat. Het is donderdag.
Maar, deze bemoeizucht is inderdaad tenenkrommend. Zou mij ook niet verbazen als de terreur van “autonoom rijden” (Tesla, Google, Chinezen, Duits premium ..) hier achter zit. Makkelijker herkenning van positie tegenliggers, bijv. In het donker. Over 25 jaar mag je zelf niet meer rijden (veiligheid jaja). Al het geld van je taxi-abo naar Google, Microsoft of Xi en co.
Op wie dan te stemmen? Van Geert tot de overzijde zie ik weinig originaliteit in denken.
PS Dat kenteken kun je ook virtueel maken, of de stickervorm toestaan aan de voorzijde of de plaat van zachter materiaal maken zoals rubber.
Kortom, dit is precies de bemoeienis van de EU die we kunnen missen als kiespijn. Ga stemmen.
Gele Koplamp zegt
Gewoon geen plaat voorop, nog veel veiliger voor voetgangers
kniesoor zegt
Strak plan
Andreivierfunf zegt
Oplossing: we staan stickers van het kenteken toe. Deze kunnen gekocht worden bij elk punt dat kentekens mag maken. Voorwaarde is dat je de originele plaat/platen thuis bewaard en je een extra document van RDW* in de auto moet hebben.
*) of een vergelijkbare instantie uiteraard
ouwedibbes83 zegt
Voor de voetgangers ideaal! Reflecterende stickers die niet onderdoen voor een plaat, ik denk dat je daar veel voordelen mee afvangt.
Andreivierfunf zegt
Duplicaatcodes zijn dan ook verleden tijd. Zorg er gelijk voor dat als je ze er af haalt ook niet meer bruikbaar zijn en diefstal van platen is ook niet meer interessant
mashell zegt
Niet gemakkelijk verwijderbare sticker, zelfde formaat als een plaat, gecentreerd aangebracht door een gecertificeerd monteur (APK keurmeester of zo). Dat zou inderdaad een mooi plan zijn.
pomoek zegt
Alternatieve kop: Europa dwingt Alfa Romeo ontwerpers om eindelijk eens een auto te ontwerpen die er ook goed uitziet met een kentekenplaat. Zoals de ontwerpers van alle andere autos in Europa al jaren doen.
mmax zegt
Pardon? dat is wel een hele stellige opmerking. Met name in nederland met die lelijke gele flappen, hoe moet een fabrikant dat mooi maken. Dan moet je haast wel een gele auto nemen. Daarnaast, vind je nou echt dat ontwerpers van andere auto’s in europa al jaren autos maken die er goed uitzien met kentekenplaat? Ik vind ze zelf steeds meer op elkaar lijken (ei vorm, maakt niet uit welke body shape, het is altijd in enige vorm wel een coupe) en of het nou duits of frans is, ik hoef het niet. laat nou dat ene beetje charme vooral charmant zijn
kilum zegt
Je hebt het nu alleen over de kleur van de plaat. Alfa zou best gewoon in de voorbumper een stukje in het design kunnen aanpassen dat er gewoon ruimte is voor een kenteken plaat. Ongeacht de kleur van de plaat.
N wonend te N zegt
In de helft van de VS hoeft er niet eens een kentekenplaat voorop. Waarom toch? En hoezo EU? Waar bemoeien zij zich mee? Micromanagment door ambtenaren is het probleem van Europa. Ga op dat niveau voor de grote lijn en laat staten het zelf uitwerken. OK dan, kennelijk verieist de EU een plaat. Laat het dan zo… Motor rijden kan toch ook prima met één plaat …. Het idee alleen al dat er ambtenaren zijn die hun tijd hieraan voldoen – super triest. Voor of tegen, niet aan de EU, er is geen probleem: los ‘het’ dan niet op!! Want daarmee zijn de ambtenaren zelf het probleem. Alsof die ambtenaren ook een plaat voorop hebben: schei toch uit en doe iets nuttigs!!
italned zegt
Nexit graag
dondeboer zegt
Dat zou de nekslag worden voor de economie van ons land. We leven hier van de handel, en dan is het terug invoeren van grenzen het domste wat we kunnen doen. Heeft in Groot Brittannië ook niet bepaald goed uitpakt, de brexit.
baardmijt zegt
Ik weet niet of we Alfa daarmee gaan helpen.
Iemand die dit kan duiden?
Als het helpt om de kentekenplaten op toekomstige Alfa’s gewoon uit het lood te laten ben ik natuurlijk voor!
ronnys zegt
Whoaaaa,
Naast alle chaos en economische ellende.
Denk jij dat Alfa dan zegt: gelukkig in NL mogen we voor alle 4 de auto’s die wij daar verkopen een andere bumper maken. Wij gaan die Hollanders extra korting geven omdat zij een andere bumper willen!
Mensen willen niet gecontroleerd worden, helpen alles naar de kloten en klagen dat dat het een bende is!
Roskampies zegt
2x Alfa gehad. Mooie autos. . Helaas te klein voorde fam 190 tot 200 cm lengte en alles wat ertussen 4 in totaal. SuVs niet mn ding.
schuimbekje3 zegt
dus dan maar mijn intercoolers aan de zijkanten ipv het midden?
beetje als mijn bi turbo porsche…
moet ik wel 2 turbo’s plaatsen, voor symetrie natuurlijk…
pomoek zegt
Het punt wat mij betreft is dat de ontwerpers en de marketing afdeling van Alfa Romeo altijd de kentekenplaat in de folders weg aan het jadajadahen waren. Ze plakten er een soort generiek kentekenplaat plaatje op de plek of toonden een auto gewoon zonder kenteken: https://www.autolit.eu/56982-large_default/2005-alfa-romeo-147-brochure-dutch.jpg.
De kentekenplaat werd in de praktijk met een nogal lomp stuk plastic op de voorbumper geschroefd. https://media-cdn.vwe.nl/Images/116527128?templateid=0&overlay=rdw&w=640
Deze auto’s zijn prachtig, ik heb ook een 147 gereden, maar qua ontwerp lekker makkelijk. Je doet als ontwerper gewoon alsof de kentekenplaat voor niet bestaat en als een “afterthought” wordt die er dan opgeschroefd. Dat is niet zoals een auto zou moeten worden ontworpen. Vergelijkbaar met die bumpers die in de VS op Bugatti’s moet worden geschroefd.
Ja zo kan ik ook een auto ontwerpen.
En het kan gewoon wel. Kijk naar de Citroen XM. Waar de nummerplaat op bijzondere manier is geïntegreerd achter het glas waar ook de koplampen zitten. Of de BMW 4 serie waar de kentekenplaat gewoon een plek heeft gekregen voor de, enorme, nieren. Mooi? Dat mag iedereen voor zichzelf weten maar het is wel consequent en de ontwerpers van deze auto’s hebben in ieder geval nagedacht over hoe ze met het probleem kentekenplaat om moesten gaan.
Het is overigens wel typisch iets waar vrijwel alle moderne auto’s mee te maken hebben. De kentekenplaat voor is voor alle merken een beetje een “oh ja” dingetje waar gewoon niet goed over is nagedacht. Dan zie je dus kentekenplaten die half over de de bumper en half over de grill aan de onderzijde van de auto hangen.
gewoon lui ontwerpen.
Rob zegt
Citroen SM is niet echt een goed voorbeeld. De “US spec” SM is nogal pijnlijk om te zien…
pomoek zegt
Haha, heb je een punt. Auw…
Snelle zegt
Wat een waanzin dit, weer een ambtenaar die weer iets bedacht heeft wat uitgezocht is door een mega duur onderzoeksbureau wat waarschijnlijk tonnen eu geld heeft gekost. Waardoor hij zijn plannetje zo er door heen heeft gefietst. Dit is echt verschrikkelijk.
Maar dit is nog niks met de pieptoon die ze straks verplicht gaan stellen in nieuwe auto’s als je de maximumsnelheid overtreedt. Voor mij straks geen nieuwe auto meer..
RutgerK zegt
Tijd oor autonieuws zonder en sneer naar Europa?
Dit bericht zonder gezeur over Europa had ook prima gekund..
baserati zegt
Krijgt een motorfiets dan ook een kentekenplaat voorop als ze dat bij auto’s blijkbaar zo belangrijk vinden ?