De versnellingsbak met dubbele koppeling is aan een onstuitbare opmars bezig in Europa. Ook al is ‘ie wat zwaarder dan een traditionele handbak, de besparingen in verbruik en CO2-uitstoot bieden voldoende compensatie. Tegen 2020 zijn naar verwachting bijna 10 miljoen auto’s met een dergelijke transmissie uitgerust.
Dit aantal komt overeen met 9 tot 11 procent van de totale markt, in 2011 was dit nog 3 tot 4 procent, aldus een onderzoek/analyse van het bureau Frost & Sullivan.
Er zijn twee types transmissie met dubbele koppeling (hierna: ‘DCT’): de dubbele droge plaatkoppeling (dry sump), en de natte variant (wet sump). De droge variant zal terrein winnen, omdat deze vaker wordt toegepast in kleine auto’s en goedkoper te produceren is.
Automaat of DCT?
De traditionele automaat, zoals we die tegenwoordig nog steeds bijna exclusief in het hogere segment vinden (de ZF 8-bak in o.a. BMW, Jaguar enz), blijft dominant in Noord Amerika. Europeanen en Chinezen hebben wat meer met manuele transmissies, en zij zijn dus ideale klanten voor een DCT, ook al schijnt de implementatie niet altijd even vlekkeloos te verlopen, als we de Chinezen mogen geloven althans. (via Autokompas)
Het beestje moet een naam hebben
Nu we het er toch over hebben, willen we de gelegenheid aangrijpen om eens op een rijtje te zetten welke termen de marketingboys allemaal verzinnen voor wat in de basis hetzelfde systeem is. Als u aanvullingen of verbeteringen hebt, horen we het graag!
- PDK (Porsche DoppelKupplungsgetriebe ; Porsche)
- DSG (Direct Shift Gearbox ; Volkswagen)
- S-Tronic (Audi)
- 7G-DCT (Mercedes)
- DCT (Dual Clutch Transmission ; BMW, Ferrari, Hyundai, Kia)
- TCT (Twin Clutch Transmission ; Alfa Romeo/Fiat)
- PowerShift (Ford/Volvo)
- Next Generation Transmission (Honda)
- SSG (Sequential Shift Gearbox ; McLaren)
- Twin Clutch SST (Mitsubishi)
- GR6 (?) (Nissan)
- DCS (Dual Clutch Systems ; Peugeot-Citroën)
- EDC (Renault)
RuVi zegt
DSG is begonnen al direktschaltgetriebe
TCT is Twin Clutch Transmission als ik het goed heb
RuVi zegt
@RudyV: DCS is dual clutch systems
gforce zegt
Alfa: Twin Clutch Transmission … lijkt mij!
lincoln zegt
en Nederland buigt voor lease-tarieven ..
darkpluisje zegt
toch vind ik een winst van 5-7% in 9 jaar terwijl het product pas een jaar of 3 echt op de markt word gepushed niet enorm groot of ligt dat aan mij ?
darkpluisje zegt
@darkpluisje: Is er alleen een bron dat een dry-sump systeem goedkoper zou zijn? Dacht namelijk dat dry-sump duurder was omdat je meestal 2 pompen nodig hebt ipv 1, maar het voordeel in kleine auto’s is dat je grotere bodemvrijheid hebt dus het blok verder voor tussen de wielen gestopt kan worden?
Megakix zegt
@darkpluisje: ken wel het ‘lump-sum’ principe…als ik mijn portomonnaie bezie.. ^^
jrk68 zegt
@darkpluisje:
Drysump op motoren is wel duurder, hier staat het voor droge plaatkoppeling.
Net als bij een normale bak met enkele koppeling.
MontegoBlue zegt
Voor de prijsgevoelige leaserijder wordt de keus steeds groter, maar helaas is dit nieuwe aanbod voornamelijk handgeschakeld. Zeker de combi Diesel + DSG-achtige automaat is zowel in leasetarief als bijtelling vaak alweer een stuk duurder dan de handgeschakelde varianten. Later dit jaar mag ik weer wat nieuws uitzoeken en wordt mijn dilemma: Ga ik voor goedkoop of voor het gemak?
Onbegrijpelijk vind ik dat Ford zijn PowerShift nog steeds niet aanbiedt in combinatie met de meest courante motoriseringen.
Megakix zegt
@MontegoBlue: wellicht…door gebrek aan ‘power’ in die range ? ;)
MontegoBlue zegt
@Megakix: Veel vermogen is toch niet nodig? Als VAG zijn DSG7 aanbiedt icm de 1.2 TSI waarom kan of wil Ford geen PowerShift aanbieden icm motoren die ze in hun Econetic-modellen gebruiken? Anders reed ik nu Ford ipv VW.
406_v6 zegt
@MontegoBlue: optie: niet leasen en laat je baas maar een goede km vergoeding betalen…. Hoef je ook geen mueslimobiel te rijden voor “de bijtelling”.
martijnb11 zegt
@MontegoBlue: een automaat opzich kijkt niet echt krap op pk’s maar juist op koppel. Daarom is een automaat met een diesel fijner dan met een benzine. Maar doe mij maar gewoon een soeplepel in mn middenconsole. Lekker roeren in die bak
henrie zegt
Als Porsche een Porsche DoppelkupplungsGetriebe bouwt, waarom is de afkorting dan PDK en niet PDG? Of is het een Porsche DoppelKupplungsgetriebe?
sir_smokalot zegt
Scherp :)
406_v6 zegt
@henrie: omdat Porsche zelf spreekt van “Porsche Doppelkupplung” … dus zonder getriebe.
lamdi zegt
E-gear, lamborghini?
lamborgfan zegt
@lamdi: Dat is een enkele koppeling. Zon robot bak zeg maar..
norge zegt
Wat was zo’n variomatic toch geniaal eenvoudig .
406_v6 zegt
@norge: de uitvinder Hub van Doorne kreeg niet voor niets een eredoctoraat van de technische Universiteit.
406_v6 zegt
@406_v6: hij was ook de uitvinder van het geniale “Trado” systeem, waarmee je een bestaande 4×2 of 4×4 in no-time om te bouwen tot 6×4 of 6×6.
norge zegt
@406_v6: Thanx, die wist ik niet :)
406_v6 zegt
@norge: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trado
mout zegt
@406_v6: Gaaf, dankjewel!
glashelder zegt
Als het niet stuk gaat is het fijn.
jrk68 zegt
Het zal dan 0.2 schelen naar 100 en theoretisch een paar % zuiniger zijn maar laat mij maar “ouderwets” in een bak roeren en als het echt niet anders kan dan graag sequentieel.
toroloco zegt
Veel te verwarrend! Gewoon manueel, automaat of sequetieel, dan is het kiezen al veel eenvoudiger.
civicfk3 zegt
Sinds kort ook een auto met DSG op de oprit staan en ik vind het geweldig. Geen geneuzel meer met file rijden en wanneer ik wel “sportief” wil doen pak ik de flippers aan het stuur beet. Ander voordeel, als mijn vriendin rijd hoef ik mij niet te ergeren aan haar abrubte schakel/koppel gedrag.
gerrelekker zegt
Ook nog een DSG gehad, ik vond het echt zalig om mee te rijden….
pimmp zegt
KIA gebruikt ook de afkorting DCT.
truckblog.nl zegt
En ook in de zware vrachtwagens komt hij er aan! Volvo zal als eerste komen met de I-Torque en ZF werkt aan de Traxon versnellingsbak met DSG. http://www.iepvandermeer.nl/iepvandermeernieuw/?s=traxon
toeter11 zegt
gewoon een variomatic rijden!!! 1 koppeling, en niet zoveel gedoe
Svda zegt
En het begon allemaal bij de Golf 4 R32
jrk68 zegt
@dahlback:
Yep, en na 10 jaar hebben ze hem nog steeds niet betrouwbaar….
Svda zegt
@jrk68: Tja BMW niet bij Smg bakken, Opel niet bij automaten, Citroën niet bij electronica, Kia bij olie verbuik
Zullen we ff doorgaan?
jrk68 zegt
@dahlback:
Geen van de door jou genoemde gevallen moeten 400000 auto’s terug roepen omdat de bakken uit elkaar rammelen….
lamborgfan zegt
@jrk68: de vws toch ook niet?
Mijn broer zn ketting tsi met dsg doet het nu bij 170.000km nog..
Maar bij een constante snelheid van 140 km/h, hoor je een klein rammeltje vanuit de kofferbak (lijkt het te komen).. Die moeten ze maar eens terug roepen, dat kan natuurlijk bij een auto van ruim €27.000..
tjeerd_gerritsen zegt
Wet sump, dry sump lijkt mij niet van toepassing op een versnellingsbak. Een sump is gewoon een carterpan. Een droge koppeling heeft niets te maken met een dry sump.
hammerman zegt
Dubbele koppeling, dubbele kosten na verloop van tijd. Ik ben geen liefhebber van dit systeem, geef mij maar de Toyota CVT (planetair stelsel, niet de Van Doorne variant). Het verguisde loeien heb je zelf in de hand (c.q. voet). In 98% een voordeel, de overige 2% een nadeel…
clubbtraxx zegt
Volgens mij heet de VW bak toch echt Direktschaltgetriebe of dachten jullie dat een duitser ook ballpoint zegt als ie het over een pen heeft?