Mocht je van plan zijn te crashen, dan kan dat het beste in Golf-VI. Goed om te weten toch.
Totaal testte EuroNCAP in 2009 33 auto’s. Per model gingen er maximaal 3 auto’s plat en werden drie voorstoelen, vier kinderstoelen en diverse reserve onderdelen gebruikt. Om de totaalscore te berekenen worden alle auto’s aan vier testen onderworpen en worden diverse componenten bekeken. In 2009 werden de test- en rekenmethodes aangepast, maar EuroNCAP deed aanvullende tests met de auto’s die al in 2007/2008 aan de beurt waren geweest. In 2010 worden overigens de eisen weer aangescherpt, om het maximum van vijf sterren te halen moet er hogere percentages voor de individuele tests worden gehaald.
Van de in 2009 geteste auto’s is dit de top5, waarbij het drietal op de vijfde plaats alledrie dezelfde score haalden:
1. VW Golf VI
2. Honda Insight
3. Toyota Prius
4. Hyundai i20
5. Toyota Avensis
5. Volvo XC60
5. Opel/Vauxhall Astra
Mocht je minder geven om veiligheid en/of liever wat anders rijden, klik dan even door naar het overzicht met alle uitslagen (PDF alert). En omdat we weten dat jullie dol zijn op dingen stuk maken, hebben we een hele batterij aan crashtest video’s op Autojunk gezet. Veel kijkplezier!
PS: even op de foto klikken voor hi-res en check dan ook even de vervorming van de wieldop van het achterwiel. Da’s dan weer niet zo premium he, vink de optie lichtmetalen velgen dan toch maar aan.
Jan Rap zegt
Wow ik had niet verwacht dat de hybrides, en dan zeker niet de Honda, het zo goed zouden doen…
Sciurida zegt
Nou mooi toch, betekend dat een Prius een grotere kreukelzone heeft en dus mooi total loss is tegen een boom met 30km/u, weer zo’n gedrocht uit de wereld.
toyotaprius zegt
Inderdaad, hybrides doen het goed. En de 1e 5, 4 keer een Aziatisch merk…
Jipp zegt
@toyotaprius: dat wil niets zeggen, de duitsers staan toch boven aan met het model wat het beste verkoopt in europa!
Blijkt maar weer dat volkwasgens niet malleen de beste auto’s maakt, ook hele veilige.
toyotaprius zegt
@Jipp: Daar heb je wel gelijk in, de Golf flikt het toch wel… het is en blijft de maat staaf in zijn klasse..
Laue zegt
@toyotaprius:
probleem is, ik als autoliefhebber wil niet in de maatstaaf rondrijden. maar dat is mijn eigen probleem als imago pik.
toyotaprius zegt
@Laue: Dat is inderdaad een keuze, ga je voor veilig kies een Golf… Ga je voor iets met meer sjeu… vul maar in..
Ik ben het volledig met je eens. Ondanks mijn naam, wat ik wellicht maar eens moet gaan veranderen.. ;), zal ik ook voor iets anders kiezen..
Jipp zegt
@Laue: Jij wil er niet in rijden, maar een hele hoop andere mensen wel, anders is het niet de best verkochte auto in zijn segment en overall de best verkochte auto. het zegt wel wat als je de nieuwste golf rijdt voor je baas bijvoorbeeld.
Bennink zegt
Toch fijn om te weten dat de Insight goed scoort. Had niet verwacht dat ‘ie in de top vijf zou komen en zelfs bóven de Prius.
FourteenPercent zegt
@toyotaprius
florisw zegt
jaja die I20 doet het niet slecht :O
De koreanen zijn in opkomst!
Henk zegt
Hoezo Volvo veilig?… Toch maar een Toyota…
Osprey zegt
Nee, ik ben niet van plan om te crashen dus ik hoef geen Golf ;)
Dure hobby trouwens, die crashtests…
toyotaprius zegt
@Osprey: Gevaarlijk beroep, chauffeur van crashtest auto’s…
paulusrx7 zegt
En als je dood wil gaan aan saaiheid moet je vooral één vand eze auto’s kopen. Bleh kots.
Beetje Verward zegt
Top 3 veiligheid voor voetgangers:
Honda Insight
Subaru Impreza
Toyota Prius.
Ook niet onbelangrijk vind ik.
killioq zegt
@Beetje Verward: de prius was toch de stille kindermoordenaar?
en waar is renault, is die nu ineens flut?
marek zegt
Ik word er niet koud of warm van of een auto nou 4 of 5 sterren heeft gehaald. Het zou geen cruciaal punt zijn bij het aankopen van een nieuwe auto voor mij. Maar toch knap dat de Golf 6 op nummer 1 is geeindigd mooie voorkant maar WAT EEN LELIJKE VEILIGE ;) ACHTERKANT.
rob²in zegt
Ze moesten eens tests uitvoeren waarbij de auto’s tegenover vrachtwagens gezet worden, lijkt me veel interessanter..
Cantago zegt
Leuk dat de Golf wint! Alleen ik vraag me altijd af of fabrikanten hun auto niet gewoon zo maken dat ze hoog scoren in de test. En een Prius? Die staat zeker zo hoog omdat hij niet hard genoeg kan botsen met zijn elektromotortje?:P Haha
Jipp zegt
@Cantago: De fabrikanten leveren de auto’s wel direct aan de euro-ncap maar daarna worden ook steekproeven genomen, dus heeft het geen nut om een veilige auto te sturen voor een hoge score en daarna een mindere auto te verkopen.
Cantago zegt
@Jipp: Dat is ook niet de manier waarop ik het bedoel. Als een auto bijvoorbeeld door de EuroNCAP niet op zijn dak gegooid wordt besteden autofabrikanten misschien ook weinig geld aan de ontwikkeling van een crash bestendige dakconstructie. Als er geen test is waarbij de auto frontaal op een paal rijdt, maken ze ook geen bumper die sterk genoeg is om de krachten dan op te vangen (denk aan de Camaro SS van een paar blogjes terug). Ik vraag me af in hoeverre fabrikanten uitgaan van mogelijke ongelukken in verhouding tot de EuroNCAP test. De verkoopcijfers staat vaak in verhouding tot de EuroNCAP, en niet tot werkelijk letsel na ongelukken…
Jipp zegt
@Cantago: daar heb je gelijk in, maar ik denk juist daar daar euroNCAP voor is toch. ik denk wel dat de testen van euroNCAP moeten worden uitgebreid zoals je al zij, met bijvoorbeel palen.
Cantago zegt
@Jipp: De meest voorkomende ongelukken worden denk ik wel getest. Maar als we het dodental op de weg (aan de snelheidslimieten te zien veel belangrijker dan het aantal doden door kanker oid) willen terugdringen tot 0, dan zullen we moeten testen op meer punten. Zoals palen die in het passagierscompartiment door kunnen dringen, zoals je wel eens op tv ziet. Maar ik vind ook dat er meer bescherming tegen terreinwagens moet zijn. Een Twingo maakt geen kans tegen een Hummer… Maar die kans is met een andere/betere constructie misschien wel te vergroten!
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Cantago: Real life schades zouden inderdaan het beste zijn.
Mijn Swift heeft een ster minder omdat er geen ESP op zit. ESP is belangrijk om niet van de weg te geraken. Terwijl banden en ophanging net zo belangrijk zijn wordt dit niet meegenomen in de testen.
Het zou dan ook goed zijn om een duidelijk onderscheid te maken tussen prefentie sterren (ESP, weggedrag, lane warning etc.) en de botsproeven.
Ook het gewicht speelt mee, tegen een muur wil je een lichte auto. Tegen een andere auto wil je een zware zodat de ander de klap opvangt.
Cantago zegt
@Saab_Spyker_Automobiles: Jep, helemaal gelijk. Je kunt ESP, tractiecontrole en ABS ingeschakeld hebben, als je met spekgladde banden over ijs rijdt heb je er niks aan! En dan komen we wederom uit bij… De gebruiker van de auto!! Ik denk dat daar nog wel wat puntjes te verdienen zijn.
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Cantago: piepjes voor dodehoek verbieden! door al die elektrische meuk kunnen de mensen niet meer rijden. Net als een waarschuwing dat je moet rusten.
Mensen gaan er op vertrouwen “de auto red me wel, ik kan wel wat meer gas geven”. Verantwoord rijden begint bij jezelf en moet je niet overlaten aan techniek. Het moet een hulpmiddel zijn terwijl het steeds vaker een doel is. Mensen kunnen niet eens wegrijden als het glad is. “Ja het is glad en ik heb traction controle en dit en dat en ik kom nogsteeds niet weg, zelfs niet als ik volgas geef.” Door het blinde vertrouwen in de techniek hebben ze niet door dat rustig rijden nog altijd de meeste grip geeft.
sorry draaf een beetje door
Cantago zegt
@Saab_Spyker_Automobiles: Maar ik ben het er wel helemaal mee eens!! Al dat elektronische gezeik, het leidt alleen maar de aandacht naar de auto in plaats van naar de weg! Wat gadgets zijn leuk, maar er zijn er maar weinig die ook ECHT iets toevoegen… Jammergenoeg. Ik zie liever een paar goede bekerhouders en een afsluitbare snoeptrommel in mijn auto dan zo’n piepding. Een parkeersensor vind ik dan wel weer makkelijk, vooral als ik denk aan het achteruitzicht in een Koenigsegg of vergelijkbare exoot die-ik-wel-wil-hebben(A)!
Sciurida zegt
@ Beetje verward: Subaru Imprezza veilig voor voetgangers? die heeft toch zo’n zuiger op de motorklep waar je als nietsvoorzienend voetgangertje in wordt gezogen? Knap gedaan van Subaru dat je dr aan de andere kant weer levend uitkomt dan…
Johan zegt
Yeah Right…..
…..Een Insight en een Prius veiliger als een XC60….
…Mmmm
Ahura zegt
@Sciurida: grapje zeker.. niet alle Impreza’s hebben een luchtinlaat op de motorkap
*Junkreader* zegt
ja, dan toch maar een toyota die extraveilig tegen een boom kan knallen omdat z’n gaspedaal blijft hangen…veilig joh!!!
Ahura zegt
@*Junkreader*: pff wat een suffe hype reactie zeg.. bah..
Jipp zegt
@Ahura: junkreader heeft wel een beetje gelijk!
w0o0dy zegt
@Ahura: in die categorie past deze ook wel (zonder de hype, maar net zo suf): Goed dat die Golf zo veilig is als je ondersturend de bocht uit vliegt.
Nog één: Golf engineerd om over 10 jaar uw 19 jarige zoon an zijn vriendjes het leven te redden als de verlaagde GTI zich om een boom vouwt.
Opvallend dat de Hybrides zo goed scoren, maar ook opvallend dat het allemaal tamelijk on-inspirerend sturende auto’s zijn…. toeval?
Ahura zegt
@w0o0dy: haha wat stuurgedrag met een botsproef te maken heeft ontgaat mij volledig.. ;)
w0o0dy zegt
@Ahura: trek het je niet aan…. het ontgaat de kopers van Golfjes ook volledig dus niets om je voor te schamen ;-)
florisw zegt
Ik mis Renault. Die waren toch heel veilig? Net als volvo, maar daar zien we ook maar één model van terug.
zdev zegt
Het zou de overheid sieren als ze een progressief heffingsstelsel zouden hebben op basis van NCAP ratings. Net als ze dit met CO2 uitstoot doen. Van CO2 is het nog maar de vraag of het überhaupt van invloed op het klimaat is. Maar de NCAP ratings zijn keiharde cijfers. Hoe veiliger de auto: hoe minder je er (relatief) voor betaalt. Hoe gevaarlijker een auto, hoe duurder.
Cantago zegt
@zdev: Dan zou ik nog een stapje verder gaan en zeggen dat je beter uit kunt gaan van letselschade na ongelukkig “in real life”. Anders loop je denk ik het risico dat je auto’s koopt die goed uit de test komen ipv auto’s die ECHT veilig zijn… Maarja, ik twijfel dus wat ik hierover moet denken…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Same old same old…
De EuroNCAP is leuk voor de marketing. Maar is natuurlijk een beetje simpel aangezien het maar 5 crashes zijn, precies voorgeschreven. Er is al bekend geworden dat Renault zijn auto’s ontwerpt op die 5 crashes. Maar als het 3 cm. naar links is…
Erg jammer en meer marketing-tool dan echte graadmeter voor veiligheid!
dotternetta zegt
Zonder achterknippers en tegen een kartonnen doos kan ik het ook
realcar zegt
Tja veiligheid is veel meer dan een NCAP test doet voorkomen. Je kunt een auto hier specifiek voor gaan bouwen maar in elke andere situatie kunnen deze auto’s dan minder veilig zijn dan lager geplaatste auto’s.
RRRobert zegt
Poeh hé, een Toyota Urban Cruiser die een gelijke score haalt als een Suzuki Alto (3 sterren…). Volgens mij heeft niet alleen op de afdeling ‘gaspedalen’ iemand van engineering zitten slapen, daar in Japan.
frans zegt
dat compenseert mooi de matige rijvaardigheden.
w0o0dy zegt
Opvallend is trouwens ook dat vooral de auto’s met een goede “pedestrian safety”-score hoog staan…. Daar wordt het grote verschil gemaakt en niet op de normale crash bescherming.
Lan_Evo zegt
Al die veiligheidsmaatregelen maken auto’s alleen maar zwaarder en daardoor minder aantrekkelijk/sportief om in te rijden. Niet dat het bij bovenstaande burgerbakken iets uitmaakt, die zijn hoogstwaarschijnlijk toch al dodelijk saai om in te rijden. ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ zdev: zoals ik al zei, de ‘keiharde’ EuroNCAP cijfers hebben bar weinig met veiligheid te maken…
vale46 zegt
Waar zien we merken als Audi, Mercedes, BMW, PSA group,…??
Alleen de kleinere wagentjes en de hybride wagens.
Deze uitslag verbaast mij!
Grotere auto’s waren toch veiliger omdat ze een grotere kreukelzone hebben?
w0o0dy zegt
@vale46: Grote auto’s hebben meer eigen gewicht dus ook meer energie die verwerkt moet worden en daarnaast hebben ze over het algemeen een neus die voetgangers geen enkele kans geeft…. dus die scoren laag op het onderdeel waar de auto’s in de top5 juist de hoogste scores halen.
vale46 zegt
@w0o0dy: Dat grotere auto’s een grotere massa hebben is niet meer als logisch. Maar dat de auto zwaarder is, dat is het probleem van de kreukelzone, die moet steviger zijn zodat de auto niet opvouwt als een harmonica. Het gaat er om dat de krachten die op de PASSAGIERS ontstaan zo klein mogelijk zijn, en ook dat de passagiers niet gekneld raken. Of je nu een zware auto hebt met een stevigere kreukelzone, of je hebt een lichtere wagen met een lichtere kreukelzone, het maakt niet veel uit voor de passagiers zelf. En ik liever 2 meter verwrongen metaal tussen mij en een boom dan een halve meter verwrongen metaal van een klein autootje.
Maar je hebt ook gelijk: de voetgangers zijn bij een grote veel minder veilig dan bij een kleine wagen.(vorming van de voorkant)
Persoonlijk vind ik het echt nutteloos om wagens te testen op voetgangers veiligheid, Een auto is niet gemaakt om mensen op te scheppen. En als het al gebeurt dan is het meestal in traag stadsverkeer en zonder zware gewonden. Crashtests tegen een boom zouden in mijn ogen véél nuttiger zijn! Als het glad is kan elke wagen van de baan schuiven, niet elke voetganger zal ook op de baan schuiven.
Cantago zegt
@vale46: Hoe vaak zie je hier hele zware ongelukken van bijvoorbeeld BMW’s waarbij de inzittenden zonder zware verwondingen zijn uitgestapt… En hoe vaak lees je artikelen van jongeren die zichzelf in golfjes ed hebben dood gereden? Nee, ik voel me op de een of andere manier toch veiliger in een BMW 3 dan in een 5-sterren Renault Senic!
(Sorry voor de posts achter elkaar… Had wel in één gekund:$)
Chris zegt
Deze scores zijn nog altijd maar relatief.
Ze zijn goed in deze 3/4 onderdelen maar 5 sterren is niet onsterfelijk. Zie de filmpjes van de Golf 5 vs Volvo XC90…beide 5 sterren maar k zou liever niet in de golf zitten of zoals de Fiat 500 vs Audi Q7.
In real life komt t gewoon op de situatie neer en massa is een van de belangrijkste factoren nog altijd met deze dingen.
HDM zegt
@Cantago: een Twingo verdwijnt toch onder de Hummer door? :P
Cantago zegt
@HDM: Daar heb je een punt… Een verlaagde Hummer dan? Met extra zwaar spoilerpakket?:P Haha
realcar zegt
Ik weet dat Volvo op die manier werkt die Cantago zelf bedenkt. Zij analyseren gecrashte auto’s en staan ook in contact met verzekeringsmaatschappijen om de letselschades goed in beeld te krijgen.
Cantago zegt
@realcar: heb ik ook wel eens iets van gehoord ja! En DAT is nu veiligheid! En daarom voel ik mij in een Volvo toch wel een stukje veiliger dan in een andere auto;) Jammer is wel dat je kans op ongelukken in andere auto’s dan groter worden… Denk maar eens na, je rijdt één keer een andere auto dan je Volvo, en schiet op de snelweg naar de andere baan. Ongeluk! Want je hoorde geen piepje dat er iemand in je dode hoek zat… Daarom lijkt het mij ook verstandig om bestuurders wat uitgebreidere rijles te geven.. Misschien een vervolgexamen? Iedere 5 of 10 jaar? Het probleem aanpakken bij de bron zeg maar;)
jah zegt
Die A- stijl van de golf ziet er nog goed uit zeg!
Saab_Spyker_Automobiles zegt
Beste werkt overgens nog steeds de rolkooi met 4 punt en helm. Zie de F1 crashes :D
toyotaprius zegt
Wat ik mij eigenlijk afvraag. Auto’s worden steeds veiliger en veranderen in rijdende bunkers.. Bewijze van.
Is er wel eens onderzoek geweest, wat de schijnveiligheid met een bestuurder doet?
Neemt men nu onbedoeld meer risico’s? Is men minder op de hoede voor veranderende situaties? Immers heeft een auto, nu allerhande veiligheid hulp middelen.. daar ben ik dan ook wel eens benieuwd naar.
bakkerst zegt
@ redactie,
beetje jammer dat er niet gereageerd wordt op de wieldop suggestie.. ;)
zal ik het even doen, als je goed kijkt, hij vervormt niet, hij valt er gewoon af..
daardoor lijkt hij misschien vervormt, maar dat is optisch bedrog.
Svenska Aeroplan AB zegt
http://www.euroncap.com/results/saab/9-5/2009/390.aspx
Hey, de nieuwe Saab 9-5 is ook al getest!
Scoort goed, alleen stickertje voor de uitschakelbare pass.airbag moet groter…
Zucht
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Svenska Aeroplan AB: Ziet er inderdaad goed uit. Zeker van de zeikant. Je krijgt zo ook wel een aardig beeld van de auto zonder dat deze gesoept is. Echt een mooie wagen!
toyotaprius zegt
@Svenska Aeroplan AB: het stickertje, lijkt op het feit dat ze altijd wat te zeuren moeten hebben…
JanC zegt
De beste auto’s zijn die die nooit een ongeluk hebben. Laat ze maar eens een grafiekje maken van het aantal ongelukken per type van auto tegenover de verkoopcijfers van types auto.
*Junkreader* zegt
@Ahura, …Toyota doet er nog een schepje bovenop…als je nu over dat eerste schrikmoment ‘van je gaspedaal dat blijft hangen en ik ga keihard richting decor’ heen bent, werkt je rempedaal niet meer…pleur je toch het decor in…hoe is dat, voor “een hype”…”M”
Gummen zegt
Ranking en gewogen score van de 4 resultaten hangt maar net van de weging af. Iets andere weging en je hebt een andere winnaar. Kortom, geeft niet echt een objectief beeld.
Thijsj zegt
En daar staat volvo dan wel lekker premium als enige met een SUV tussen al die kleine (hybride) dingen en een toyota avensis in de top 5..