Nou ja: 1 ster dan, maar die is wel doorgestreept om aan te geven dat het erg slecht gesteld is met de veiligheid van deze pickup.
Als je de foto bekijkt, dan lijkt het in eerste instantie nog wel mee te vallen, maar dat is in het interieur wel anders. Het dashboard komt ver naar binnen en kan daarbij knieën en benen verwonden. Ook het gaspedaal komt 20 cm naar binnen wat de kans op letsel erg groot maakt. De nek van de bestuurder wordt te ver naar achteren gebogen en de borstkas krijgt veel druk te verduren. Dat laatste wordt wellicht verholpen door Nissan, want ze gaan de gordelspanners en airbags aanpassen. Voor de Navara’s die al zijn uitgeleverd komt er een terugroepactie. De Navara ziet er dus wel stoer en stevig uit, maar het chassis kan de krachten van de standaard botsproef met 64 km/u niet goed verwerken. De resultaten van de zijdelingse crashtest waren wel goed.
Met dank aan Pim voor de tip!
QuattroPorte zegt
tjaa dat d8 ik al wel
Kermit zegt
dit is eerder een resultaat dat je verwacht van auto’s uit de jaren 80 of zo :-)
Silverarrow zegt
Dat is een flinke tik op de neus van Nissan… En wij maar zeiken dat die chinese producten zo slecht zijn :P
Patrick zegt
Wat een vernedering voor degenen die zo’n ding kopen voor hun veiligheid.
Ben zegt
Pff… Ik dacht toch dat nissan niet bepaald onveilig was…
De QashQai ( hoe je dat ook schrijft ..) had juist een goeie crashtest..
Verwacht je zo niet van een pickup..
JeffreyG zegt
Dat is toch niet echt wat ik had verwacht voor een merk wat samenwerkt met sterren-kampioen Renault. Denk dat ze er ook nog wel een paar keer goed naar zullen kijken ;)
SaxoVTS zegt
Wow, dat is niet best.
Wel een goed voorbeeld welke bewijst dat je niet altijd aan het resultaat van het plaatje of filmpje kunt beoordelen of een auto goed of slecht scoort tijdens een crashtest. Sommige internetters menen dat te kunnen namelijk.
sacha zegt
Wel hard om dan die ene ster ook nog af te pakken :-/
QuattroPorte zegt
@JeffreyG
haha ja daar heb je gelijk in
Thibaut zegt
ik twijfelde om er een te bestellen.. niet dus !!
Thibaut zegt
maar wat dan met de pathfinder?
want deze nissan navara is daar toch op gebaseerd?!
GJ zegt
Ik vermoed dat dit van origine voor de US markt is bedoeld. Pick-ups vallen dar niet onder personenauto’s maar onder de (kleine) vrachtwagens waardoor andere (lagere) eisen gelden. Zo zijn er nog behoorlijk wat op een ladderchassis gebouwd hetgeen de weerstand bij botsproeven ook niet ten goede komt, heb ik me laten vertellen. Dit geldt dus waarschijnlijk voor veel meer van die US-based meuk.
QuattroPorte zegt
echt waar ?
ja, nu zou ik het ook niet meer doen.
maar ik vindt hem ook niet geweldig mooi.
dus ik vindt het niet zo erg..
en hoe zal de nissan murano dan wel niet zijn ?
die is trouwens wel mooi :)
2SLOW4ME zegt
mijn vriendin krijgt een mitusbishi pickup L200 v/d zaak, is die net zo onveilig:S??
Robbert_W zegt
Ander chassis dacht ik. Dus zal ook een andere score uit komen!
Johan zegt
@JeffreyG
Om even op de sterren van een Renault terug te komen…
…Weet je nog van vroeger, het is erg gemakkelijk om een test te maken wanneer je de vragen al weet.
Ook renault is daar goed in, iedereen weet tegenwoordtig wat je moet doen om 5 sterren te behalen bij de EuroNcap. Je krijgt al een extra sterretje wanneer je een gordelverklikker inbouwd.
Kijk dan naar VOLVO, hun hebben een eigen crash lab in Zweden, en een team dat ongevallen in Zweden waar VOLVO’s bij zijn betrokken gaat nakijken ed.
De (vele/ maximale ) sterretjes bij de Ncap zegt niet zo heel veel (meer).
Maar deze foto’s spreken wel voor zich….
dragonforce zegt
Zelfs de chinezen halen 3 sterren dan deze japanse doodskist ;)
CitroFiel2 zegt
En zullie zeggen dat een Citroën Xantia uit +- ’92 slecht scoord! (Ik wil niet zeggen dat hij wel goed scoorde de eerste keer!) Deze Nissan uit ’08 das pas een schande!
Dino zegt
Ha ha ha
Dat betekent dus, dat ook de Nissan Pathfinder slecht scoort!!!
Het is tenslotte dezelfde auto.
Grts Ersin
Tinos zegt
Als ik zo’n pick up had zou ik alleen nog maar achteruit rijden!
Ben benieuwd hoe andere bedrijfswagens uit de crashtests komen. Focus ligt volgens mij vooral bij personenwagens.
W!d zegt
hey m’n eerste tip.. komt gelijk door! Ik kan alleen niet vanaf m’n werk reageren.. maar blijkbaar kunnen niet alleen chinezen onveilige auto’s bouwen
G. de Groot zegt
Gelukkig rijden alleen amerikanen massaal in pickups. We kunnen prima zonder amerikanen, en nog beter zonder iedere sjon die hier in een pickup rijdt. Dank je Nissan.
Rutger zegt
Moet je voorstellen dat een fiat seicento nog veiliger is!
Rick dos zegt
Jeez, O sterren. Je mag op z’n minst verwachten 2 of 3 sterren. En vooral van een Japans merk.
Rob USA zegt
Ja dat komt ervan als ze op prijs willen winnen van the one and only real
American pick-up…F150/Ram/Silverado enz.
mastertjen zegt
heel jammer
vind de navara en de pathfinder de mooiste in hun segment
maar wil je je leven daarvoor laten?
dekster zegt
Op het VTM-nieuws schoren ze alle pickups over dezelfde kam, gewoon omdat een Nissan geen sterretje kan scoren. :roll:
Patrick zegt
Rob USA , die overzeese slagschepen zijn niet veel beter hoor.
mtfirst zegt
de navarra die vanaf maart geproduceerd word krijgt 3 sterren toegekend
Birger zegt
@ Rutger
Ja daar dacht ik ook meteen aan :)
Maar moet dat niet eerst getest worden voordat men ze verkoopt??
w0o0dy zegt
Nog een linkje…. bij de meest recente test bleek dat een aantal nieuwe of vernieuwde modellen niet vooruit zijn gegaan qua crash resultaten. O.a deze Nissan scoorde slecht maar bijvoorbeeld de C5 scoorde nauwelijks hoger dan de voorganger en de Bmw X3 liet in de vernieuwde vorm ook geen verbetering noteren….
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/auto/nieuws-en-tips/nieuws/nieuwsartikelen-anwb-2008/080226-euro-ncap-crashtest-februari-2008.nl.html
ngear zegt
waarom mogen zulke auto’s nog verkocht worden?
RScosworth zegt
Ongelooflijk, bij mij op school staat er ook een met van die gigantische Antera wielen eronder. Vandaag zag ik hem naast een Mini staan, die had zo achterin gepast! Is die Navara van karton ofzo? Want het is echt een beest om te zien.
Scimitar GTE zegt
Heel eng, ben ik blij dat hier nog een Silverado staat en geen Nissan Navaro :D
Citrofiel evil twin zegt
@w0o0dy;
Ik dacht dat ik droomde de nieuwe C5 is nog beter beveiligd dan de vorige generatie en die was al zo uitstekend goed.
Op voetgangersveiligheid en op kinderveiligheid zijn ze elk een ster gestegen dus…
http://www.euroncap.com/carsearch.aspx?make=c82cbc89-f6c2-4fe3-adca-90a5f6733c78
@ Thibaut;
Een Navara valt echt niet te vergelijken met een Pathfinder qua veilgheid tenminste.
De Navara heeft spijtig genoeg geen sterren en de Pathfinder heeft er 4 dus…
Jef zegt
@ Johan
Dat van dat extra ster voor een verklikkerlampje is een gekend verhaal, maar nog steeds onzin. Het kan natuurlijk voorkomen dat het puntenaantal net geen extra ster betekent, en dat je met die verklikker toch net voldoende haalt.
En uiteraard: elke constructeur kan probleemloos een prototype bouwen dat glansrijk de EuroNCAP-test doorstaat met een nooit geziene score, geen enkel probleem. De kunst is om dergelijke resultaten te halen met serie-modellen die betaalbaar moeten zijn, en ook nog heel wat andere eigenschappen moeten bezitten (zuinig, comfortabel, …)
Iedereen kent ook de fragmenten van o.a. Top Gear en Fifth Gear waarin diverse modellen van Renault op de proef gesteld werden, in andere testen dan EuroNCAP, telkens met zeer positieve resultaten
En tot slot: Renault heeft ook een team dat ongevallen ter plaatse gaat onderzoeken in geval een Renault/Nissan of Dacia betrokken is. Dat team vierde onlangs zijn 25-jarig bestaan. Hun onderzoeksterrein strekt zich uit over heel Frankrijk, Noord-Italië, Spanje en België, niet ietsje groter dus dan alleen Zweden. Neem het maar van mij aan: de vele sterren voor Renault zijn heus niet uit de lucht komen vallen, de Megane I was destijds een van de eerste auto’s die een hoge score wist te halen, reeds lang voor de EuroNCAP-testen een hype waren.
Umberto zegt
Damn mensen het is toch super logisch dat het resultaat op de NCAP niet goed is. Maar dat wil absoluut niets zeggen of de auto wel of niet veilig is. Zit toch nog altijd liever in die Pick Up dan in een A of B segment auto. Heel simple. A of B auto is 800KG, Pick Up is 2000KG plus pick up hoog normale auto laag,….. Gewicht + snelheid + massa……
Verder sucks NCAP gewoon big time, het is gewoon een pure marketing test die niet veel wil tegen. De fransen produceren hun modellen enkel op basis van deze test dus alle zware componenten zitten aan de andere kant. Dan doen ze de Amerikaanse test en dan falen ze omdat de passagier dood is want in de States testen ze anders en China weer anders en zo verder.
Ooit wel eens nagedacht wat er gebeurd als je nu niet precies op 40% van de breedte van je auto precies recht op een blok rijd??? De kracht word dan volledig anders geabsorbeerd waardoor je een andere vervorming krijgt van de body structure,……..
NuttelozeBPM zegt
Koop gewoon een Europeaan, daarmee steun je je eigen landen/economie en ben je zeker dat ie beter is…
Rob USA zegt
@Patrick:Ik rij toch liever in een Escalade met een Detroit steal voorkant!
Die deukt echt niet tot mijn knieeen in hoor! :)
RScosworth zegt
@ Rob USA
Dat NCAP gebeuren gaat ook niet alleen over de veiligheid van de inzittenden maar ook over die van de andere partij. Aangezien je met zo’n Escalade bij een ongeval waarschijnlijk gewoon over de tegenpartij heenrijdt is hij alsnog niet echt veilig. ;)
salesman zegt
De resultaten van twee van de drie geteste modellen zijn slecht”, luidt het oordeel van Euro-NCAP.
„De Isuzu D-MAX behaalt slechts 2 sterren (waarvan de laatste is doorgestreept wegens onaanvaardbaar
groot risico op dodelijke verwondingen). De Nissan Navara behaalt slechts maar één doorgestreepte
ster. De Mitsubishi L200 scoort goed met vier sterren.”
salesman zegt
bovenstaande had ik gevonden in de telegraaf
Lustigson zegt
Doet me een beetje denken aan die test bij Top Gear van zo’n Ford pick-up die sinds vorig jaar of zo in Europa te koop is. Dat ding heeft gewoon nog een ladderframe. En omdat het technisch een vrachtauto is, hoeft het aan veel minder strenge (productie-)eisen te voldoen. Zal met dit gevaarte ook wel zo zijn.
CarCleaner zegt
Tja …. Da dient daar nie voor he !!
:)
Jan C. zegt
@Umberto: Fifth Gear liet dat mooi zien door een Modus tegen een Land Rover te laten crashen. En laat het resultaat nou tegenspreken wat je zei. Een soortgelijke test tussen een Volvo en een Renault gaf ook Renault als beste wagen om een crash te overleven. En wat te denken van de test van Top Gear met de Megane? Kortom, het is niet enkel puur marketing, het snijdt wel degelijk hout.
Dexter zegt
@ Jan C.
Je hebt het over een test tussen een Volvo en een Renault. Volgens mij doel je op dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Dit is een test tussen een 15 jaar oude Volvo 940 en een 3 jaar oude Renault Modus (5 sterren score bij EuroNcap).
Lijkt me nogal logisch dat de Renault er dan beter vanaf komt, dit is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.