Ze konden het weer niet laten bij EuroNCAP. Ze hebben een Audi A4, Skoda Superb, Citroën Berlingo, Ford Kuga, VW T5 Caravelle, Hyundai i10 en Seat Ibiza tegen de muur gereden, en die blijken allemaal zeer veilig te zijn.
De nadruk bij de test lag op de veiligheid van kinderen, waarbij wordt gekeken naar de officiële aanbevelingen en zichtbare waarschuwingen van de fabrikanten over het gebruik van kinderzitjes. In meer dan 60% van de gevallen blijken kinderzitjes namelijk onjuist bevestigd te zijn, wat zou komen door gebrekkige voorlichting. Bij de geteste auto’s is het in ieder geval in orde: ze kregen allemaal vier sterren in de categorie Child Occupant Protection.
Ook in de (hoofd)categorie Adult Occupant Protection scoorden de auto’s goed. Vier sterren waren er voor de i10, Berlingo en het VW-busje. De Ibiza, A4, Superb en Kuga mogen we aan het lijstje met vijf-sterrenauto’s toevoegen, waarbij opvalt dat de Superb in de frontale botsing een extra puntje krijgt ten opzichte van zijn duurdere concerngenoot, de A4. Wat betreft voetgangersveiligheid scoort nog steeds geen enkele auto hoger dan drie sterren, dus je kunt nog steeds niet ècht veilig oversteken zonder te kijken.
Voor het complete overzicht, foto’s en filmpjes, check EuroNCAP.
Sjaaky zegt
Gaat de goede kant op! Vind EuroNCAP een goede organisatie, je ziet dat fabrikanten, in tegenstelling tot vroeger waar alleen Volvo echt aan veiligheid deed (op Mercedes S klasse na), enorm veel moeite er nu is stekken. Ja auto’s worden wel zwaarder en gebruiken dan meer brandstof but who gives a fuck waarneer het om veiligheid gaat. Eigenlijk zou NCAP de eisen op moeten krikken om de fabrikanten te blijven prikkelen.
Texter zegt
De Citroen C6 scoort 4 sterren bij voetgangerveiligheid en is met 100 punten de hoogst scorende auto ooit, met op 99 punten de C4.
victor zegt
waarom testen ze de mazda 6 niet, de hoofdsteunen achter zijn erg kort, levensgevaarlijk
vla zegt
Over Audi A4 gesproken, hoe lang blijft die afschuwelijk opzichtelijke reclame voor Audi als achtergrond?
damster zegt
Off topic: Hoe lang blijft dat Audi watermerk in de pagina’s nog duren, geachte autobloggers?
Sander zegt
Lekker belangrijk hoe veilig een auto is voor voetgangers. Beter verstevigen ze de voorruit!Voor de rest goede zaak dat auto’s steeds veiliger worden!
W!d zegt
-edit: foutje, is gefixt!-
PCCB zegt
Citrofiel zal het graag horen.
Murphmeister zegt
@ de vlaeminck: hele goede vraag!! Ik ben ‘m inmiddels ook helemaal beu.
Tinos zegt
@ de klagers: er zal (waarschijnlijk) toch geld verdiend moeten worden!
PeterB zegt
Even mee off-topic’en: gun autoblog.nl het commerciele succes en de bijbehorende reclame inkomsten! Mede daardoor lezen wij veel autonieuws, bijzondere berichten en krijgen met regelmaat prachtige reportages voorgeschoteld… Ja toch, niet dan? :-)
victor zegt
@tinos, groot gelijk, zonder dit geld was autoblog er niet! en geen tests met auto’s etc etc
damster zegt
@PeterB; Overdaad schaadt!
vla zegt
@ Murphmeister
Thanks, leuke site btw (behoorlijk offtopic maar het mag gezegd worden! :P )
@ Tinos
Met 3 banners hebben ze toch al redelijk wat? En trouwens, vroeger duurden dit soort acties slechts een dag, deze is al 3 dagen bezig (een halve dag lag autoblog plat -heb het met de chronometer bijgehouden! :D ).
–edit: morgen is het weer over, ontopic aub!–
vla zegt
Waarom geen reclame over Coca Cola ofzo? http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/19/ted-sluymer-de-bliklikkers
.Memphis. zegt
@damster, die achtergrond van Audi vind ik schreeuwerig nog storend hoor. Bijlange geen overdaad. Moest je zelf zoveel tijd steken in een website zou je er ook graag een centje aan verdienen.
goed, terug ontopic. Al die veiligheid zal jammergenoeg weinig uithalen zolang heel veel ouders nog altijd weigeren van hun kinderen deftig vast te maken in de wagen. Was vandaag nog op het nieuw hier in België.
http://deredactie.be/cm/de.redactie/binnenland/080528_kinderzitjes
.Memphis. zegt
nog moet dus noch zijn in m’n post, en nieuw wordt nieuws. Waar is die edit knop als je hem nodig hebt :(. Moet dringend leren eerst na te lezen.
jlm zegt
De NCAP is een zwaar overschat instituut. Voor een goede veiligheidsbeoordeling van auto’s zou je de actieve en passieve veiligheid nauwkeurig moeten nagaan. Met name het ‘paaltje-in-de-zijkant-en-de-voorkant-tegen-een-blok beton-idee’ ligt erg ver van de werkelijkheid waarin je in allerlei mogelijke hoeken kan crashen. Wat dat betreft hebben bijvoorbeeld Volvo en Honda het toch echt beter voor elkaar: zij hebben goed testfaciliteiten waarin ze heel veel kunnen nabootsen.
Peter zegt
Met die overdaad aan Audi schrap ik die van mijn lijstje denk ik.
En metallic lak voor Eur 1400,-. Niet goed bij hun kop daar bij Audi.
Die opties schijnen kaal ex bpm/btw/co enwat al niet meer zelfs veel duurder te zijn in NL dan in Duitsland he.
marnik zegt
Volgens eurncap is de citroën c5 toch de veiligste auto tot nu toe ! ?? niet
Citrofiel zegt
@ PCCB; Quoi? Waarom? 4 sterren voor de Berlingo is zo fantastisch niet. Of heb je het over de reactie van Texter?
@ Texter; De 2004 C5 heeft 36 36 8 = 80, de 2008 heeft 35 38 11 = 84, de C6 34 38 28 = 100, dat zijn respectievelijk volwassene, kind, en voetgangerscores. Hoe kom je op 99 voor de C5?
@ marnik; Zie hierboven. De C6 is veiliger dan de C5, dat sowieso. Aan andere merken waag ik me niet. Maar het licht er natuurlijk aan waar je naar kijkt. Als je alleen op volwassenenveiligheid let, scoort de 2004-C5 idd heel erg hoog. Maar de Nissan Quashqai scoort dan nog hoger met 37 pnt.
frakske4711 zegt
Een Audi A4 een large family car? Dat zal in de USA toch voor hilariteit zorgen.
Wat is een A6 of een A8 dan? Verder is natuurlijk de Ncap een indicatie, geen absolute waarde. Het spoort idd de fabrikanten aan om hun best te doen, en wordt soms tegen sommige import auto’s gebruikt.
M.b.t. de Europese premium merken: tijd voor meer sterretjes als maximale waarde? Of hevigere tests? Laat de ontwikkelaars ook eens wat geld verdienen;-)
autoblogger zegt
Gaan we nu bij elk bericht over die Audi reclame zeuren? Djeez guys, stick to one topic ipv het bij werkelijk ieder artikel te spammen.
Citrofiel zegt
@ Texter; Excuses. Ik ben scheef. Er staat toch duidelijk C4 in je bericht, niet C5…
vla zegt
@ autoblogger
Thanks! (voor mensen die denken dat ik dingen zie: check de edit bij mijn vorige reactie)
En tja, ik had gewacht tot er een vers artikel over Audi was om het ff te vragen, ik weet hoeveel je van orde houdt. ;)
C70T5 zegt
Goed dat er aan veiligheid gedacht wordt!
btw. ook autoblog is ten prooi gevallen aan het grote geld. voor een paar cent mag audi reclame maken. ben benieuwd of de bloggers nog enige kritiek gaan leveren op audi als dat van toepassing is, de komende tijd.
mashell zegt
4* is beetje voor de spiksplinternieuwe Berlingo is een beetje tegenvaller. Citroen ziet busjes ehh budget rijders nog steeds als tweederangs klanten?
Giuliettalover zegt
@Memphis: Kinderveiligheid is inderdaad nog steeds een “ondergeschoven kindje”. Je ziet dat veel mensen (de ene bevolkingsgroep meer dan de andere) kinderen OF niet vastzet in de auto, OF gebrekkig vastzet.
Het komt regelmatig voor dat er een moeder met kind “veilig” op schoot voorin zit. Bij een flinke remming zal dat kind al uit haar armen schieten en tegen het dashboard aanknallen. Niet te denken aan een echte aanrijding.
Waar blijven de voorlichtingscampagnes van de overheid?
Dit is een van de manieren om nog ergere vregrijzing van de samenleving tegen te gaan.
Wel de campagnmes ook in turks en arabisch aub, anders is effect niet optimaal.
Giuliettalover zegt
Deze wilde ik er nog aan toevoegen.
http://nl.youtube.com/watch?v=xU2jrQ4uunU&feature=related
Tombnolz zegt
Goed idee om de Kuga te rammen, komt hij misschien zo wel op z’n plooi.
Vind NCAP ook wel een goed initiatief, maar ze voeren steeds dezelfde crashes uit, met als gevolg dat de fabrikanten – als ze slim zijn- zich vooral daarop fixeren. Gevolg: heel veilig op de proeven, maar evenzo in reële crashsituaties?
mashell zegt
Die gordijnairbags van die Audi A4 zijn zo ontzettend grappig, je ligt dubbel als je je A4 in de poeier rijdt.
ZoZo... zegt
@Tombnolz:
Dat is precies wat een (IVA-) leraar me jaren geleden vertelde. Dat is tevens ook een manier kosten te besparen op “plekken” van een auto die niet getest worden.
Tombnolz zegt
@ ZoZo…: Ik ben ervan overtuigd dat een Volvo nog steeds veiliger is dan een Renault, ook al halen ze gelijke punten. Maar goed, de auto’s worden allemaal steeds veiliger en da ’s een prima zaak, daar weegt het minimale meerverbruik niet tegenop.
TomS zegt
Was er niet ooit ook een reclame waarbij een NCAP crashtest werd nagebootst maar de auto vol in de ankers ging en gewoon stilstond voor het betonblok.
Ik vind goede remmen en een goede wegligging namelijk ook bijzonder veiligheidverhogend. Daar hoor je geen NCAP test over reppen.
Ik verdenk inderdaad met name Renault ervan hun auto te ontwerpen voor de NCAP-test en niet voor jouw en mijn botsing in real life.
M. Schopman zegt
Het valt me op dat bij de A4 meteen de curtain airbags afgaan bij een frontale aanrijding. Je wilt juist zo weinig mogelijk airbags dan absoluut noodzakelijk activeren vanwege de bij-effecten.
Verder knalt die spiegel er bijzonder makkelijk af, lijkt me een constructie ding.
sloper zegt
mooie auto.
dat vinden er wel meer want de levertijd is nu 3 maanden andere merken
staan gewoon bij de dealer te wachten op een klant.
De meeste klagers op deze site hebben het over het mindere disigne in de auto
en goedkopen materialen ik zou zeggen zet de vw passat cc er maar naast en
zoek de verschillen.