De tijd dat alleen Renault vijf sterren kreeg toebedeeld door de EuroNCAP is voorbij. Het professionele crashbedrijf zette onlangs weer zes auto’s tegen de muur; vijf hiervan ontvingen de maximale score.
De modellen waren niet allemaal even klein: de Audi Q5 deed bijvoorbeeld ook mee, net als de Peugeot 3008. Echter, ook de Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul en Suzuki Alto waren van de partij. Alleen de laatste presteerde niet optimaal en ontving drie sterren, niet alleen door de matige bescherming van de inzittenden maar ook door het ontbreken van bijvoorbeeld stabiliteitscontrole. Suzuki heeft gereageerd door ESC vanaf nu optioneel te maken op de Alto.
De EuroNCAP is blij met de ontwikkeling, omdat volgens hen steeds meer mensen overstappen naar een kleinere auto. Kredietcrisis, weet je wel.
“Many claim that the weight and size of a car is the only criteria for safety. We believe that there are other aspects of safety that are just as important. The smaller cars we tested whose results are released today show that size should not stand in the way of all-round safety.”
Tof. Maar welke kleine auto moet je dan kiezen? Dat hangt er geheel vanaf wat je precies belangrijk vindt. Zo beveelt EuroNCAP de Honda Jazz en Hyundai i20 aan wanneer je voetgangers niet teveel pijn wilt doen. Geef je meer om je eigen nek wanneer iemand z’n SUV in je kofferbak boort, dan biedt de Kia Soul je de beste stoelen tegen een whiplash.
Voor de uitgebreide resultaten en foto’s, klik door naar EuroNCAP. En omdat we weten dat jullie het leuk vinden als er dingen kapotgemaakt worden, hierbij alle videootjes van de zes botsproeven.
Racekees zegt
kut audi zou ik nog geen eens tegen een paaltje aan willen zetten-edit: doe even alsof je IQ hoger ligt dan je leeftijd-
sacha zegt
Mooi dat die kleine auto’tje zo veilig zijn tegenwoordig. Dan vallen er tenminste geen doden als ik er met mijn Hummer tegenaan (of overheen) rijd.
ferrari_ownt zegt
Eindelijk zo’n vreselijke Kia Soul naar de galemiezen. Fantastisch!
jeanmarie zegt
lol @ edit Racekees
Helemaal mee eens!
xc60 zegt
@ferrari ownt
inderdaad, kippenvel!
Alwood zegt
precies! slopen die handel :-D
http://www.youtube.com/watch?v=-WGm7if4GZg
Vond vooral de Amerikaanse test wel heel goed, groot vs. klein. Komt tenminste eindelijk eens naar boven hoe veilig auto’s werkelijk zijn. (klein is dan niet zo fijn)
Wel jammer dat fifth gear dan keer op keer moet bewijzen dat oud&groot ook niet zó veilig is ;)
Henkie zegt
@ Racekees
Haha wat een opmerking, maar ben zelf ook niet echt een fan van Audi..
OT: Bij de Alto waren ze er al bang voor, dit is niets meer of minder dan een Indische auto (daar ontwikkeld en gebouwd),
Voor de rest had ik niet anders verwacht eerlijk gezegd, op naar de 6e NCAP ster. Wanneer komt die er oaw. erbij?
xc60 zegt
een zwaluw maakt nog geen zomer maar een goed begin is het halve werk
TKoote zegt
Die 3008 word er wel een stuk mooier op zo.
Gnermo zegt
vreselijke Kia Soul? Smakelozen!
Het is wel mooi om te zien hoe groot de kreukelzone is bij de soul, helemaal tot achter de voorwielen.
Polygoon zegt
Omg omdat deze auto’s niet meer dan 300 pk hebben of omdat ze goedkoper zijn als 60.000 zijn ze ineens lelijk?
Grow Up
Dutch_Tuning zegt
wat een heerlijk gevoel als er lelijke auto’s worden gesloopt.. haha..
Laue zegt
Goede zaak dat auto’s steeds veiliger worden. Daarom pleit ik voor het verhogen van de snelheid naar max 140 op de snelweg.
Nijntje_ zegt
@Ruben Baeten:
vijfsterrenregen in de titel zou aanelkaar geschreven moeten ;)
Nijntje_ zegt
lol, dikke fout in m’n eigen spellingsverbeterende post :D
RubenBaeten zegt
@Nijntje: Jehebtgelijk
Laurens zegt
Auto’s met een ladderchassis (zoals de Hummer) zijn inderdaad uitstekend geschikt om andere weggebruikers te doden, maar doen het ook prima als de eigenaar zelfmoord wil plegen door zich te pletter te rijden op een betonnen brugpijler. Gezien de matige wegligging van de dingen kan dat ook onbedoeld gebeuren :lol:
OT: vraag me wel eens af of de wet van de verminderde meerwaarde ook bij EuroNCAP reglementen toegepast wordt, zeker als minstens 90% van de ongevallen door de bestuurder veroorzaakt worden. Misschien het geld voor extra airbags stoppen in verplichte verhoogde rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders? Is ook goed voor de werkgelegenheid in deze crisis tijden!
NL-TH zegt
Jippieeeeh!
Auto’s bouwen op EuroNcap test, ofwel lekker 5 sterren halen in standaard situaties,
echter weet je nooit hoe het ongeluk gebeurt als deze al gebeurt. Dus zo kun je met je 5 Ncap sterren nog niet heel uit je auto komen als het ongeluk anders gebeurt dan de punten waar Ncap op test….
Jipino zegt
@Polygoon
De enige die iets over de prijs zegt ben jij. De anderen zeggen gewoon dat ze die auto’s lelijk vinden. Je trekt verkeerde conclusies.
MDA zegt
@ Alwood: Over welke amerikaanse test heb je het? Ik zie niks in dit artikel en je linkt nergens naar…
@NL-TH: dan neem jij toch lekker de Alto! Maar effe serieus: natuurlijk ontwikkelen autobouwers op NCAP tests om specifiek daar hoog te scoren… maar die tests zijn toch echt bedoelt om de werkelijkheid zoveel mogelijk na te bootsen. Als jij een betere manier van testen (of veiligheid beoordelen), laat maar horen dan!
wouterhil zegt
Zie ik hier nou eindelijk een voordeel van de 3008 t.o.v de andere geteste auto’s? Het is namelijke de enige auto waarbij de buitenspiegels intact blijven na de frontale botsing. Bij de andere breken ze als luciferhoutjes naar voren en slaan ze (in het geval van de Jazz) nog even fijn de ruitjes in de a-stijl stuk. Alsof het al niet duur genoeg is om schade te laten repareren :-)
Alwood zegt
@Polygoon
nee, ze zijn gewoon lelijk :? Kijk dan!
@MDA
alstublieft :P weet ff niet zeker of het in het AB-archief staat, volgens mij niet. Hier een tweetal linkjes.
AMGJunk zegt
Van die 3008 mogen er wel meer crashen…
Maargoed indd goede zaak dat de auto´s veiliger worden.
Mensen lees even de post van Laue, hij heeft een goed punt :)
Ik ben voor!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ MDA: Saabs Real Life Safety!
Saab vliegt een team experts in als er een ongeluk met een Saab gebeurd en verwerkt deze data in de ontwikkeling van modellen. Dit doen ze al jaaaaaaren, dus hebben een super-database wat dat betreft.
Ook worden auto’s wel eens door de fabriek ‘geclaimd’ na een ongeluk om hem helemaal te checken…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laue: zeker goed punt!
Die max.snelheden zijn ooit berekend op de auto’s van die tijd…
Met hedendaagse remweg en electronische watchdogs kan hij zeker omhoog!
JanC zegt
Precies de verkeerde conclusie. Doordat we lezen dat auto’s veiliger worden gaan we met ons allen sneller rijden, waardoor de extra botsveiligheid teniet wordt gedaan door de hogere door ons gebezigde snelheden.
Dit is nu een van de gevaren die schuilen in systemen als ABS en ESP. Wij gaan de grenzen van het rijden steeds verder verleggen, waardoor het bij een ongeluk er ernstiger uitziet als wanneer we een bocht normaal zouden nemen of eerder de snelheid er uit halen.
Maar goed, zoiets zeggen op een autoblog heeft weinig zin.
Bedazzling zegt
@JanC
volgens mij trek jij juist precies de verkeerde conclusies,
door de ontwikkelingen van de auto’s kunnen zij met of zonder ABS en ESP bijvoorbeeld harder door een bocht dan auto’s van 20 jaar geleden.
Door de verbeterde kwaliteit van ophangingen, banden, etc. ligt de grens ook daadwerkelijk verder, om over een uitwijk-proef nog maar te zwijgen.
Het enige wat nog steeds niet veranderd is, is dat je afstand moet houden.
Harder rijden op zich is geen probleem, de remwegen zijn immers ook korter geworden. Op tijd iets voor je zien gebeuren is echter wel weer van belang.
Zo zie je maar weer, het is maar net hoe dingen uitlegt!
bartholomeo zegt
5 sterren betekent nx, als alle auto’s dat halen scheelt er iets met het meetsysteem. Trek dat systeem op naar 20 punten, en het resultaat zal een mooier idee geven dan nu. nu betekent het nx als een merk reclame maakt met de “5 sterren ncap” want bijna elk ander merk heeft wel een model die dat ook haalt.
W115 zegt
Leuk, maar ik blijf het niks vinden, die dunne bandjes onder die lichtgewichten. Hoe wil je nou grip hebben?
Esprit_de_Flandre zegt
Ik ben vandaag zo vrolijk :) zo vrolijk :) zo vrolijk :) ik ben behoorlijk vrolijk :) zo vrolijk was ik nooit :)
Windhoos zegt
Dan ben je gemakkelijk vrolijk te krijgen Esprit_de_Flandre. Het is dat het nodig is, maar normaal gesproken ben ik 100% TEGEN kapitaalvernietiging. En dat geld dus zelfs voor bv een SsangYong….
DD zegt
Denk je alles gehad te hebben in de 3008, krijg je nog even een zonneklep voor je kop geswaffeld :s
Die buitenspiegels zijn wel vreemd allemaal inderdaad, die van de Q5 hangen maar een beetje te helikopteren.
Burdy zegt
Allemaal leuk die (kleine) auto’s met vijf sterren, maar als er een auto Q7 tegenkomt verlies je het toch. Ook al heb je vijf sterren……….
NLBUURMAN zegt
mooi dat alles steeds veiliger wordt :)
Windhoos zegt
@NLBUURMAN,
idd, kan me nog een crashtest wedstrijd herinneren tussen een destijds redelijk nieuwe Renault Modus/Clio(?).. (paar jaartjes geleden) en een toen (jaren 80) als zeer veilig bestempelde Volvo die er wat veiligheid betreft met kop en schouders boven uitstak. De Modus/Clio(?) kreeg 5* en de Volvo slechts 2….
Esprit_de_Flandre zegt
@Windhoos: Het was een Modus. Heb de test ook gezien, het was van fifth gear geloof ik. Is vast nog wel terug te vinden op JoeTjoeb.
timberleek zegt
zijn er trouwens andere regels per type auto?
dus kleine auto’s, suv’s etc.
zo niet. dat zou zo’n klein ding volgen euro ncap net zo veilig zijn als een [vul een grote auto in met hoge score]. dus dan zou je in een frontale botsing tussen die 2 evenveel kans hebben. ik denk van niet.
maar ja ik heb dan ook een hekel aan kleine auto’s :roll:
Windhoos zegt
Het is een overweging tov verschillende punten, denk bv ook eens aan voetgangersveiligheid. En bovendien is het ook niet altijd gezegt dat grotere auto’s veiliger zijn dan kleinere auto’s…..
timberleek zegt
@windhoos
heb je het tegen mij?
six-trey zegt
bij die auto’s met veel kreukelzone’s enz word er veel aandacht gelegt op de auto de impact te laten absorberen, om zo veilig mogelijk te zijn voor voetgangers en fietsers enz.
dit kan nu egoistisch klinken maar in een ongeval geef mij maar een auto voledig gemaakt uit 2mm dik staal met dikke stalen bumpers, die gebouwd is op een chassis die je kan vergelijken met een treinspoor en die wat hoger van de grond staat…
Windhoos zegt
Veel korter door de bocht dan dat jij six-trey momenteel bent kan iemand niet zijn. Kreukelzone’s absorberen niet alleen de impact tov van voetgangers maar ook voor de bestuurders zelf. Knal maar eens met zo’n 60km/u tegen een lantaarnpaal (die dingen die meegeven weet je wel) of met 60km/u tegen een boom. Dat is in feite exact hetzelfde principe…….
Windhoos zegt
@Timberleek,
ja…
de sjonnies zegt
@ jan-c – je hebt gelijk, het is bewezen dat mensen gewoon zijn om een standaard-risico niveau in hun leven te hebben. Dwz dat dezelfde man in een Volvo harder in de regen rijdt dan dat hij dit bv in een Opel zou doen.
Windhoos zegt
@de sjonnies,
Domme man dan, want 4x geen grip met aquaplanning is gewoon geen grip. En dat maakt het geen donder meer uit in welke auto je rijdt….
Citrofiel zegt
Eigenlijk ben je als automerk best wel een mislukking als je nu nog geen 5 sterren haalt. :twisted: En nee, dat zeg ik helaas niet uit ‘eigen’belang. :?
NL-TH zegt
@ MDA, Haha nee ik weet geen betere manier, maar dit is niet alleen een goede manier om de auto’s te testen maar ook vooral te verkopen! Je schrijft als fabrikant gewoon je marketing plan er omheen. En nee ik hoef geen Alto ik houd t bij een Duitser, en dan niet dat merk dat nu te koop staat! Maar als je dan voor pure veiligheid wil gaan kun je ook een oude vierkante volvo kopen zonder Ncapsterren daarin overleef je vaak ook iedere aanrijding…
timberleek zegt
@windhoos
mijn voorliefde voor grote auto’s is ook niet volledig vanuit veiligheid.
ik vind zo’n gebakkie echt vreselijk. je heb dan net nergens plek voor. 9/10 keer 0.1 pk. nu is vermogen niet alles maar wel leuk om mee te spelen. en aangezien ik niet echt geef om een zuinige auto (wat de kleintjes altijd wel willen zijn), zit ik liever wat groter. maar dat ben ik
en ondanks dat ook kleine auto’s veilig zijn denk ik dat ik liever in een grote auto wil zitten als ik een vangrail of een tegenligger pak. zeker gezien de hoeveelheid suv’s die er nu rondrijden. dan vind ik suv vs. klein(waar ik in zou zitten) toch niet zo leuk.
timberleek zegt
@NT-TH
in zo’n tank overleef je een nucleaire aanslag nog
JanC zegt
@six-trey: Loop eens met volle snelheid tegen een muur. Ik neem aan dat dat pijn deed? Goed, want stel je nu voor dat je met diezelfde tank tegen een muur rijdt, of met een auto met kreukelzone. Snap je nu waarom kreukelzone’s niet alleen goed zijn voor anderen, maar ook voor jezelf?
Overigens, in een botsing heb je 3 types botsing. Eerst je auto tegen het object. Dan je lichaam tegen ofwel je gordel, ofwel je airbag, of tegen het stuur. Dan je organen die een klap maken tegen o.a. je ribben en je schedel. Het is de laatste botsing die het zo gevaarlijk maakt.
JanC zegt
@bedazzling: Je beeld is vertroebeld.
Inderdaad kun je technisch gezien sneller door een bocht, omdat alles electronisch afgeregeld wordt. Maar daar waar je 20 jaar geleden begon te slippen en wist dat je op het randje zit, trekken nu de elektronische hulpmiddelen de auto recht zonder dat je het door hebt. Als gevolg daarvan ga je de bocht nog sneller nemen. Tot het moment dat ook de elektronische hulpmiddelen niets meer kunnen doen.
De banden zijn tov 20 jaar geleden niet beduidend beter geworden. Ook zijn er niet zoveel innovaties in ophanging. Daarbij komt nog dat moderne auto’s hoger geworden zijn, waardoor het zwaartepunt hoger is gekomen. Dit heeft een negatief effect op het nemen van bochten.
Het is in studies ook bewezen dat mensen dankzij de moderne elektronische hulpmiddelen nu hun eigen grenzen verder verleggen. Men houdt minder afstand, men neemt bochten sneller en men rijdt onder gevaarlijke omstandigheden te snel. Hoeveel mensen zie je op een regenachtige dag met 120 km/u op de snelweg rijden en zich daar volkomen veilig bij voelen? In de meeste gevallen gaat dit ook goed, maar als je onder die omstandigheden een uitwijkmanouevre moet uitvoeren…
super zegt
@six-trey
kreukelzones zijn voornamelijk om de inzittenden te beschermen, voetgangers of fietsers hebben er weinig baat bij.
en wb je opmerking over veel staal; je kunt een botsing zonder kreukelzone het best vergelijken met het zonder vering/schokbrekes over een drempel rijden. De kreukelzone/vering absorbeert gewoon energie waardoor de versnellingen en dus krachten voor de inzittenden lager worden.
BananaFlip zegt
Je ziet wel duidelijk het verschil tussen de beelden van de Alto en de anderen (en dan doel ik niet op de auto ;) ).
Toch goed dat al deze kleintjes 5 sterren hebben.
2009 zegt
allemaal over die 3008 tezeuren , het kon zo mijn auto zijn
iedereen z’n favoriete merk/type word getest en naar de hel gebracht dus niet zo zeuren
laulau zegt
zonde van die Q5 :)